Fråga om Onkyo TX-SR875 och bryggkoppling...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Snygg

Fråga om Onkyo TX-SR875 och bryggkoppling...

Inläggav Snygg » 2011-06-13 09:06

Funderar på en grej..
Min Onkyo har en jäkligt smidig grej där jag inte bara, som på de flesta receivers med lite klass, kan använda surround back för att bi-ampa fronthögtalarna utan även bryggkoppla front och surround back för att leverera runt 2 x 300w i 8ohm..
Det funkar bara om man kör 2.0 (eller 2.1) trots outnyttjade steg (något om att Onkyo för maximal stereoprestanda vill säkerställa att strömförsörjningen räcker till) och jag tycker att stärkaren i bryggat läge låter otroligt bra men vad är det egentligen som gäller när det kommer till bryggkoppling och impedanser?
Jag vill minnas att jag hört något om att en bryggad förstärkare "ser" halva impedansen och med mina M1i som är specade till 8ohm funkar det utmärkt. Jag står dock i begrepp att byta dem mot ett par stora golvare som även är rätt tröga att driva och först kände jag att Onkyon vore den perfekta partnern med sin, i bryggat läge, fina effekt. Sedan såg jag att högtalarna är specade till 4 ohm med ett lägsta läge strax över 3 ohm... Betyder det att Onkyon bryggad kommer att se detta som en 2 ohms-last med dippar neråt 1.5 ohm?
Det känns inte helt...bra...
Är faktiskt.se jävligt snygg...för att inte tala om ödmjuk!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-13 12:00

Du har rätt, det känns nog sådär lyckat.

Du bör kolla vad Onkyo anser att lägstaimpedansen får vara vid bryggkoppling.

Jag vet bara att det kommer generera rätt mycket värme, och hembiogrunkor är för det mesta inte dimensionerade för att hantera enorma mängder värme. Jämför med ett slutsteg i samma storlek..

Hur det är med din grunka vet jag dock inte..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Snygg

Inläggav Snygg » 2011-06-13 20:21

Vet inte riktigt hur jag kollar med Onkyo..men kan inte hitta något i bruksen om att det bara skulle vara tillrådigt i höga impedanser..

Handlar det dock om en traditionell bryggkoppling så ser förstärkaren halva den reella impedansen och då vågar jag inte riktigt chansa..
Den lämnar 160w/8ohm även konventionellt kopplad och säkert mer i 4 ohm så det räcker nog för mina behov även utan bryggkoppling. Men...surt är det...
Är faktiskt.se jävligt snygg...för att inte tala om ödmjuk!

Återgå till Generellt om hifi