Minsta drägliga hifi/bio-rum.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Minsta drägliga hifi/bio-rum.

Inläggav peetwa » 2011-06-07 17:25

Hur litet kan det vara?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-06-07 17:33

2,4*2,6 m med snetak 2,2-4 m.

Skulle det kunna bli något?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-06-07 17:41

Hörni.

Bild

Användarvisningsbild
Snygg

Inläggav Snygg » 2011-06-07 17:42

Tja..Garderob?

Det beror väl på vad man tänkt sig att skyffla in för prylar? En liten bio med typ 5st mupps och en liten sub kunde nog ge en mäktig upplevelse i ett så litet rum..
Är faktiskt.se jävligt snygg...för att inte tala om ödmjuk!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-06-07 17:42

Så små rum skall helst ha mycket lägre i tak. Eller möjligen högre. Men de
mått du nämner är väldigt olyckliga.

Den minsta hemmabio jag ritat var om jag minns rätt (b*h*d) 1,8*2,35*
2,8 meter. Det blev faktiskt väldigt bra. Soffan var lite svår att hitta, de
flesta som rymmer tre är ju ~2 meter breda. Så det blev en platsbyggd,
liksom lite halvrund så att alla bekvämt kunde "sikta mot mitten".

Ventilation är väldigt viktigt i små rum.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-06-07 17:44

det blir nästan en perfekt kub det, jag tror inte det är så optimalt, men ibland kan man inte välja och får göra bästa av saken
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-06-07 19:55

Tackar för svaren. Måtten är ett skattat minimum från en mäklar ritning så det är inget man kan ta på allvar.

1,8*2,35*2,8 meter låter ju lovande. Tack IÖ.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-06-07 20:00

Snygg skrev:Tja..Garderob?

Nån gång ska jag inreda en garderob (ståplats, 1 pers) med fett ljud, stroboskop, rökmaskin, ljudisolering och köra gamla rejv-klassiker högt som fan :D *let the speakers rape you!!!***

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-06-08 00:11

Är det inte bättre att inreda en stor baslåda ?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Minsta drägliga hifi/bio-rum.

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-06-08 00:19

Jag tycker nog att man gärna vill ha ett musik/filmrum som kanske inte måste kräva alltför omfattande ombyggnader för att låta hyfsat okej. Då tycker jag att det är ett rum i vanligt förekommande vardagsrumsstorlek som är minimum. Sådana rum brukar vara 3,6 m breda och cirka 5-6 m långa och "vanlig" takhöjd. I ett mindre rum skulle jag själv inte vilja placera min ljudanläggning om jag måste leva en längre tid med det, bara ett halvår max. Helt bra är det svårt att få till, och jag skulle känna att rummet sätter knepiga begränsningar som svårlösliga och i mitt tycke meningslös om man har fri möjlighet att påverka valet av lägenhet. Särskilt som det verkar att du Peetwa är ute efter att köpa en lya.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-06-08 00:30

Håller med. Det är inte skoj när det är för litet.

Minsta hembio jag varit som jag tycker funkat var tolv kvadrat. Strax under tre meter bred, strax över fyra meter lång. Högt i tak. En kolmila. Bokstavligt talat kolsvart. Man såg varken väggar, golv eller tak så den kunde lika gärna varit 150999 kvadrat. Duken var en Black Diamond 0,8 och trots att vi kikade på en 2,35:1 film på en 16:9 duk så gick det inte att urskilja några black borders överhuvudtaget.. Bilden bara hände i luften som ett fönster ut.
Väggarna var mjuka och absorberande så på ljudsidan hade man inte heller några referenser.

Rätt coolt var det. Så jag säger tolv kvadrat som minsta. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-06-08 00:42

Mitt minsta rum som jag haft som Hifi/Hembio rum var på 11kvm och det är också det rum som jag fått till bäst ljud i.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2011-06-13 16:48

Den minsta hemmabio jag ritat var om jag minns rätt (b*h*d) 1,8*2,35*
2,8 meter. Det blev faktiskt väldigt bra. Soffan var lite svår att hitta, de
flesta som rymmer tre är ju ~2 meter breda. Så det blev en platsbyggd,
liksom lite halvrund så att alla bekvämt kunde "sikta mot mitten".

Ventilation är väldigt viktigt i små rum.

Jag umgås ibland med ideer om att göra ett flytande rum i lägenheten i den måttkategorin (så man kan kräma lite mer än nu). Till musik, då.

JohanR

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2011-09-12 11:40

Bump av en gammal tråd då jag har liknande problem som trådskaparen! :)

IngOehman skrev:Ventilation är väldigt viktigt i små rum.

Jag vore väldigt tacksam om du kunde utveckla detta. Menar du att det är väldigt viktigt att ha bra luftflöde i ett litet rum, eller menar du att det är väldigt viktigt att ventilationen är bra konstruerad (så att den till exempel inte hörs)?

Mitt 10-kvadratsrum blir väldigt varmt då jag enbart har en tilluftsventil just nu. Rummet är helt tätt mot resten av huset så det blir ingen cirkulation alls när dörren till rummet är stängd. Jag skulle därför behöva sätta in mekanisk frånluft i rummet.

Det största problemet jag har stött på hittills (efter, skall jag erkänna, högst begränsad efterforskning och utan att ha frågat någon fackman) är att jag inte hittar fläktar som är tillräckligt tysta. Eftersom rummet är väldigt litet krävs väldigt litet luftflöde för att skapa tillräcklig cirkulation. Rent tekniskt tycker jag det borde gå att använda en normalstor fläkt med väldigt lågt varvtal för att ändå cirkulera rätt mängd luft. En motorstyrning så att man vid behov kunde ventilera ut extra mycket luft vid behov hade också varit praktiskt. Termostatstyrning vore ju kanske enklast, för jag tror att det är värmen som kommer vara det största problemet.

Har någon erfarenhet av att konstruera sådana system? Jag har motsvarande elektrikerutbildning så att koppla systemet är inget problem, men jag har mindre koll på vilka produkter som finns på marknaden för detta ändamål.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-12 12:34

Om jag får gissa så är kanske tanken den att rummet skall vara tätt för att få så bra basåtergivning som möjligt... men ett litet slutet rum tar syret fortare slut i än i ett större slutet rum - därför blir bra (mekanisk) ventilation viktig.

Att den inte väsnas är ju en väldigt god idé dessutom.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-09-12 13:00

Nattlorden skrev:Om jag får gissa så är kanske tanken den att rummet skall vara tätt för att få så bra basåtergivning som möjligt... men ett litet slutet rum tar syret fortare slut i än i ett större slutet rum - därför blir bra (mekanisk) ventilation viktig.

Att den inte väsnas är ju en väldigt god idé dessutom.

Men nattis, jag trodde du kunde tänka utanför lådan lite bättre. ;)

Akacialavar och syrgasmasker! 8)

Den minsta hemmabio som funkar som jag har varit i är Amits mobila (ombyggd Adria 305). Den är kolsvart invändigt och man får därför väldigt dålig uppfattning om hur stor (liten) den är.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2011-09-12 13:02

Naqref skrev:Den minsta hemmabio som funkar som jag har varit i är Amits mobila (ombyggd Adria 305). Den är kolsvart invändigt och man får därför väldigt dålig uppfattning om hur stor (liten) den är.

Är det verkligen en hemmabio om den är mobil? Det är ju snarare en bortabio :)
Senast redigerad av Rdna 2011-09-12 13:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-12 13:06

Rdna skrev:Är det verkligen en hemmabio om den är mobil? Det är ju snarare en bortabio :)

:lol: :lol: :lol: Den där önskar jag att jag hade hunnit först med!

(Inte )hemmabio kanske? Det beror ju på var den står för tillfället...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-12 13:08

Naqref skrev:Men nattis, jag trodde du kunde tänka utanför lådan lite bättre. ;)

Skyller på 34 minuter i telefonväntekö med ett intalat meddelande som repeterade var 30:e sekund.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-13 14:21

phloam skrev:

Nån gång ska jag inreda en garderob (ståplats, 1 pers) med fett ljud, stroboskop, rökmaskin, ljudisolering och köra gamla rejv-klassiker högt som fan :D *let the speakers rape you!!!***

Fy fan va grymt, ja det vore verkligen något ! :lol: :twisted:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-13 14:24

DVD-ai skrev:
phloam skrev:

En 18" i golvet och en i taket?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-09-13 14:35

Mja, det vore önskvärt med äkta byxfladder och det kanske blir svårt om det kommer ner- resp. uppifrån :D Nåt litet djävulskt veckat bashorn kanske?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-13 14:39

phloam skrev:Mja, det vore önskvärt med äkta byxfladder och det kanske blir svårt om det kommer ner- resp. uppifrån :D Nåt litet djävulskt veckat bashorn kanske?

Sån där roterande subwoofer kanske?
Bild

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-09-13 15:58

Nattlorden skrev:roterande subwoofer

eh...lolwut? hur funkar en sådan :)

Ber om ursäkt till petwaa för trådkapning, iofs skulle jag nog behöva skärm eller mikroprojektor för flummig datorgrafik a la 90tal så det kanske platsar ändå :)

Hur liten är den allra minsta projektorn som finns??

Var la jag pennan nu; akacialavar, syrgasmask (tack Naq!), industrigolvsdamm, uv-färg/rör, projektor+vitt lakan, laptop, subwoofer....hmmm kan bli bra detta :)

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2011-09-13 17:23

Hade faktiskt surround via ett Logitech Z-5400 installerat i den garderob/förråd jag tillfälligt huserade i innan nuvarande lägenheten.

Måtten på rummet var 5 x 2 meter med snedtak :oops:

Funkade väll inte precis lysande direkt.

Så är drömanläggningen surround genom en hoper German Physiks Gaudi drivna av Krell Reference slutsteg :lol:
Stereotypisk prylnisse.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-13 18:13

phloam skrev:
Nattlorden skrev:roterande subwoofer

eh...lolwut? hur funkar en sådan :)

http://www.youtube.com/watch?v=H4OVzpopkYA

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-13 20:03

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:
phloam skrev:

En 18" i golvet och en i taket?

Njaaooo, typ 2x18" i ett rum med gjutna väggar i storlek som en klädkammare skulle vara något... :P
Men med en basabsorbent som tar hand om alla enoooorma problem som ett sådant rum skulle ge :roll:

Sedan några passande toppar och mycket kräm, det ska inte gå att stå still där inne :twisted:
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-13 20:05

Mitt rum på 11kvm låter Riktigt skapligt med nuvarande setupp (för jävla bra med tanke på omständigheterna, mycket bättre än, MYCKET) så jag hävdar att det kan låta riktigt bra på 11kvm, även utan några enorma ingrepp :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2011-09-13 20:07

Ingen som har något tips till mig? Min fråga är relevant i en garderob med ;)

Rdna skrev:Mitt 10-kvadratsrum blir väldigt varmt då jag enbart har en tilluftsventil just nu. Rummet är helt tätt mot resten av huset så det blir ingen cirkulation alls när dörren till rummet är stängd. Jag skulle därför behöva sätta in mekanisk frånluft i rummet.

Det största problemet jag har stött på hittills (efter, skall jag erkänna, högst begränsad efterforskning och utan att ha frågat någon fackman) är att jag inte hittar fläktar som är tillräckligt tysta. Eftersom rummet är väldigt litet krävs väldigt litet luftflöde för att skapa tillräcklig cirkulation. Rent tekniskt tycker jag det borde gå att använda en normalstor fläkt med väldigt lågt varvtal för att ändå cirkulera rätt mängd luft. En motorstyrning så att man vid behov kunde ventilera ut extra mycket luft vid behov hade också varit praktiskt. Termostatstyrning vore ju kanske enklast, för jag tror att det är värmen som kommer vara det största problemet.

Har någon erfarenhet av att konstruera sådana system? Jag har motsvarande elektrikerutbildning så att koppla systemet är inget problem, men jag har mindre koll på vilka produkter som finns på marknaden för detta ändamål.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-09-13 20:25

Rdna skrev:Ingen som har något tips till mig? Min fråga är relevant i en garderob med ;)

Rdna skrev:Mitt 10-kvadratsrum blir väldigt varmt då jag enbart har en tilluftsventil just nu. Rummet är helt tätt mot resten av huset så det blir ingen cirkulation alls när dörren till rummet är stängd. Jag skulle därför behöva sätta in mekanisk frånluft i rummet.

Vart vetter tilluftsventilen mot ? (annat rum/husets utsida etc.) Och tilluften, vart ska den ta vägen sen ? (Annars sprängs rummet som en ballong... :wink: )
Mundus Vult Decipi

Nästa

Återgå till Generellt om hifi