Kan man reflektera "on-axis"?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bubben

Kan man reflektera "on-axis"?

Inläggav Bubben » 2011-06-05 10:11

Har ett dilemma i mitt kommande sovrum.
Självklart vill jag ha lite musik i rummet, dock är "frontväggen" en garderobsvägg och kan inte ha några högtalare framför sig eller på sig. Sidoväggarna rymmer dörrar och fönster på bägge sidor, så den enda möjliga placering jag ser är antingen i sänggavelns fotända eller i taket.

Taket har jag tänkt att pendla ner ett par decimeter för att montera lite spottar och annat effektljus i. Min tanke var om man kunde placera högtalarna ovan denna nedpendling, men vinkla dem mot den släta garderobsväggen och få det reflekterande ljudet att låta som om högtalaren sitter mer framför lyssnaren än vad som är fysiskt möjligt?

Krångligt? Jag vet, därför har jag gjort en paint-skiss. Högtalaren är altså den röda lådan med en reflekterad pil ut från sig. Tanken var att det kanske kunde vara en piP...

Bild

Ett annat alternativ är att bara installera en vanlig takhögtalare, men det låter inte riktigt lika roligt.
Så vad tror ni, vad är nackdelar/fördelar...eller anra förslag jag ännu inte kommit på?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-05 10:22

Mycket av ljudet lär ju gå oreflekterat från högtalaren till lyssningsplatsen. Samtidigt får du ljud som reflekteras.

Den där takskivan lär ju inte vara ljudtät, menar jag.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2011-06-05 10:34

Takskivan är tänkt att vara 19mm MDF, inte någon undertaksskiva.
Kom på att jag inte hade nämnt något om skivmaterial.
Påverkar det dina tankar om reflekterat/oreflekterat, Strmbrg?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-05 10:48

Ja, alltså jag tänker såhär att om du placerar en sådan mdf-skiva mellan dig och en högtalare du redan nu har uppställd nånstans:

Spela musik och lyssna med örat mot skivan så hör du ju sannolikt en hel del ljud som passerat rakt genom mdf:en.
Förvisso blandat med ljud in i andra örat och ljud som passerat runt skivan etc...
En knasig tonkurva lär det ju bli förvisso. Vilket väl snarast är en nackdel, eftersom du då med din tänkta lösning får reflexljud med en kurva och genom-mdf-ljud med en annan kurva.

En helt annan femma är naturligtvis vad du kommer att tycka om resultatet.
Det är ju inget som säger att själva upplevelsen skulle bli dålig.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-06-05 10:48

Verkar vanskligt. Varför inte hänga högtalarna från skivan i taket istället?

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-06-05 10:58

varför krångla till det, enda raka är att skaffa inbyggnadshögtalare, inget svårt alls och det blir skitbra, gärna linn
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2011-06-05 13:45

Många bra synpunkter.
Anledningen till att jag vill undvika att hänga under är risken att någon lång person kommer in och slår huvudet i, eller kort person börjar vifta med armarna.
Hur som helst, jag skrotar idé´n och kör på någon form av inbyggnad istället.

Jag är väldigt bra på att krångla till det ibland. Skönt att det finns objektiva åsikter att ta in då.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-06-05 13:59

Har ett dilemma i mitt kommande sovrum.

Taket har jag tänkt att pendla ner ett par decimeter för att montera lite spottar och annat effektljus i.

Anledningen till att jag vill undvika att hänga under är risken att någon lång person kommer in och slår huvudet i, eller kort person börjar vifta med armarna.

:lol: det låter lite kul å galet det där
Bikinitider

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-06-05 14:09

Hej Bubben!

"Problemet" är att ljud inte bara beter sig som "ljudstrålar" utan det är vågrörelser som påverkas av omgivningen, våglängder, strålarens egenskeper, etc.

Om man tar din tänkta implementation, kommer ljudet från högtalaren att dels spridas genom diffraktion "runt taköppningen" och direkt mot dig som lyssnare. Den andra vägen sker genom reflektionen i väggen. På detta vis kommer det ljud som når dig bestå av två stycken ljudkällor. Dessa har olika gånvägsavstånd i förhållande till dig som lyssnare. I och med detta kommer interferenser att uppstå som brukar benämnas som kamfiltereffekter om man ser på en frekvensaxel. Tänk dig att prata i en dammsugarslang så förstår du ungefär vad som sker.

Hade jag varit du hade jag kanske allra helst byggt in-wall-högtalare i öronhöjd eller använt helt vanliga högtalare i öronhöjd. Tredje alternativet kan vara koaxiala inbyggnadshögtalare i tak. Fördelen med koaxiala högtalare i tak är att de låter mer like i olika riktningar om man går omkring. Nackdelen med högatare i taket är att ljudet kommer uppifrån. :wink:

Jag vill avråda dig från mdf i taket. Dyrt, onödigt tungt, har en viss förmåga att krympa, ingen fördjupning för skarvremsa. Vanlig gipsskiva är normalt sett den bästa lösningen. Glöm inte bara värmeisolerande burkar ovanför spottarna.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Återgå till Generellt om hifi