Skivklämma eller ej?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
akny

Skivklämma eller ej?

Inläggav akny » 2011-05-04 13:40

Nu när jag har lyssnat till en del vinyla samt köpt en del på olika ställen, varav en del inte är riktigt plana uppkommer frågan om om en skivklämma tillför något positivt till ljudet? Tyvärr har jag ingen att testa med så därför söker jag råd i forumet. Har sett att det finns olika varianter, vad är för och nackdelar med de olika modellerna?

Technics SL1210 MK2 (vad annars 8) )

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2011-05-04 14:22

Nej det har ingen som helst betydelse. Det enda man kan säga är att vissa av dom är ganska snygga. Som klämmorna är utformade att sitta i mitten gör dom ingen verkan om skivan är ojämn utanför klämman.

Användarvisningsbild
Laila

Re: Skivklämma eller ej?

Inläggav Laila » 2011-05-04 14:28

akny skrev:Nu när jag har lyssnat till en del vinyla samt köpt en del på olika ställen, varav en del inte är riktigt plana uppkommer frågan om om en skivklämma tillför något positivt till ljudet? Tyvärr har jag ingen att testa med så därför söker jag råd i forumet. Har sett att det finns olika varianter, vad är för och nackdelar med de olika modellerna?

Technics SL1210 MK2 (vad annars 8) )

Trevligt med förnuftigt folk, :D själv så kör jag
helst utan klämma då jag tycker att den "lite dödar"
ljudet. En tunn filtmatta typ Rega, Linn eller varför
inte "Antistat"-mattan(?) låter jag ligga ovanpå
gummimattan* för "bästa återgivning". Lite lagom
buggliga skivor brukar passera ganska så obemärkt
om inte undre tonarm/nål-frekvensen ligger för lågt.

Andra tycker troligtvis annorlunda . . . . :)

ps. Ser att även Nagrania verkar vara för "ickeklämma" . . . :D

*På min SL1210 MK2

Edit:*
Senast redigerad av Laila 2011-05-04 14:37, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-04 14:30

När B-sidan spelas, blir ju skivan konkav i stället och då torde klämman inte sköta sitt jobb.
Kanske finns någon sorts ring, som man kan tynga kanten med då? :)
Den som vet mest, tror minst.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-05-04 14:36

Jo, skivringar fanns bland annat till Kenwoods skivspelare på 1970-talet. De borde vara stapelvara tillsammans med puckar. Av någon konstig anledning är så inte fallet - kanske för att det under en tid var populärt med lätta, fjäderupphängda chassin och tallrikar? De få ringar som tillverkas i dag är hiskeligt dyra.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2011-05-04 15:09

Jag använder faktiskt en konisk skivklämma på min Technics SL1000. Centrumpinnen på skivspelaren är av lite mindre dimension än hålet på skivan. Tanken är att man ska kunna centrera skivan när man får en skivan som inte är ordentligt centrerad. Men det hjälper ju inte om skivan är oljämn.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-05-04 17:25

Vi använder alltid en skivklämma som inte skruvas riktigt hårt. Om den skruvas hårt så kommer åtminstone på min skivtallrik och med min klämma skivan bli konkav.

Själv tycker jag att ljudet blir något lite tydligare och fastare med klämman. Provade även i en svår stund antistatmattan. Men det blev lite för mjukt i min anläggning.

Så tror inte att skivklämma hjälper mot snea skivor. Då måste man ha en yttre ring. Som nämnts så lär det finnas sådana. En klämma/puck kopplar i någon mån skivan bättre mot tallriken. För oss är det lite positivt utifrån våra ideal. Men inte testat vårt antagande på ett tag. Nu en vana att spänna på klämman.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-04 17:55

Det var inte alls särskilt många som trodde att skivor skulle bli plana av en skivklämma. Metoden användes mest i början för att få skivan att ligga still. Sen kom det både konkava skivmattor ihop med klämmor för att ge mera stöd på buckliga skivor. Att det inte alltid låter bättre beror ju också på att man får en tightare mekanisk koppling till skivpelarens lager och det vill man verkligen inte ha på alla spelare.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-04 21:18

Kronkan skrev:Vi använder alltid en skivklämma som inte skruvas riktigt hårt. Om den skruvas hårt så kommer åtminstone på min skivtallrik och med min klämma skivan bli konkav.

Är din skivtallrik konkav? 8O
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
akny

Inläggav akny » 2011-05-04 22:26

Så för skivor som inte är helt jämna så hjälper inte en skivklämma, rätt så?
Däremot så bidrar skivklämman till en tajtare koppling till skivspelaren vilket kan vara både rätt och fel, om jag har förstått det rätt.
Finns det någon "regel" på att visa typer av spelare är bättre med skivklämma än andra?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-05-04 22:49

Ragnwald skrev:
Kronkan skrev:Vi använder alltid en skivklämma som inte skruvas riktigt hårt. Om den skruvas hårt så kommer åtminstone på min skivtallrik och med min klämma skivan bli konkav.

Är din skivtallrik konkav? 8O

Jag har en Michell Gyrodeck och deras skivklämma. Skivklämman är mindre än det urfrästa spåret (för etiketten). Om du spänner Michells skivklämma hårt mot skivan kommer den att bli konkav. Detta beror inte på att tallriken ärkonkav utan på just att mitten på tallriken är nedfräst.

Jag hade inte en tanke på att detta kunde ske utan uppmärksamades på detta av en annan person och inte på min egen spelare.

Michell har en ännu tyngre tallrik. På denna tallrik så skruvas skivan fast med en gängad klämma. Då tror jag att det finns ett mothåll runt axeln för att skivan inte skall klämmas ned och därmed resa sig i periferin.

Det finns på nätet beskrivet olika tweeks för Michells skivspelare. En del kan man se integreras i senare modeller. Har prövat några själv men ett tog jag bort eftersom det ledde till jordproblem.

Men vart vill jag komma. Det finns även beskrivna tweeks till skivklämman. Alltså att klistra fast lite dämpmatta (bimuten) i det tomrum som på skivklämmans undersida. Detta har jag dock inte gjort.

Användarvisningsbild
lennartj

Konkav

Inläggav lennartj » 2011-05-05 01:41

Min Systemdek IIS har en rejält tung tallrik i en zink-legering med hög densitet. Den är något konkav, men inte mer än 1,5 mm djupare vid centrumtappen än i periferin
Har jag tänkt rätt på geomtrin så ska försänkningen 1,5 mm innebära att en nålen står mindre än en grad fel.
På min Helius Standard arm kan jag lätt justera pickupskalets överhäng och rotataton men det är svårt att se om jag kommit rätt.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-05-05 02:03

Jag ägde en gång en skivspelare med konkav akryltallrik. Den lät jag svarva plan eftersom jag oroade mig över två teoretiska problem: dels ändras avstånd och vinkel mellan armbas och skiva kontinuerligt under spelning, dels borde lutningen medföra en smula skatingkraft på den tangentialarm jag använde. Efter omsvarvning inträffade det roliga att tallriken blev så plan att det automatiskt blev visst vakuum mellan tallrik och vissa skivor!

Till min direktdrivna Kenwood skulle jag förstås helst vilja ha originalpuck och skivring från 70-talet. Ett alternativ skulle vara ett komplett kit av en skivmatta i mässing eller rostfritt stål med tillhörande puck och kantring. Det sistnämnda kunde kanske specialbeställas utan att det skulle kosta astronomiska summor om man blir några tiotal människor som går samman och kontaktar en mekanisk verkstad?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-05 09:55

Det här kanske är en dum fråga, men vad är en skivklämma?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-05 10:04

mx skrev:Det här kanske är en dum fråga, men vad är en skivklämma?

En sådan här:
Bild

Antingen som en ren tyngd som trycker ner vinylskivan mot tallriken eller med en fastanordning som gör att den pressas ner när man applicerar den.

/ B

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-05 10:05

Okej, tack.

Är det verkligen önskvärt? Blir det inte en onödig belastning för motorn och
lager?
Alea iacta est.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-05-05 10:08

En skivklämma och en centrumtyngd eller -puck fyller samma funktion, nämligen att pressa ner den innersta delen av en vinylskiva (något mindre än etikettytan) mot tallrikens centrum. En klämma gör det genom att gripa fast i centrumtappen, en centrumtyngd genom just sin tyngd. Skivan ligger då något mer fast mot underlaget i mitten av tallriken, men kan fortfarande flexa längre ut. Det är därför som många vill komplettera med en ring som också trycker ned skivans ytterkant. Ett annat och mer komplicerat sätt att få skivan att ligga still på tallriken är medelst vakuumsug.

Edit: Bill50x hann delvis före. Ja, det finns fördelar med att se till att skivan ligger absolut still.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2011-05-05 10:09, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-05-05 10:09

mx skrev:Okej, tack.

lager?

Det är därför det finns olika. De som pressar ned skivan behöver en motorstark spelare. De som klämmer fast skivan är lätta och behöver således inte en lika stark motor. (Så har jag fått sagt till mig, jag äger ingen själv)
Edit: Pekka hann först...

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-05 10:10

kodapa skrev:

lager?

Det är därför det finns olika. De som pressar ned skivan behöver en motorstark spelare. De som klämmer fast skivan är lätta och behöver således inte en lika stark motor. (Så har jag fått sagt till mig, jag äger ingen själv)

Okej, och det förbättrar ljudet? :)
Alea iacta est.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-05-05 10:10

Nja, det är snarast lagret som måste klara den extra belastningen av olika tyngder.

Edit: härlig osynk på frågor och svar just nu. :-)

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2011-05-05 10:11, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-05-05 10:11

mx skrev:
kodapa skrev:

lager?

Där är det olika bud, precis som allt annat här... ;)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-05 10:12

PekkaJohansson skrev:Nja, det är snarast lagret som måste klara den extra belastningen av olika tyngder.

Edit: härlig osynk på frågor och svar just nu. :-)

Pekka

Asynkroniserad kommunikation är A och O.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-05 10:12

kodapa skrev:
mx skrev:
kodapa skrev:

lager?

Vad annars. :P
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-05-05 10:12

PekkaJohansson skrev:Nja, det är snarast lagret som måste klara den extra belastningen av olika tyngder.

Där ser man. :)
PekkaJohansson skrev:Edit: härlig osynk på frågor och svar just nu. :-)
Pekka

:lol:

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-05-05 10:15

mx skrev:
kodapa skrev:
mx skrev:
kodapa skrev:

lager?

Vad annars. :P

Personligen är jag skeptisk, men skivspelare verkar ju vara en hel vetenskap i sig... :roll:

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-05 10:16

Dock är det mycket trevligt. Det är ju ett helt eget träsk för sig, vid sidan om
hifi-världen har jag upptäckt. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-05 10:16

kodapa skrev:

lager?

Du har helt rätt!

Har man tex ett fjädrande innerchassi (som jag med min Linn LP12:a) åker ju alla inställningar åt skogen om jag belastar tallriken med ytterligare 2-300 gram. Å andra sidan behöver jag pressa ner en lättviktsklämma under appliceringen så trycker jag fjädringen i botten (tills tallriken tar i chassit) varje gång jag ska spela en skiva. Till slut ryker inställningarna av innerchassit i alla fall...

För egen del har jag löst det genom att inte använda en skivpuck/-klämma :-) Jag har tidigare testat och ärligt talat inte noterat någon ljudmässig skillnad. Och om skivorna är för buckliga att spelas av normalt, då letar jag hellre upp ett nytt ex.

En gång i tiden så såldes det skivspelare med vacuumsug som sög plattan mot tallriken. Men då behövde man två ex av varje skiva eftersom nedåtsidan gärna blev förstörd pga att smuts och skräp pressades in i spåren. Dessutom blev konstruktionen av spelare långt mer komplicerad och frågan är om det totalt blev bättre ljud.

För mig känns detta lite som att man löser ett problem som inte finns.

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-05-05 10:28

kodapa skrev:

Där är det olika bud, precis som allt annat här...

Man kan också ta reda på hur saker och ting förhåller sig! Med skivan hårt kopplad till tallriken blir skivan en del av tallrikens massa och drar nytta av dess tröghetsmoment. Följden blir alltså stabilare gång. Någon ska visst ha satt tejpbitar på skiva och tallrik vid ett tillfälle och noterat en inte försumbar förflyttning mellan de två tejpbitarna efter att en skivsida spelats. Det säger en del. Som jag nämnde tidigare: nålens rörelser i spåret är ytterst små i diskantområdet varför varje liten rörelse riskerar att störa avspelningen. Slutligen har vi den uppenbara fördelen att ibland kunna plana ut större ojämnheteter som ger upphov till svaj.

Sedan kan man förstås anse att vinylsystemet är så behäftat med problem i sig att det inte är någon större idé att anstränga sig. Problemet med dåligt centrerade skivor verkar nästan omöjligt att lösa.

Nåväl, här är en reklamvideo från en firma som säljer matta, tyngd och ring:

http://www.youtube.com/watch?v=XnzDGGAm ... re=related

Bill50x: det finns lättviktsklämmor som inte kräver någon som helst vertikal kraft när man anbringar dem. De griper först tag i centrumtappen och rör sig sedan nedåt mot skivtallriken medan man snurrar på dem.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-05 10:47

PekkaJohansson skrev:Någon ska visst ha satt tejpbitar på skiva och tallrik vid ett tillfälle och noterat en inte försumbar förflyttning mellan de två tejpbitarna efter att en skivsida spelats. Det säger en del.

Testar just nu (fördelen med ett hemmakontor) :-)

Men med tanke på skivans tröghetsmoment (oavsett koppling till underlaget), med tanke på skillnaden i friktion mellan nål/skiva resp skiva/filtmatta/tallrik så tvivlar jag på att skiva och tallrik har "glidit ifrån varandra".

Å andra sidan är det inget säkert tecken ändå. Det är väl snarare vibrationerna (man får nästan se det som sådana) i spårets ländriktning som är det väsentliga. Att skiva och tallrik slutar på samma ställe är inget bevis för att de inte rört sig i förhållande till varandra under spelningen.

Vad jag förstått så kan man tex mäta tillkommande svaj i en skivspelare vid spelning av dynamiskt innehåll jämfört med en sinuston. Och detta även med rätt tunga tallrikar.

Sedan kan man ju alltid diskutera vad som är värst, ett eventuellt mikrosvaj eller bättre koppling till ett lager som (kanske) ger störningar?

Återkommer.

/ B

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2011-05-05 11:01

kodapa skrev:Personligen är jag skeptisk, men skivspelare verkar ju vara en hel vetenskap i sig... :roll:

För vissa är det så, dock ej för mig. Jag spelar ändå och tycke att det låter bra, så bra som nu vinyl kan låta med sina begränsningar som vinyl ändå har. Jag har svårt att förstå varför man ska komplicera skivspelare så att man t.ex inte kan ha en motor med tre hastigheter inbyggd i spelaren. Utan motorn den sitta bredvid och vara förbunden med tallriken via ett långt "gummiband". Att bygga rumblefria skivspelare med inbyggd motor har man kunnat göra sedan länge.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi