Audio Wiki

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perkka

Audio Wiki

Inläggav Perkka » 2011-05-09 18:32

Tänkte se om folk skulle vara intresserade av en generell wiki om ljud.
Jag passade på att lägga upp en under http://audio.idetorka.se/
Förhoppningsvis bryter inte detta mot någon form av forumregler att starta denna tråd :oops:

Tyckte mest att det kanske kunde vara intressant att ha ett ställe där man hjälps åt med information som blir enkel att hitta :)

Sådant som jag tänkte kan komma upp är ju information om DIY, Akustik, Föredrag som personer hållt, Info om tillverkare etc. Men det är ju upp till alla vad som ska finnas. Om nu folk ens finner det intressant att sitta och uppdatera en wiki.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-05-09 20:09

Borde du inte börja skriva något själv?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perkka

Inläggav Perkka » 2011-05-10 08:09

Jag kommer börja lite på den fronten, men jag är dock inte alltför kunnig inom alla (eller speciellt många) områden men finns iaf lite saker man snappat upp här och där :wink:

Sen har aldrig att skriva texter varit min starka sida heller :P

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-05-10 08:20

Varför skapar man en egen Wiki när man kan skriva på Wikipedia direkt?

Användarvisningsbild
Perkka

Inläggav Perkka » 2011-05-10 08:38

Min åsikt är iaf att det är lättare att hålla sig till ämnet och lättare att hitta information om man har en mer specificerad databas. till skillnad från wikipedia där man lätt kan klicka sig iväg och hamna någon helt annan stans. Typ att man börjar läsa om någon högtalarmodell och 5-10 länkar senare så sitter man och läser om valar i arktis :lol:

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-10 11:06

Kimpost skrev:Varför skapar man en egen Wiki när man kan skriva på Wikipedia direkt?

Wikipedia har väldigt stränga regler för sina artiklar.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-10 11:48

mx skrev:
Kimpost skrev:Varför skapar man en egen Wiki när man kan skriva på Wikipedia direkt?

Är det något fel?

/ B

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-10 17:34

Bill50x skrev:
mx skrev:

Är det något fel?

/ B

Nej, och var har jag sagt att det var fel eller fått det att framstå som att det är
fel? Jag förklarade ju bara varför någon kan tycka att det är bra med en egen
wiki.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-05-10 18:39

Perkka skrev:Min åsikt är iaf att det är lättare att hålla sig till ämnet och lättare att hitta information om man har en mer specificerad databas. till skillnad från wikipedia där man lätt kan klicka sig iväg och hamna någon helt annan stans. Typ att man börjar läsa om någon högtalarmodell och 5-10 länkar senare så sitter man och läser om valar i arktis :lol:

Fast på wikipedia riskerar man inte läsa om högtalarmodeller eftersom det skall vara icke-kommersiell information. :)

Tror ändå det är bäst att köra på svenska Wikipedia. Börja med http://sv.wikipedia.org/wiki/Ljud eller http://sv.wikipedia.org/wiki/Ljudteknik och fyll på det du tycker saknas.

Och visst finns det regler, så läs på lite först om hur man uppdaterar. Dock är det inte såå strängt: http://sv.wikipedia.org/wiki/LTS :P
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2011-05-10 22:06

Vilken bra ide :) Man skulle också kunna göra en faktiskt wiki om man kunde taga inläggen, säg man väljer en av forumets erkända tekniker som Peter och sen ett ämne och man får fram alla hans poster han någosin skrivit här i det ämnet.

Eller varför inte alla personer som skrivit i ett ämne visas osv.

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2011-05-10 22:22

Är det inte det sökfunktionen är till för? Skriva ett eller flera ord man vill söka på och går även att begränsa till en speciell användare.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-10 22:44

Purre skrev:Är det inte det sökfunktionen är till för? Skriva ett eller flera ord man vill söka på och går även att begränsa till en speciell användare.

Sökfunktionen på det här forumet är ju ett skämt. Jag brukar använda
Google för att söka på forumet.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Micke23

Re: Audio Wiki

Inläggav Micke23 » 2011-05-11 13:31

Perkka skrev:Tänkte se om folk skulle vara intresserade av en generell wiki om ljud.
Jag passade på att lägga upp en under http://audio.idetorka.se/
Förhoppningsvis bryter inte detta mot någon form av forumregler att starta denna tråd :oops:

Tyckte mest att det kanske kunde vara intressant att ha ett ställe där man hjälps åt med information som blir enkel att hitta :)

Sådant som jag tänkte kan komma upp är ju information om DIY, Akustik, Föredrag som personer hållt, Info om tillverkare etc. Men det är ju upp till alla vad som ska finnas. Om nu folk ens finner det intressant att sitta och uppdatera en wiki.

Den tyska varianten kanske kan tjäna som förebild?

http://www.hifi-wiki.de/index.php/Hauptseite

Återgå till Generellt om hifi