Moderator: Redaktörer
eriken skrev:DVDai: Så är det nog ofta, odämpade sidoväggar är inget kul iaf om de är nära som du skrev fast just det är inget problem för mig idag då jag har rejäl dämpning på sidorna samt högtalarna ca 40 cm från sidoväggarna rejält invinklade..
Det ärett sätt, ett annat är att designa högtalaren efter hur den skall vara placerad, eller ännu hellre - en kombination!DanNorman skrev:Dämpa väggen bakom högtalarna! Ordentligt!
eriken skrev:Finns det högtalartyper som är mindre känsliga för detta?
Det borde variera med avståndet när du mäter..Kraniet skrev:Öhman verkar göra som så att han låter högtalaren ha lite mer energi i det området. Då kan man bibehålla den totala energimängden som man hör. Men det kommer inte synas på mätningen dock.
Jag har testat att stoppa eqa upp området och stoppat in +10dB som mest. Visst hör man en jäkla skillnad men mätningen ser nästan likadan ut. Lite fräckt faktiskt.. :)
Kraniet skrev:Öhman verkar göra som så att han låter högtalaren ha lite mer energi i det området. Då kan man bibehålla den totala energimängden som man hör. Men det kommer inte synas på mätningen dock.
Jag har testat att stoppa eqa upp området och stoppat in +10dB som mest. Visst hör man en jäkla skillnad men mätningen ser nästan likadan ut. Lite fräckt faktiskt.. :)
Strmbrg skrev:Inte för att jag är någon principanhängare av metoder direkt, men ett tips är ändå att prova med dip-oler.
Strmbrg skrev:Inte för att jag är någon principanhängare av metoder direkt, men ett tips är ändå att prova med dip-oler.
Johan_Lindroos skrev:Strmbrg skrev:Inte för att jag är någon principanhängare av metoder direkt, men ett tips är ändå att prova med dip-oler.
Det vill jag ändock avråda från i ett såpass litet rum. Det blir svårt att få dem ut från väggen för att få tillräckligt sena ljudreflexer från "bakåtutstrålningen".
Med tanke på hur folk gör så är min designide ungefär att göra en eller två stora kuber fyllda med glasull på 100x100x80cm (så de går in genom dörren) som sätts uppe i hörnen. Samt lite plattare eller typ ino acu på väggarna om det behövs.
sztation skrev:Har kollat runt lite och det verkar ju som att folk mest bara smäller upp glas/stenull utan större ansats till beräkning eller design och verkar vara nöjda med det.
http://www.kontrollrummet.com/forum/ind ... opic=604.0
http://www.youtube.com/watch?v=Jr5HQR8Ox54
Spelar det någon roll för en mineralull som absorbent om den har en hårdare ram av trä, eller om den bara hängs upp som den är (i stålram o tyg)?
Med tanke på hur folk gör så är min designide ungefär att göra en eller två stora kuber fyllda med glasull på 100x100x80cm (så de går in genom dörren) som sätts uppe i hörnen. Samt lite plattare eller typ ino acu på väggarna om det behövs. Vad tror ni effekten blir av nåt sånt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster