Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Det här borde ju lämpligen tas i en mini-dsp tråd där och inte under Generellt om hifi
Ragnwald skrev:Hur har du ställt cut off frequency settings ?
På 1:an och 2:an ska LP stå på 20.000Hz och HP på tex 80Hz.
På 3:an och 4:an ska LP stå på 80Hz och HP på tex 15Hz.
Hoppas jag skrivit rätt nu.
Ragnwald skrev:Förstår inte din förklaring.
1 och 3 hör ju ihop, det är ena kanalen, 2 och 4 är andra kanalen.
LP och HP måste in överallt, har jag för mig.
Ragnwald skrev:Om det är samma mjukvara, så blir det ju så.
Vi lyckades vända på steken och körde frontarna som sub och subbarna som frontar. Det konstiga var att det kom musik ändå.
Bonkas skrev:Nu har 2.1 advanced kommit och jag kikar i programmet..
Mer strul..
2.1 ska ju kunna mixa ner basen till mono, och det är ju rätt när man kör en bas.
Under "system settings" kan jag välja "sub output mode" och där väljer jag alltså mono.
Det sjuka är att när jag då kollar på output gain/delay så står både output channel 1 och 3 (sub) och output channel 2 och 4 (frontar) som mono mode och 2 och 4 vill man ju ha i stereo mode. Hur får man mono till basen (1 och 3) och stereo till frontarna (2 och 4)???
Hur ställs det in så att man får basen i mono och frontarna i stereo? Som det verkar kan jag ställa in allt i stereo eller allt i mono, då inställningen för sub output under system settings påverkar ALLA utgångarna och inte bara 1 och 3..
Slänger den i väggen snart...
Glebster skrev:Bonkas skrev:Nu har 2.1 advanced kommit och jag kikar i programmet..
Mer strul..
2.1 ska ju kunna mixa ner basen till mono, och det är ju rätt när man kör en bas.
Under "system settings" kan jag välja "sub output mode" och där väljer jag alltså mono.
Det sjuka är att när jag då kollar på output gain/delay så står både output channel 1 och 3 (sub) och output channel 2 och 4 (frontar) som mono mode och 2 och 4 vill man ju ha i stereo mode. Hur får man mono till basen (1 och 3) och stereo till frontarna (2 och 4)???
Hur ställs det in så att man får basen i mono och frontarna i stereo? Som det verkar kan jag ställa in allt i stereo eller allt i mono, då inställningen för sub output under system settings påverkar ALLA utgångarna och inte bara 1 och 3..
Slänger den i väggen snart...
Lugn och fin nu. Till att börja med måste du fysiskt koppla om kablarna om du går från 2 -> 2.1 mjukvaran. När du kör 2.1 är utgångarna 1 och 2 basutgångar medan 3 och 4 är till toppparna, allt enligt datablad;
http://www.minidsp.com/images/documents ... lug-in.pdf
Väljer du mono kommer du att få ut samma (ihopmixade) signal på portarna 1 och 2 medan vid stereo kommer portarna 1 och 2 vara separerade till L och R. Detta återspeglas i mjukvaran då man automatiskt reglerar båda kurvorna för 1 och 2 oberoende av vilken av de två flikarna man är under när man kör i läget mono.
Växling för mono/stereo hittar du under fliken "System settings".
För övrigt kunde kanske någon flitig moderator lyfta in denna tråden i den stora miniDSP-tråden?!
MagnusÖstberg skrev:Bonkas: kan man sammanfatta det som att du borde bejakat din kvinnliga sida mer och läst manualerna?
Bonkas skrev:Tackar. Jag blev förvirrad.. Väljer jag sub output som mono så står det mono under output gain på alla 4. Jag fattade aldrig att det ändå bara påverkar 1 och 2.
Sedan under output gain så får man upp 1 och 3 på en knapp, och 2 och 4 på den andra. Därför trodde jag att 1 och 3 hörde ihop, samt 2 och 4.
Bonkas skrev:Sedan under peq så kan jag helt plötsligt kopiera settings mellan output 1 och 2 istället..
Förvirrande...
Perfekt, då fixar du det åt mig sen om jag skaffar enBonkas skrev:MagnusÖstberg skrev:Bonkas: kan man sammanfatta det som att du borde bejakat din kvinnliga sida mer och läst manualerna?
Hehe, jo..men vad man ska använda för volt i denna typ av koppling står inte, bara att man kan byta..
Och det övriga står faktiskt inte heller.. Bara schemat på att det är 1 o 2 samt 3 o 4 som hör ihop.. Men det är ritat som 1/3 och 2/4..så text och ritning hör inte ihop...
Jag är väl bara korkad! Men kronan trillar mer och mer för varje svar jag får så det ska nog snart bli ordning på torpet..
MagnusÖstberg skrev:Perfekt, då fixar du det åt mig sen om jag skaffar enBonkas skrev:MagnusÖstberg skrev:Bonkas: kan man sammanfatta det som att du borde bejakat din kvinnliga sida mer och läst manualerna?
Hehe, jo..men vad man ska använda för volt i denna typ av koppling står inte, bara att man kan byta..
Och det övriga står faktiskt inte heller.. Bara schemat på att det är 1 o 2 samt 3 o 4 som hör ihop.. Men det är ritat som 1/3 och 2/4..så text och ritning hör inte ihop...
Jag är väl bara korkad! Men kronan trillar mer och mer för varje svar jag får så det ska nog snart bli ordning på torpet..
Bonkas skrev:MagnusÖstberg skrev:Perfekt, då fixar du det åt mig sen om jag skaffar enBonkas skrev:MagnusÖstberg skrev:Bonkas: kan man sammanfatta det som att du borde bejakat din kvinnliga sida mer och läst manualerna?
Absolut..men det ser ut att vara långt borta..
Nu är det mer strul, och vi fattar ingenting..
Har kört in programvara 2.1 advanced och det är fortfarande ingen signal till subben. Sub på output 1, sub mixas till mono, focalhögtalarna på output 3 och 4.. Focal delas neråt som de ska, och sätter man en av focalhögtalarna i output 1 spelar den högtalaren sub. Men inte subben...
Enda skillnaden är att subben är kopplad obalanserat i klossen till en rca-kontakt..
En rca-kabel är alltså klippt i ena änden och kopplad helt enligt schemat, dvs med signal i uttag 2 i klossen, jord i 3 och bygel mellan 3 och 1.. Varför i helsike skickar den inte signal ut genom den kabeln, allt är ju kopplat enligt schemat!!! Vi har t.o.m slaktat en kabel till med precis samma resultat..
Stämmer inte schemat? Varför kommer ingen signal, sätter vi en balanserat kopplad kloss så spelar focal subbas.. Är det inte meningen att man ska kunna koppla en obalanserad kabel till en balanserad minidsp? Det står ju för tusan det i manualen...
Snabb hjälp och jag är evigt tacksam!!!
boom skrev:Bonkas skrev:MagnusÖstberg skrev:Perfekt, då fixar du det åt mig sen om jag skaffar enBonkas skrev:MagnusÖstberg skrev:Bonkas: kan man sammanfatta det som att du borde bejakat din kvinnliga sida mer och läst manualerna?
Absolut..men det ser ut att vara långt borta..
Nu är det mer strul, och vi fattar ingenting..
Har kört in programvara 2.1 advanced och det är fortfarande ingen signal till subben. Sub på output 1, sub mixas till mono, focalhögtalarna på output 3 och 4.. Focal delas neråt som de ska, och sätter man en av focalhögtalarna i output 1 spelar den högtalaren sub. Men inte subben...
Enda skillnaden är att subben är kopplad obalanserat i klossen till en rca-kontakt..
En rca-kabel är alltså klippt i ena änden och kopplad helt enligt schemat, dvs med signal i uttag 2 i klossen, jord i 3 och bygel mellan 3 och 1.. Varför i helsike skickar den inte signal ut genom den kabeln, allt är ju kopplat enligt schemat!!! Vi har t.o.m slaktat en kabel till med precis samma resultat..
Stämmer inte schemat? Varför kommer ingen signal, sätter vi en balanserat kopplad kloss så spelar focal subbas.. Är det inte meningen att man ska kunna koppla en obalanserad kabel till en balanserad minidsp? Det står ju för tusan det i manualen...
Snabb hjälp och jag är evigt tacksam!!!
Hur är rca kontakten kopplad eller skall suben ha 2rca in för att fungera.
boom skrev:Jag har själv en minidsp men inte den som är balancerad så där för frågade jag hur är kablarna till rca kontakten kopplade och en del subbar vill ha en splitt kabel för att fungera H,V in eller finns det en separat lfe ingång på suben.
För det verkar inte vara något fel på minidsp dåp ni får igång andra högtalare på 1 utgången.
Bonkas skrev:boom skrev:Jag har själv en minidsp men inte den som är balancerad så där för frågade jag hur är kablarna till rca kontakten kopplade och en del subbar vill ha en splitt kabel för att fungera H,V in eller finns det en separat lfe ingång på suben.
För det verkar inte vara något fel på minidsp dåp ni får igång andra högtalare på 1 utgången.
Precis, minidsp är nog ok..
Det måste vara kabeln. Men den är kopplad enligt spec. En rca-kabel klippt i ena änden där signal (pinnen) är kopplad till nr.2 i klossen, jord (hylsan) är kopplad till 3 i klossen och sedan en bygel av en bit kabel mellan 1 och 3 i klossen..
Så säger schemat...
boom skrev:Bonkas skrev:boom skrev:Jag har själv en minidsp men inte den som är balancerad så där för frågade jag hur är kablarna till rca kontakten kopplade och en del subbar vill ha en splitt kabel för att fungera H,V in eller finns det en separat lfe ingång på suben.
Precis, minidsp är nog ok..
Det måste vara kabeln. Men den är kopplad enligt spec. En rca-kabel klippt i ena änden där signal (pinnen) är kopplad till nr.2 i klossen, jord (hylsan) är kopplad till 3 i klossen och sedan en bygel av en bit kabel mellan 1 och 3 i klossen..
Så säger schemat...
har du en multimers så kolla kabeln fram till rca att den är som den skall vara
Finns det Höger och vänster ingång på subben som skall i gång så prova med en split kabel
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster