Märkligt oljud i vinylripp

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Märkligt oljud i vinylripp

Inläggav Bill50x » 2011-05-05 13:05

Vid ett par tillfällen har jag råkat ut för att vinylrippar klipper på ett digitalt sätt, dvs det bara sprakar till. Kollar jag sedan i tex Audition syns absolut ingen klippning på vågformen och signalen ligger på säkert avstånd under klippgränsen.

Vad kan vara fel? Om ljudkortet klipper under inspelningen borde väl detta synas på vågformen?

/ B

mike34

Inläggav mike34 » 2011-05-05 13:10

Kan det va så att strömmen av bits inte kommit fram ordentligt. Alså korta avbrott. Används ASIO och för små buffrar ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-05 13:30

mike34 skrev:Kan det va så att strömmen av bits inte kommit fram ordentligt. Alltså korta avbrott. Används ASIO och för små buffrar ?

Eh, va? Det måste i så fall vara superkorta avbrott, det syns inget även om jag expanderar signalen till enskilda bits.

Men jag ska göra om rippen med ett USB-ljudkort av hyffsad kvalite och så får vi se om jag hör någon skillnad.

/ B

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-05-05 13:35

Du hast PM, B!

mike34

Inläggav mike34 » 2011-05-05 13:50

Bill50x skrev:
mike34 skrev:Kan det va så att strömmen av bits inte kommit fram ordentligt. Alltså korta avbrott. Används ASIO och för små buffrar ?

Eh, va? Det måste i så fall vara superkorta avbrott, det syns inget även om jag expanderar signalen till enskilda bits.

Men jag ska göra om rippen med ett USB-ljudkort av hyffsad kvalite och så får vi se om jag hör någon skillnad.

/ B

Skrapande ljud har jag själv hört när jag pressat buffrarna för kortast delay. Försöker bara komma på anledningar till missljud. Skulle ju kunna tänkas att de enskillda bitarna inte har så hög amplitud och det inte är fråga om överstyrning, men de skapar i alla fall missljud om det saknas korta stumpar här och där. Det blir alså inte sekvenser med nollor där databortfall skett utan allt kan se normalt ut fast du inte har hunnit med att sampla i rätt takt och skrapljud uppstår.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-05 13:52

Falkis skrev:Du hast PM, B!
So habe Ich verstanden :-)

/ B

mike34

Inläggav mike34 » 2011-05-05 13:55

Bill50x skrev:
Falkis skrev:Du hast PM, B!
So habe Ich verstanden :-)

/ B

Har det löst sig ?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-05 13:55

mike34 skrev:Skrapande ljud har jag själv hört när jag pressat buffrarna för kortast delay. Försöker bara komma på anledningar till missljud. Skulle ju kunna tänkas att de enskillda bitarna inte har så hög amplitud och det inte är fråga om överstyrning, men de skapar i alla fall missljud om det saknas korta stumpar här och där. Det blir alltså inte sekvenser med nollor där databortfall skett utan allt kan se normalt ut fast du inte har hunnit med att sampla i rätt takt och skrapljud uppstår.

Ja, något knäppt är det. Har med flera olika ljudkort försökt rippa Chicagos första LP men det låter knäppt. Om nu digitalt är så överlägset analogt borde det vara en smal sak att rippa musik till hårddisk, så enkelt verkar det dock inte vara...

/ B

mike34

Inläggav mike34 » 2011-05-05 14:02

Ge inte upp. Det kan bli hur bra som helst. Men tydligen får vissa problem. Teoretiskt sett så kan det ju fortfarande va så att ingångsstegen på ljudkortet överstyrs, och full digital utstyrning ändå inte sker, men i så fall är det ju en grav missdesign i ljudkortet. Alternativt att du sänkt digital nivå i inspelningskontrollen så mycket att du fått överkompensera med analog signal.
Bäst är att öppna spjällen på kortets digitala delar och reglera analognivån till rätt nivå. Då undviker du överstyrning i ingångarna i vilket fall. Och när man samplar plattor är det ju inte viktigt att ha korta delayer som om man är musiker tex. Så för driftsäkerhetens skull lägg gärna på några kilobyte extra i buffers om såna finns. Det rullar in i alla fall om än lite senare. Kan låta knas när man lyssnar och hör pickupljuden ligga före hela tiden.

Men du säger att det klipper på ett digitalt sätt så antar jag att det är digitalt fel. Leta på.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-08 22:23

Hm, varför vill man rippa vinyl? :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-08 23:08

Bilder på vågformen hjälper om man ska komma någonstans.

Sker RIAA-kompensationen analogt eller digitalt?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-08 23:09

mx skrev:Hm, varför vill man rippa vinyl? :)

För att man vill ha inspelningen på en vinylskiva i digitalt format?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-09 07:01

Svante skrev:Bilder på vågformen hjälper om man ska komma någonstans.

Sker RIAA-kompensationen analogt eller digitalt?

Analogt givetvis. Jag har ett Linn Linto riaa. Detta försökte jag koppla direkt till det externa USB-ljudkortet men utnivån var så hög att ljudkortet klippte. Jag fick istället ta ut signalen på pre-out (har tre utgångar på försteget) och justera nivån med volymen. Och stänga av slutsteget för det blev alldeles för högt ljud i huset :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-09 07:04

Ofta lyssnar jag medan jag gör annat. Då är det bekvämare att lyssna på vinylskivorna via Sqeezeboxen tillsammans med den övriga musiken. Och när jag slölyssnar är det onödigt att nöta på vinylen. Musiken på en del vinyler jag har går inte längre att få tag på, det är lite enklare att dela med sig av digitaliserad musik.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-09 07:09

mike34 skrev:Alternativt att du sänkt digital nivå i inspelningskontrollen så mycket att du fått överkompensera med analog signal.
Bäst är att öppna spjällen på kortets digitala delar och reglera analognivån till rätt nivå. Då undviker du överstyrning i ingångarna i vilket fall.

Jag använder max nivå digitalt, dvs 100 % på ingångsväljaren (Win7). Sedan justerar jag nivån på pre-out tills jag med topparna ligger strax under noll-gränsen i Adobe Audition.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-09 09:06

Kan du överstyra med tonarmsresonanser etc. kanske? Kan man tänka sig att mätarna i Adobe Audion inte visar något under 20Hz, kanske 15Hz, eller?
Eller kanske USB-grunkan inte gillar signaler under 15Hz?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-09 09:32

Harryup skrev:Kan du överstyra med tonarmsresonanser etc. kanske? Kan man tänka sig att mätarna i Adobe Audion inte visar något under 20Hz, kanske 15Hz, eller?
Eller kanske USB-grunkan inte gillar signaler under 15Hz?

Man kan ju tänka sig att Audition inte visar snabba förlopp, oavsett om man kan titta på enskilda bitar. Ungefär som att titta på en digital termometer, den visar tiondels grader med vad hjälper det om toleransen är +/- 2 grader?

/ B

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-05-09 09:50

Om du lägger nivån så att topparna hamnar 6-10 dB under klippgränsen, då kommer du ifrån en massa potentiella problem.

Jag lägger aldrig nivåerna intill klippgränsen vid inspelning. Dels för att jag inte vet vad som komma skall och för att vara säker på att filtren i A/D:n eller ljudkortets ingångssteg inte klipper utan att det syns (de kan i vissa fall klippa tidigare än "nollan"). Om ljudkortet är av hygglig kvalité är det inga problem att göra så, eftersom både dist och brusnivåer är (ska vara) tillräckligt låga jämfört vinylen.
Om nu digitalt är så överlägset analogt borde det vara en smal sak att rippa musik till hårddisk.

Det är en smal sak, men det förutsätter naturligtvis att man gör rätt och att grejorna fungerar.
Att spela in på en PC+ljudkort som inte gör vad de ska, är som att använda en trasig bandspelare och det vill man väl inte...

Själv har jag vid flera tillfällen pluggat RIAA-steget rakt in i Macmini med lyckat resultat. Dess ingångar klipper vid 1,2Vrms (när ingångsgainen är satt på 0dB). Med mitt gamla RIAA hamnar peak-nivåerna bekvämt på max -6dB. -Perfekt! -Ibland har man tur!

När min mätPC byttes mot en med win7 blev usb-ljudkortet instabilt på flera sätt. Problemet visade sig (efter många timmars rotande) ligga i drivrutinerna, som fortfarande inte fungerar bra med win 7. Det blev till att byta ljudkort.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-09 10:18

RogerJoensson skrev:Om du lägger nivån så att topparna hamnar 6-10 dB under klippgränsen, då kommer du ifrån en massa potentiella problem.

Jag lägger aldrig nivåerna intill klippgränsen vid inspelning. Dels för att jag inte vet vad som komma skall och för att vara säker på att filtren i A/D:n eller ljudkortets ingångssteg inte klipper utan att det syns (de kan i vissa fall klippa tidigare än "nollan"). Om ljudkortet är av hygglig kvalité är det inga problem att göra så, eftersom både dist och brusnivåer är (ska vara) tillräckligt låga jämfört vinylen.

Aha, ska testa att spela in med lägre nivå. Jag har haft på känn att det är något med nivåer (fast det inte syns) eller att det har med "snabbheten" att göra. Transienter kan ju orsaka klippning innan överstyrning sker. Eller?

/ B

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-05-09 11:15

Bill50x skrev:Aha, ska testa att spela in med lägre nivå. Jag har haft på känn att det är något med nivåer (fast det inte syns) eller att det har med "snabbheten" att göra. Transienter kan ju orsaka klippning innan överstyrning sker. Eller?

/ B

Innan överstyrningen syns...
Om transienterna klipps i filtren eller försteget ,före A/D, är det inte alltid lätt att se vad som skett när man tittar på filen.

Eftersom jag inte hört eller sett vilka problem du fajtas med är det inte lätt att gissa, men det är en bra TUMREGEL :lol: att ligga en bra bit under nollan vid inspelning.

Sedan bör det tilläggas att allehanda effekter, om sådana finns, ska stängas av. T ex använder sig Apogee av peaklimitrar och mjukklippning på ingångarna. Sån't ska man hålla sig långt ifrån när man överför ljud från vinyl till dator. Ner med nivåerna istället!
Senast redigerad av RogerJoensson 2011-05-09 11:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-09 11:19

RogerJoensson skrev:... men det är en bra TUMREGEL :lol: att ligga en bra bit under nollan vid inspelning.

Provar det just nu :-)

/ B

PS. Men hur kommer det sig att man aldrig behöver dessa marginaler när man kopierar/rippar digitalt?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-05-09 11:31

Bill50x skrev:PS. Men hur kommer det sig att man aldrig behöver dessa marginaler när man kopierar/rippar digitalt?

För då överför du samma siffror. Digital kopiering är normalt sett exakt. Nivå 16384 blir 16384 även efter kopiering. Du har ingen gain eller andra variationer på vägen. Även när du omvandlar till mp3 så är nivåförändringen mycket liten.

När du tar signalen från vinylen så har du även påverkan från brus och rumble, försteget, A/D osv. Analoga nivåer som behöver anpassas. Rumble och andra oönskade störningar kan t o m göra att nivåtopparna på samma spår blir lite olika från gång till gång.
Det är när du går från analogt till digitalt nivåerna måste ställas och allehanda grejor måste passas ihop.

Om du spelar in i datorn med marginaler, så kan du höja nivån på ett säkert sätt efteråt. Manuellt med gain eller någon form av normalisering.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-09 15:53

Svante skrev:

För att man vill ha inspelningen på en vinylskiva i digitalt format?

Hehe, jo det är jag med på. Tänkte mer att själva känslan med vinyl försvinner
ju om man spelar in den och sedan lyssnar på inspelningen.
Alea iacta est.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-05-09 16:06

-Men om det är innehållet man sätter främst, så är det en utmärkt idé att digitalisera det så tidigt som möjligt, innan slitage, damm och annat elände är ett faktum.
Personligen är jag inte särskilt intresserad av att pyssla med vinylsvarven, utan vill åt innehållet så oskadat och bekvämt som möjligt. -Men, vi är alla olika...

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-09 16:06

RogerJoensson skrev:-Men om det är innehållet man sätter främst, så är det en utmärkt idé att digitalisera det så tidigt som möjligt, innan slitage, damm och annat elände är ett faktum.
Personligen är jag inte särskilt intresserad av att pyssla med vinylsvarven, utan vill åt innehållet så oskadat och bekvämt som möjligt. -Men, vi är alla olika...

Prova CD. :mrgreen:
Alea iacta est.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-05-09 16:25

Precis. Men nu är ju problemet att stollen som gjort inspelningen (som tråden handlar om) bestämt sig för att inte ge ut inspelningen på cd...
Edit: Förlåt, inspelningen som jag pratar om, ska det vara...
Senast redigerad av RogerJoensson 2011-05-09 17:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-09 16:36

Skojade bara. Självklart förstår jag problematiken. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-09 20:08

mx skrev:
RogerJoensson skrev:-Men om det är innehållet man sätter främst, så är det en utmärkt idé att digitalisera det så tidigt som möjligt, innan slitage, damm och annat elände är ett faktum.

Prova CD. :mrgreen:

1) Det är inte alltid en viss inspelning finns på CD
2) Ofta är mixen på vinyl mindre komprimerad och "fixad" dvs låter bättre

/ B

Återgå till Generellt om hifi