Funderar på en grej..
Min Onkyo har en jäkligt smidig grej där jag inte bara, som på de flesta receivers med lite klass, kan använda surround back för att bi-ampa fronthögtalarna utan även bryggkoppla front och surround back för att leverera runt 2 x 300w i 8ohm..
Det funkar bara om man kör 2.0 (eller 2.1) trots outnyttjade steg (något om att Onkyo för maximal stereoprestanda vill säkerställa att strömförsörjningen räcker till) och jag tycker att stärkaren i bryggat läge låter otroligt bra men vad är det egentligen som gäller när det kommer till bryggkoppling och impedanser?
Jag vill minnas att jag hört något om att en bryggad förstärkare "ser" halva impedansen och med mina M1i som är specade till 8ohm funkar det utmärkt. Jag står dock i begrepp att byta dem mot ett par stora golvare som även är rätt tröga att driva och först kände jag att Onkyon vore den perfekta partnern med sin, i bryggat läge, fina effekt. Sedan såg jag att högtalarna är specade till 4 ohm med ett lägsta läge strax över 3 ohm... Betyder det att Onkyon bryggad kommer att se detta som en 2 ohms-last med dippar neråt 1.5 ohm?
Det känns inte helt...bra...