Moderator: Redaktörer
Snygg skrev:Tja..Garderob?
Den minsta hemmabio jag ritat var om jag minns rätt (b*h*d) 1,8*2,35*
2,8 meter. Det blev faktiskt väldigt bra. Soffan var lite svår att hitta, de
flesta som rymmer tre är ju ~2 meter breda. Så det blev en platsbyggd,
liksom lite halvrund så att alla bekvämt kunde "sikta mot mitten".
Ventilation är väldigt viktigt i små rum.
IngOehman skrev:Ventilation är väldigt viktigt i små rum.
Nattlorden skrev:Om jag får gissa så är kanske tanken den att rummet skall vara tätt för att få så bra basåtergivning som möjligt... men ett litet slutet rum tar syret fortare slut i än i ett större slutet rum - därför blir bra (mekanisk) ventilation viktig.
Att den inte väsnas är ju en väldigt god idé dessutom.
Naqref skrev:Den minsta hemmabio som funkar som jag har varit i är Amits mobila (ombyggd Adria 305). Den är kolsvart invändigt och man får därför väldigt dålig uppfattning om hur stor (liten) den är.
Rdna skrev:Är det verkligen en hemmabio om den är mobil? Det är ju snarare en bortabio
Naqref skrev:Men nattis, jag trodde du kunde tänka utanför lådan lite bättre.
phloam skrev:Snygg skrev:Tja..Garderob?
Nån gång ska jag inreda en garderob (ståplats, 1 pers) med fett ljud, stroboskop, rökmaskin, ljudisolering och köra gamla rejv-klassiker högt som fan*let the speakers rape you!!!***
DVD-ai skrev:phloam skrev:Snygg skrev:Tja..Garderob?
Nån gång ska jag inreda en garderob (ståplats, 1 pers) med fett ljud, stroboskop, rökmaskin, ljudisolering och köra gamla rejv-klassiker högt som fan*let the speakers rape you!!!***
Fy fan va grymt, ja det vore verkligen något !![]()
phloam skrev:Mja, det vore önskvärt med äkta byxfladder och det kanske blir svårt om det kommer ner- resp. uppifrånNåt litet djävulskt veckat bashorn kanske?

Nattlorden skrev:roterande subwoofer
phloam skrev:Nattlorden skrev:roterande subwoofer
eh...lolwut? hur funkar en sådan
Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:phloam skrev:Snygg skrev:Tja..Garderob?
Fy fan va grymt, ja det vore verkligen något !![]()
En 18" i golvet och en i taket?
Rdna skrev:Mitt 10-kvadratsrum blir väldigt varmt då jag enbart har en tilluftsventil just nu. Rummet är helt tätt mot resten av huset så det blir ingen cirkulation alls när dörren till rummet är stängd. Jag skulle därför behöva sätta in mekanisk frånluft i rummet.
Det största problemet jag har stött på hittills (efter, skall jag erkänna, högst begränsad efterforskning och utan att ha frågat någon fackman) är att jag inte hittar fläktar som är tillräckligt tysta. Eftersom rummet är väldigt litet krävs väldigt litet luftflöde för att skapa tillräcklig cirkulation. Rent tekniskt tycker jag det borde gå att använda en normalstor fläkt med väldigt lågt varvtal för att ändå cirkulera rätt mängd luft. En motorstyrning så att man vid behov kunde ventilera ut extra mycket luft vid behov hade också varit praktiskt. Termostatstyrning vore ju kanske enklast, för jag tror att det är värmen som kommer vara det största problemet.
Har någon erfarenhet av att konstruera sådana system? Jag har motsvarande elektrikerutbildning så att koppla systemet är inget problem, men jag har mindre koll på vilka produkter som finns på marknaden för detta ändamål.
Rdna skrev:Ingen som har något tips till mig? Min fråga är relevant i en garderob medRdna skrev:Mitt 10-kvadratsrum blir väldigt varmt då jag enbart har en tilluftsventil just nu. Rummet är helt tätt mot resten av huset så det blir ingen cirkulation alls när dörren till rummet är stängd. Jag skulle därför behöva sätta in mekanisk frånluft i rummet.
Det största problemet jag har stött på hittills (efter, skall jag erkänna, högst begränsad efterforskning och utan att ha frågat någon fackman) är att jag inte hittar fläktar som är tillräckligt tysta. Eftersom rummet är väldigt litet krävs väldigt litet luftflöde för att skapa tillräcklig cirkulation. Rent tekniskt tycker jag det borde gå att använda en normalstor fläkt med väldigt lågt varvtal för att ändå cirkulera rätt mängd luft. En motorstyrning så att man vid behov kunde ventilera ut extra mycket luft vid behov hade också varit praktiskt. Termostatstyrning vore ju kanske enklast, för jag tror att det är värmen som kommer vara det största problemet.
Har någon erfarenhet av att konstruera sådana system? Jag har motsvarande elektrikerutbildning så att koppla systemet är inget problem, men jag har mindre koll på vilka produkter som finns på marknaden för detta ändamål.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster