Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:Iper, menar du att problemet yttrar sig när du går omkring på golvet?
Iper skrev:Ja, när jag är framför racket så märks det. Lite längre ifrån så är det inga problem.
Men undrar om högtalarna också påverkar? Tänkte därförprova och se om det gör någon skillnad med ett stummare och tyngre underlag.
RogerGustavsson skrev:Iper skrev:Ja, när jag är framför racket så märks det. Lite längre ifrån så är det inga problem.
Men undrar om högtalarna också påverkar? Tänkte därförprova och se om det gör någon skillnad med ett stummare och tyngre underlag.
Om golvet svajar hjälper inga dämpfötter. Svajningen sker förmodligen vid en väldigt låg frekvens, så låg att inte ens skivspelarens fjädring kan isolera mot den. Om du inte kan styva upp golvet är väggplacering av skivspelaren ett bättre alternativ men heller ingen garanti mot störningar. Att ställa skivspelaren på något tyngre underlag brukar innebära att resonanserna flyttas ner och blir ännu svårare att filtrera bort. Lätt och stumt underlag ger högre frekvenser som lättare kan tas om hand. Om man vill experimentera med ett tungt underlag bör man kanske tänka "supertungt" och inte på något "halvtungt". För många år sedan vet jag en som byggde en skivspelare av en gravsten.
RogerGustavsson skrev:Om golvet svajar hjälper inga dämpfötter. Svajningen sker förmodligen vid en väldigt låg frekvens, så låg att inte ens skivspelarens fjädring kan isolera mot den... Lätt och stumt underlag ger högre frekvenser som lättare kan tas om hand.
Strmbrg skrev:Jag föreslog en konstruktion med dragfjädrar att hänga upp grammofonen i.
Det gjorde effekt!
Nu kan man nästan hoppa på golvet utan att tonarmen härmas, vad det nu skall vara bra för.
Adhoc skrev:Väggkonsoll + skivor med en mellanliggande mjukt uppumpad cykelslang.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster