Kan anläggningen bli för bra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-06-23 14:57

subjektivisten skrev:Kopplingen MÅSTE ju finnas till en anläggning där felen är små, annars så har man ingen grund för jämförelsen. Man kan ju aldrig VETA hur bra det kan bli om man inte upplevt det själv.


Fast nu var det inte hur pass bra min anläggning var du omnämnde, utan att där skulle vara några stora problem. Och därför svarade jag att det inte var pga att där finns sådana som jag för diskussionen, utan för att diskussionen är värd att föras.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2011-06-23 15:01

Nattlorden skrev:Fast nu var det inte hur pass bra min anläggning var du omnämnde, utan att där skulle vara några stora problem. Och därför svarade jag att det inte var pga att där finns sådana som jag för diskussionen, utan för att diskussionen är värd att föras.



Poängen är densamma, utan erfarenhet hur det blir när dom flesta felen är minimerade, så vet man inte hur bra det kan bli.
Jag trodde också, förr, att dålig inspelade musik inte kan låta bra på en riktigt bra anläggningen. Idag har jag inte den åsikten, eftersom jag har utökat min erfarenhet om det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-06-23 15:08

subjektivisten skrev:Poängen är densamma, utan erfarenhet hur det blir när dom flesta felen är minimerade, så vet man inte hur bra det kan bli.
Jag trodde också, förr, att dålig inspelade musik inte kan låta bra på en riktigt bra anläggningen. Idag har jag inte den åsikten, eftersom jag har utökat min erfarenhet om det.


Jovisst, men om jag har någon platta som tveksamt går att lyssna 5 min på i en anläggning som är samma som din fast med högtaleriet bytt till pi60s. Eller hemma hos mig med ung. samma utrustning, men i28 + LTS-basar?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-06-23 15:32

phloam skrev:Bra exempel av sprudel där, det visar med all önskvärd tydlighet att det finns olika sätt att lyssna på i olika sammanhang.

Njae...

Att man kan lyssna på olika sätt betyder ju inte varken att man gör det
eller att man behöver göra det.

Jag ägnar mig ALDRIG åt "hifi-lyssning" och ALLTID åt musiklyssning. Under
min fritid vill säga. När jag konstruerar så är det ju oförnekligt att ett värde
att identifiera färgningar, eftersom syftet är att ta bort dem.

Men även om man inte hifi-lyssnar så kan hög fidelitet bringa ett värde åt
musiklyssningen, och som jag ser det, så är just detta det enda man har
fideliteten till. Inte att bry sig om, utan att INTE reflektera över. Det är då
det är bra.

phloam skrev:Och med det i bakhuvudet kan man inse att en anläggning faktiskt kan vara "för bra" eller "onödigt bra" - för ett visst sammanhang.

Onödigt bra - självklart!

För bra - hur då? :?

phloam skrev:Att alltid ha ett "Hifi-perspektiv" på sitt musiklyssnande vore outhärdligt.

Alltid? 8O

Varför ha det någonsin?

HiFi-perspektivet har väl bara en plats när anläggningen anskaffas.

- - -

Ungefär som när man skaffar glasögon. DÅ lägger man energi på att de
skall ha rätt sfärisk och cylindrisk korrektion, ett korrekt cc-mått, en bra
AR-behandling, vara bekväma, och visst - se ut så man trivs med dem.

Men sen använder man dem ju bara. Inte tusan sitter jag och reflekterar
över glasögonens roll i hur allting ser ut, när jag tittar på saker. Inte mer
än jag kontemplerar anläggningens roll när jag lyssnar på musik.

Varför skulle jag göra det?

Jag är ointresserad av båda glasögon och hifi-anläggningar. De är verktyg
bara, till för att man skall få tillgång till något annat.


Missförstå mig inte. Jag ser värdet i att "bry sig om" både akustik och
optik, och jag har självklart den optometriska utrustning som behövs för
att jag skall kunna skriva mina egna recept, men mitt intresse är resultat-
inriktat. Det är att kunna se, respektive kunna lyssna på mina fonogram
jag vill.

Varken apparaterna eller den apparatur som behövs för att kunna åstad-
komma apparaterna, har något egenvärde. Så ser jag det. Och då är det
väldigt lätt att strunta i dem, när man är klar med dem. Det är ju då det
roliga börjar.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Inläggav MichaelG » 2011-06-23 21:48

KarlXII skrev:Visst, men varför kommer det hela tiden tillbaka till "återgivning"?
Topic kan ju lika gärna handla om upplevelse.

Tror du att upplevelsen är beroende av återgivningen? :)


Ja. Jag tror att en av huvudorsakerna till att jag får så mycket större musikupplevelser via finstereon än via någon av de andra är tack vare den bättre återgivningen. Tror du något annat? :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
berma
 
Inlägg: 502
Blev medlem: 2003-08-26

Inläggav berma » 2011-06-23 21:52

MichaelG skrev:
phloam skrev:Pratar man om ljud i absoluta termer hela tiden, utan sammanhang, så kommer man fram till att man man borde ha största Ino-systemet i sovrummet, garaget, i bilen och i vardagsrummet. Vill man verkligen det?


Jag kan inte svara för hur "man" vill ha det, men jag skulle för egen del gärna ha en lika bra återgivning i bilen, sovrummet, garaget, poolrummet, köket och vardagsrummet som jag har i musikrummet. :D

Det är enbart ekonomiska skäl som gör att jag prioriterar max välljud i ett rum och "tar det jag får" i de övriga. Jag ser inget som helst egenvärde i att återgivningen är sämre i vissa rum. :D

Hälsn. Michael

Ps. Du och några till säger att ni i vissa lägen föredrar ett sämre ljud och jag jag får ju tro på vad ni säger. Men ärligt talat förstår jag inte detta överhuvudtaget. Kunde jag få samma återgivning i klockradion som jag har i finstereon skulle jag välja detta alla dar i veckan!


Ja jo, på ett sätt kan jag nog hålla med om det där resonemanget, men trots det väljer jag ofta lite enklare återgivning.

Den här diskussionen blir ju lite märklig eftersom vissa, från någon slags upphöjd utsiktspunkt, envist hävdar att det i så fall endast kan bero på att den bättre anläggningen egentligen är sämre. Men om vi nu, bara för diskussionens skull, antar att så inte är fallet.

Då, för min del, gäller nog det här förhållandet även musik. Ibland kan man ju fastna för en skiva, man tycker att den verkligen är skitbra.
Trots det väljer jag ibland musik som jag tycker är sämre, spelar på lägre volym, kanske även på en sämre anläggning :wink:

Jag tror att det beror på att jag inte är beredd att satsa så stort emotionellt engagemang i musik just då.

Jag spar liksom upplevelsen till ett senare tillfälle då jag bättre kan ta till mig upplevelsen.

- men det är ju jag det - jag kanske är unik ?

///

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2011-06-23 22:24

Nattlorden skrev:Jovisst, men om jag har någon platta som tveksamt går att lyssna 5 min på i en anläggning som är samma som din fast med högtaleriet bytt till pi60s. Eller hemma hos mig med ung. samma utrustning, men i28 + LTS-basar?



Då hade jag valt pi60s i det bättre rummet, lätt!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-06-23 22:50

berma skrev:
MichaelG skrev:
phloam skrev:Pratar man om ljud i absoluta termer hela tiden, utan sammanhang, så kommer man fram till att man man borde ha största Ino-systemet i sovrummet, garaget, i bilen och i vardagsrummet. Vill man verkligen det?


Jag kan inte svara för hur "man" vill ha det, men jag skulle för egen del gärna ha en lika bra återgivning i bilen, sovrummet, garaget, poolrummet, köket och vardagsrummet som jag har i musikrummet. :D

Det är enbart ekonomiska skäl som gör att jag prioriterar max välljud i ett rum och "tar det jag får" i de övriga. Jag ser inget som helst egenvärde i att återgivningen är sämre i vissa rum. :D

Hälsn. Michael

Ps. Du och några till säger att ni i vissa lägen föredrar ett sämre ljud och jag jag får ju tro på vad ni säger. Men ärligt talat förstår jag inte detta överhuvudtaget. Kunde jag få samma återgivning i klockradion som jag har i finstereon skulle jag välja detta alla dar i veckan!


Ja jo, på ett sätt kan jag nog hålla med om det där resonemanget, men trots det väljer jag ofta lite enklare återgivning.

Trots?

Jag håller med om hela resonemanget, på inte ett utan alla sätt, och jag
väljer DÄRFÖR ofta enklare utrustning. Och det gör ju MichaelG också.


berma skrev:Den här diskussionen blir ju lite märklig eftersom vissa, från någon slags upphöjd utsiktspunkt...

Kan du inte bara skippa fulretoriken. Personpåhoppen tillför inget.

berma skrev:...envist hävdar att det i så fall endast kan bero på att den bättre anläggningen egentligen är sämre.

Det isåfall? Vaddå det.

Det MichaelG skriver säger ju att den bättre är bättre. Och det är ju det
som jag skrivit också. Håller du med eller säger emot beroende på VEM
som säger något?

berma skrev:Men om vi nu, bara för diskussionens skull, antar att så inte är fallet.

Det är det inte, så det låter klokt.

berma skrev:Då, för min del, gäller nog det här förhållandet även musik. Ibland kan man ju fastna för en skiva, man tycker att den verkligen är skitbra.
Trots det väljer jag ibland musik som jag tycker är sämre, spelar på lägre volym, kanske även på en sämre anläggning :wink:

Jag tror att det beror på att jag inte är beredd att satsa så stort emotionellt engagemang i musik just då.

Det låter förnuftigt. Var sak har sin plats, och tid. Jag spelar ofta på
enklare anläggning när jag inte vill förlora möjligheten att arbeta med
något, och inte vill riskera att bli sittande och bara lyssna på musik.

Har skrivit om det många gånger. Kul att höra att du gör likadant.

berma skrev:Jag spar liksom upplevelsen till ett senare tillfälle då jag bättre kan ta till mig upplevelsen.

- men det är ju jag det - jag kanske är unik ?

///

Nejdå.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2011-06-23 23:07

@IngOehman:

När man lyssnar på musik på en anläggning så är man ju nånstans ändå medveten om vilken kvalitetsnivå anläggningen är på. Den medvetenheten, förväntningarna, plus sammanhanget i vilket tekniken och lyssnandet ingår, hjälper till att forma upplevelsen. När man sätter sig i sweetspot, som många gör, för att njuta av särskilt välljudande musik, så är det en medveten handling.

Går man ut i garaget och sätter på radion är det ett annat lyssnande. Det finns nog lika många lyssningssätt som det finns skilda sammanhang med olika anläggningar.

T.o.m. användning av glasögon kan vara kontextuellt beroende, om man hellre har ett par gamla solglasögon med recept att ha i båten på sommaren. Gör inget om de är lite gamla och repiga. Eller när man byter polaroid- mot terminalglasögon. Seende, men ändå lite olika. Du är medveten om när du byter och varför.

Så anläggningen behöver inte vara perfekt eller slutgiltig för att man ska glömma bort allt annat än musiken under den sessionen, på samma sätt som man vänjer sig vid solglasögonen och terminalglasögonen efter en liten stund. Man kan inte vara helt omedveten om vad man använder. Speciellt då inga glasögon, eller anläggningar, är helt perfekta lösningar.

Så jag tycker faktiskt att det vore "för bra" att använda vardagsglasögonen vid segling eller sport, då man inte behöver vara snygg eller se perfekt, utan vill kunna riskera att man tappar dem osv utan större förlust. Dålig analogi men ändå :)

Med Hifi är det samma sak, jag vill inte ha en perfekt ljudupplevelse som väckarklocka eller när jag jobbar med nåt eller så. Perfekt ljud i en icke-optimal lyssningssituation kan vara störande eller "för bra", för mycket att ta in. Som tur är kan man välja :)

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Inläggav MichaelG » 2011-06-23 23:25

phloam skrev:Så anläggningen behöver inte vara perfekt eller slutgiltig för att man ska glömma bort allt annat än musiken under den sessionen, [...] Som tur är kan man välja :)


Två konstateranden som vi är helt överens om! :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2011-06-23 23:48

Bill50x skrev:
MichaelG skrev:Det är enbart ekonomiska skäl som gör att jag prioriterar max välljud i ett rum och "tar det jag får" i de övriga. Jag ser inget som helst egenvärde i att återgivningen är sämre i vissa rum. :D

... några till säger att ni i vissa lägen föredrar ett sämre ljud och jag jag får ju tro på vad ni säger. Men ärligt talat förstår jag inte detta överhuvudtaget. Kunde jag få samma återgivning i klockradion som jag har i finstereon skulle jag välja detta alla dar i veckan!

Ja och nej. I de sammanhang där musiken inte är prio ett, som tex om man ligger i sovrummet och läser, gullar med frun eller liknande aktiviteter, då får gärna musiken stå tillbaka lite. Inte i kvalitet, den kan vara hur bra som helst. Men i storlek, att vilja ta rummet. Det har inte bara med volym att göra, men definitivt med dynamik. I vissa sammanhang önskar man, i alla fall jag, helt enkelt inte stor dynamik. Med viss musik sköter detta sig själv tyvärr, men med annan musik kan det vara störande med plötsliga utbrott. Å andra sidan, om all musik var "full-dynamisk" så skulle man med automatik välja "rätt" musik för de tillfällen när den bara ska vara i bakgrunden.


Tekniken medierar och hjälper till att forma upplevelsen. Den har en närvaro, vare sig vi vill eller inte, den har en röst som kan vara allt från totalt dominerande till väldigt anspråkslös. En extremt naturtrogen och stark röst stämmer inte överens med ett enkelt och lågprioriterar budskap. Det är "för bra". En svag och anspråkslös röst duger inte för angelägna saker. Edit: Eller så är en för stark/tydlig röst på andra sätt inte lämplig i sammanhanget.

Så det hela "beror på" väldigt mycket, kort sagt :D

p.s. Tack MichaelG, det gläder mig att läsa :)
Senast redigerad av phloam 2011-06-24 01:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
berma
 
Inlägg: 502
Blev medlem: 2003-08-26

Inläggav berma » 2011-06-24 00:01

IngOehman skrev:
berma skrev:Då, för min del, gäller nog det här förhållandet även musik. Ibland kan man ju fastna för en skiva, man tycker att den verkligen är skitbra.
Trots det väljer jag ibland musik som jag tycker är sämre, spelar på lägre volym, kanske även på en sämre anläggning :wink:

Jag tror att det beror på att jag inte är beredd att satsa så stort emotionellt engagemang i musik just då.

Det låter förnuftigt. Var sak har sin plats, och tid. Jag spelar ofta på
enklare anläggning när jag inte vill förlora möjligheten att arbeta med
något, och inte vill riskera att bli sittande och bara lyssna på musik.

Har skrivit om det många gånger. Kul att höra att du gör likadant.

berma skrev:Jag spar liksom upplevelsen till ett senare tillfälle då jag bättre kan ta till mig upplevelsen.

- men det är ju jag det - jag kanske är unik ?

///

Nejdå.


Vh, iö


Ja, men då så - vi kan anse att en anläggning, och även musik, kan vara för bra ...


... ibland ...

... för mig !

:wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2011-06-24 00:06

berma skrev:
IngOehman skrev:Nejdå. Vh, iö


Ja, men då så - vi kan anse att en anläggning, och även musik, kan vara för bra ...


... ibland ...

... för mig !

:wink:

Detta är en dag värd att minnas. En milstolpe. Fira den varje år från och med nu.

Användarvisningsbild
berma
 
Inlägg: 502
Blev medlem: 2003-08-26

Inläggav berma » 2011-06-24 00:47

Flint skrev:
berma skrev:
IngOehman skrev:Nejdå. Vh, iö


Ja, men då så - vi kan anse att en anläggning, och även musik, kan vara för bra ...


... ibland ...

... för mig !

:wink:

Detta är en dag värd att minnas. En milstolpe. Fira den varje år från och med nu.


Ha :lol: , oj oj - undrar varför man hänger här :roll:

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-06-24 02:00

Förstod du inte heller vad han ville ha sagt? Jag tror han ville vara med i
diskussionen bara, och samtidigt (omedvetet) ta chansen att spela indig-
nerad för att förstärka den roll han givit sig själv. En trivselgrej/social reak-
tion, liksom.

Tycker för övrigt att det du skrev om att musik kan vara "för bra" var lite
intressant. Egentligen tycker jag bara om musik som ÄR så bra så att den
har möjligheten att störa. Har liksom aldrig förstått vad man skall ha musik
till, som är sådär menlösa att den inte KAN störa. Då tycker jag oftast att
det är bättre att det är tyst.

Så om musik stör mig med sin "braighet", så väljer nog mellan att sätta av
och att spela den på en anläggning som ger den mera distans. Hellre än att
spela musik som är mera intetsägande.

Men riktigt sant är det inte, för jag hade en period för 25 år sedan då jag
fann att Mozarts stråkkvintetter var så ointressanta att jag kunde spela
dem utan att de överhuvudtaget på något enda sätt störde mina tankar,
men ändå tjänade de syftet att dränka ljudet från datorernas fläktar. Jag
stod inte ut med dem så länge dock. Huga vilket mög.

- - -

phloam skrev:@IngOehman:

At?

(@ = at = "vid" på engelska)

phloam skrev:När man lyssnar på musik på en anläggning så är man ju nånstans ändå medveten om vilken kvalitetsnivå anläggningen är på. Den medvetenheten, förväntningarna, plus sammanhanget i vilket tekniken och lyssnandet ingår, hjälper till att forma upplevelsen. När man sätter sig i sweetspot, som många gör, för att njuta av särskilt välljudande musik, så är det en medveten handling.

Det kan du arbeta bort.

Och du MÅSTE göra det om din hjärna skall vara helt fri att vara i musikens
värld.

phloam skrev:Går man ut i garaget och sätter på radion är det ett annat lyssnande. Det finns nog lika många lyssningssätt som det finns skilda sammanhang med olika anläggningar.

Varför skulle man lyssna olika?

Den enda skillnaden är att behållningen är lite mindre. Men med den mesta
musiken är inte skillnaden så stor. Så blir det om den enklare anläggningen
är enkel "på rätt sätt".

Det finns en brittisk hifi-journalist som för en förfärlig massa år sedan (jag
tror att Bill50x kan veta vem det är) arbetade fram en terminologi som utan
att vara fysikaliskt entydig eller definierbar, ändå kan användas och vara till
stor nytta för att kommunicera intryck, och han talade om att färgningar,
trots likartad storlek kan vara additiva eller subtraktiva, perseptivt. Alltså
att man (i en A/B-jämförelse med något bättre) upplever att ett fel är till-
lagt, eller att något av musiken fattas.

Subtraktiva fel pockar inte på uppmärksamhet, och utgör därför inget större
hinder för musikfokuset, alltså att man skall kunna lyssna via en anläggning
med sådana fel, utan att felen påminner om att man lyssnar på apparater.

phloam skrev:T.o.m. användning av glasögon kan vara kontextuellt beroende, om man hellre har ett par gamla solglasögon med recept att ha i båten på sommaren. Gör inget om de är lite gamla och repiga. Eller när man byter polaroid- mot terminalglasögon. Seende, men ändå lite olika. Du är medveten om när du byter och varför.

Det var väl det jag skrev. Men poängen var, att man ju när man använder
dem (det vill säga tittar på något), om allt är väl, inte har själva glasögonen
i tankarna.

Fast om glasögonen har något allvarligt fel, t ex att det är ett stort fett
tumavtryck på ena glaset, så påminns man om dem, och vad jag säger att
OM så sker, så är det som regel en nackdel.

phloam skrev:Så anläggningen behöver inte vara perfekt eller slutgiltig för att man ska glömma bort allt annat än musiken under den sessionen, på samma sätt som man vänjer sig vid solglasögonen och terminalglasögonen efter en liten stund.

Ja, det var det jag skrev.

Att jag på min fritid alltid lyssnar likadant oavsett anläggning, inklusive om
det är en transistorradio (om det inte finns fel som är så förfärliga att det
är omöjligt att inte tänka på anläggningen).

phloam skrev:Man kan inte vara helt omedveten om vad man använder. Speciellt då inga glasögon, eller anläggningar, är helt perfekta lösningar.

Du behöver lämna den tron, för det kan man visst!

Och är allt i harmoni så reflekterar man bara över situationen när man har
behov av göra något år den - att sätta på eller byta glasögon. Det vill säga
när det finns ett värde i att göra det.

Resten av tiden kan de vara så raderade ur en medvetande att man, som
jag ofta när jag har solglasögon, reflekterar över att det, framåt aftonen,
känns överraskande mörkt för klockslaget, innan jag upptäcker att jag har
solglasögon på mig. ;)

phloam skrev:Så jag tycker faktiskt att det vore "för bra" att använda vardagsglasögonen vid segling eller sport, då man inte behöver vara snygg eller se perfekt, utan vill kunna riskera att man tappar dem osv utan större förlust. Dålig analogi men ändå :)

Nejdå, jättebra analogi.

Du argumenterar ju åt mig! Nackdelen är som du skriver inte hur bra de är,
utan den större förlusten. Tack för ännu ett exempel som stöder min tes! 8)

phloam skrev:Med Hifi är det samma sak, jag vill inte ha en perfekt ljudupplevelse som väckarklocka eller när jag jobbar med nåt eller så. Perfekt ljud i en icke-optimal lyssningssituation kan vara störande eller "för bra", för mycket att ta in. Som tur är kan man välja :)

Ja just det där har jag ju skrivit om många gånger, och kanske har du en
poäng med att det faktiskt ÄR ett exempel på att man kan kalla något för
"för bra".

Jag köper det! I den betydelsen kan man kanske kalla det för "för bra". Jag ger
mig, du har rätt.

Fast får jag välja, så ser jag det ändå hellre som en fråga om perspektiv.

Olika återgivningar kan ge perspektiv med olika distans, utan att jag vill se
det som något som går att definiera som lägre eller högre kvalitet.

Ungefär som olika stolar i konserthuser gör det, och till och med om man
öppnar dörren och går ut så är ju fideliteten fullständig, men som sagt - det
är mer distant.

Och om jag skall jobba med något jag behöver koncentrera mig på så byter
jag praktiskt taget alltid från pi60s till piP eller till och med piM. Inte för att
de är sämre, utan för att det gör musiken "stör mindre". Ju mindre rum det
handlar om, desto sämre blir piP på att störa tillräckligt lite, men piM klarar
det alltid. ;)

I ett riktigt stort rum kan dock pi60s få samma roll, alltså att vara det där
harmlösa systemet som passar för bakgrundsmusik...


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2011-06-24 12:07, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2011-06-24 02:20

IngOehman skrev:
phloam skrev:När man lyssnar på musik på en anläggning så är man ju nånstans ändå medveten om vilken kvalitetsnivå anläggningen är på. Den medvetenheten, förväntningarna, plus sammanhanget i vilket tekniken och lyssnandet ingår, hjälper till att forma upplevelsen. När man sätter sig i sweetspot, som många gör, för att njuta av särskilt välljudande musik, så är det en medveten handling.

Det kan du arbeta bort.

Och du MÅSTE göra det om din hjärna skall vara helt fri att vara i musikens
värld.


Kanske det, men "helt fri att vara i musikens värld" kan man nog aldrig bli - enligt mitt sätt att se på saken. Jag är inte ens säker på att jag vill vara helt borta i musikens värld, jag vill att min värld ska smälta samman med musiken. Men det är en smaksak kanske.


IngOehman skrev:
phloam skrev:Med Hifi är det samma sak, jag vill inte ha en perfekt ljudupplevelse som väckarklocka eller när jag jobbar med nåt eller så. Perfekt ljud i en icke-optimal lyssningssituation kan vara störande eller "för bra", för mycket att ta in. Som tur är kan man välja :)

Ja just det där har jag ju skrivit om många gånger, och kanske har du en
poäng med att det faktiskt ÄR ett exempel på att man kan kalla något för
"för bra".

Jag köper det! I den betydelsen kan man kanske kalla det för "för bra". Jag ger
mig, du har rätt.

Fast får jag välja, så ser jag det ändå hellre som en fråga om perspektiv.

Olika återgivningar kan ge perspektiv med olika distans, utan jag vill se det
som något som går att definiera som lägre eller högre kvalitet.


ÄNTLIGEN! Tack för förståelse! :) Jag köper å min sida att det kan beskrivas som perspektiv och att det som du skriver inte behöver beröra kvaliteten i sig (men kan i vissa fall göra det, lägre kvalitet kan också användas för skapa "distans" imho).

Kunde vi inte kommit fram till detta 18 sidor tidigare... :D Flint, fram med diverse alkohol, detta måste firas :mrgreen:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2011-06-24 08:33

phloam
:lol:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo
 
Inlägg: 13118
Blev medlem: 2007-03-06
Ort: Trollskogen

Inläggav meanmachine » 2011-06-24 08:44

phloam skrev:
IngOehman skrev:
phloam skrev:När man lyssnar på musik på en anläggning så är man ju nånstans ändå medveten om vilken kvalitetsnivå anläggningen är på. Den medvetenheten, förväntningarna, plus sammanhanget i vilket tekniken och lyssnandet ingår, hjälper till att forma upplevelsen. När man sätter sig i sweetspot, som många gör, för att njuta av särskilt välljudande musik, så är det en medveten handling.

Det kan du arbeta bort.

Och du MÅSTE göra det om din hjärna skall vara helt fri att vara i musikens
värld.


Kanske det, men "helt fri att vara i musikens värld" kan man nog aldrig bli - enligt mitt sätt att se på saken. Jag är inte ens säker på att jag vill vara helt borta i musikens värld, jag vill att min värld ska smälta samman med musiken. Men det är en smaksak kanske.


IngOehman skrev:
phloam skrev:Med Hifi är det samma sak, jag vill inte ha en perfekt ljudupplevelse som väckarklocka eller när jag jobbar med nåt eller så. Perfekt ljud i en icke-optimal lyssningssituation kan vara störande eller "för bra", för mycket att ta in. Som tur är kan man välja :)

Ja just det där har jag ju skrivit om många gånger, och kanske har du en
poäng med att det faktiskt ÄR ett exempel på att man kan kalla något för
"för bra".

Jag köper det! I den betydelsen kan man kanske kalla det för "för bra". Jag ger
mig, du har rätt.

Fast får jag välja, så ser jag det ändå hellre som en fråga om perspektiv.

Olika återgivningar kan ge perspektiv med olika distans, utan jag vill se det
som något som går att definiera som lägre eller högre kvalitet.


ÄNTLIGEN! Tack för förståelse! :) Jag köper å min sida att det kan beskrivas som perspektiv och att det som du skriver inte behöver beröra kvaliteten i sig (men kan i vissa fall göra det, lägre kvalitet kan också användas för skapa "distans" imho).

Kunde vi inte kommit fram till detta 18 sidor tidigare... :D Flint, fram med diverse alkohol, detta måste firas :mrgreen:



Vad vill jag uppnå med mitt lyssnande det är så många variabler att det är nästan skrämmande. Det skall se ut, fungera bra, ha rätt features, kosta inom min budget ha något visst märke jag gillar mm.. Det är inte underligt att det finns en flora av pryttlar. Ser mitt senaste köp som en sådan konstig grej.

Bose lifestyle 28, Ser bra ut har många features, nere i normala pengar, ger feelgood, låter ok speciellt till film och radio, är enkelt och smidigt etc etc. Den monsterbio jag har är bättre rent ljudmässigt men den totala upplevelsen är mer än bara en sak för mig. Kan tänka mig en Bang olufsen med hemma här bara för att nå alla olika världar. Ser charm i dem alla. Allt från Tivoli via rörmaskiner till rena prestandamaskiner är för mig välkommen och inbjuder alla till lyssing och således ger de alla ett musikaliskt mervärde för mig :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-06-24 12:33

phloam skrev:Kunde vi inte kommit fram till detta 18 sidor tidigare... :D Flint, fram med diverse alkohol, detta måste firas :mrgreen:

Det vet jag inte om vi kunde.

Som jag skrev är det ju mest en fråga om terminologi, och jag tyckte mig
nog ana att vi, och de flesta i tråden, i sak var överens om rätt så mycket,
för rätt så många sidor sedan. Det skrev jag ju också.

Just den här vinkeln med perspektivet (där "nära" får betyda "bättre") är
dock en ny komponent i diskussionen. Eller hur? Och min uppfattning är att
den egentligen inte bör förenklas till att nära är bättre, eftersom lagom är
bäst. Men högtalare optimala för mindre rum (t ex 20 kvadrat) låter väldigt
distant i stora rum (t ex 2 000 kvadrat), utan att de för den sakens skulle
är sämre. Menar att det handlar mera om vad som passar var.

- - -

Och huvudfrågan har ju inte heller varit variabeln "distans" alltså att vissa
goda anläggning presenterar på ett sätt som kan störa genom att ta lyss-
naren för nära musiken, för att lyssnaren skall kunna bortse ifrån musiken
och fortsätta arbeta med något annat, eller hur? ;)

En av huvudfrågorna har ju varit huruvida en "för bra" anläggning gör tek-
niskt dålig musik sämre, och om det leder till att väldigt få fonogram går att
spela (jag säger nej, några säger ja).

En annan huvudfråga har varit huruvida det i sig finns något dåligt i att en
sak är bättre än man märker/kan uppfatta, alltså att marginalen som sådan
är någonting dåligt.

Den frågan verkar ha fastnat på den semantiska planet, sålunda att till och
med de som själva argumenterar för att det kan vara dåligt att något är
"onödigt bra", exemplifierar med att något annat är dåligt! Alltså precis vad
jag sagt från början. Att ett medföljande "pris" (som inte behöver vara ett
ekonomiskt pris) är det dåliga, om det finns någon sådan bipackadnackdel.

Det är ju det jag skrivit, men som vissa inte vill hålla med om fast de ger
exempel som stöder det jag skrivit, alltså att:

Onödigt bra (i betydelsen bättre än jag kan se, t ex när det gäller en
kameras upplösning) finns inte - bara onödigt dåligt i någon annan domän.
Den domän som är priset man får betala för den högre upplösningen. T ex
ett större format, dyrare, ömtåligare, mera minneskrävande, långsammare...

Men, jag känner nog mina pappenheimare och har inget större hopp att få
medhåll från dem vars prestige har dem i ett fast grepp, och som när de
bestämt sig för att säga nej, inte har förmågan att ändra sig. ;)


Glad Midsommar på er allihopa!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Inläggav Strmbrg » 2011-06-24 14:04

Glad midsommar på dig själv!
Och alla andra som vill ha en glad midsommar också.

Ja, alltså, diskussionerna är kanske inte enbart till för att komma framåt, ta del av kunskap och synsätt samt komma till insikter.

Det handlar nog även i viss mån om ett rollspel.
Ett rollspel, där bland annat värnandet av prestigen är ett av syftena.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Lust
 
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2005-08-08
Ort: och till

Inläggav Lust » 2011-06-24 14:24

Strmbrg skrev:Det handlar nog även i viss mån om ett rollspel.
Ett rollspel, där bland annat värnandet av prestigen är ett av syftena.


En halv baklängespudel med skruv... i pik.

Glad midsommar!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2011-06-24 14:29

Min anläggning är för lagom. Jag önskar den vore värre. Å andra sidan, eftersom den borde vara värre är den ju inte längre lagom. Så det löste sig. 8O

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Inläggav Strmbrg » 2011-06-24 14:50

Jag tycker inte att min anläggning är tillräckligt lagom.

Dessutom är jag inte tillräckligt lagom nöjd.

Jag håller på och grubblar på hur jag skall definiera dels begreppet tillräckligt, dels begreppet lagom och dessutom begreppet tillräckligt lagom.

Ety, när jag hittat en vettig definition på både begreppet tillräckligt och på begreppet lagom, så blir det lik förknådat fel då jag skall smäcka ihop dem till begreppet tillräckligt lagom.

Att spisa vax är knepigt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Inläggav n3mmr » 2011-06-24 15:26

berma skrev:
Flint skrev:
berma skrev:
IngOehman skrev:Nejdå. Vh, iö


Ja, men då så - vi kan anse att en anläggning, och även musik, kan vara för bra ...


... ibland ...

... för mig !

:wink:

Detta är en dag värd att minnas. En milstolpe. Fira den varje år från och med nu.


Ha :lol: , oj oj - undrar varför man hänger här :roll:


Vissa saker bör förbigås med total tystnad.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Inläggav lennartj » 2011-06-25 00:45

phloam skrev:Kanske det, men "helt fri att vara i musikens värld" kan man nog aldrig bli - enligt mitt sätt att se på saken. Jag är inte ens säker på att jag vill vara helt borta i musikens värld, jag vill att min värld ska smälta samman med musiken. Men det är en smaksak kanske.

Jo, jag vill vara och är ibland fri i musikens värld via min anläggning, men som jag nämnnde i tråden Blir du glad av att lyssna på musik i din egen anläggning? kan jag ramla ut i den krassa verkligheten ibland.
I det här fallet när musiken närmar sig klimax i innerspår på en älskad och flitigt spelad skiva som nu visade sig ge alltför hög distorsion för att jag ska kunna ignorera den, åtminstone med min skivspelare, så förtollningen bryts.

Kanske det är dags att försöka hitta en återutgivning i digital form?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Inläggav Laila » 2011-06-25 01:10

lennartj skrev:I det här fallet när musiken närmar sig klimax i innerspår på en älskad och flitigt spelad skiva som nu visade sig ge alltför hög distorsion för att jag ska kunna ignorera den, åtminstone med min skivspelare, så förtollningen bryts.

Kanske det är dags att försöka hitta en återutgivning i digital form?


Kanske dags att se över sin nål/pupp/vinylrigg . . .?
(Blir aldrig nog förundrad över hur "sönderspelade"
innerspår helt plötsligt kan bli acceptabla medelst
ett byte/justering av pupp/nål . . . annan "plattform"
för hela spelaren etc. . . . även om jag nog gissar att
du har "(h)järnkoll på d hele . . . men lik förbaskat . .
ett(2) IKEA-Lackbord är sällan helt fel som underlag för
en skivspelare(golvstående 2st staplade på varandra
eller bara "skivan utan ben" väggmonterad på konsol).
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Inläggav Strmbrg » 2011-06-25 01:24

Fan, har ni inget annat för er?

:wink:
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Inläggav Laila » 2011-06-25 01:38

Nix, inte justanes nu . . . :)
( förutom att nöjt konstatera att de flesta innerspår
på mina vinyler låter alldeles utmärkt(a). . . :D

ps. Har ju inte så mångiga, så att spela igenom dem
var/är ju relativt snabbt avklarat . . . mest "mässjazz"
gubevars + "Kramgoa" då förstås(som ju är lite speciella
genom att aldrig verka få spelas genom en nog bra
spelare/sterio för att nå full rättvisa o potential . .). :(
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Vinkelfel?

Inläggav lennartj » 2011-06-25 04:29

Laila skrev:
lennartj skrev:I det här fallet när musiken närmar sig klimax i innerspår på en älskad och flitigt spelad skiva som nu visade sig ge alltför hög distorsion för att jag ska kunna ignorera den, åtminstone med min skivspelare, så förtollningen bryts.

Kanske det är dags att försöka hitta en återutgivning i digital form?


Kanske dags att se över sin nål/pupp/vinylrigg . . .?
(Blir aldrig nog förundrad över hur "sönderspelade"
innerspår helt plötsligt kan bli acceptabla medelst
ett byte/justering av pupp/nål . . . annan "plattform"
för hela spelaren etc. . . . även om jag nog gissar att
du har "(h)järnkoll på d hele . . . men lik förbaskat . .
ett(2) IKEA-Lackbord är sällan helt fel som underlag för
en skivspelare(golvstående 2st staplade på varandra
eller bara "skivan utan ben" väggmonterad på konsol).

Gamla Proprius-LP är inte lätta att spela upp med låg dist i innerspår.
De är ju inspelade med 3-5 dB diskanthöjning, för att optimera signal/brusförhållandet som man måste återställa med diskantkontrollen, vilket är tydligt angivet på skivomslaget, men pickupen får det alltså extra svettigt. Bra exemplar (sällsynt) låter ändå bara ok ett begränsat antal spelningar. Det har varit likadant med alla mina skivspelare sedan 1970-talet och åtminstone ett halvdussin olika pickupmodeller.
Min Lyrapickup får inte vara slut efter bara två år, men det kan vara dags för en efterkontroll att inga inställningar drivit eller är lösa.

Mindre dist i innerspåren blir det om man kan minimera vinkelfelet.
Tangentialarmar är oftast dyra och kraver mer pyssel än vanliga .
Thales-armen är ännu dyrare och kräver svängrum, som jag inte har
Bild

Skivspelaren står på en ekfanerad lamellträskiva med kraftig och tung asfaltmatta som vilar på fyra tappar som sitter i min apparat- och media- hylla i lamellträ som täcker större delen av två väggar och väger flera hundra kilo.Bild
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-06-25 10:54

Galet pris på Thales. Deras TTT såg ut som något som jag skulle kunna tänkt mig, men första priset jag hittade på 125000 NOK är rent vansinne.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster