Kan anläggningen bli för bra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Kan anläggningen bli för bra?

Inläggav MichaelG » 2011-06-08 11:36

Några forumkamrater formulerar i en del trådar tankar om att ljudet från anläggningen kan bli "för bra" (typ). Och att blir litet som en befrielse att lyssna på musik från bilstereon, eller klockradion (typ). Eftersom detta inte alls stämmer med mina erfarenheter har jag verkligen försökt förstå vad de menar, men jag lyckas inte.

De personliga erfarenheter av "oengegemang vid lyssning via finstereon" jag har härrör sig alla från perioder där ljudet inte varit helt bra. Oftast har boven varit högtalarnas interagerande med rummet på olika sätt. Någon resonans eller litet reflexer någonstans som ligger och gnager och tar fokus från musiklyssnandet. Det låter alltså dåligt (eller oengegerande) på grund av fel av något slag.

Och de perioder (som exempelvis nu) när det låter bra, blir musiken tvärtom oerhört engagerande. Jag kan (nästan) inte lyssna på något, utan att jag fastnar i musiken. Musik som jag redan kan och gillar finner jag nya dimensioner i och musik jag inte kan (eller gillar) lyckas ändå engagera förvånansvärt ofta. Och detta är, menar jag, tack vare den goda ljudkvalitén. Jag gillar exempelvis inte countrymusik (trodde jag) men när jag för en tid sedan råkade hamna mitt i en countrygala på radions P2 blev jag sittande konsterten ut och bara njöt.

Det blir liksom som att jag sugs in i musiken och vid goda inspelningar blir närvarokänslan så påtaglig att lyssnandet blir en rent fysisk upplevelse. Och detta händer ALDRIG vid vare sig klockradion, eller bilstereon. Så mitt svar på rubricerade frågan får bli; Nej, det kan aldrig bli för bra! :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Re: Kan anläggningen bli för bra?

Inläggav subjektivisten » 2011-06-08 11:46

MichaelG skrev:Några forumkamrater formulerar i en del trådar tankar om att ljudet från anläggningen kan bli "för bra" (typ). Och att blir litet som en befrielse att lyssna på musik från bilstereon, eller klockradion (typ).



Nej, jag tror inte det kan bli för bra. Det är nog snarare så att något är fel i anläggningen som stör. Nästan varje gång någon säger att anläggningen är för bra för en viss musik så ser jag att dom har en, enligt mig, kraftigt färgad anläggning eller dåligt rum.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Re: Kan anläggningen bli för bra?

Inläggav phloam » 2011-06-08 11:52

MichaelG skrev:Några forumkamrater formulerar i en del trådar tankar om att ljudet från anläggningen kan bli "för bra" (typ). Och att blir litet som en befrielse att lyssna på musik från bilstereon, eller klockradion (typ). Eftersom detta inte alls stämmer med mina erfarenheter har jag verkligen försökt förstå vad de menar, men jag lyckas inte.


Men då kanske du missuppfattat en del i de trådarna, för det gällde ju inte att gå ner på klockradio- eller bilstereonivå.

De personliga erfarenheter av "oengegemang vid lyssning via finstereon" jag har härrör sig alla från perioder där ljudet inte varit helt bra. Oftast har boven varit högtalarnas interagerande med rummet på olika sätt. Någon resonans eller litet reflexer någonstans som ligger och gnager och tar fokus från musiklyssnandet. Det låter alltså dåligt (eller oengegerande) på grund av fel av något slag.

Där beskriver du just problemet - trots att din anläggning förmodligen är riktigt bra i det läget, så har du tappat fokus.

Även om du förbättrar ännu mer - så kan den ju inte bli perfekt, eller hur? Vilka andra småfel kommer sedan att göra att du tappar fokus - igen? (Det är den problematiken vi försökte belysa)

Och de perioder (som exempelvis nu) när det låter bra, blir musiken tvärtom oerhört engagerande. Jag kan (nästan) inte lyssna på något, utan att jag fastnar i musiken. Musik som jag redan kan och gillar finner jag nya dimensioner i och musik jag inte kan (eller gillar) lyckas ändå engagera förvånansvärt ofta. Och detta är, menar jag, tack vare den goda ljudkvalitén. Jag gillar exempelvis inte countrymusik (trodde jag) men när jag för en tid sedan råkade hamna mitt i en countrygala på radions P2 blev jag sittande konsterten ut och bara njöt.

Det blir liksom som att jag sugs in i musiken och vid goda inspelningar blir närvarokänslan så påtaglig att lyssnandet blir en rent fysisk upplevelse. Och detta händer ALDRIG vid vare sig klockradion, eller bilstereon. Så mitt svar på rubricerade frågan får bli; Nej, det kan aldrig bli för bra! :)


Eller - det är aldrig tillräckligt bra...? ;)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2011-06-08 11:55

En anläggning kan inte bli för bra men bra definieras olika av olika individer. Precis som skor. Kan skor bli för bra?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32022
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2011-06-08 11:59

Flint skrev:En anläggning kan inte bli för bra men bra definieras olika av olika individer. Precis som skor. Kan skor bli för bra?

Oh ja, tex när man får lust att gå ut och promenera. Varför skulle man det?

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Re: Kan anläggningen bli för bra?

Inläggav phon » 2011-06-08 12:15

MichaelG skrev:Några forumkamrater formulerar i en del trådar tankar om att ljudet från anläggningen kan bli "för bra" (typ). Och att blir litet som en befrielse att lyssna på musik från bilstereon, eller klockradion (typ).


Det är dom som bara har klockradio att lyssna med som säger så.

Har du hört någon som har O&G + i68es med 8 infra-Z klaga på att ljudet är för bra? :)


Men ändå ... kanske ligger nåt i det ... bilar kan nog bli för bra också.
Jag provade en Porsche en gång, den var alldeles för bra. 8O

Den var inte helt körkortskompatibel ... om man säger ... eller det var vad dom sa i vart fall .. dom där blåklädda .... :?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2011-06-08 12:25

Det är kanske det som är problemet, dessa röster som ständigt pushar framåt "Då är nåt fel, du måste uppgradera! Förbättra!" när det kanske snarare rör sig om vad som passar individen och dennes anspråk.

Om nån säger, "dessa dyra löparskor funkar inte för mig, jag tänker bara på mina fötter hela tiden" så säger man ju inte "Måste det vara fel på dem! Du måste ha ännu bättre/dyrare skor!" utan man hittar en lösning som passar individen. Även om det är en enklare modell.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Re: Kan anläggningen bli för bra?

Inläggav phloam » 2011-06-08 12:27

phon skrev:
Men ändå ... kanske ligger nåt i det ... bilar kan nog bli för bra också.
Jag provade en Porsche en gång, den var alldeles för bra. 8O

Den var inte helt körkortskompatibel ... om man säger ... eller det var vad dom sa i vart fall .. dom där blåklädda .... :?


Typ så ja :D Man kanske egentligen vill köra mer avslappat, i stadsmiljö, inte ligga och pressa på autobahn hela tiden :)

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2011-06-08 12:28

en anläggning kan absolut bli för bra, det märks i vareviga tråd, det pratas bara watt och ljudnivåer och rumsåtgärder och kablar, ganska långt från fokus musiken
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Re: Kan anläggningen bli för bra?

Inläggav peetwa » 2011-06-08 12:30

phon skrev:
MichaelG skrev:Några forumkamrater formulerar i en del trådar tankar om att ljudet från anläggningen kan bli "för bra" (typ). Och att blir litet som en befrielse att lyssna på musik från bilstereon, eller klockradion (typ).


Det är dom som bara har klockradio att lyssna med som säger så.

Har du hört någon som har O&G + i68es med 8 infra-Z klaga på att ljudet är för bra? :)


Men ändå ... kanske ligger nåt i det ... bilar kan nog bli för bra också.
Jag provade en Porsche en gång, den var alldeles för bra. 8O

Den var inte helt körkortskompatibel ... om man säger ... eller det var vad dom sa i vart fall .. dom där blåklädda .... :?


Jag föredrar bilstereon framför O&G + i68es med 8 infra-Z i fel rum. Konstigt va. :) Jag här helt enkelt jättekänslig för vissa basavvikelser. Hellre igen bas än dålig bas. Sen kan jag var ljudkänslig och föredra laptop-högtalarna framför ett par studiomonitorer. Så kan det vara i flera månader för mig.

Jag tror dock inte att en anläggning kan bli för bra. Dock lyssnar jag hellre på tv och radio genom en 3-4 tums bredbandare (120-8000 hz) från Philips än en fullregister högtalare om det är det talade ljudet jag är ute efter.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Kan anläggningen bli för bra?

Inläggav Flint » 2011-06-08 12:33

phloam skrev:
phon skrev:
Men ändå ... kanske ligger nåt i det ... bilar kan nog bli för bra också.
Jag provade en Porsche en gång, den var alldeles för bra. 8O

Den var inte helt körkortskompatibel ... om man säger ... eller det var vad dom sa i vart fall .. dom där blåklädda .... :?


Typ så ja :D Man kanske egentligen vill köra mer avslappat, i stadsmiljö, inte ligga och pressa på autobahn hela tiden :)

Men då väljer du troligen också en bil som passar att köra mer avslappnat med och då är det ju den som är bra eftersom den passar dig bäst. Porschen är ju sämre eftersom den inte passar din körstil. Problemet med "bra" är att många verkar ugå från någon annans norm, kanske beroende på grupptryck.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-08 12:39

Nej, man kan bara hamna i ett träsk där man söker fel.

Då är det dags att ta ett steg tillbaka och fundera lite..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2011-06-08 12:42

celef skrev:en anläggning kan absolut bli för bra, det märks i vareviga tråd, det pratas bara watt och ljudnivåer och rumsåtgärder och kablar, ganska långt från fokus musiken

Nja, jag tror musiken kan bli för bra också.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Re: Kan anläggningen bli för bra?

Inläggav phloam » 2011-06-08 12:51

Flint skrev:
phloam skrev:
phon skrev:
Men ändå ... kanske ligger nåt i det ... bilar kan nog bli för bra också.
Jag provade en Porsche en gång, den var alldeles för bra. 8O

Den var inte helt körkortskompatibel ... om man säger ... eller det var vad dom sa i vart fall .. dom där blåklädda .... :?


Typ så ja :D Man kanske egentligen vill köra mer avslappat, i stadsmiljö, inte ligga och pressa på autobahn hela tiden :)

Men då väljer du troligen också en bil som passar att köra mer avslappnat med och då är det ju den som är bra eftersom den passar dig bäst. Porschen är ju sämre eftersom den inte passar din körstil. Problemet med "bra" är att många verkar ugå från någon annans norm, kanske beroende på grupptryck.


Precis, speciellt då själva körandet inte är allt (väghållning, acceleration, headroom osvosv) utan man kanske vill uppleva omgivningen snarare än ha tunnelseende i 200 knyck. Körupplevelsen i sin helhet, mysa i en gammal Padda på småvägar istf att i krama ratten så knogarna vitnar i sin Volvo och sträva mot en Porsche GTI, nån dag, om man bara sparar länge nog...... 8) ;) :twisted: Från A till B kommer man ju ändå (i.e. njuter av musiken) :)


Edit: Jag länkar till dekonstruktionstråden här så man kan hitta den, innehåller liknande resonemang för den som missat http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57244
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-06-08 12:58

MagnusÖstberg skrev:Nej, man kan bara hamna i ett träsk där man söker fel.

Då är det dags att ta ett steg tillbaka och fundera lite..


Det där får mig osökt att tänka på... ja inte Porsche, utan något troligen med kökkortskompatibelt:

http://www.youtube.com/watch?v=4NJmB1F2mdE
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Inläggav steveo1234 » 2011-06-08 13:01

Jag tror att anläggningen kan bli för bra för dåligt producerad musik. Att lyssna på riktigt smutsig musik som är dåligt producerad, säg, tex Cannibal corpse är riktigt smärtsamt i en bra anläggning. Däremot fungerar det utmärkt i halvdåliga hörlurar från mp3-spelaren.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Kan anläggningen bli för bra?

Inläggav MichaelG » 2011-06-08 13:03

phloam skrev:Men då kanske du missuppfattat en del i de trådarna, för det gällde ju inte att gå ner på klockradio- eller bilstereonivå.


Jag tog väl i litet. :) Men såväl bilstereo, som transistorradio har omnämnts som goda alternativ.

Där beskriver du just problemet - trots att din anläggning förmodligen är riktigt bra i det läget, så har du tappat fokus.

Även om du förbättrar ännu mer - så kan den ju inte bli perfekt, eller hur? Vilka andra småfel kommer sedan att göra att du tappar fokus - igen? (Det är den problematiken vi försökte belysa)


Om vi inte räknar med rummet i anläggningen är jag med dig. Om mitt problem är en trist basresonans, hjälper det inte att uppgradera förstärkaren. Men annars stör jag mig mest på stora fel - bumlighet, vasshet, nasalt ljud, etc. Småfel (inom ramen för vad olika kablar, CD-spelare, m.m. gör) är inget problem för mig.

Eller - det är aldrig tillräckligt bra...? ;)


Jo, för tusan! Jag har egentligen som helhet haft tillräckligt bra ljud de senaste +20 åren. Det som har ställt till det har varit flyttar, där det krävts en del tid och engagemang för att få till det. Och en diskussion här på Faktiskt för några år sedan om hur många watt man egentligen behöver. Det slutade i att jag köpte en starkare förstärkare och känsligare högtalare. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
JTarnstrom
 
Inlägg: 3006
Blev medlem: 2006-03-06

Inläggav JTarnstrom » 2011-06-08 13:04

steveo1234 skrev:Jag tror att anläggningen kan bli för bra för dåligt producerad musik. Att lyssna på riktigt smutsig musik som är dåligt producerad, säg, tex Cannibal corpse är riktigt smärtsamt i en bra anläggning. Däremot fungerar det utmärkt i halvdåliga hörlurar från mp3-spelaren.


Finns alldeles för många dåliga inspelningar och en del av dem gör sig helt klart bättre i enklare anläggningar. Har en Madeleine Peyroux som i allt övrigt utom sången låter bra men det visar sig bara när man har grejer som avslöjar mikrodetaljer. En svag dist som man irriterar sig som fasen på när man har hört den första gången.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Inläggav MichaelG » 2011-06-08 13:13

Flint skrev:En anläggning kan inte bli för bra men bra definieras olika av olika individer.


Så är det. Vissa skulle skratta åt mig när jag påstår att jag har jättebra ljud eftersom kablage, CD-spelare och förstärkeri tillsammans "bara" kostat c:a 16.000 kr. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Kan anläggningen bli för bra?

Inläggav MichaelG » 2011-06-08 13:23

peetwa skrev:Jag här helt enkelt jättekänslig för vissa basavvikelser. Hellre igen bas än dålig bas. Sen kan jag var ljudkänslig och föredra laptop-högtalarna framför ett par studiomonitorer.


Håller helt med! En anläggning kan vara hur kompetent som helst, men om implementeringen i rummet inte funkar så kan det låta vidrigt. De sämta studiomonitorerna jag hört var ett par Genelec i Synvillan i Göteborg för massa år sedan. Vi var några som spelade in en skiva och jag förvånades över hur illa det lät.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2011-06-08 13:26

MichaelG skrev:
Flint skrev:En anläggning kan inte bli för bra men bra definieras olika av olika individer.


Så är det. Vissa skulle skratta åt mig när jag påstår att jag har jättebra ljud eftersom kablage, CD-spelare och förstärkeri tillsammans "bara" kostat c:a 16.000 kr. :)

Hälsn. Michael


Är du helt säker på att du inte bara har en släng audiofilt mindervärdighetskomplex? :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Inläggav MichaelG » 2011-06-08 13:27

steveo1234 skrev:Jag tror att anläggningen kan bli för bra för dåligt producerad musik. [...] Däremot fungerar det utmärkt i halvdåliga hörlurar från mp3-spelaren.


Du har kanske rätt. Jag lyssnar så sällan på dåligt producerad ny musik, så jag har egentligen ingen uppfattning. Dåligt producerad musik från -50, -60 och -70-talen låter dock generellt bättre genom en bra anläggning.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Inläggav steveo1234 » 2011-06-08 13:35

MichaelG skrev:
steveo1234 skrev:Jag tror att anläggningen kan bli för bra för dåligt producerad musik. [...] Däremot fungerar det utmärkt i halvdåliga hörlurar från mp3-spelaren.


Du har kanske rätt. Jag lyssnar så sällan på dåligt producerad ny musik, så jag har egentligen ingen uppfattning. Dåligt producerad musik från -50, -60 och -70-talen låter dock generellt bättre genom en bra anläggning.

Hälsn. Michael


Det är bara min egna erfarenhet. Viss musik låter för mig bättre genom en dålig anläggning. Det tråkiga kommer när man byter till bra inspelad musik. Genom en dålig anläggning låter välinspelad musik ungefär likadant som en dålig inspelning men på en bra anläggning så hörs det enorm skillnad.
Då jag nästan uteslutande lyssnar på extremt välproducerade filmspår med skithög crest och utan störande söndermastring så tjänar jag på att ha en rimligt bra anläggning. Hade jag lyssnat på endast metal och techno så hade jag haft en betydligt mer sansad anläggning och varit nöjd med det.
YMMV and so on and so forth.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Inläggav MichaelG » 2011-06-08 13:36

KarlXII skrev:
MichaelG skrev:
Flint skrev:En anläggning kan inte bli för bra men bra definieras olika av olika individer.


Så är det. Vissa skulle skratta åt mig när jag påstår att jag har jättebra ljud eftersom kablage, CD-spelare och förstärkeri tillsammans "bara" kostat c:a 16.000 kr. :)

Hälsn. Michael


Är du helt säker på att du inte bara har en släng audiofilt mindervärdighetskomplex? :)


Ja, absolut! :D När jag letade slutsteg för några år sedan fick jag i flera butiker veta att jag skulle börja att titta vid 20.000 om jag var ute efter hifi. I ett par butiker har jag blivit mer eller mindre idiotförklarad för att jag nöjer mig med det kablage jag har. Och när jag påstår mig vara nöjd med min "instegs" CD-spelare har jag till och med föreslagits Revaxör i en butik.

Hade jag inte haft det goda självförtoende jag har, skulle jag nog lagt avsevärt mycket mer på min anläggning än vad jag gjort. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48423
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Kan anläggningen bli för bra?

Inläggav IngOehman » 2011-06-08 13:38

Den anläggning som jag lyssnar mest på har kostat faktiskt till och med
lite mindre än din, nämligen cirkus 8 000:-.

När det gäller KarlXII's nämnda komplex så undrar jag om inte en mera
typisk yttring på sådant är väldeligt stora och dyra apparater?

Små & billiga apparaten kanske snarare beror på... mervärdighetskomplex!

(Alltså en orimlig och helt obefogad upplevelse av att "duga som man är",
utan att behöva kompensera. :o Typ.)

- - -

Kan väl för protokollet nämna att jag isåfall kanske har båda komplexen?
(Då jag ju har både små och stora anläggningar. Även om jag ju inte har
reflekterat över att det behöver bero på komplex.)

Och skälet till att det är min lilla anläggning som går mest, är att den inte
pockar lika mycket på uppmärksamhet för musiken som min större.

Så det är helt enkelt lättare att göra nytta när den lilla spelar, medan man
när det är den stora som spelar, så lätt bara råkar sjunka ned i soffan, och
bli liksom helt oförmågen att åstadkomma någotsomhelst produktivt. 8)

MichaelG skrev:
phloam skrev:Men då kanske du missuppfattat en del i de trådarna, för det gällde ju inte att gå ner på klockradio- eller bilstereonivå.


Jag tog väl i litet. :) Men såväl bilstereo, som transistorradio har omnämnts som goda alternativ.

Där beskriver du just problemet - trots att din anläggning förmodligen är riktigt bra i det läget, så har du tappat fokus.

Även om du förbättrar ännu mer - så kan den ju inte bli perfekt, eller hur? Vilka andra småfel kommer sedan att göra att du tappar fokus - igen? (Det är den problematiken vi försökte belysa)


Om vi inte räknar med rummet i anläggningen är jag med dig. Om mitt problem är en trist basresonans, hjälper det inte att uppgradera förstärkaren. Men annars stör jag mig mest på stora fel - bumlighet, vasshet, nasalt ljud, etc. Småfel (inom ramen för vad olika kablar, CD-spelare, m.m. gör) är inget problem för mig.

Eller - det är aldrig tillräckligt bra...? ;)


Jo, för tusan! Jag har egentligen som helhet haft tillräckligt bra ljud de senaste +20 åren. Det som har ställt till det har varit flyttar, där det krävts en del tid och engagemang för att få till det. Och en diskussion här på Faktiskt för några år sedan om hur många watt man egentligen behöver. Det slutade i att jag köpte en starkare förstärkare och känsligare högtalare. :)

Hälsn. Michael

Jag delar din erfarenhet till 100% MichaelG.

När folk klagar på att anläggningen är för bra, så är det nästan alltid att
den är för dålig som varit problemet. Tror helt enkelt att allting bottnar i
en illa förenklad bild av vad en "bra anläggning" är för något.

Om man tror att det är så enkelt att det är en vars pris är högt eller vars
komponenter fått positiva tillrop i hifi-pressen, så är det självklart att man
kan kombinera ihop riktigt dåliga anläggningar med sådana delar. Och då i
synnerhet om rummet inkluderas i ekvationen.

Och vad betyder då det?

Det betyder inte att det som skrivs i hifi-tidningarna är felaktigt. Och det
inte att en extremt välpresterande apparat inte är dyr.

Det betyder bara att en kedja är så mycket mera än en summa av några
av dess länkars goda egenskaper. ALLA länkar måste med, och det är pro-
dukten av länkarna som avgör hur det som till sist kommer fram presterar.
Och dessutom är det deras dåliga egenskaper som definierar kedjan, inte
de goda.

Till råga på allt kan samverkanseffekter i hög grad få del från en länk att
bli mindre märkbara, om en annan länk har "subtraherande fel" i samma
domän. Ett exempel på det är att ett rum kan ha en förfärlig resonans,
som inte är ett lika stort upplevt problem tillsammans med högtalare som
inte går ned så djup, som med högtalare som gör det.


Att filosofera med målet att nå ett enkelt svar på den här frågorna är som
alltid när det gäller förenklingar, en dubiös led.

Vad jag tyckler man skall göra om man vill filosofera om dessa saker, är att
veckla ut problemen och effekterna till sin fulla komplexitet! ;)

Då förstår man att bättre är bättre, och att man om man upplever något
som sämre så beror det förmodligen på att det är det.


Men som Flint skrev - man bör heller inte glömma att bra kan vara lite olika
saker för olika människor. Så utöver att försöka förstå sig på komplexiteten
hos anläggningen kan det vara förnuftigt att göra lite ansträningar för att
man skall förstå sig på sig själv också. :)

Grejjar man det har man snart en anläggning som gör att man kan slappna
av och sedan bara njuta av musik*!


Vh, iö

- - - - -

*Om det är målet vill säga.

Den som har något annat mål, t ex att spela musik i huvudsak för att testa
en massa apparater och byta för att se hur det låter med andra (hur andra
återger), kan ju också nå sitt mål, genom att lära känna sig själv.

Bara man trivs så är ju allt bra.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2011-06-08 17:37, redigerad totalt 4 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Kan anläggningen bli för bra?

Inläggav Svante » 2011-06-08 13:50

MichaelG skrev:Några forumkamrater formulerar i en del trådar tankar om att ljudet från anläggningen kan bli "för bra" (typ).


Nej det kan den inte, per definition. Blir den "för" bra, så är det sämre, alltså inte bra.

Återstår bara att definiera vad "bra" är. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2011-06-08 13:51

MichaelG skrev:Hade jag inte haft det goda självförtoende jag har, skulle jag nog lagt avsevärt mycket mer på min anläggning än vad jag gjort. :)

Hälsn. Michael

Det där ligger det mycket i. Ta inte åt er ni som tar åt er men det var mitt intryck under åren bakom disken med. Då gällde det att bara spela med och dra upp spelverket i kassapparaten ett hack till.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Re: Kan anläggningen bli för bra?

Inläggav phloam » 2011-06-08 14:13

Svante skrev:Återstår bara att definiera vad "bra" är. :D


.....för vem! Är det viktiga tillägget. Inte ens hifi-försäljare skulle väl vilja påstå att det finns en anläggning som är så jättejättebra att den är bäst för precis alla ;) :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Kan anläggningen bli för bra?

Inläggav Flint » 2011-06-08 14:21

phloam skrev:
Svante skrev:Återstår bara att definiera vad "bra" är. :D


.....för vem! Är det viktiga tillägget. Inte ens hifi-försäljare skulle väl vilja påstå att det finns en anläggning som är så jättejättebra att den är bäst för precis alla ;) :)

Jo man säger det till alla men byter prylarna det handlar om för varje ny kund så att det blir lite jämnare tömning av lagret. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57244
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-06-08 14:21

Nej, det spelar ingen roll kontra definitionen. "För bra" sönderfaller omedelbart till dålig (eller i vart fall mindre bra) så fort det försöker skapas. Oavsett vem betraktaren är.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster