Hypex lanserar Ncore - En hyggligt anständig Klass D?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
UrSv

Hypex lanserar Ncore - En hyggligt anständig Klass D?

Inläggav UrSv » 2011-06-14 13:02

Hypex har i dagarna släppt info om sin nya teknik Ncore som inte är baserad på UcD men verkar ha väldigt goda prestanda. Kan det vara en värdig motståndare till Ablatec/Anaview?

Hypex skrev:Hypex presents a decisive leap forward in class D audio performance. Ncore® is the first class D amplifier not just to nudge the best linear amplifiers, but to surpass them in every aspect relevant to sound quality. If you want the ultimate in clarity, resolution and musicality, there is no longer a reason to trade efficiency or compactness.

The first product using the new technology is ready and samples are available to selected customers. The NC1200 module, coupled with the SMPS1200 supply, delivers 350W into 8 ohms, 650W into 4 ohms and 1200W into 2 ohms, all with immaculate audio performance.

Det verkar väldigt intressant då de kommer ta fram moduler för DIY och det monteringssätt som valts föredrar åtminstone jag framför det som valts för UCD.

Bild
Senast redigerad av UrSv 2011-06-14 13:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-06-14 13:16

Mycket intressant. Påminner om UcD men är förbättrad på många punkter. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-06-14 13:52

Hur blir priser, kommer det framförallt i DIY-form att bli avsevärt billigare att bygga än en lika kraftfull traditionell förstärkare?

Isåfall är jag intresserad, förstärkare av lite kraftfullare snitt är på tok för dyrt vilket är anledningen att folk köper Behringer-steg och pillar med bias i dem.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-06-14 14:12

kul! hoppas dom här stärkarteknikerna blir riktigt bra snart så det går att få hög effekt enklare.
är det vanligt att stärkare har mindre dist när man tar ut mer effekt som graferna visar?
det ser ocks¨å ut som att frekvensgången stiger under 20Hz. Kunde varit roligt att se hur det ser ut ner mot 0 (då det brukar diskuteras här på forumet).
Mvh
Magnus

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-15 13:17

Här är " white papers" över teknologin.

http://www.hypex.nl/docs/papers/ncore%20wp.pdf

Ganska kaxigt att man både visar mätningar och påstår att denna konstruktion låter bättre än alla till dags datum byggda konventionella förstärkare.

Frekvensgången i diskanten är istort identisk, vare sig det är 8, 4 eller 2 ohms belastning. Så har det inte varit förut.

Dessutom visar IMD mätningen på ett resultat som är mycket bättre än andra Klass- D konstruktioner, och bättre än de flesta linjära konstruktioner.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-15 14:26

Naqref skrev:Mycket intressant. Påminner om UcD men är förbättrad på många punkter. :)

Vad har varit de största problemen med teknologin förut, menar du ? Och hur har man löst detta numera ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-12-14 17:02

Då har de släppt nCore och prestanda verkar ju onekligen imponerande.

Hypex skrev:The NC400 module's audio performance sets new standards, regardless of operating class or circuit technology. Distortion (THD and IMD) over the full audio and power range is negligible, typically below 0.0007%. Distortion at listening levels (1W) is unmeasurable.

Tyvärr tycker jag de dabbat sig när det gäller formgivningen med en rund puck med 88 mm diameter. Inga små fina lådor med sidomonterad modul således. Synd tycker jag. Hade den varit t.ex. 40x150 eller 70x100 mm eller nåt hade det ju varit superenkelt att bygga ett steg med enkel kylfunktion. Nu blir det lite lattjo.

EUR 325 plus moms ger ungefär SEK 3500 per kanal från Hypex och en bit över SEK 4000 från Hifi-kit. Plus nätdel och resten av hårdvaran. Det betyder typ samma som ett beggat RB-1090. Det blir inget nCore-bygge för mig i Jul...

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-14 17:08

Frågan är: har dom kvar rester av switchfrekvensen i utsignalen. Jag har sett mätförslag där man har LP-filtrerat signalen före distmätning. Inte en uV av switchfrekvensen vill jag se på utgången för att börja lyfta på ögonlocken.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-12-14 17:19

Flint skrev:Frågan är: har dom kvar rester av switchfrekvensen i utsignalen. Jag har sett mätförslag där man har LP-filtrerat signalen före distmätning. Inte en uV av switchfrekvensen vill jag se på utgången för att börja lyfta på ögonlocken.

Självklart har dom det skulle jag säga. Varför skulle de inte ha det och varför skulle det spela nån roll?

Jag har begränsad kunskap i ämnet men jag har svårt att se hur det skulle vara möjligt att inte ha spår av switchfrekvensen då man bara LP-filtrerar den switchade vågformen för att få den analoga utsignalen. Som jag förstått det. Jag har dessutom svårt att se att man INTE skulle använda ett filter vid mätningarna. Jag tror det vore svårt annars att ens hitta mätutrustning som skulle kunna mäta något vettigt.
Senast redigerad av UrSv 2011-12-14 17:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-14 17:22

UrSv skrev:
Flint skrev:Frågan är: har dom kvar rester av switchfrekvensen i utsignalen. Jag har sett mätförslag där man har LP-filtrerat signalen före distmätning. Inte en uV av switchfrekvensen vill jag se på utgången för att börja lyfta på ögonlocken.

Självklart har dom det skulle jag säga. Varför skulle de inte ha det och varför skulle det spela nån roll?

Jag är övertygad om att det påverkar hörselintrycken. Mitt försök med UCD180 övertygade mig.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-12-14 17:25

Flint skrev:
UrSv skrev:

Jag är övertygad om att det påverkar hörselintrycken. Mitt försök med UCD180 övertygade mig.

Det må så vara om du nu kan dra den slutsatsen att det var just det du hörde och att det berodde uteslutande på just det och ingenting annat. Jag hade nog haft svårt för att dra den slutsatsen med några hundra ändrade förutsättningar. I fallet nCore är disten dessutom avsevärt mycket lägre så eventuella problem torde vara proportionellt lika mycket mindre.

Själv funderar jag inte ens på att det skulle vara ett problem.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-14 17:29

UrSv skrev:
Flint skrev:
UrSv skrev:

Det må så vara om du nu kan dra den slutsatsen att det var just det du hörde och att det berodde uteslutande på just det. I fallet nCore är disten dock avsevärt mycket lägre så eventuella problem torde vara proportionellt lika mycket mindre.

Själv funderar jag inte ens på att det skulle vara ett problem.

Jag gjorde en massa praktiska test och filtrerade bort skiten och då blev det bättre men jag kunde inte skära såpass brant att tonområdet gick fritt. Men du behöver såklart inte tro mig. Varför skulle du göra det? Köp några steg och testa själv.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-12-14 17:34

Flint skrev:Jag gjorde en massa praktiska test och filtrerade bort skiten och då blev det bättre men jag kunde inte skära såpass brant att tonområdet gick fritt. Men du behöver såklart inte tro mig. Varför skulle du göra det? Köp några steg och testa själv.

OK. Jag har inte sagt att jag inte tror dig utan att jag hade haft svårt att dra samma slutsats och ännu mer så om jag introducerat ett lågpassfilter på högnivåsignalen.

Jag har ju haft ett UCD-steg så jag känner inget behov av att testa just detta mer för det har jag ju redan gjort. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-14 20:35

Den använda mätutrustningen gör väl alltid distmätning på klass D steg med filter inkopplat?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-14 20:44

RogerGustavsson skrev:Den använda mätutrustningen gör väl alltid distmätning på klass D steg med filter inkopplat?

Vilket jag anser är helt fel. Steget ska mätas precis som man använder det. Säg att det ligger 10mV switchfrekvens på utgången och vi tar ut 1V musiksignal för slölyssning. Det blir 1% dist. Visserligen väldigt högfrekvent men vi vet ganska lite om modulationsprodukterna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-14 20:46

Funkar bättre än man kan tro att låta elementen göra filtrerandet... kompis till en kompis byggde ett steg som inte LP-filtrerade den switchade signalen alls... Det lät förvånansvärt bra... Fick testat det i hifibutik och föreståndaren sade det hade gått att sälja för 15 papp...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2011-12-14 21:20

Får väl bara låta bli att ha några högtalarkablar misstänker jag, montera steget direkt på elementet eller nått. Kan ju bli en spännande radiosändare annars ;)

(Tror det inte är allt för ovanligt med "filterless ClassD" i en del aktiva monitorer, har läst några "White papers" om förfarandet)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-14 21:33

Dom "sänder" om dom sänder i gamla tiders område långvåg nånstans 200-500 kHz bland radiofyrar och annat hyss. Men jag tycker att det är konstigt att inte mäta stegen som dom används. Precis som att filtrera bort bruset på ett steg innan man mäter dess signal/brusförhållande bara för att man vet att det brusar väldigt mycket från början. Finns liksom ingen logik i det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-14 21:36

Flint skrev:Dom "sänder" om dom sänder i gamla tiders område långvåg nånstans 200-500 kHz bland radiofyrar och annat hyss. Men jag tycker att det är konstigt att inte mäta stegen som dom används. Precis som att filtrera bort bruset på ett steg innan man mäter dess signal/brusförhållande bara för att man vet att det brusar väldigt mycket från början. Finns liksom ingen logik i det.

Logiken är väl att försöka få mätningarna hyffsat i närheten av det hörbara... överstyr man mätinstrumetet med något ohörbart har ju ingen något ut av det.

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2011-12-14 21:39

TJa, om "bruset" inte skulle höras i högtalaren ändå har man väl ingen nytta av att mäta det? Kanske tanken är så angående klass d, man antas inte s.a.s. höra switchfrekvensen eftersom t.ex. även högtalaren i sig blir på ett sätt en del av filtret? ...bara en tanke...

(ojdå, hann inte med Nattlordens inlägg, men jag tror vi syftar lite på samma sak)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-14 21:42

Switchfrekvensen hörs med största säkerhet inte men troligen intermodulationsprodukter av den och musiksignalen tillsammans.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-14 21:43

Flint skrev:Switchfrekvensen hörs med största säkerhet inte men troligen intermodulationsprodukter av den och musiksignalen tillsammans.

De borde väl hamna över det hörbara området också? (Har dock inte sett vilken frekvens som nyttjas, så det är ett antagande enbart)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-12-14 22:53

Flint skrev:
RogerGustavsson skrev:Den använda mätutrustningen gör väl alltid distmätning på klass D steg med filter inkopplat?

Vilket jag anser är helt fel. Steget ska mätas precis som man använder det. Säg att det ligger 10mV switchfrekvens på utgången och vi tar ut 1V musiksignal för slölyssning. Det blir 1% dist. Visserligen väldigt högfrekvent men vi vet ganska lite om modulationsprodukterna.

Jag tror man vet det mesta om modulationsprodukterna. Det är nog inte så att de konstruktörer som utvecklat t.ex. nCore är fullständigt obildade utan de kan säkert det mest grundläggande. Dessutom skulle jag tro att modulationsprodukterna* hamnar väldigt nära switchfrekvensen vilket ju då fortfarande är helt bortom hörbarhet.

* modulationsprodukter har JAG förstått som den effekt som uppstår när två frekvenser blandas vilka då bildar nya frekvenser i form av summa och skillnad mellan de ingående frekvenserna. I detta fall ett par hundra kHz plus minus några kHz dvs fortfarande ett par hundra kHz.

Edit: Ursäkta Nattlorden, jag hade faktiskt missat ditt inlägg. :oops:

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-12-14 23:00

Flint skrev:Dom "sänder" om dom sänder i gamla tiders område långvåg nånstans 200-500 kHz bland radiofyrar och annat hyss. Men jag tycker att det är konstigt att inte mäta stegen som dom används. Precis som att filtrera bort bruset på ett steg innan man mäter dess signal/brusförhållande bara för att man vet att det brusar väldigt mycket från början. Finns liksom ingen logik i det.

När jag tycker något är konstigt lämnar jag ibland utrymme för att det faktiskt kan vara så att det är nåt jag inte har helt grepp på. Det är för övrigt ganska ofta :) För min del ser jag nu för tiden det som helt naturligt att man mäter med filter även om jag faktiskt första gången jag hörde om AES-17 (och andra använda filter) tyckte det var lite märkligt.

Man kan läsa massor om det t.ex. på APs hemsida:

http://ap.com/solutions/poweramplifiersclassd

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-14 23:01

UrSv skrev:Edit: Ursäkta Nattlorden, jag hade faktiskt missat ditt inlägg. :oops:

Ingen fara. Vi verkar ju överrens i frågan också. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-14 23:08

UrSv skrev:

När jag tycker något är konstigt lämnar jag ibland utrymme för att det faktiskt kan vara så att det är nåt jag inte har helt grepp på. Det är för övrigt ganska ofta :) För min del ser jag nu för tiden det som helt naturligt att man mäter med filter även om jag faktiskt första gången jag hörde om AES-17 (och andra använda filter) tyckte det var lite märkligt.

Man kan läsa massor om det t.ex. på APs hemsida:

http://ap.com/solutions/poweramplifiersclassd

Tror du att jag aldrig ifrågasätter mina uppfattningar? Det är vad du insinuerar. Du framstår inte själv som speciellt självkritisk.

Jag anser att det är fel att filtrera förstärkare med så mycket skit på utgången innan man mäter dom som alla andra förstärkare. Sen får du tycka vad du vill. Jag anser att alla förstärkare ska mätas med samma norm och metod. Rör, trissor och klass-d.
Och därmed tror jag att alla som kan och vill har förstått mitt budskap och att jag inte behöver förklara mig mer i frågan.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-12-15 08:07

Flint skrev:Tror du att jag aldrig ifrågasätter mina uppfattningar? Det är vad du insinuerar.

Det var inte alls vad jag menade så jag ber om ursäkt om du uppfattade det så.

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2011-12-15 13:47

..mäta utan filter? Jag som inte är så tekniskt bevandrad som många av er här undrar bara hur det skulle gå till....

In med en sinus 1 kz, på med scopet och ser... 400khz PWM fyrkantvåg... inte en tillstymmelse till sinus... (är ju vad jag förväntar mig sker) = oändlig distortion... 8O

(Rätta mig någon gärna om jag har fel, lär mig gärna :) )

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-15 13:51

Oavsett vad en stärkare lämar på utgången som inte fanns med på ingången är dist, utöver förstås förstärkningen i sig.

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2011-12-15 14:04

Jo, men det är lite av min poäng... Utan filter finns väl inte ingångssignalen (sinusen) utan bara en PWM signal. Men uppenbart kan vi lyssna på sinussignalen i högtalaren även utan filter, så "distortionen" vi mäter är ju inte det vi lyssnar på sedan. Mätningen ska väl vara en hjälp till att förstå om det vi stoppar in också är det högtalaren återger?

Jag har dock själv även uppfattningen om att mätning på klass d saknar någon perfekt metod, men jag har som sagt svårt att se att man skulle mäta dessa på samma sätt som en klass A eller AB förstärkare. Det ger ju ingen uppfattning om vilken signal som högtalaren sedan återger, vilket jag antar är mätningens syfte?

Vet inte om jag är begriplig :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi