Det klassiska problemområdet 100-250 Hz

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

eriken

Det klassiska problemområdet 100-250 Hz

Inläggav eriken » 2011-05-19 14:25

I princip alla rum jag ställt upp högtalarna och lyssnat samt mätt med xtz roomanalyzer så har just 100-250 hz området varit drabbat av en dipp mer eller mindre stor. Generella tips brukar väll vara att dämpa golvet med heltäckningsmatta samt ett bord för att blockera golvreflexen som kan ställa till det. Det hjälper ju men inte tillräckligt i alla rum.

Att flytta lyssningspositionen en halvmeter frammåt/bakåt en halvmeter kan ju ge 5 db dipp eller ännu mera. Att flytta högtalarna upplevever jag inte påverkar detta nämnvärt motför att flytta lyssningspositionen.

Hur betydelsefull är takreflexen i sammanhanget?

Min upplevelse är att direktstrålande högtalare är väldigt känsliga för detta fenomen. Finns det högtalartyper som är mindre känsliga för detta?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-19 14:32

Det brukar ju ofta hänga på utsläckningar från kringliggande väggar runt högtalarna, placerar man högtalarna väldigt nära väggarna och mäter en gång. prova det och se vad du får för resultat :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-19 14:34

Denna dipp är ju ganska smalbandig och förekommer oftast någonstans mellan 100 - 150Hz, syns nästan i alla mätningar folk har visat på forumet.
Men som sagt, hur uppkommer den och hur får man bukt med den?
Behöver man egentligen bry sig?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-19 14:36

Stor del av dippen beror ju även på att man faktiskt sitter i ett rum, kanske "ska vara så" för at dtet ska låta "rätt" ?! :P

man jag evt att den brukar påverkas mycket av just högtalarnas placering i förhållande till väggarna, alltså nära placering brukar innebära mindre dipp.
Men helt borta har jag alldrig sett... :?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-19 14:40

En liten dip spelar nog ingen större roll, det är nog värre om större delen av området är lågt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

eriken

Inläggav eriken » 2011-05-19 14:42

DVDai: Så är det nog ofta, odämpade sidoväggar är inget kul iaf om de är nära som du skrev fast just det är inget problem för mig idag då jag har rejäl dämpning på sidorna samt högtalarna ca 40 cm från sidoväggarna rejält invinklade.

Ragnwald: Nej, man behöver ju inte bry sig men själv vill jag göra vad jag kan för att slippa ett hål i frekvensgången som gör att mycket av elbasslingor knappt hörs eller att röster låter mysko.

eriken

Inläggav eriken » 2011-05-19 14:43

subjektivisten skrev:En liten dip spelar nog ingen större roll, det är nog värre om större delen av området är lågt.

Nej, precis men jag menade mer en svacka på en 5 dB eller mer på hela området från 100-250 hz.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-19 14:59

Stoppa i ett par element extra som bara spelar det området? 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

eriken

Inläggav eriken » 2011-05-19 15:05

Nattlorden skrev:Stoppa i ett par element extra som bara spelar det området? 8)

Hehe, ja ett par i28 eller i32s hade ju inte varit fel.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-05-19 15:47

Dämpa väggen bakom högtalarna! Ordentligt!
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-19 16:44

Det är nog avstånden till angränsande väggar som ställer till det. Man vill gärna flytta ut högtalarna för att minska väggens inverkan. Då blir det utsläckningar och förstärkningar p.g.a. gångvägsskillnader mellan direkt- och reflekterat ljud. Gör man som flera svenska högtalarkonstruktörer och tar med väggen i beräkningen minskar svårigheterna, åtminstone om lyssnarna sedan följer de råd som kan behövas, t.ex. dämpning av väggen bakom högtalarna. Ju längre ut man flyttar högtalarna desto värre svacka blir det väl och vid lägre frekvens.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-19 17:21

eriken skrev:DVDai: Så är det nog ofta, odämpade sidoväggar är inget kul iaf om de är nära som du skrev fast just det är inget problem för mig idag då jag har rejäl dämpning på sidorna samt högtalarna ca 40 cm från sidoväggarna rejält invinklade..

Hur mkt är "rejält" med dämpning?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-19 18:24

DanNorman skrev:Dämpa väggen bakom högtalarna! Ordentligt!
Det ärett sätt, ett annat är att designa högtalaren efter hur den skall vara placerad, eller ännu hellre - en kombination!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-05-19 18:54

Dipp vid 125Hz borde väl kunna kompenseras av diskopuckeln? Skämt åsido så vill jag i princip alltid dra ner 125Hz-regeln om jag har en EQ inkopplad... får inte ihop det här riktigt... ^^

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-19 19:09

även golvreflexen ställer till det, så det behövs mycket absorbenter i vardagsrummet, eller så använder man bättre lämpade högtalare
Bikinitider

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-05-19 23:19

celef skrev:även golvreflexen ställer till det...

Som sagt, golvreflexen...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-20 08:07

Öhman verkar göra som så att han låter högtalaren ha lite mer energi i det området. Då kan man bibehålla den totala energimängden som man hör. Men det kommer inte synas på mätningen dock.
Jag har testat att stoppa eqa upp området och stoppat in +10dB som mest. Visst hör man en jäkla skillnad men mätningen ser nästan likadan ut. Lite fräckt faktiskt.. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Det klassiska problemområdet 100-250 Hz

Inläggav Naqref » 2011-05-20 08:34

eriken skrev:Finns det högtalartyper som är mindre känsliga för detta?

Carlsson, Larsen och Ino pi60 med bs60 exempelvis.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-20 10:29

Kraniet skrev:Öhman verkar göra som så att han låter högtalaren ha lite mer energi i det området. Då kan man bibehålla den totala energimängden som man hör. Men det kommer inte synas på mätningen dock.
Jag har testat att stoppa eqa upp området och stoppat in +10dB som mest. Visst hör man en jäkla skillnad men mätningen ser nästan likadan ut. Lite fräckt faktiskt.. :)
Det borde variera med avståndet när du mäter..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-05-20 14:45

Kraniet skrev:Öhman verkar göra som så att han låter högtalaren ha lite mer energi i det området. Då kan man bibehålla den totala energimängden som man hör. Men det kommer inte synas på mätningen dock.

Jag har lattjat lite med XTZ-analysen och upplever samma sak när jag mäter.

Drar jag upp Q-värdet på ino-filtret så blir det en stor hörbar skillnad men på grafen syns det väldigt lite vilket är konstigt :o

Vet jag att det blir mycket Stones och The Hives ja den kategorin av musik en kväll så brukar jag öka på q-värdet så det blir mer driv i basen på muggiga gamla inspelningar. Då börjar nämligen foten stampa :lol:

Säkert inte korrekt men kul..!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2011-05-27 23:45

Hej, jag tror jag lånar tråden lite istället för att göra en ny.

Jag har precis flyttat och behöver nog lite experthjälp!
Tidigare hade jag lyssningen/hemmastudion i ett mindre rum ~3x4m som var ganska packat med... skit. Jag älskar rak frekvenskurva så jag vet hur man verkligen flyttar högtalarna hit o dit, upp o ner, fram o bak, bara vänster högtalare, höger och tillsammans osv. Hellre lite onaturligt placerat än konstiga frekvenser. Det blev verkligen jättebra och tajt därinne.

Hursomhelst, i det nya rummet när jag börjat möblera lite och till sist fått igång ljudanläggningen så märker jag att något är fruktansvärt fel!

Jag mätte rummet visserligen och anade lite oråd men tänkte att det går säkert att fixa. Men hur jag än gör så verkar det inte bli tillräckligt. Det går verkligen upp o ner 50-150hz beroende på placering.

Rummet är avlångt, 240cm högt, 560cm djupt och 270cm brett

Bild

Jag är medveten om att jag behöver få upp mer saker på väggarna.
Jag har även sett tipset på denna http://www.dspeaker.com/en/home.shtml

Jag funderar på att försöka få det riktigt bra, eller så bra det bara går även om det får kosta lite pengar. Och en sådan pryl och en sub kommer eventuellt att inhandlas.

Mina frågor är dock:
1. Vilka basabsorbenter rekommenderas om man inte orkar bygga själv?
Jag tänker på paneler som täcker hela väggar. 2-3st 1x2m tex.
Jag tänker på större kubikmeter kuber, basfångare, osv.

2. Vad är det för skillnad på alla dessa ljuddämpande kit och vanligt packmaterial?. (Jag har läst Ino Aco finns, jag vet biltema har, jag vet hifi-kit har osv. ) Alla ser dock ut att vara vanlig packmaterial som köps in för billigare peng hos många företag.
http://www.thomann.de/se/the_takustik_s ... rbent.html
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1385
jämfört med:
http://img.diytrade.com/cdimg/873330/81 ... sponge.jpg

(Jag har inte jämfört så jag vet inte.)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-05-27 23:50

Inte för att jag är någon principanhängare av metoder direkt, men ett tips är ändå att prova med dip-oler.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2011-05-28 01:03

Strmbrg skrev:Inte för att jag är någon principanhängare av metoder direkt, men ett tips är ändå att prova med dip-oler.

Har aldrig använt och kan inte så mycket om det.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-28 01:46

Strmbrg skrev:Inte för att jag är någon principanhängare av metoder direkt, men ett tips är ändå att prova med dip-oler.

Why?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-05-28 01:53

Det vill jag ändock avråda från i ett såpass litet rum. Det blir svårt att få dem ut från väggen för att få tillräckligt sena ljudreflexer från "bakåtutstrålningen".
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2011-05-28 01:53

Har kollat runt lite och det verkar ju som att folk mest bara smäller upp glas/stenull utan större ansats till beräkning eller design och verkar vara nöjda med det.

http://www.kontrollrummet.com/forum/ind ... opic=604.0
http://www.youtube.com/watch?v=Jr5HQR8Ox54

Spelar det någon roll för en mineralull som absorbent om den har en hårdare ram av trä, eller om den bara hängs upp som den är (i stålram o tyg)?

Med tanke på hur folk gör så är min designide ungefär att göra en eller två stora kuber fyllda med glasull på 100x100x80cm (så de går in genom dörren) som sätts uppe i hörnen. Samt lite plattare eller typ ino acu på väggarna om det behövs. Vad tror ni effekten blir av nåt sånt?

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2011-05-28 01:55

Johan_Lindroos skrev:

Det vill jag ändock avråda från i ett såpass litet rum. Det blir svårt att få dem ut från väggen för att få tillräckligt sena ljudreflexer från "bakåtutstrålningen".

ok, good to know. Thanks mate.
Jag har dock högtalarna tänkta att vara ganska långt in i rummet. Se bild.

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2011-05-28 02:09

Med tanke på hur folk gör så är min designide ungefär att göra en eller två stora kuber fyllda med glasull på 100x100x80cm (så de går in genom dörren) som sätts uppe i hörnen. Samt lite plattare eller typ ino acu på väggarna om det behövs.

Typ göra ett stort hörnhyllplan i ytstorlek som en säng ungefär. Fästa sidorna i väggen och hörnet som sticker ut fästes med kedja i taket. Och sen bara lägga på mineralullsskivor hela vägen upp med lagom glipa till vägg o tak och beklä alltihop med lämpligt tygmaterial.
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_P ... x?id=40186

Om man bortser från att det kommer att se knas ut, skulle det kunna fungera för mitt problem? jämfört med tex http://www.thomann.de/se/the_takustik_cbt_37.htm
?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-05-28 02:13

sztation skrev:Har kollat runt lite och det verkar ju som att folk mest bara smäller upp glas/stenull utan större ansats till beräkning eller design och verkar vara nöjda med det.

http://www.kontrollrummet.com/forum/ind ... opic=604.0
http://www.youtube.com/watch?v=Jr5HQR8Ox54

Spelar det någon roll för en mineralull som absorbent om den har en hårdare ram av trä, eller om den bara hängs upp som den är (i stålram o tyg)?

Med tanke på hur folk gör så är min designide ungefär att göra en eller två stora kuber fyllda med glasull på 100x100x80cm (så de går in genom dörren) som sätts uppe i hörnen. Samt lite plattare eller typ ino acu på väggarna om det behövs. Vad tror ni effekten blir av nåt sånt?

Det blir i alla fall inga basabsorbenter. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2011-05-28 02:35

Vad blir det då :)
Och varför inte?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi