Behov av service/reparation på Thorens skivspelare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Per_K

Behov av service/reparation på Thorens skivspelare

Inläggav Per_K » 2004-12-04 01:35

Hej,
Vore tacksam om någon kunde upplysa mig om lämpligt ställe (i Göteborgsområdet) att vända sig till för att få service/reparation utförd på en Thorens TD2001 skivspelare. Mitt problem är att lyftanordningen på tonarmen är defekt, vilket gör spelaren onödigt svåranvänd. Jag tror inte att jag kan fixa detta själv. Det verkar som att plastgodset i infästningen har spruckit, så det behövs nog utbyte av diverse delar. Vore även tacksam för tips på lämplig pickup till denna spelare. Har hittills kört med Ortofon OM40, men jag tror att det är dags att byta snart och det finns kanske andra pickuper som bättre matchar tonarmen. /Per

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-12-04 09:54

Per_K:

Jag har i dagarna lämnat in min Thorens td318 mkII till hifipunkten i Trollhättan för montage och inställning av ny puppa. De har vart den lokala verkstaden för vinylmek häromkring, och traktens människor verkar nöjda. Så det är kanske en idé. Men det borde ju finnas en vinylmekare i Gbg-området, tycker man ju?! Lite dumt att ta svarven till Trollhättan för service... När jag bodde i Halmstad så blev jag rekommenderad att gå till en vanlig hederlig tv- och elektronikverkstad, och de besatt oväntade kunskaper på vinylområdet. Så det är också ett tips att höra efter hos liknande i Gbg. De i Halmstad hade flera originaldelar till thoren-spelare på hyllan.

Jag skall som sagt testa Sumiko Pearl, en puppa jag hört mkt gott om, men inte hört spelas. Hade och blev missnöjd med en ortofon om10 tidigare.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2004-12-04 12:11

Radiolagret kanske...

Kolla med dem. de sålde på sin tid en "egen" moddad variant av TD160 tror jag det var, så de kan säkert det där med Thorenare

/Stefan

andy_inaktiv

Inläggav andy_inaktiv » 2004-12-04 15:29

Hej
Hör med han som säljer Linn och naim!
Tonläget på Aschebergsgatan 15.
Tel:031-135100
Mvh Anders

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2004-12-05 03:04

Anders på tonläget har jobbat en del med Thorens spelare bland annat så han kan nog fixa det alternativt tala om vart du skall vända dig.
Never trust an operating system you don't have sources for.
The nice thing about Windows is - It does not just crash, it displays a dialog box and lets you press 'OK' first.

Återgå till Generellt om hifi