Hur känslig är en banddiskant för att gå sönder?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Snygg

Hur känslig är en banddiskant för att gå sönder?

Inläggav Snygg » 2011-06-17 13:05

Sålde mina Transmission Audio M1i i veckan och skickade dem med bussgods.
Fick nyss samtal ifrån nya ägaren om att ena diskantelementet är något strul med. Det spelar som det ska, men när man höjer upp lite låter det i hans ord "orent" och lätt skorrande. Det hörs tydligast när man har örat bredvid högtalaren/diskantelementet och svårare men ändå märkbart när man är framför det. Jag har ALDRIG hört att något skorrar eller inte låter som det ska, så man undrar vad som kan ha hänt. Jag har bett honom kolla så att alla muttrar på baksidan är dragna (diskanten ansluts med ringkabelskor på pinbult och dras fast med mutter).
Vad kan problemet vara? Kan något av banden vara för dåligt sträckt och därför rassla?
Alla tips på grejer att kolla upp är guld värda.

Högtalaren har vid ett tillfälle i sitt liv stått på ett stativ som välte och den dammade in i tv-bänken med en liten skada på ett bakhörn som resultat, men det var länge sedan och jag har som sagt rätt många timmar framför högtalarna utan att ha hört att något inte är som det ska.

Som sagt, alla tips är guld. Jag vill inte att köparen ska känna sig missnöjd eller tro att jag försöker blåsa honom, då jag VERKLIGEN aldrig hört problemet så kan jag på något sätt hitta orsaken och hjälpa till med en fix så vore jag extremglad. Nu har jag redan köpt andra högtalare för pengarna men annars hade jag nästan velat köpa tillbaka dem. Känns jävligt kymigt detta...
Är faktiskt.se jävligt snygg...för att inte tala om ödmjuk!

Användarvisningsbild
metalfan

Inläggav metalfan » 2011-06-17 13:41

Har köparen provat att skifta högtalarkablar höger/vänster för att se om det eventuellt skulle kunna ligga i någon tidigare del av kedjan?
(alltså för att se om ljudet flyttar sig till den andra högtalaren isåfall)

Användarvisningsbild
Snygg

Inläggav Snygg » 2011-06-17 14:08

metalfan skrev:Har köparen provat att skifta högtalarkablar höger/vänster för att se om det eventuellt skulle kunna ligga i någon tidigare del av kedjan?
(alltså för att se om ljudet flyttar sig till den andra högtalaren isåfall)

Han säger att han bytt plats på högtalarna och att "fenomenet" följer högtalaren och inte kanalen..

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-06-17 14:16

Kontakta Bo Bengtsson om det kanske.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-06-17 14:20

Dom är väl rätt så tåliga? Själv har jag haft banddiskanter av emit-typ (Infinity) och aldrig haft några problem med dem. Har såna nu också ("pirat"-emit i Neat-högtalare).

Fast det kanske är en lite annorlunda konstruktion jämfört med "vanliga" banddiskanter. Det finns en tunn spole inlaminerad i membranet som är av någon sorts plast, det kanske inte är tillämpligt. Äkta metallbanddiskanter kanske är känsligare.

Edit: Av inlägg längre ner inser jag att riktiga banddiskanter är känsliga, och emit är något annat.....
Senast redigerad av mapem 2011-06-17 15:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Snygg

Inläggav Snygg » 2011-06-17 14:29

Jag ringde BB och såklart är det svårt att ställa diagnos över telefon..men gissningen var att högtalaren hade fått en smäll och att något, eller flera, av banden fått en knäck och tar i magneterna när det börjar bli lite amplitud..
Har snackat med killen och sagt att han först och främst kollar så att allt är åtskruvat som det ska, och sedan besiktar banden noga (de syns rätt tydligt genom gallret).. Hittar han något suspekt så får han ta lite bilder och så vidarebefordrar jag dem till BB..
Elementen är i alla fall fullt möjliga att serva och worst case scenario är inte så illa ändå.. Måste alla banden bytas stannar det under 2k med frakt och det är ju en behaglig peng i sammanhanget, plus att man har garanti på reparationen.
Fortfarande jäkligt skumt dock.. Jag har som sagt aldrig hört något problem så vad gäller egentligen? Kan man hävda att bussgods behandlat paketet oförsiktigt? Jag var noga med att se till att det hamnade "Aktas"-lappar på kartongen..
Svårt för mig att bevisa att det funkade när de skickades, iofs..
MEN DET GJORDE DE!!!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2011-06-17 14:34

Konstaterar ni ett fel på en av diskanterna så skulle jag erbjuda att stå för kostanden för ett ersättningselement. Har råkat ut för samma sak och man vill ju inte verka som om man försöker blåsa vedebörande, jag betalade oavkortat reperationen.

Hoppas det löser sig.

Bussgods kommer du ingenstans med kan jag nästan garantera.

Rydberg skrev:Såhär såg ett par högtalare ut som jag fick leverat med bussgods

http://i99olasv.island.liu.se/index_skada.html

Bussgods spelade naturligtvis helt oskyldiga och deras slutsats var länge att säljaren hade avsiktligt hällt vatten i paktet innan det skickades. Jag blev såklar rasande och efter måna turer fick jag ersättning.

Skippa fotfolket, ring till någon chef som kar något mellan öronen och framförallt har befogenhet att se till att du får ersättning. Bussgods är och verkar förbli ett skitföretag när de klantat sig.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Snygg

Inläggav Snygg » 2011-06-17 14:41

Rydberg skrev:Konstaterar ni ett fel på en av diskanterna så skulle jag erbjuda att stå för kostanden för ett ersättningselement. Har råkat ut för samma sak och man vill ju inte verka som om man försöker blåsa vedebörande, jag betalade oavkortat reperationen.

Hoppas det löser sig.

Bussgods kommer du ingenstans med kan jag nästan garantera.

Jo, jag känner likadant. Frågan är vad jag har för möjligheter precis innan semestern och pengarna jag fick in i affären har jag som sagt spenderat..
Men självklart ska jag göra vad jag kan. Att köparen är nöjd känns jäkligt viktigt.
Samtidigt är det surt när man vet att man inte gjort något fel.. Jag är 100% säker på att de funkade som de skulle när de skickades. Jag skulle extremt gärna vilja höra dem och konstatera felet men det är typ 50mil bort nu (enkel resa)..och även om det skulle handla om vad som förefaller vara en liten kostnad så är det 25% av köpeskillingen.
Men kommer det till det så ska jag såklart göra vad jag kan för att rätta till problemet. Behöver de reparation så får får jag väl stå för vad den kostar.
Surt, som sagt..

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-06-17 14:42

Magnepan skickar med ett skydd av en typ av skumplast som man monterar på baksidan av banddiskanten innan transport. Dessa hålls på plats genom att de sitter på en metallskiva som fästs magnetiskt mot banddiskanten. Dessa banddiskanter är mycket känsliga bla. pga att de är ganska långa.

Finns det inga dylika transportskydd till M1i:orna? Eftersom banddiskanter är väldigt tunna och ömtåliga borde det ju finnas.
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-17 15:39

Hur var de emballerade?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-06-17 15:58

Kolla om din hemförsäkring täcker det inträffade.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Snygg

Inläggav Snygg » 2011-06-17 16:20

Strmbrg skrev:Hur var de emballerade?

Eftersom orginalkartongerna pressats ("ambitiös" fru..) så hamnade de i bussgods "bussbox 20kg" då måtten var perfekta. 10mm spel i sidled, någon enstaka centimeter i höjdled och kanske 3-4cm på längden. Jag la papp emellan så att de inte skulle kunna skava mot varandra och utgick ifrån att de skulle ligga stilla så måtten på kartongen inte tillät någon direkt rörelse. Aktas-lappar borde väl innebära att kartongen hanteras varsamt?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-17 16:26

Såvitt jag har förstått, så har du åtminstone inte något juridiskt ansvar för transportskadan (om det nu är en sådan) gentemot köparen.

Jag hamnade i en liknande situation då jag skickat ett rörförsteg med postpaket.

Minns inte exakt nu, men köparen ville häva köpet eftersom - som han sade - ena kanalen var död. Han åberopade transportskada, men jag sa att han fick reklamera hos transportören.

Användarvisningsbild
Snygg

Inläggav Snygg » 2011-06-17 17:58

Strmbrg skrev:Såvitt jag har förstått, så har du åtminstone inte något juridiskt ansvar för transportskadan (om det nu är en sådan) gentemot köparen.

Jag hamnade i en liknande situation då jag skickat ett rörförsteg med postpaket.

Minns inte exakt nu, men köparen ville häva köpet eftersom - som han sade - ena kanalen var död. Han åberopade transportskada, men jag sa att han fick reklamera hos transportören.

Juridiskt ansvar... Fan så allvarligt det låter..
Well, jag kunde emballerat ännu bättre men kunde inte tänka mig att det skulle behövas..
Kommer det till det så får jag väl helt enkelt lita på att problemet finns där och betala.
Jäkligt synd bara att man inte har möjlighet att själv kolla dem. Jag vill ju lyssna, ansluta allt ordentligt och kolla själv.. Visst skulle jag väl kunna hävda att han får ta det med transportören men man vill ju att han ska vara nöjd med affären..

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-17 18:10

Har sålt en del pryttlar under årens lopp.

Märkligt nog nappar det bättre långt bort än här i Stockholm.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-06-17 18:11

Snygg skrev:Aktas-lappar borde väl innebära att kartongen hanteras varsamt?

Så Bussgods har dem kvar? Jag ser dagligen hur allt ligger staplat vid busstationen här.... Posten har avskaffat dem för länge sedan. Skickade en fiol häromåret och råddes av Posten att dokumentera med foto hur jag packade fiolen. Postombudet pekade på en container och sa att i den mer eller mindre slängs paketen i! Hon lovade att lägga mitt paket sist i den.... Packade den låda i låda. Den kom fram hel.

Användarvisningsbild
Snygg

Inläggav Snygg » 2011-06-17 18:55

Jo, de har aktas-lappar..
Begär dem på allt. Total nystart av systemet så jag skickade även förstärkaren och subben i veckan och begärde aktas-lappar på allt..
Röda blaffor, men om de som hanterar paketen skiter i dem spelar de ju ingen roll..

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2011-06-17 19:16

dessa diskanter är ömtåliga....banden är inte direkt tjocka om man säger så och bussgods är inte direkt snälla mot kartongerna men värst är nog vibrationerna ifrån lasbil mm mm....dumt att skicka så fina högtalare med bussgods :twisted:

varför sålde du dom....du verkade ju rätt nöjd med dom?

ps: på mitt par så var de så känsliga så att det räckte med att blåsa pyttelite så rörde sig banden "rejält" vilket skvallrar om att de antagligen inte gillar lite tuffare behandlning av bussgods nollor.

Användarvisningsbild
Snygg

Inläggav Snygg » 2011-06-18 09:15

robert293 skrev:dessa diskanter är ömtåliga....banden är inte direkt tjocka om man säger så och bussgods är inte direkt snälla mot kartongerna men värst är nog vibrationerna ifrån lasbil mm mm....dumt att skicka så fina högtalare med bussgods :twisted:

varför sålde du dom....du verkade ju rätt nöjd med dom?

ps: på mitt par så var de så känsliga så att det räckte med att blåsa pyttelite så rörde sig banden "rejält" vilket skvallrar om att de antagligen inte gillar lite tuffare behandlning av bussgods nollor.

Well, BB menade att de inte var speciellt ömtåliga. Posten lär knappast behandla paketen bättre och att skicka med något bättre blir i sammanhanget för dyrt. Högtalarna inbringade 8k och med för dyr frakt så blir det för stor del av köpeskillingen som går till frakt för att det ska vara intressant för någon. Snackar vi 30k är det en annan sak...

Finns flera skäl till försäljningen, men 2 i synnerhet. Först att få in pengar till uppgraderingen där det var en jäkligt bra deal men också bråttom (info om det i presentationstråden som det slipas på..) och dels för att jag aldrig fick högtalarna att prestera som jag vet att de kan i mitt rum. Jag blev aldrig helt nöjd med balansen bas och diskantnivå. Oavsett placering och fjäsk så gav de lite för mycket bas och för lite diskant i mitt rum. Nåväl, jag hade utan vidare kunnat leva med dem om inte den nya dealen dök upp och jag behövde pengar snabbt... Finns även planer på att byta lyssningsrum och då till dubbla storleken.. 50 kvadrat + känns inte som en lämplig miljö för 5"-basar oavsett hur kapabla de är för storleken.

Användarvisningsbild
Snygg

Inläggav Snygg » 2011-06-18 22:16

Nya ägaren har skickat bilder på diskanten och man ser tydligt att banden är så slappa att de tar i skyddsgallret på baksidan. Jag vidarebefordrade bilderna till BB och han verifierar att det handlar om en typisk transportskada uppkommen av slag och allmän ovarsam hantering under transporten.
Att komma någonstans med bussgods trots aktas-lapparna nämndes i tråden blir svårt..så vad gör man?
Jag har ju inte gjort något egentligt fel, men det har knappast köparen heller.. Jag tittade på bilder jag tog av högtalarna bara ett par dagar innan de skickades och då ser jag tydligt att banden då såg ut som de ska.
Surt nu innan semestern men jag betalar reparationen och leder bussgods någonstans så får jag väl min kompensation då. Annars blir belöningen en nöjd köpare.
Hädanefter blir nog dock affärer gjorda mellan 4 ögon. Att mötas halvvägs eller hämtning/leverans hade trots avståndet ändå blivit billigare än fraktkostnad med efterföljande reparation. Plus det trevliga i att få snacka lite hifi över en kaffe...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-18 22:21

Som sagt, det är mottagaren som skall reklamera skadan om den har skett i transporten.

Med reservation för att jag missuppfattat det jag läste då jag kollade på Postens sajt.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-06-18 22:42

Jag tycker att det låter lite underligt att högtalarna skulle ha utsatts för så höga G-krafter att aluminiumfolien har deformerats utan att kartongerna eller nåt annat har skadats också.
En alternativ orsak till bandens töjning kan vara att de har spelats på med en förstärkare som skickar ut "skräp" om den pressas.
Har du möjlighet att lägga ut en bild som visar skadan här?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-18 22:47

single_malt skrev:Jag tycker att det låter lite underligt att högtalarna skulle ha utsatts för så höga G-krafter att aluminiumfolien har deformerats utan att kartongerna eller nåt annat har skadats också.
En alternativ orsak till bandens töjning kan vara att de har spelats på med en förstärkare som skickar ut "skräp" om den pressas.

Ja, med tanke på den låga massan.

Användarvisningsbild
Snygg

Inläggav Snygg » 2011-06-18 22:57

single_malt skrev:Jag tycker att det låter lite underligt att högtalarna skulle ha utsatts för så höga G-krafter att aluminiumfolien har deformerats utan att kartongerna eller nåt annat har skadats också.

Jag vet inte hur man lägger upp bilder här, men här är en länk till bilderna jag fick. De visar fram och baksida på både den hela och den defekta. Gjorde en mapp på photobucket och länken går dit, om någon känner sig osäker på att klicka okända länkar..

http://s1135.photobucket.com/albums/m63 ... Diskanten/

*edit*
Tog bort ett citat ur bosses mail.. Kom på att jag inte vill citera honom här, då det är en privat konversation..

Men problemet är att luft fördelats ojämt beroende på slag/vibrationer under transporten och inte G-krafter i sig..
Senast redigerad av Snygg 2011-06-18 23:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-06-18 23:04

Tack, jag kollade på bilderna och jag tycker att bosses förklaring med luft verkar rimlig om dom har packats så att det på nåt vis är tätt förutom igenom diskanten.. Otur.

Användarvisningsbild
Snygg

Inläggav Snygg » 2011-06-18 23:07

De var packade med förhoppningen att de skulle ligga stilla och inte skava som avsikt. Luftgenomströmning genom diskanterna var aldrig en faktor jag tog med i beräkningen...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-18 23:09

Hur ser du ut då? Blir ju lite nyfiken.

Användarvisningsbild
Snygg

Inläggav Snygg » 2011-06-18 23:18

Strmbrg skrev:Är faktiskt.se jävligt snygg...för att inte tala om ödmjuk!

Hur ser du ut då? Blir ju lite nyfiken.

Då jag dagligen ser den påverkan mitt yttre har på omgivningen och jag har så stor respekt för ljudåtergivning som intresse och vetenskap vill jag ogärna avslöja just hur snygg jag är. Det skulle ta onödig fokus ifrån de diskuterade ämnena. Men mitt riktigt stora företräde är som sagt ödmjukheten...

Och till råga på allt så är de sista 2 tummen oanvända.. Babyhud!

Återgå till Generellt om hifi