Behöver hjälp med minidsp.. Ingen signal till sub!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bonkas

Behöver hjälp med minidsp.. Ingen signal till sub!

Inläggav Bonkas » 2011-05-05 19:30

Har problem.. Försöker hjälpa en frustrerad minidsp-ägare som har en minidsp balanced 2/4 och 2way advanced plugin.
Än så länge är inget direkt mätt eller peq:at utan som en första grej ska det användas som ett rent 2-vägs filter för att dela mellan frontar och sub runt 75hz.
Frontarna är kopplade på utgång 2 och 4 och spelar fint. De förefaller även delas neråt som de ska!
Subben är kopplad på utgång 1 med den lite snirkliga omkopplingen för obalanserad drift enligt 2.42 här: http://minidsp.com/images/documents/min ... 20v1.0.pdf

Subben får ingen signal! Output gain för output 1 står på full, allt är rätt kopplat och output 1 i minidsp-programvaran, lowpass filter står på 70hz, hipass för output 1 på bypass..
Ingen signal alls till subben. Helt dött!
Varför skickar inte minidsp:n ut signal? Vad har vi missat?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-05 19:43

Det här borde ju lämpligen tas i en mini-dsp tråd där och inte under Generellt om hifi :?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-05 19:45

MagnusÖstberg skrev:Det här borde ju lämpligen tas i en mini-dsp tråd där och inte under Generellt om hifi :?

Jo, kanske men det är ett specifikt problem och vill inte hamna på sidan 396 där ingen läser frågan...

Men jag lägger samma under diy istället..

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-05 19:52

Nu vet jag inte om du gjort rätt inställningar, men det har hänt att man får lov att starta om datorn, för att få kontakt med dsp:n.
Kan ha med dina datorinställningar att göra, utloggning ur din profil, etc.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-05 19:58

Omstart osv är gjort flera gånger, och den verkar funka för frontarna..

Är det fel programvara? Jag hittade i minidsp-tråden att bara 2.1 advanced kan mixa sub till mono osv och här används bara en aktiv sub.. men man borde ju i alla fall få ut signal för ena kanalen? Allt är verkligen rätt anslutet..
Kör ju 2way advanced och inte 2.1..
Men output 1 där subben är ansluten är lågpassdelad vid 70hz och borde ju då alltså skicka ut signal under 70hz om än bara ena kanalens..
Men det kommer ingenting alls! Nada! Zilch..

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-05 20:18

Hehe... jo det är förbaskat lätt att göra fel, innan man bekantat sig ordentligt med programmet. De flesta, har nog tokat till det för sig i början.
Du får lägga in en skärmdump, så vi ser hur du har det ställt. :)

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-05 20:39

Tyvärr har jag inte datorn här nu..men jag vet exakt hur det är inställt.
Input byglarna som kan skiftas mellan 0.9v och 2v står på 2v.

Output 1: Lowpass 70hz 36db Highpass bypass Output gain 0
Output 2: Highpass 70HZ 36db Lowpass bypass Output gain 0
Output 3: Samma som 1
Output 4: Samma som 2

Frontarna (out 2 o 4) är kopplade balanserat med xlr i andra änden. Fungerar utmärkt!
Subben (out 1) är kopplade obalanserat enl. schema (signal i 2, jord 3 med en bygel till 1)
Out 3 är tom i klossen. Är ju bara en sub..

Har nu läst att bara 2.1 adv kan mixa ner basen till 1st sub så den ska införskaffas..men är programvaran problemet? Man tycker ju att den, som det är inställt nu, borde skicka ena kanalens signal under 70hz till subben men den får som sagt ingenting...

Bör kanske tilläggas att det efter dsp:n finns en antimode i kedjan, och när man kör svep ifrån den så funkar subben felfritt. Alltså dsp-antimode-sub..
Men det borde väl inte spela någon roll?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-05 21:04

Hur har du ställt cut off frequency settings ?

På 1:an och 2:an ska LP stå på 20.000Hz och HP på tex 80Hz.

På 3:an och 4:an ska LP stå på 80Hz och HP på tex 15Hz.

Hoppas jag skrivit rätt nu. :oops:

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-05 21:09

Ragnwald skrev:Hur har du ställt cut off frequency settings ?

På 1:an och 2:an ska LP stå på 20.000Hz och HP på tex 80Hz.

På 3:an och 4:an ska LP stå på 80Hz och HP på tex 15Hz.

Hoppas jag skrivit rätt nu. :oops:

I 2way advanced är det lite skevt då output 1 och 3 verkar höra ihop som ett stereopar och inte 1 och 2. Samma med 2 och 4, inte 3 och 4...
Så inställningarna är precis som skrivet ovan.
Måste man ha med LP för frontarna? Det är bara på bypass nu..(out 2 och 4..)
Och samma med subben.. (out 1), där är HP bypass..

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-05 21:57

Förstår inte din förklaring.
1 och 3 hör ju ihop, det är ena kanalen, 2 och 4 är andra kanalen.
LP och HP måste in överallt, har jag för mig.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-05 22:08

Ragnwald skrev:Förstår inte din förklaring.
1 och 3 hör ju ihop, det är ena kanalen, 2 och 4 är andra kanalen.
LP och HP måste in överallt, har jag för mig.

då har vi koppat åt skogen.. såg ju på inställningarna för out 1 att man kan kopiera dem till 3, och 2 kan kopieras till 4..
varför skulle man vilka kopiera t.ex ett lågpass till samma kanal?
vi har kopplar frontarna på 2 och 4.. får de alltså samma signal då? enbart vänster?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-05 22:12

Om det är samma mjukvara, så blir det ju så.
Vi lyckades vända på steken och körde frontarna som sub och subbarna som frontar. Det konstiga var att det kom musik ändå. :D

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-05 22:20

Ragnwald skrev:Om det är samma mjukvara, så blir det ju så.
Vi lyckades vända på steken och körde frontarna som sub och subbarna som frontar. Det konstiga var att det kom musik ändå. :D

Jo, vi kör 2way advanced (borde vara 2.1 advanced..)..

Skumt detta.. Har ställt in alla med både hp och lp men basen låter inte ändå..
Får koppla in en front på den och se om det kommer signal ut..

Användarvisningsbild
Johansthlm

Inläggav Johansthlm » 2011-05-06 07:33

hej !

det är jag som är dsp-ägaren.
testatde även igår med ny rca-kabel från mini-dsp.
där jag kollade kontakten så att jag vet att den är rätt kopplad.
kopplade från utgång 2 där jag vet att jag fått signal ut tidigare.
kopplade även förbi Antimode rätt in i suben.
fortfarande låter den inte.

får nya programvaran ikväll förhoppningsvis.

andra förslag på felsökning?

Johan

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-06 08:23

jag skulle prova med att installera (om)ny programvara. de verkar lite känsliga på den punkten. Jag har också haft lite problem i början som löste sig efter att ha installerat om mjukvaran.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-06 11:03

Nu har 2.1 advanced kommit och jag kikar i programmet..
Mer strul..
2.1 ska ju kunna mixa ner basen till mono, och det är ju rätt när man kör en bas.
Under "system settings" kan jag välja "sub output mode" och där väljer jag alltså mono.
Det sjuka är att när jag då kollar på output gain/delay så står både output channel 1 och 3 (sub) och output channel 2 och 4 (frontar) som mono mode och 2 och 4 vill man ju ha i stereo mode. Hur får man mono till basen (1 och 3) och stereo till frontarna (2 och 4)???

Hur ställs det in så att man får basen i mono och frontarna i stereo? Som det verkar kan jag ställa in allt i stereo eller allt i mono, då inställningen för sub output under system settings påverkar ALLA utgångarna och inte bara 1 och 3..
Slänger den i väggen snart...

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-05-06 11:22

Bonkas skrev:Nu har 2.1 advanced kommit och jag kikar i programmet..
Mer strul..
2.1 ska ju kunna mixa ner basen till mono, och det är ju rätt när man kör en bas.
Under "system settings" kan jag välja "sub output mode" och där väljer jag alltså mono.
Det sjuka är att när jag då kollar på output gain/delay så står både output channel 1 och 3 (sub) och output channel 2 och 4 (frontar) som mono mode och 2 och 4 vill man ju ha i stereo mode. Hur får man mono till basen (1 och 3) och stereo till frontarna (2 och 4)???

Hur ställs det in så att man får basen i mono och frontarna i stereo? Som det verkar kan jag ställa in allt i stereo eller allt i mono, då inställningen för sub output under system settings påverkar ALLA utgångarna och inte bara 1 och 3..

Lugn och fin nu. Till att börja med måste du fysiskt koppla om kablarna om du går från 2 -> 2.1 mjukvaran. När du kör 2.1 är utgångarna 1 och 2 basutgångar medan 3 och 4 är till toppparna, allt enligt datablad;

http://www.minidsp.com/images/documents ... lug-in.pdf

Väljer du mono kommer du att få ut samma (ihopmixade) signal på portarna 1 och 2 medan vid stereo kommer portarna 1 och 2 vara separerade till L och R. Detta återspeglas i mjukvaran då man automatiskt reglerar båda kurvorna för 1 och 2 oberoende av vilken av de två flikarna man är under när man kör i läget mono.

Växling för mono/stereo hittar du under fliken "System settings".

För övrigt kunde kanske någon flitig moderator lyfta in denna tråden i den stora miniDSP-tråden?!

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-06 12:29

Glebster skrev:
Bonkas skrev:Nu har 2.1 advanced kommit och jag kikar i programmet..
Mer strul..

Lugn och fin nu. Till att börja med måste du fysiskt koppla om kablarna om du går från 2 -> 2.1 mjukvaran. När du kör 2.1 är utgångarna 1 och 2 basutgångar medan 3 och 4 är till toppparna, allt enligt datablad;

http://www.minidsp.com/images/documents ... lug-in.pdf

Väljer du mono kommer du att få ut samma (ihopmixade) signal på portarna 1 och 2 medan vid stereo kommer portarna 1 och 2 vara separerade till L och R. Detta återspeglas i mjukvaran då man automatiskt reglerar båda kurvorna för 1 och 2 oberoende av vilken av de två flikarna man är under när man kör i läget mono.

Växling för mono/stereo hittar du under fliken "System settings".

För övrigt kunde kanske någon flitig moderator lyfta in denna tråden i den stora miniDSP-tråden?!

Tackar. Jag blev förvirrad.. Väljer jag sub output som mono så står det mono under output gain på alla 4. Jag fattade aldrig att det ändå bara påverkar 1 och 2.
Sedan under output gain så får man upp 1 och 3 på en knapp, och 2 och 4 på den andra. Därför trodde jag att 1 och 3 hörde ihop, samt 2 och 4.

Ännu en anledning till det är att under crossover så kan jag välja att kopiera den inställning jag gör för output 1 till output 3.. Samma sak för 2 till 4. Varför skulle jag villja kopiera ett LP till satelliten på output 3? Att däremot kunna kopiera till den andra sub outen vore däremot logiskt..

Sedan under peq så kan jag helt plötsligt kopiera settings mellan output 1 och 2 istället..
Förvirrande...

Ännu en fråga.. Man kan ju välja mellan 0.9 och 2V..och out 3 och 4 ska köras balanserat xlr medan out 1 är obalancerad rca. Då borde väl egentligen den out 1 ha en gain och out 3/4 en annan? Men så går ju inte ställa in det då byglarna påverkar en ingång var? Då blir det ju en på vänster och en på höger och det funkar ju inte.. Jag behöver väl en för out 1/2 och en annan för out 3/4..?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-06 12:39

Bonkas: kan man sammanfatta det som att du borde bejakat din kvinnliga sida mer och läst manualerna? ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-06 12:43

MagnusÖstberg skrev:Bonkas: kan man sammanfatta det som att du borde bejakat din kvinnliga sida mer och läst manualerna? ;)

Hehe, jo..men vad man ska använda för volt i denna typ av koppling står inte, bara att man kan byta..
Och det övriga står faktiskt inte heller.. Bara schemat på att det är 1 o 2 samt 3 o 4 som hör ihop.. Men det är ritat som 1/3 och 2/4..så text och ritning hör inte ihop...
Jag är väl bara korkad! Men kronan trillar mer och mer för varje svar jag får så det ska nog snart bli ordning på torpet..

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-05-06 13:12

Bonkas skrev:Tackar. Jag blev förvirrad.. Väljer jag sub output som mono så står det mono under output gain på alla 4. Jag fattade aldrig att det ändå bara påverkar 1 och 2.
Sedan under output gain så får man upp 1 och 3 på en knapp, och 2 och 4 på den andra. Därför trodde jag att 1 och 3 hörde ihop, samt 2 och 4.

Jag tycker också att det är konstigt att man ändrat på utgångarna jämfört med Advanced 2.0 men det stämmer med manualen och det är ju viktigast.

Bonkas skrev:Sedan under peq så kan jag helt plötsligt kopiera settings mellan output 1 och 2 istället..
Förvirrande...

Tycker jag iofs är logiskt när kopplingen är som den är för 2.1.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-06 18:13

Bonkas skrev:
MagnusÖstberg skrev:Bonkas: kan man sammanfatta det som att du borde bejakat din kvinnliga sida mer och läst manualerna? ;)

Hehe, jo..men vad man ska använda för volt i denna typ av koppling står inte, bara att man kan byta..
Och det övriga står faktiskt inte heller.. Bara schemat på att det är 1 o 2 samt 3 o 4 som hör ihop.. Men det är ritat som 1/3 och 2/4..så text och ritning hör inte ihop...
Jag är väl bara korkad! Men kronan trillar mer och mer för varje svar jag får så det ska nog snart bli ordning på torpet..
Perfekt, då fixar du det åt mig sen om jag skaffar en ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-07 20:24

MagnusÖstberg skrev:
Bonkas skrev:

Absolut..men det ser ut att vara långt borta..

Nu är det mer strul, och vi fattar ingenting..

Har kört in programvara 2.1 advanced och det är fortfarande ingen signal till subben. Sub på output 1, sub mixas till mono, focalhögtalarna på output 3 och 4.. Focal delas neråt som de ska, och sätter man en av focalhögtalarna i output 1 spelar den högtalaren sub. Men inte subben...
Enda skillnaden är att subben är kopplad obalanserat i klossen till en rca-kontakt..
En rca-kabel är alltså klippt i ena änden och kopplad helt enligt schemat, dvs med signal i uttag 2 i klossen, jord i 3 och bygel mellan 3 och 1.. Varför i helsike skickar den inte signal ut genom den kabeln, allt är ju kopplat enligt schemat!!! Vi har t.o.m slaktat en kabel till med precis samma resultat..
Stämmer inte schemat? Varför kommer ingen signal, sätter vi en balanserat kopplad kloss så spelar focal subbas.. Är det inte meningen att man ska kunna koppla en obalanserad kabel till en balanserad minidsp? Det står ju för tusan det i manualen...
Snabb hjälp och jag är evigt tacksam!!!

För visst är väl signal i en rca den separat isolerade som går till "mittpinnen" och jord den som är lödd i hylsan?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-07 20:28

Bonkas skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Bonkas skrev:

Har kört in programvara 2.1 advanced och det är fortfarande ingen signal till subben. Sub på output 1, sub mixas till mono, focalhögtalarna på output 3 och 4.. Focal delas neråt som de ska, och sätter man en av focalhögtalarna i output 1 spelar den högtalaren sub. Men inte subben...
Enda skillnaden är att subben är kopplad obalanserat i klossen till en rca-kontakt..
En rca-kabel är alltså klippt i ena änden och kopplad helt enligt schemat, dvs med signal i uttag 2 i klossen, jord i 3 och bygel mellan 3 och 1.. Varför i helsike skickar den inte signal ut genom den kabeln, allt är ju kopplat enligt schemat!!! Vi har t.o.m slaktat en kabel till med precis samma resultat..
Stämmer inte schemat? Varför kommer ingen signal, sätter vi en balanserat kopplad kloss så spelar focal subbas.. Är det inte meningen att man ska kunna koppla en obalanserad kabel till en balanserad minidsp? Det står ju för tusan det i manualen...

Hur är rca kontakten kopplad eller skall suben ha 2rca in för att fungera.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-07 20:40

boom skrev:
Bonkas skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Bonkas skrev:

Hur är rca kontakten kopplad eller skall suben ha 2rca in för att fungera.

Det behövs bara en rca. I.o.m att filter i minidsp ska användas är den kopplad från minidsp direkt till LFE-ingången på subben...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-07 20:57

Jag har själv en minidsp men inte den som är balancerad så där för frågade jag hur är kablarna till rca kontakten kopplade och en del subbar vill ha en splitt kabel för att fungera H,V in eller finns det en separat lfe ingång på suben.
För det verkar inte vara något fel på minidsp dåp ni får igång andra högtalare på 1 utgången.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-07 21:07

boom skrev:Jag har själv en minidsp men inte den som är balancerad så där för frågade jag hur är kablarna till rca kontakten kopplade och en del subbar vill ha en splitt kabel för att fungera H,V in eller finns det en separat lfe ingång på suben.
För det verkar inte vara något fel på minidsp dåp ni får igång andra högtalare på 1 utgången.

Precis, minidsp är nog ok..
Det måste vara kabeln. Men den är kopplad enligt spec. En rca-kabel klippt i ena änden där signal (pinnen) är kopplad till nr.2 i klossen, jord (hylsan) är kopplad till 3 i klossen och sedan en bygel av en bit kabel mellan 1 och 3 i klossen..
Så säger schemat...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-07 21:23

Bonkas skrev:
boom skrev:Jag har själv en minidsp men inte den som är balancerad så där för frågade jag hur är kablarna till rca kontakten kopplade och en del subbar vill ha en splitt kabel för att fungera H,V in eller finns det en separat lfe ingång på suben.

Det måste vara kabeln. Men den är kopplad enligt spec. En rca-kabel klippt i ena änden där signal (pinnen) är kopplad till nr.2 i klossen, jord (hylsan) är kopplad till 3 i klossen och sedan en bygel av en bit kabel mellan 1 och 3 i klossen..
Så säger schemat...

har du en multimers så kolla kabeln fram till rca att den är som den skall vara
Finns det Höger och vänster ingång på subben som skall i gång så prova med en split kabel

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-07 21:32

boom skrev:
Bonkas skrev:

Så säger schemat...

har du en multimers så kolla kabeln fram till rca att den är som den skall vara
Finns det Höger och vänster ingång på subben som skall i gång så prova med en split kabel

Har tyvärr ingen multimeter så kan inte mäta, men vi har slaktat 2st kablar och att det skulle vara fel på båda känns inte helt troligt..
Subben behöver som sagt inte 2 rca. Det finns en L, en R och en ensam LFE som kopplar förbi det interna filtret. Anslutningen är gjord till LFE men vi har testat de andra också. Direkt via subout på en sony 5300es spelar subben fint via LFE-ingången..

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-07 21:56

Nästa

Återgå till Generellt om hifi