Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Ja, inte vet jag.
Skall omedelbart erkänna att jag är medveten om att jag bara gissar.
Har imidlertid fått för mig att just "High End" handlar om att "sopa mattan med notoriskt rentvättade fönster"
Fast, frågan är - om det nu är så - är speciellt ändamålsenligt.
Jodå, begreppet har förts på tal förr. Det minns till och med Strmbrg.
Och, visst,
Allt är ju uppbyggt av detaljer.
Men ändå:
Är det just detaljerna som är det väsentliga för upplevelsen?
Det kanske de är?
PekkaJohansson skrev:Men det var ett väldigt tjat om detaljer. High end eller hellre god återgivning definierar jag som frånvaro av fel i återgivningen - i klang, dynamik, bandbredd och renhet.
MagnusÖstberg skrev:Det tycker jag inte alls att han behöver![]()
Du kan ha din definition och han sin på de parametrarna, det viktigaste är att ni var och en blir glada
IngOehman skrev:
Eller finns det ett egenvärde i att med ordmissbruk hindra andra från att
kunna kommunicera? Är det bra i sig att det inte går att veta vad någon
som säger hifi menar?
MagnusÖstberg skrev:Då är jag med på hur du menar.
Men Pekka lyfte ju bara parametrarna. Tycker du alltså att parametrarna är fel?
phloam skrev:MagnusÖstberg skrev:Det tycker jag inte alls att han behöverphloam skrev:PekkaJohansson skrev:Men det var ett väldigt tjat om detaljer. High end eller hellre god återgivning definierar jag som frånvaro av fel i återgivningen - i klang, dynamik, bandbredd och renhet.
Då får du ju definiera var gränsen går mellan vad som kan anses vara fel resp felfri klang, fel resp. felfri renhet osv. Blir inte det rätt svårt...?![]()
Du kan ha din definition och han sin på de parametrarna, det viktigaste är att ni var och en blir glada
Ja men det var ju det jag menade, han måste definiera det för sig självDet tycker jag låter lite jobbigt, attt hålla på och definiera. Kan man inte bara skippa definitionsköret lika gärna? Privata definitioner är ju lite poänglösa
DS skrev:Vem är Pekka Illa?
PekkaJohansson skrev:Men det var ett väldigt tjat om detaljer. High end eller hellre god återgivning definierar jag som frånvaro av fel i återgivningen - i klang, dynamik, bandbredd och renhet.
Sanny_X skrev:Äntligen!![]()
En tråd om vad High End EGENTLIGEN betyder.
Det var på tiden, varför har vi inte haft det tidigare?
perstromgren skrev:Ni som gillar analogier med bilar: vad är en high-end-bil för er? Rolls? Ferrari? 75-tons Scania med V12? Lexus med hybrid liJon-batterier?
perstromgren skrev:Ni som gillar analogier med bilar: vad är en high-end-bil för er? Rolls? Ferrari? 75-tons Scania med V12? Lexus med hybrid liJon-batterier?

Nattlorden skrev:perstromgren skrev:Ni som gillar analogier med bilar: vad är en high-end-bil för er? Rolls? Ferrari? 75-tons Scania med V12? Lexus med hybrid liJon-batterier?
McLaren F1, Bugatti Veyron, Red Bull RB7, Thrust SSC...
perstromgren skrev:Nattlorden skrev:perstromgren skrev:Ni som gillar analogier med bilar: vad är en high-end-bil för er? Rolls? Ferrari? 75-tons Scania med V12? Lexus med hybrid liJon-batterier?
McLaren F1, Bugatti Veyron, Red Bull RB7, Thrust SSC...
Det kom kvickt! Så hur definieras HE i bilvärlden, om det nu begreppet skulle finnasd där?
Ett nödvändigt men inte tillräckligt krav verkar vara ett högt pris och liten tillverkningsserie (som ju brukar hänga ihop)...

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster