Moderator: Redaktörer
mike34 skrev:Kan det va så att strömmen av bits inte kommit fram ordentligt. Alltså korta avbrott. Används ASIO och för små buffrar ?
Bill50x skrev:mike34 skrev:Kan det va så att strömmen av bits inte kommit fram ordentligt. Alltså korta avbrott. Används ASIO och för små buffrar ?
Eh, va? Det måste i så fall vara superkorta avbrott, det syns inget även om jag expanderar signalen till enskilda bits.
Men jag ska göra om rippen med ett USB-ljudkort av hyffsad kvalite och så får vi se om jag hör någon skillnad.
/ B
mike34 skrev:Skrapande ljud har jag själv hört när jag pressat buffrarna för kortast delay. Försöker bara komma på anledningar till missljud. Skulle ju kunna tänkas att de enskillda bitarna inte har så hög amplitud och det inte är fråga om överstyrning, men de skapar i alla fall missljud om det saknas korta stumpar här och där. Det blir alltså inte sekvenser med nollor där databortfall skett utan allt kan se normalt ut fast du inte har hunnit med att sampla i rätt takt och skrapljud uppstår.
mx skrev:Hm, varför vill man rippa vinyl?
Svante skrev:Bilder på vågformen hjälper om man ska komma någonstans.
Sker RIAA-kompensationen analogt eller digitalt?
mx skrev:Hm, varför vill man rippa vinyl?
mike34 skrev:Alternativt att du sänkt digital nivå i inspelningskontrollen så mycket att du fått överkompensera med analog signal.
Bäst är att öppna spjällen på kortets digitala delar och reglera analognivån till rätt nivå. Då undviker du överstyrning i ingångarna i vilket fall.
Harryup skrev:Kan du överstyra med tonarmsresonanser etc. kanske? Kan man tänka sig att mätarna i Adobe Audion inte visar något under 20Hz, kanske 15Hz, eller?
Eller kanske USB-grunkan inte gillar signaler under 15Hz?
Om nu digitalt är så överlägset analogt borde det vara en smal sak att rippa musik till hårddisk.
RogerJoensson skrev:Om du lägger nivån så att topparna hamnar 6-10 dB under klippgränsen, då kommer du ifrån en massa potentiella problem.
Jag lägger aldrig nivåerna intill klippgränsen vid inspelning. Dels för att jag inte vet vad som komma skall och för att vara säker på att filtren i A/D:n eller ljudkortets ingångssteg inte klipper utan att det syns (de kan i vissa fall klippa tidigare än "nollan"). Om ljudkortet är av hygglig kvalité är det inga problem att göra så, eftersom både dist och brusnivåer är (ska vara) tillräckligt låga jämfört vinylen.
Bill50x skrev:Aha, ska testa att spela in med lägre nivå. Jag har haft på känn att det är något med nivåer (fast det inte syns) eller att det har med "snabbheten" att göra. Transienter kan ju orsaka klippning innan överstyrning sker. Eller?
/ B
RogerJoensson skrev:... men det är en bra TUMREGELatt ligga en bra bit under nollan vid inspelning.
Bill50x skrev:PS. Men hur kommer det sig att man aldrig behöver dessa marginaler när man kopierar/rippar digitalt?
Svante skrev:mx skrev:Hm, varför vill man rippa vinyl?
För att man vill ha inspelningen på en vinylskiva i digitalt format?
RogerJoensson skrev:-Men om det är innehållet man sätter främst, så är det en utmärkt idé att digitalisera det så tidigt som möjligt, innan slitage, damm och annat elände är ett faktum.
Personligen är jag inte särskilt intresserad av att pyssla med vinylsvarven, utan vill åt innehållet så oskadat och bekvämt som möjligt. -Men, vi är alla olika...
mx skrev:RogerJoensson skrev:-Men om det är innehållet man sätter främst, så är det en utmärkt idé att digitalisera det så tidigt som möjligt, innan slitage, damm och annat elände är ett faktum.
Personligen är jag inte särskilt intresserad av att pyssla med vinylsvarven, utan vill åt innehållet så oskadat och bekvämt som möjligt. -Men, vi är alla olika...
Prova CD.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster