subjektivisten skrev:Nattlorden skrev:Jag har precis kommit på ett exempel där jag kan tänka mig en för bra anläggning...
Vad då?
Det stod i resten av posten.
Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Nattlorden skrev:Jag har precis kommit på ett exempel där jag kan tänka mig en för bra anläggning...
Vad då?
IngOehman skrev:Fast å andra sidan, om man vägrar lämna tanken på att fel kan kompensera
fel (med rätta egentligen), så är det nog ändå så, att oddsen för att ett fel
av sig själv skall passa perfekt för ett annat fel, är bekymmersamt dålig.
berma skrev:Om jag försöker beskriva det genom ett exempel:
Tänk en en orgelkonsert i en kyrka, stor musik i ett fantastiskt rum, en nästan fysisk upplevelse. Efteråt kan man känna sig ganska utmattad. Och även om man kan återuppväcka musiken hemma kanske man inte alltid orkar eller vill återskapa ett kyrkorum med dånande musik hemma.
Ibland eller kanske ganska ofta räcker det att spela på en liten Tivoli grej, även stor orgelmusik ?.
eller ?
berma skrev:IngOehman skrev:MichaelG skrev:Jag kan nu konstatera att de som tycker att det låter för dåligt om sina anläggningar inte har för bra, utan för dåliga diton. De som tycker att det låter bra, eller ännu bättre har inte heller för bra anläggningar, utan möjligen tillräckligt bra. De som har en bättre anläggning än vad de behöver har inte heller en för bra anläggning, utan de har bara marginaler.
Hälsn. Michael
Bra sammanfattning!
Fast å andra sidan ...
Vh, iö
Och så följer en lång utläggning som väl egentligen vill beskriva hur fantastiskt bra Öhmans anläggning är, så bra att till och med sådant som är dåligt blir bra i den. Och det är väl ok, hifi-nördens privilegium att skryta om sina grejer, grabbigt var det väl någon som var inne på.
sprudel skrev:Tivoli är bra. Har haft mycket musikglädje av den
Kanske beror det på att den inte är tillräckligt högupplöst för att plocka fram alla de artefakter som finns i ursprungsmaterialet. Jag får de bitar jag behöver så lägger hjärnan till de som fattas, och omgivningens omständigheter bidrar säkert också.
MichaelG skrev:IngOehman skrev:Fast å andra sidan, om man vägrar lämna tanken på att fel kan kompensera
fel (med rätta egentligen), så är det nog ändå så, att oddsen för att ett fel
av sig själv skall passa perfekt för ett annat fel, är bekymmersamt dålig.
När det gäller fel i inspelningarna är det nog så. Om anläggningen ska kompensera för fel på en viss inspelning är oddsen stora att det låter sämre på annat. Men vissa fel i exempelvis rummet kan man ju, om inte eliminera så åtminstone mildra verkan av genom tonkontroller, etc. I våra icke akustikreglerade rum härhemma drar jag ner diskanten en smula. Och simsalabim försvinner det litet för hårda ljudet.
Hälsn. Michael
phloam skrev:Att alltid ha ett "Hifi-perspektiv" på sitt musiklyssnande vore outhärdligt.
IngOehman skrev:Men vad jag skrev var ju bara att det praktiskt taget aldrig är möjligt att
få kompensationen att passa perfekt. Och då är frågan hur bra den passar,
och hur mycket det därför är värt att alls vrida.
För det mesta är ju dessa åtgärder, som ju dessutom kräver att jag skall
engagera mig i ständiga omvridningar (till skillnad från din rumskompenser-
ande ENDA vridnning), något som jag måste väga mot värdet att att ha
fått det "lite bättre", och mot risken för att jag sedan skall glömma att jag
har vridit på ratten, så den blir kvar!
Och gör jag allt det så blir svaret enkelt - för mig är det ett enkelt val att
helt och hållet strunta i att pyssla med vridandet. Det låter ju gott och
väl tillräckligt bra som det är, och jag lyssnar ju hellre på musiken än att
lägga en massa energi på att finpilla med saker som ändå aldrig kommer
att få inspelningarna ifråga att låta riktigt bra.
Bill50x skrev:Att fippla med tonkontroller är för mig ganska dödfött, möjligen skulle jag kunna tänka mig Stig Carlssons variant, som väl var rätt likartad vad Quad hade en gång i tiden, dvs en tonkontroll som sänkte basen och höjde diskanten - eller tvärtom. Att justera mellan ljust och mörkt så att säga, istället för att ge sig in i skilda frekvensband.
PekkaJohansson skrev:I min värld gäller motsatsen - att inte ha ett hifi-perspektiv skulle göra tillvaron svåruthärdlig. Jag skulle ogärna vakna varje morgon till Tivoli-radions resonanta basljud och jag lider svårt av den moderna Philips-väckare med mikrohögtalare (och inbyggd lampa!) som också finns i mitt sovrum. För egen del har jag behållit en klockradio som jag fick för tjugofem år sedan och vars fel är uthärdliga. Detsamma gäller i bilen, garaget och vardagsrummet - det finns en gräns för vad man kan utstå i form av återgivningsfel. Varför skulle man oavsett situation välja att plåga sig i onödan?
phloam skrev:Bra exempel av sprudel där, det visar med all önskvärd tydlighet att det finns olika sätt att lyssna på i olika sammanhang.
Och med det i bakhuvudet kan man inse att en anläggning faktiskt kan vara "för bra" eller "onödigt bra" - för ett visst sammanhang.
Att alltid ha ett "Hifi-perspektiv" på sitt musiklyssnande vore outhärdligt.
subjektivisten skrev:Det är ju inte ovanligt att man får lyssna på ett system, som vissa anser är "så bra att man inte kan mata den med dåligt inspelad musik" och allt man hör är stora fel och brister, som är klar mer störande än vad en sämre anläggning har, oavsett vad man matar den med.
subjektivisten skrev:Jag har frågat flera gånger, på två olika forum, efter musik som "låter bättre i en sämre anläggning", som helt enkelt skulle bevisa att en anläggning kan bli för bra. Jag har fått flera förslag och har testat dom hemma och på några olika sämre anläggningar.
Hittills så har ingen av dom överhuvudtaget visat att en anläggning kan bli för bra. Snarare tvärtom, så har det verifierat min åsikt, att man lyssnar på en kedja och inte på en enskild del.
Nattlorden skrev:Fast du envisas ju med att göra bedömningen enligt dina premisser, inte enligt de premisser som de som ger förslagen har. Det är klart det blir som du tycker när du gör så.
subjektivisten skrev:Nattlorden skrev:Fast du envisas ju med att göra bedömningen enligt dina premisser, inte enligt de premisser som de som ger förslagen har. Det är klart det blir som du tycker när du gör så.
Och vilka premisser ska jag bedöma efter?
phloam skrev:Pratar man om ljud i absoluta termer hela tiden, utan sammanhang, så kommer man fram till att man man borde ha största Ino-systemet i sovrummet, garaget, i bilen och i vardagsrummet. Vill man verkligen det?
MichaelG skrev:Det är enbart ekonomiska skäl som gör att jag prioriterar max välljud i ett rum och "tar det jag får" i de övriga. Jag ser inget som helst egenvärde i att återgivningen är sämre i vissa rum.
... några till säger att ni i vissa lägen föredrar ett sämre ljud och jag jag får ju tro på vad ni säger. Men ärligt talat förstår jag inte detta överhuvudtaget. Kunde jag få samma återgivning i klockradion som jag har i finstereon skulle jag välja detta alla dar i veckan!
Nattlorden skrev:Sluta lyssna efter hur det låter <snip>
subjektivisten skrev:Ja, om jag slutar och lyssnar så hör jag inte dessa skillnader, det är sant. Annars så är det helt ologiskt resonemang enligt mig. Kanske du har för stora problem själv i din anläggning?
Nattlorden skrev:Nej, diskussionen jag för har ingen koppling till min anläggning, jag lyssnar på i princip allt i anläggningen. Finns något enstaka som låter så trist att jag hoppar över, men that's it.
MichaelG skrev:på vad ni säger. Men ärligt talat förstår jag inte detta överhuvudtaget. Kunde jag få samma återgivning i klockradion som jag har i finstereon skulle jag välja detta alla dar i veckan!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster