Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Varför spelas det så starkt på konserter?
subjektivisten skrev:Det är kul att spela starkt ibland med bra grejer.
Det är inte kul att spela starkt med dåliga grejer.
Magnuz skrev:Högt spelar man för att musiken är så bra att man måste höja, såklart.
NB skrev:Det jag reagerat på är att det ofta pratas om max spl. Det spelas 130db på någon träff, någon vill ha större system för att det inte orkar mer än 120db osv. Men vad spelar det för roll att systemet kan spela 130db när det låter illa redan vid 70(?). Men alla har olika tycke och smak (och krav) och tur är väl det.
Magnuz skrev:Högt spelar man för att musiken är så bra att man måste höja, såklart.
Strmbrg skrev:Först så vill jag åberopa vad jag har förstått kring den där lilla Inon, Pip eller va di kallar'n:
De som äger den spelar sannolikt inte särskilt högt.
RogerGustavsson skrev:Strmbrg skrev:Först så vill jag åberopa vad jag har förstått kring den där lilla Inon, Pip eller va di kallar'n:
De som äger den spelar sannolikt inte särskilt högt.
Fast redan piP spelar åttor runt mindre Magnepan. Det gäller såväl basomfång som dynamik.
Flint skrev:Magnuz skrev:Högt spelar man för att musiken är så bra att man måste höja, såklart.
Jag ser det tvärs om. Spelar högt gör man för att man försöker få ljudet att släppa, imponera, engagera och låta "bra".
Magnuz skrev:Strmbrg skrev:Spelar bara musik jag verkligen vill lyssna på av rent musikaliska skäl, alltså
Och då funkar det ganska bra även med måttliga nivåer.
Men får du inte lust att höja för att musiken är bra?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster