Varför vill man spela så jävla starkt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vill man spela särskilt starkt om man har Inogrejor?

Ja
9
24%
Nej
8
21%
Verkar faktiskt så
21
55%

Antal röster : 38

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Varför vill man spela så jävla starkt?

Inläggav Harryup » 2011-06-13 17:25

Finns det ett samband mellan att spela starkt, och att man äger Inohögtalare eller sympatiserar med Ino-konceptet?
Är det så att man skaffar Ino för att det går att spela starkt kanske och det ändå låter bra? Eller låter det ännu bättre då man spelar starkt? Spelar ni lika starkt om det är klassiskt eller bara då systemet skall demas med hjälp av svampar för andra som vill bli imponerade?
Jag har ett system som det går att spela starkt med men jag tycker inte det är så särskilt trevligt att gå så långt över 90dB på lyssninsgplats ändå. Finns det en koppling mellan lite extra basar och ens musiksmak? Eller spelas det starkast kanske mest vid filmtittning?

Hur gör den andra stora gruppen märkestrogna Carlssoniterna, spelas det starkt av er när det gäller svampar också eller blir det mest anständigt.

Är seriöst intresserad då man ser hur många liter basluft som "måste" pumpas enligt många. Finns det kanske en tendens till att gifta Inoägare spelar lägre? Lite av denna diskussion finns på Hififorum med diverse tappade hornbyggen men saknas i princip helt på t.ex. Euphonia där i princip ingen diskuterar hur högt man spelar.
Vad som är kraftigt och högt och anständigt får ni använda era inre referenser till att bedömma.
mvh/Harryup

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-13 17:31

Hur är det med dom som kör stora hornsystem då, med JBL, ALtec A7, Klipschorn osv? Dom behöver kanske inte diskutera så mycket, för det fattar man ju att det går att dra på ordentligt ändå?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-06-13 17:35

Många som sitter med stora horn sitter också med måttliga rörapparater typ 300B, 2A3. Känner en del med sådana system och jag känner ingen personligen som spelar särskilt högt. Men det är ju klart att det finns, men dom skriver inte i trådar på faktiskt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-13 17:37

Va????
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-13 17:41

Först så vill jag åberopa vad jag har förstått kring den där lilla Inon, Pip eller va di kallar'n:
De som äger den spelar sannolikt inte särskilt högt.

Inte på just den, i alla fall.

Sen, så vill jag åberopa att jag fått intryck av att olika fora på något vis graviterar olika på olika typer av hemma-musik-lyssnare.

"Prestanda-gänget", "Apparat-fascinadosarna", "Kallpratar-avdelningen", "Perfecionistas", (hittar inte ett sånt där c med svans...), Kvasifillesåferna, etcetera petercetera.

För vissa, och möjligen även förvisso, så är det angeläget att bli varse "vad anläggningen går för". Och då primärt i värden av diskantåtergivning och lågnivåegenskaper. :wink:

Sen finns det lite annat löst fôlk också.

Alla trivs bäst vid sin egen läst.

Eller som vi säger i branschen:
Förstärkare, bliv vid din last!
:)
Senast redigerad av Strmbrg 2011-06-13 17:42, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-13 17:41

Det är kul att spela starkt ibland med bra grejer.
Det är inte kul att spela starkt med dåliga grejer.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-06-13 17:52

De flesta Ino-ägare har väl klivit in via pip och då går det inte att spela särskilt högt.
Efter inköp av X antal basmoduler och delning kan de sedan spela högt och vill då förmedla detta till omvärlden.

Och visst finns det en tjusning i att blåsa igenom både kropp och själ genom att spela riktigt högt - det behöver man inte vara Ino-ägare för att tycka.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-06-13 17:58

Varför spelas det så starkt på konserter?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-13 18:01

Alexi skrev:Varför spelas det så starkt på konserter?

Dom försöker härma återgivet ljud.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-06-13 18:02

Flint skrev:

Dom försöker härma återgivet ljud.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-06-13 18:05

Spelar nog ingen roll vad man har för högtalare. Har högtalarna
resurser till att kunna spela starkt, så spelar man starkt!
Om man är lagd åt det hållet.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-06-13 18:06

Nja int vet ja.. Jag har flera Carlsson men spelar mest OA51 som sprider välljud i v-rummet.

Vad det gäller INO så finns det såklart individer som verkligen använder alla watten och basarna, och nog är det lite mäktigt att få organen om möberade en kort stund av ett schysst basmodul anslag.

INO:s grejer upplever jag dessutom som "lätta att spela högt med". Vad det beror på vet jag inte, låg distortion kanske :? En orenoverad Carlsson talare kan ju bränna väldigt hårt på trumhinnan, speciellt muggiga kondiskanter och torra fnassliga original dome.. Men med fräscha element har jag inga problem att spela ganska starkt på T.ex på gamla Sonab..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-06-13 18:06

Tänker du på standard popkonserter eller stråkkvartetter?

I första fallet tror jag att det är för att höras eftersom åskådarna är redan lomhörda av ipods och lokalerna kan ibland vara skitstora jämfört med hemma. Men det har ju även klagats här att man spelar för högt på konserter men ändå vill en del spela ännu högre hemma.

I andra fallet tror jag att man spelar så högt det går och att man har anpassat lokal och publiken har anpassat sin promillehalt till att sitta stilla och njuta.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-06-13 18:33

subjektivisten skrev:Det är kul att spela starkt ibland med bra grejer.
Det är inte kul att spela starkt med dåliga grejer.

Precis. Har man ett kompetent system som de flesta med ino har så är det ibland skoj att spela lite högre.
Har man ett dåligt system är det aldrig skoj att spela högt.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-06-13 18:45

Högt spelar man för att musiken är så bra att man måste höja, såklart.

Användarvisningsbild
NB

Inläggav NB » 2011-06-13 19:24

Magnuz skrev:Högt spelar man för att musiken är så bra att man måste höja, såklart.

Något i den stilen ja, men jag röstade nej. Vi spelar högre nu än när vi hade Ino (pi60), musiken engagerade oss inte riktigt med pi60 vilket gjorde att vi sällan fick lust att höja. Sen tror jag majoriteten av Ino ägarna har pip som helt enkelt inte har kapaciteten.

Det jag reagerat på är att det ofta pratas om max spl. Det spelas 130db på någon träff, någon vill ha större system för att det inte orkar mer än 120db osv. Men vad spelar det för roll att systemet kan spela 130db när det låter illa redan vid 70(?). Men alla har olika tycke och smak (och krav) och tur är väl det.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-06-13 19:34

NB skrev:Det jag reagerat på är att det ofta pratas om max spl. Det spelas 130db på någon träff, någon vill ha större system för att det inte orkar mer än 120db osv. Men vad spelar det för roll att systemet kan spela 130db när det låter illa redan vid 70(?). Men alla har olika tycke och smak (och krav) och tur är väl det.

Jag tror inte de spelar 130 dB om det låter illa redan vid 70.

Själv spelar jag ytterst sansat, just därför att jag tycker inte rummet tillåter
mer just nu. Jag spelar på en nivå som är behaglig för mitt öra.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-13 19:39

Magnuz skrev:Högt spelar man för att musiken är så bra att man måste höja, såklart.

Jag ser det tvärs om. Spelar högt gör man för att man försöker få ljudet att släppa, imponera, engagera och låta "bra". Lådor som man måste vrålpressa upp i 120dB för att de ska låta tryck har något fel med sina dynamikegenskaper.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-06-13 19:49

Strmbrg skrev:Först så vill jag åberopa vad jag har förstått kring den där lilla Inon, Pip eller va di kallar'n:

Fast redan piP spelar åttor runt mindre Magnepan. Det gäller såväl basomfång som dynamik. Personligen spelar jag aldrig mera än vad de tål, sådant ger bara oljud. Mina gamla Tympani fyllet förstås ett större rum än vad piP mäktar med men där finns andra problem. Många nöjer sig med att det går att spela högt, andra vill att det målas upp någorlunda realistisk ljudbild. Att få till både och för flera lyssnare är lite svårare.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-13 20:41

RogerGustavsson skrev:
Strmbrg skrev:Först så vill jag åberopa vad jag har förstått kring den där lilla Inon, Pip eller va di kallar'n:

Fast redan piP spelar åttor runt mindre Magnepan. Det gäller såväl basomfång som dynamik.

Det tror jag säkert.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-06-13 20:58

Jag tycker iofs att de Ino-högtalare jag lyssnat på låter bättre när man spelar starkt än när man småfiser.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2011-06-13 21:13

Det vill man inte.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-06-13 21:18

Flint skrev:

Jag ser det tvärs om. Spelar högt gör man för att man försöker få ljudet att släppa, imponera, engagera och låta "bra".

För mig är det som sagt precis tvärt om. Först engagerar ljudet (eller rättare musiken) - sedan höjer jag.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-13 21:23

Tänk va många gånger jag såg kollegor under tiden i butik som när dom hade slut på argumenten eller tyckte själva att det lät apa det dom demade bara ökade volymen tills det blev olidligt för alla inblandade. Det verkade vara bara för att imponera på i alla fall nåt sätt när det inte funkade med något annat. Billigt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-13 21:24

Spelar bara musik jag verkligen vill lyssna på av rent musikaliska skäl, alltså

Och då funkar det ganska bra även med måttliga nivåer.

Så länge inte torktumlaren är på på övervåningen, eller dammsugaren...

Men, i de lägena hjälper det ju inte att höja i alla fall. Detta eftersom "min musik" dessvärre även innehåller en massa mikrodetaljer.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-06-13 21:25

Strmbrg skrev:Spelar bara musik jag verkligen vill lyssna på av rent musikaliska skäl, alltså

Men får du inte lust att höja för att musiken är bra?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-13 21:29

Magnuz skrev:
Strmbrg skrev:Spelar bara musik jag verkligen vill lyssna på av rent musikaliska skäl, alltså

Men får du inte lust att höja för att musiken är bra?

Näe,

Möjligen då jag är full.

Men då spelar jag - å andra sidan - inte samma musik som då jag till äventyrs är nykter.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-06-13 21:52

En gång för alla:

Ljudstyrka: Starkt resp. svagt
Tonhöjd: Högt resp. lågt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2011-06-13 22:27

Jag tycker att alla låtar har en specifik "bästa" volym.
När jag spelar på den volymen vill jag varken höja eller sänka volymen, det låter realistiskt helt enkelt. Om mina högtalare klarar av alla dessa olika "volymlägen" för de olika låtarna så är jag nöjd :).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-06-13 22:36

Morello skrev:En gång för alla:

Ljudstyrka: Starkt resp. svagt
Tonhöjd: Högt resp. lågt.

helt rätt :D

Nästa

Återgå till Generellt om hifi