Moderator: Redaktörer
JTarnstrom skrev:"De här låter skit", sa jag till säljaren. "Jag tar dem!".
JTarnstrom skrev:Trådfrågan blir därmed: Kan det bli för mycket av det goda?
Sanny_X skrev:JTarnstrom skrev:"De här låter skit", sa jag till säljaren. "Jag tar dem!".
De kostar 3.000:-![]()
Efter ha läst inlägget trodde jag det handlade om några mellanpris lurar som lät "mer kul än bra". Blev.... förvånad när jag såg priset.
Så upplever jag mångas resa, de fastnar i detaljnivåer och en evig strävan istället för att njuta.Svante skrev:JTarnstrom skrev:Trådfrågan blir därmed: Kan det bli för mycket av det goda?
Handlar det inte om vad man låter ta fokus?
Jag ser ingen motsättning mellan bra ljudkvalitet och att höra musiken.
Däremot kan jag inse att man kan fokusera på ljudkvaliteten och glömma musiken. Precis som man kan fokusera på musiken och glömma ljudkvaliteten. Det senare är nog det allra vanligaste bland folk i allmänhet.
Fast allra ljuvligast blir det väl när man glömmer ljudkvaliteten för att den är bra?
Svante skrev:JTarnstrom skrev:Trådfrågan blir därmed: Kan det bli för mycket av det goda?
Däremot kan jag inse att man kan fokusera på ljudkvaliteten och glömma musiken. Precis som man kan fokusera på musiken och glömma ljudkvaliteten. Det senare är nog det allra vanligaste bland folk i allmänhet.
Fast allra ljuvligast blir det väl när man glömmer ljudkvaliteten för att den är bra?
MagnusÖstberg skrev:Så upplever jag mångas resa, de fastnar i detaljnivåer och en evig strävan istället för att njuta.Svante skrev:JTarnstrom skrev:Trådfrågan blir därmed: Kan det bli för mycket av det goda?
Nej. Däremot kan man uppenbarligen mena olika saker med "det goda". För mig är det heltokigt att utvärdera musikutrustning enbart utifrån ett ljudperspektiv, det intressanta är att göra det utifrån ett musikaliskt perspektiv. Känns som att det är det dina upplevelse handlar om.JTarnstrom skrev:Trådfrågan blir därmed: Kan det bli för mycket av det goda?
_Fredrik_ skrev:För mig har anläggningen blivit ett alibi för att komma i kontakt med musik i huvudtaget, har fan inte tid och lust i vardagen att verkligen lyssna på musik. Låter konstigt kanske, men så är det.
Svante skrev:...sen är det så för min del iaf att jag faktiskt finner ett nöje i när det låter bra, i sig. Alltså när anläggningen och inspelningen ger en illusion av att det faktiskt finns folk där som spelar framför mig.
...och jag kan också bli fascinerad av tekniska detaljer i hur baffeldiffraktionen fungerar eller om det är turbulens i basreflexröret.
Men det finns ingen motsättning i det, det är tre olika saker som var för sig är intressanta. De hänger ihop, men det går att fokusera på en i taget om jag vill. Eller snarare ignorera "de två andra".
Kan ni förklara lite hur ni tänker?KarlXII skrev:_Fredrik_ skrev:För mig har anläggningen blivit ett alibi för att komma i kontakt med musik i huvudtaget, har fan inte tid och lust i vardagen att verkligen lyssna på musik. Låter konstigt kanske, men så är det.
Den var inte dum faktiskt. Klarsynt, Fredrik.
_Fredrik_ skrev:För mig har anläggningen blivit ett alibi för att komma i kontakt med musik i huvudtaget, har fan inte tid och lust i vardagen att verkligen lyssna på musik. Låter konstigt kanske, men så är det.
För att lyssna på musik skulle jag behöva ha lite tråkigt i en längre period, inte massa annat som stör, foto tex, och kanske en skivspelare med begränsat antal skivor. Då skulle lugnet och fokus uppstå. Jag kanske har ADHD
JTarnstrom skrev:Alltför mycket av den hifi som jag har lyssnat på genom åren har dekonstruerat musiken istället för att presentera den som en helhet och med det har musiken blivit oengagerande.
Trådfrågan blir därmed: Kan det bli för mycket av det goda?
JTarnstrom skrev:Svante skrev:...sen är det så för min del iaf att jag faktiskt finner ett nöje i när det låter bra, i sig. Alltså när anläggningen och inspelningen ger en illusion av att det faktiskt finns folk där som spelar framför mig.
...och jag kan också bli fascinerad av tekniska detaljer i hur baffeldiffraktionen fungerar eller om det är turbulens i basreflexröret.
Men det finns ingen motsättning i det, det är tre olika saker som var för sig är intressanta. De hänger ihop, men det går att fokusera på en i taget om jag vill. Eller snarare ignorera "de två andra".
Själv är jag av den sorten att jag är extremt känslig för störande ljud, i alla sammanhang, må det vara elementbrus, ljud från grannen, trafik eller något annat. Sånt gör det oerhört svårt för mig att koncentrera mig på något öht. Det kan ju vara en anledning till att jag upplever finhifi som för detaljerad. Hela tiden tycks mina sinnen dras till detaljer och enskildheter istället för att lyssna på helheten. När jag lyssnar på musik live r det aldrig så men då verkar den allmänna brusnivån vara så hög att den maskerar detaljerna.
conny_a skrev:Det kanske är så att B&W P5 konstruerats på ett bra sätt? Priset är ju ändå rätt högt så det finns i alla fall potential att elementen och övrig byggteknik är av hög klass.
enJohn skrev:Min slutsats är att min egen perception inte är konstant. Vad som orsakar de vitt skilda upplevelserna kan ju vara många saker, stressnivå, fokus, humör etc. Sällan är jag dock medveten om vilket humör jag är på. Hur jag kommer att reagera vet jag inte förrän efteråt.
phloam skrev:När vill musken bli särskådad i lupp, Hasselbladad så varenda pormask syns(hörs)? Vilken musik önskar det? Det finns säkert sådan - men det gäller kanske inte all musik.
Användare som besöker denna kategori: wendel och 25 gäster