Dämpa vibrationer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Iper

Dämpa vibrationer

Inläggav Iper » 2011-06-07 23:19

Hej!
Skulle vilja få lite tips på att dämpa vibrationer i mitt vardagsrum.
Min anläggning är placerad i ett rack med min Linn Axis överst.
Problemet är inte speciellt påtagligt men då golvet (parkett) sviktar en aning så blir det lite vibrationer i racket och då är skivspelaren mest känslig.
Jag har läst lite om stenplattor under högtalare och övrig utrustning.

Min tanke är att lägga en sten platta under hela racket. Racket står på spikes. Kan det funka?

Vidare så har jag att par SA Explorer som är sandfyllda och väger ca 40 kg/st. Dessa står på fötter idag, kan det hjälpa att lägga sten under högtalarna också? Isåfall ska jag byta till spikes under högtalarna eller ska jag välja fötterna istället?

Jag vet att en vägghylla för skivspelaren också är ett alternativ men väljer helst inte den lösningen som första alternativ.

Mvh

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-06-07 23:36

Lägg SD-fötter under dina apparater.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Iper

Inläggav Iper » 2011-06-07 23:41

Tack för tipset. Har funderat på det, kanske räcker med skivspelaren?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-08 00:02

Har du rejäl svikt i golvet, blir det svårt att få bukt med det hur du än bär dig åt, om du inte lägger om golvet förstås.

Prova att ställa skivspelaren efter en annan vägg i rummet, där svikten inte är lika stor.
Golvreglarna är boven och i vissa fall golvbrädorna, testa för det är ett elände att behöva smyga sig fram i rummet, när vinyl spisas.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Dämpa vibrationer

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-06-08 00:11

Iper, menar du att problemet yttrar sig när du går omkring på golvet?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Iper

Inläggav Iper » 2011-06-08 07:59

Johan_Lindroos skrev:Iper, menar du att problemet yttrar sig när du går omkring på golvet?

Ja, när jag är framför racket så märks det. Lite längre ifrån så är det inga problem.
Men undrar om högtalarna också påverkar? Tänkte därförprova och se om det gör någon skillnad med ett stummare och tyngre underlag.

Mvh

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-06-08 08:06

jag skulle nog prova att ställa anläggningen på annan plats på golvet som sviktade mindre, sviktande golv sviktar ju sällan lika överallt, annars så skulle jag ha valt vägghylla
Bikinitider

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-06-08 08:12

celef skrev:[...] annars så skulle jag ha valt vägghylla

+1

Hylla på väggen är överlägset andra lösningar när det gäller ditt problem.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-06-08 08:19

Iper skrev:Ja, när jag är framför racket så märks det. Lite längre ifrån så är det inga problem.
Men undrar om högtalarna också påverkar? Tänkte därförprova och se om det gör någon skillnad med ett stummare och tyngre underlag.

Om golvet svajar hjälper inga dämpfötter. Svajningen sker förmodligen vid en väldigt låg frekvens, så låg att inte ens skivspelarens fjädring kan isolera mot den. Om du inte kan styva upp golvet är väggplacering av skivspelaren ett bättre alternativ men heller ingen garanti mot störningar. Att ställa skivspelaren på något tyngre underlag brukar innebära att resonanserna flyttas ner och blir ännu svårare att filtrera bort. Lätt och stumt underlag ger högre frekvenser som lättare kan tas om hand. Om man vill experimentera med ett tungt underlag bör man kanske tänka "supertungt" och inte på något "halvtungt". För många år sedan vet jag en som byggde en skivspelare av en gravsten.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-06-08 08:38

RogerGustavsson skrev:
Iper skrev:Ja, när jag är framför racket så märks det. Lite längre ifrån så är det inga problem.

Om golvet svajar hjälper inga dämpfötter. Svajningen sker förmodligen vid en väldigt låg frekvens, så låg att inte ens skivspelarens fjädring kan isolera mot den. Om du inte kan styva upp golvet är väggplacering av skivspelaren ett bättre alternativ men heller ingen garanti mot störningar. Att ställa skivspelaren på något tyngre underlag brukar innebära att resonanserna flyttas ner och blir ännu svårare att filtrera bort. Lätt och stumt underlag ger högre frekvenser som lättare kan tas om hand. Om man vill experimentera med ett tungt underlag bör man kanske tänka "supertungt" och inte på något "halvtungt". För många år sedan vet jag en som byggde en skivspelare av en gravsten.

Jag upplever det du skriver som rätt. Men vill tillägga att om man arbetar med sten bör denna dämpas med exempelvis asfaltmassa. Sedan läggas direkt mot underlaget. Då får du en dämpning och inte bara en ändring av frekvensen. Allstå energin äts upp. Eller den tar inte emot vibrationerna. Så är min praktiska erfarenhet. Prövade lite olika sätt med sten. Men detta sätt var det mest effektiva. Mätmetoden var att faktiskt känna på vibrationerna. En del som bygger plinter till skivspelare gör så. Fick tipset av en som konstruerat en skivspelare.

Att kombinera olika material är svårt för att dämpa. Men detta fungerade enligt min uppfattning.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-08 09:23

RogerGustavsson skrev:Om golvet svajar hjälper inga dämpfötter. Svajningen sker förmodligen vid en väldigt låg frekvens, så låg att inte ens skivspelarens fjädring kan isolera mot den... Lätt och stumt underlag ger högre frekvenser som lättare kan tas om hand.

Yepp. Äger själv en LP12:a och den är ganska kräsen när det gäller underlag. Inte ens supertungt (betonggolv) är bra, däremot ett Ikea Lack-bord.

Men svajigt golv är som sagt vid så låg frekvens (några enstaka Hz) att knappast något hjälper. På sådana golv fungerar skivspelare utan (mjuk inner-) fjädring bäst.

Vad man kan göra är att prova olika placeringar på golvet, annars är det nog vägghylla som gäller.

/ B

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-08 09:39

Brorsan hade samma sorts problem, med en skivspelare med fjädrande chassie.

Vi testade först SD-fötter, men det gjorde ingen direkt skillnad.

Jag föreslog en konstruktion med dragfjädrar att hänga upp grammofonen i.

Det gjorde effekt!
Nu kan man nästan hoppa på golvet utan att tonarmen härmas, vad det nu skall vara bra för.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-06-08 11:32

Strmbrg skrev:Jag föreslog en konstruktion med dragfjädrar att hänga upp grammofonen i.

Det gjorde effekt!
Nu kan man nästan hoppa på golvet utan att tonarmen härmas, vad det nu skall vara bra för.

Vet att några som körde stora discon ofta fäste skivspelarracket i taket för att bli av med återkoppling. Några skivspelare har chassin som "hänger" i fjädrarna och de tycks vara mindre benägna att återkopplas (Thorens och Beogram). Var själv inne på att göra en sådan skivspelare. Tungt chassi hängt i gummistroppar. Ett svajande golv går inte att isolera sig ifrån även om man lägger en tung platta under racket, alltihop kommer att svänga med.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2011-06-08 11:48

Jag har ett svajigt vardagsrumsgolv av samma slag som ditt, i en sekelskiftesfastighet. Vägghylla är nog den enklaste och effektivaste lösningen. Den enda skivspelare som faktiskt har fungerat helt problemfritt för mig med det här golvet är en Technics SL1210 MkII.

Sedan finns förstås alla möjliga knasiga lösningar:

http://www.freefloat.net/content.php?se ... d=4&ID=105

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-06-08 11:54

Problemet är just att isolera dessa långsamma svängningar. En mycket tung konstruktion upphängd i mjuka (avstämda) fjädrar är nog det säkraste. Men jag gissar att det är mycket enklare/billigare/snyggare med en vägghylla.

/ B

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2011-06-09 00:16

Väggkonsoll + skivor med en mellanliggande mjukt uppumpad cykelslang.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-09 05:54

Om väggen är mekaniskt frikopplad*) från golvet så bör ju vägghyllelösningen funka.

*) Fast det behöver den ju inte vara.
Det räcker ju med att väggen inte vidarebefordrar just de rörelser som stör skivspelarens funktion.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-06-09 06:55

Adhoc skrev:Väggkonsoll + skivor med en mellanliggande mjukt uppumpad cykelslang.

Fast det kan vara "fel" att införa ytterligare en fjädring om skivspelaren är mjukt avfjädrad.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-09 08:33

Min brors spelare är en sånhär:
Bild
Den har fjädrande upphängning likt Linn och det funkade med dragfjädrarna.

Användarvisningsbild
jannew

Inläggav jannew » 2011-06-09 10:11

Jag hade problem med sviktande golv och Thorens 150 skivspelare.
Jag förstärkte golvet underifrån,med extra stående bjälkar, det blev
stabilare.
Tonarmen kunde fortfarande hoppa till om man rörde sig för häftigt,
trots förstärkningen av bjälklaget.
Lösningen blev att köpa en Rega P25, som är mycket mindre känslig
när man rör sig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-06-09 11:52

Genom att göra golvet mera styvt höjde du resonansfrekvensen och då kan en mjukt fjädrad skivspelare lättare ta hand om störningen utifrån. En stumt fjädrad skivspelare, som jag antar att Rega P25 är, är mindre känslig för svajiga golv men det innebär inte att de är mindre återkopplingsbenägna för andra störningar.

Användarvisningsbild
jannew

Inläggav jannew » 2011-06-09 12:38

Så är det säkert Roger, nu kan jag spela skivorna, utan att
vara rädd att någon går lite oförsiktigt.

Användarvisningsbild
Iper

Inläggav Iper » 2011-06-09 22:44

Tack för alla tips :)

Nu har jag flyttat racket en bit närmre väggen och lagt granitplattor under både högtalarna och racket, det gjorde en skillnad. Men ska jag bli av med problemet helt så är det väl en vägghylla som gäller tror jag. Det är något att tänka på i framtiden, men för tillfället är jag nöjd. Det låter bra!

Mvh

Återgå till Generellt om hifi