Moderator: Redaktörer
Nej det finns helt klart dom som inte lyssnat på "riktiga bassystem". Jag tillhör INTE den gruppen.Johan_Lindroos skrev:Pär, snarare effekt OCH finess. Finess kommer det garanterat bli eftersom distorsionsnivåerna kommer att bli extremt låga. 99,9% av audiofiler har aldrig hört bas från högtalare återgivet med låg distorsion och med verklighetstroget ljudtryck, varför det kan vara lite svårt att föreställa sig i förväg vad det faktiskt innebär. De som lyssnar på ett sådant system första gånger brukar bli lätt chockade över det naturligt oansträngda ljudet, samtidigt som man kan höra den minsta detalj i basregistret Man kan knappt märka att ljudnivån är extremt stark, ända till man börjar prata och dels inte kan göra sig hörd och dels att luftttrycket modulerar stämbanden så att man själv låter som en svajig gammal bandspelare.
Johan_Lindroos skrev:Pär, snarare effekt OCH finess. Finess kommer det garanterat bli eftersom distorsionsnivåerna kommer att bli extremt låga. 99,9% av audiofiler har aldrig hört bas från högtalare återgivet med låg distorsion och med verklighetstroget ljudtryck, varför det kan vara lite svårt att föreställa sig i förväg vad det faktiskt innebär. De som lyssnar på ett sådant system första gånger brukar bli lätt chockade över det naturligt oansträngda ljudet, samtidigt som man kan höra den minsta detalj i basregistret Man kan knappt märka att ljudnivån är extremt stark, ända till man börjar prata och dels inte kan göra sig hörd och dels att luftttrycket modulerar stämbanden så att man själv låter som en svajig gammal bandspelare.
EngelholmAudio skrev:Nej det finns helt klart dom som inte lyssnat på "riktiga bassystem". Jag tillhör INTE den gruppen.
Min kompis har byggt med och använder proffisionella högtalarelement. JBL bland annat, R&C (eller F?) är en annan favvo hos honom. Flera stora och kraftiga PA steg samt Behringer EQ/filter till detta. 4 st 18 tummare ser till att det kan andas rätt bra i botten.Johan_Lindroos skrev:EngelholmAudio skrev:Nej det finns helt klart dom som inte lyssnat på "riktiga bassystem". Jag tillhör INTE den gruppen.
Vad var det för värsta system du "utsatts" för?
EngelholmAudio skrev:Min kompis har byggt med och använder proffisionella högtalarelement. JBL bland annat, R&C (eller F?) är en annan favvo hos honom. Flera stora och kraftiga PA steg samt Behringer EQ/filter till detta. 4 st 18 tummare ser till att det kan andas rätt bra i botten.Johan_Lindroos skrev:EngelholmAudio skrev:Nej det finns helt klart dom som inte lyssnat på "riktiga bassystem". Jag tillhör INTE den gruppen.
Vad var det för värsta system du "utsatts" för?
Själv har jag mina Skaaning-tior som ger rätt mkt ljudtryck. Inte i samma liga som 4 st 18 tummare, men ack så trevligt och mer än tillräckligt, anser jag, i lägenhetssammanhang.
EngelholmAudio skrev:Min kompis har byggt med och använder proffisionella högtalarelement. JBL bland annat, R&C (eller F?) är en annan favvo hos honom. Flera stora och kraftiga PA steg samt Behringer EQ/filter till detta. 4 st 18 tummare ser till att det kan andas rätt bra i botten.
Nattlorden skrev:Själv hamnade jag strax framför en betongvägg på en koncert som stod mitt emot högtalarna... basen var rejält uppdragen såg man när man kikade med kikare ned till mixerbordet... Det var snudd på jobbigt att andas när basen slog - gjorde ont i bröstkorgen.
(Blev bättre sedan när förbandet gick av och Roxette gick på - då rattades basen ned till mindre smärtsam nivå)
Svante skrev:Nu ska vi se: 134 dB motsvarar 100 Pa ljudtryck, eller 100 newton per kvadratmeter. Om man har en fönsterruta på 1x1 meter kommer den att utsättas för en kraft om 100 Newton (dvs som vikten av c:a 10 kg). Håller den för det?
Användare som besöker denna kategori: VSWR och 37 gäster