Vad är det som driver er? har ni någon gång reflekterat ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Vad är det som driver er? har ni någon gång reflekterat ?

Inläggav DVD-ai » 2011-05-24 22:22

Varför jagar jag egentligen total vansinnesperfektion?

Jagar jag "för jagandets skull" eller är det "målet som är målet"?

Vet jag vad jag jagar efter, och finns det någon anledning att jaga efter något som man inte är säker på varför man jagar efter eller ens vad det är..?! 8O

Är det värt att viga så mycket av ens liv, tid och energi åt det?

Finns det något här i livet som betyder mer, men som inte får komma fram på grund av ett alldeles för stort engagemang?

Är ljudintresset och det enorma engagemanget ett substitut för något annat kanske?

Det är några va dom frågor som jag försöker att besvara för mig själv, jag har kommit underfund med en del, men har mycket kvar...
Enda jag nu mera är helt säker på är att det är ett substitut för något annat och att det tar mer tid, och energi av mig än jag anser det vara värt!

Därav så tänker jag hålla intresset på ett mer "slöhobbymässig" nivå och helt enkelt inte bry mig för mycket, sluta fullständigt med att jaga information och att "bry mig", det som stannar kvar är det som råkar fastna i förbifarten. Helt enkelt att inte engagera mig i grejer mer än att delta på trevliga sammanställningar m.m. och detta för att träffa alla er trevliga personer som hänger här på forumet :)

Naturligtvis kommer jag fortsätta att hänga här på forumet, det är kul att se vad ni har i kikaren ! :wink:

Vad har ni för tankar och reflektioner i fråga, jag har sett att flera på senare tid verkar ha "vaknar tilL" och insett att det kanske inte är allt detta med ljudet. jag känner det som att vi HiFi nördar kanske är Liiiiite väl insnöade och gärna fastnar i ett spår som kanske är direkt ohälsosamt sätt för oss själva ?

mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-24 22:33

Kul!

Jag tror det är nyttigt att gå igenom den inre resan. Det verkar vara flera som gjort det på senare tid :)

Du tillhör ju dem som snackat om det ena efter det andra och planerat åt alla möjliga håll - utan att ens ha ett hem att utgå från 8O

Det finns fler på forumet som fastnat i någon sorts jakt på det mest perversa och överdimensionerade systemet och det har nog smittat av sig lite hit och dit.

Personligen så sitter jag nöjd och har gjort den där resan jag med. Nu vet jag vad jag vill ha och stressar inte det minsta för att nå dit.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-05-24 22:39

MagnusÖstberg skrev:Kul!

Jag tror det är nyttigt att gå igenom den inre resan. Det verkar vara flera som gjort det på senare tid :)

Du tillhör ju dem som snackat om det ena efter det andra och planerat åt alla möjliga håll - utan att ens ha ett hem att utgå från 8O

Det finns fler på forumet som fastnat i någon sorts jakt på det mest perversa och överdimensionerade systemet och det har nog smittat av sig lite hit och dit.

Personligen så sitter jag nöjd och har gjort den där resan jag med. Nu vet jag vad jag vill ha och stressar inte det minsta för att nå dit.

Det låter sunt. Du vet vad du vill ha, men stressar inte, då blir man ju lite nyfiken. :) Vill du berätta mer?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2011-05-24 22:41

sprudel skrev:
MagnusÖstberg skrev:Kul!

Det låter sunt. Du vet vad du vill ha, men stressar inte, då blir man ju lite nyfiken. :) Vill du berätta mer?

Kaffekoppen skriver ju även att han är nöjd, lite konstigt.

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Vad är det som driver er? har ni någon gång reflekterat

Inläggav Bill50x » 2011-05-24 22:45

DVD-ai skrev:Är ljudintresset och det enorma engagemanget ett substitut för något annat kanske?

Kanske det. Men vad man än ägnar sig åt kan det alltid ses som ett substitut för något annat.

/ B

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-05-24 22:49

Själv har jag funderat ochså på slutet, ett jä bytandes det varit under några år nu framförallt på högtalarsidan..

Jag har kommit på att det är nyfikenheten som driver mig mest,visst jag lyssnar på musik ibland men nästan lika mkt på testtoner/letar fel osv osv... (Tokerier :?)

Har jag inte lyssnat på några dar och ger fn i testskivor och sånt så tycker jag det låter jättebra. :)

Så nu har jag bestämt mig för att sätta mig ner och lugna ner mig lite med detta och va nöjd med det som finns.

Få se hur länge man håller det :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-24 22:52

Ja, jag är nöjd.

Men skall väl få tummen ur och få upp mina surrounder, göra en lika estetiskt fin diffusor som Blixten och placera mina nuvarande basmoduler på annan plats för att ersätta dom med ett gäng Bremenbasar (de har jag redan och materialet till lådorna). Sen skall jag göra ett gäng signalkablar nån gång. Ingen panik på något sätt.

Några inköp på ljudsidan ser jag inga behov sett ur återgivningssynpunkt utan pillar jag med något framöver är det mest för att det är kul att konstruera och testa. Det är ett annat perspektiv.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-24 22:55

Jag är mycket nöjd och känner mig stort sett klar. 80% av tiden så lyssnar jag med stor glädje och stör mig på ytterst få/små saker. När jag får till basen så lär det öka till 100%.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-24 22:57

DVD-ai skrev:Varför jagar jag egentligen total vansinnesperfektion?

Du låter ju nästan som Strmbrg! :)
Men det beror i vilket fall på att evolutionen fört männinskan till där vi är genom att man försöker förbättra allt in absurdum.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-24 23:00

subjektivisten skrev:Jag är mycket nöjd och känner mig stort sett klar. 80% av tiden så lyssnar jag med stor glädje och stör mig på ytterst få/små saker. När jag får till basen så lär det öka till 100%.

Hur är det möjligt?

Du snackar ju om större toppsystem?

Däremot är du en av dem som med förnuftiga argument ifrågasätter lågbassystem som inte har möjlighet att tillföra något numera. Y-6 passar dig nog bättre än infra-Y12 både mentalt och praktiskt numera?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-05-24 23:04

Hmm...

Satt just med ett glas Lagavulin och lyssnade på musik då det blev time för musikbyte. Vart ju då tvungen att titta in och ser denna tråd :D

Har redan hört hur jag vill ha mitt ljud presenterat så mitt mål är att nå dit. När det målet är nått så kan jag nog slappna av ordentligt. Men så länge grannens gräs är grönare så fortsätter jakten :)

Är nog lite prylbög innerst inne och sneglar på pryttlar stup i ett. Men jag offrar inte något för min ljudhobby så som jag ser det, inte i dagsläget iaf!

Nä, tillbaks till soffan o whiskeyn http://open.spotify.com/track/6G1djSsMQ3l1tYC3g0OAlH väntar nu :D
FUCK ART - LET`S FUCK

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-05-24 23:04

Kanske en överlevnadsinstinkt från forna tider präglar oss att hela tiden sträva efter en högre level, att förbättra levnadsstandarden och göra livet drägligare på alla möjliga sett, ibland tar det sig uttryck på hrrm lite märkliga sätt.. :roll:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-24 23:08

Precis det jag skrev, alltså.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-24 23:08

MagnusÖstberg skrev:Hur är det möjligt?

Jag ser inte motsättningen.

MagnusÖstberg skrev:Däremot är du en av dem som med förnuftiga argument ifrågasätter lågbassystem som inte har möjlighet att tillföra något numera. Y-6 passar dig nog bättre än infra-Y12 både mentalt och praktiskt numera?

Vet inte, kanske, kanske inte. Kollar man på avsforums basslista så är det främst skitfilmer som har någon form av lågbas, filmer jag absolut inte kommer äga. Sett från den synvinkeln så är infra rätt meningslöst.
Fast, ibland ser man ju sådan skit "gratis", och då kanske kanske det skulle tillföra något? Fast, då är vi tillbaka till hur högt man behöver spela för ev få ut något av det kontra att bo i en lägenhet med grannar.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-05-24 23:16

paa skrev:Precis det jag skrev, alltså.

Jag bjuder på den dubletten, såg den inte innan jag skrev..
Senast redigerad av Goldfinger 2011-05-24 23:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-05-24 23:17

subjektivisten skrev:
MagnusÖstberg skrev:Hur är det möjligt?

Jag ser inte motsättningen.

MagnusÖstberg skrev:Däremot är du en av dem som med förnuftiga argument ifrågasätter lågbassystem som inte har möjlighet att tillföra något numera. Y-6 passar dig nog bättre än infra-Y12 både mentalt och praktiskt numera?

Vet inte, kanske, kanske inte. Kollar man på avsforums basslista så är det främst skitfilmer som har någon form av lågbas, filmer jag absolut inte kommer äga. Sett från den synvinkeln så är infra rätt meningslöst.
Fast, ibland ser man ju sådan skit "gratis", och då kanske kanske det skulle tillföra något? Fast, då är vi tillbaka till hur högt man behöver spela för ev få ut något av det kontra att bo i en lägenhet med grannar.

Du kan knappasr bli 100% nöjd om du uppgraderar basen, när du tjatar om att du bottnar dina i32s hela tiden....

Och det här med lägenhet, bottnade i32s o kommande bas uppgradering. Hur välisolerad är din lägenhet egentligen?
jag menar:
Jag har fått min DÖVA granne att komma o banka på dörren o be mig "sänka fort som fan förihelvete". Och jag hade bara oa51 och 4 bremen basreflexbasar för att uppnå det...
med ditt system så borde det inte vara några problem o bli avhyst från ett boende med normala grannar på en vecka typ.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-24 23:17

Subben;

Frågan är om du kan bli 100% nöjd innan allt är PERFEKT och om det ens då kommer finnas något som gnager i dig om att det nog allt skulle kunna bli bättre.

Jag tror inte du bli 100% nöjd bara du får till basen. Jag tror du kommer vilja ha ett nytt boende med förutsättningar för ett större toppsystem och ett bassystem som kommer göra dig döv ;)

Poängen är iallafall att du verkar tänka till lite mer och är lite mer ifrågasättande och kritisk till dina egna illussioner om vad som är det ultimata. Bara det att du faktiskt vid flera tillfällen uppmärksammat att väldigt fina slutna system inte tillför dig så mycket som du kanske hade förväntat dig är ett friskhetstecken. Du tittar mer objektivt nu än jag uppfattat dig förut.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-05-24 23:18

Jag är 100% nöjd när jag har störst samling. Det kommer jag aldrig att få.

Men jag har roligt på vägen................ tror jag.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-24 23:20

schmutziger skrev:Du kan knappasr bli 100% nöjd om du uppgraderar basen, när du tjatar om att du bottnar dina i32s hela tiden....

Så klart jag kan vara nöjd ändå. Att det i extremfall kommer finnas begränsningar är ju inget som förstör vardaglig användning. Iaf inte enligt mig. Visst, man kan väl säga till 99% nöjd då.

schmutziger skrev:Och det här med lägenhet, bottnade i32s o kommande bas uppgradering. Hur välisolerad är din lägenhet egentligen?

Jag vet inte, jag brukar fråga grannarna om jag stör och det verkar vara lugnt hittills.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-24 23:23

MagnusÖstberg skrev:Subben;

Frågan är om du kan bli 100% nöjd innan allt är PERFEKT och om det ens då kommer finnas något som gnager i dig om att det nog allt skulle kunna bli bättre.

Jag tror inte du bli 100% nöjd bara du får till basen. Jag tror du kommer vilja ha ett nytt boende med förutsättningar för ett större toppsystem och ett bassystem som kommer göra dig döv ;)

Så klart hänger nöjdheten ihop med det boende som jag har nu. Alltså nöjd med dom förutsättningar som finns. Det finns alltid mer att hämta med ett större och mer anpassat boende.

MagnusÖstberg skrev:Poängen är iallafall att du verkar tänka till lite mer och är lite mer ifrågasättande och kritisk till dina egna illussioner om vad som är det ultimata. Bara det att du faktiskt vid flera tillfällen uppmärksammat att väldigt fina slutna system inte tillför dig så mycket som du kanske hade förväntat dig är ett friskhetstecken. Du tittar mer objektivt nu än jag uppfattat dig förut.

Jag försöker så gott det går ser på det hela så objektivt som jag kan, från dom egna subjektiva infallsvinklarna jag har.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-05-24 23:24

Bill50x skrev:
DVD-ai skrev:Är ljudintresset och det enorma engagemanget ett substitut för något annat kanske?

Kanske det. Men vad man än ägnar sig åt kan det alltid ses som ett substitut för något annat.

/ B

Jo, så är det nog.

Mitt ljud/apparatintresse är en hobby, och en motvikt mot jobbmåsten och vardagsmåsten.
Även om också hobbyn kan gå till överdrift ibland :roll:
Det är ialla fall något jag ägnar mig åt, endast därför att jag själv vill, och när jag själv vill. :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-05-24 23:24

Bill50x skrev:

/ B

Du menar substitut för (att) pippa . . . ? 8O
(Som Laila sa . . . :oops: ). :)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2011-05-24 23:27

kärlek till musik och att höra den på behagligaste sätt. Eller missuppfattade jag frågan? :-)

Eller hur ska man beskriva känslan av att höra ny bra musik? :-) Glädje och upprymdhet kanske är bättre ord.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-05-24 23:31

subjektivisten skrev:Jag vet inte, jag brukar fråga grannarna om jag stör och det verkar vara lugnt hittills.

Hörru, va skaru ha för dina grannar, går de att köpa . . . v.g. o skicka
en offert i såniga fall . . skrev jag just för enbart alla utom för subben
. . . . men han är vällan inte intresserad av sälja i alla fallen . . . :roll: :(

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-05-24 23:36

Laila skrev:
subjektivisten skrev:Jag vet inte, jag brukar fråga grannarna om jag stör och det verkar vara lugnt hittills.

. . . . men han är vällan inte intresserad av sälja i alla fallen . . . :roll: :(

Madrasserade celler ska väl vara tysta.....har jag hört... :roll:

:D
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-05-24 23:41

Måste man ha 100% bra ljud för att njuta 100% av musiken är man rätt illa ute :)

Edit: för att svara på frågan tycker jag att det är helt ok att man har en grej som man engagerar sig mycket i vad det än är. Bara inte ev. misslyckanden där påverkar andra områden (som t.ex. då ljudåtergivning vs. musik).
Senast redigerad av phloam 2011-05-24 23:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-24 23:42

phloam skrev:Måste man ha 100% bra ljud för att njuta 100% av musiken är man rätt illa ute :)

Respons1:

Är du tokig? 8O :x :o :?:

Respons2:

:!:
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2011-05-24 23:44, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-05-24 23:44

DS skrev:
Laila skrev:

Madrasserade celler ska väl vara tysta.....har jag hört... :roll:

:D

Förutom kackerlackorna då ? 8O :roll: :)

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-05-24 23:44

För min del är det dels att någon gång i framtiden ha det där sjukt bra ljudet som man aldrig tröttnar på. Undrar om man någonsin hamnar där... :)
Sen är det också tekniken som fascinerar mig, vill veta hur högtalarna och elektroniken fungerar i detalj så att jag någon gång kan bygga riktigt bra sådan på egen hand, och för att jag är obotligt nyfiken helt enkelt. :)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2011-05-24 23:48

När jag tänker efter så avtog detta driv att skaffa bättre ljudåtergivning för typ fem år sen. :-) Men det var ju sådär förut att man ville ha bättre grejor för att man inte var riktigt nöjd. Sen kom man ju upp på en hög nivå och behövde inte leta så mycket mer efter grejor. :-)
(ber om ursäkt för två helt onödiga inlägg. :oops: )
"we have assumed control!"

Nästa

Återgå till Generellt om hifi