Vad är problemet egentligen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Vad är problemet egentligen?

Inläggav meanmachine » 2011-06-22 20:04

1.. Se bra ut = är snygg. Positivt.

2.. Låter bra = Bra ljud.. Positivt

3.. Har de funktioner jag behöver = Täcker mina behov. Positivt.

4.. Kostar enligt min prisram = Jag har råd. Positivt.

Räcker inte dessa 4 värdemätare. Har jag positivt på alla fyra kan jag väl vara nöjd med det? Sen kommer givetvis anläggningen att vara olika hos olika personer. Men här pådyvlar vi sanningar på varan mer än att vara nöjd.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-06-22 20:07

Det är väl bara att läsa mellan raderna...?
Jag bryr mej inte ett skit om vad andra tycker om mina grejer. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-22 20:15

bakerman22 skrev:Jag bryr mej inte ett skit om vad andra tycker om mina grejer. :)

Där tror jag dig inte.

Användarvisningsbild
mx

Re: Vad är problemet egentligen?

Inläggav mx » 2011-06-22 20:16

meanmachine skrev:1.. Se bra ut = är snygg. Positivt.

Räcker inte dessa 4 värdemätare. Har jag positivt på alla fyra kan jag väl vara nöjd med det? Sen kommer givetvis anläggningen att vara olika hos olika personer. Men här pådyvlar vi sanningar på varan mer än att vara nöjd.

Att man ofta strävar efter förändring, kanske inte alltid mot förbättring.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-06-22 20:17

Problemet?

Vad var frågan egentligen....?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-06-22 20:17

KarlXII skrev:Problemet?

Vad var frågan egentligen....?

42? Eller var det svaret? Just ja. 8)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-06-22 20:18

Flint skrev:
bakerman22 skrev:Jag bryr mej inte ett skit om vad andra tycker om mina grejer. :)

Där tror jag dig inte.

Inte jag heller. :P
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-22 20:29

Ja, jag har ju tjafsat länge om att det borde vara tillräckligt då man nått nöjd-nivån.
Tror ett av problemen är att vi menar ganska olika saker med ordet nöjd.
En del kanske tyker att nöjd innebär något ganska mediokert, men liksom precis över katastrofgränsen.
Andra som jag, menar att nöjd innebär att det inte finns något att anmärka på överhuvudtaget.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-06-22 20:46

Strmbrg skrev:

Ja, jag har ju tjafsat länge om att det borde vara tillräckligt då man nått nöjd-nivån.
Tror ett av problemen är att vi menar ganska olika saker med ordet nöjd.
En del kanske tyker att nöjd innebär något ganska mediokert, men liksom precis över katastrofgränsen.
Andra som jag, menar att nöjd innebär att det inte finns något att anmärka på överhuvudtaget.

Jag tycker man försöker uniformera något som är smakbaserat vilket är i sig katastrof.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-06-22 22:57

Flint skrev:

Där tror jag dig inte.

Varför inte ?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-22 22:59

bakerman22 skrev:
Flint skrev:

Där tror jag dig inte.

Varför inte ?

Du har inte gett det intrycket.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-06-22 23:09

Flint skrev:
bakerman22 skrev:
Flint skrev:

Där tror jag dig inte.

Varför inte ?

Du har inte gett det intrycket.

Vad har jag gett för intryck då...?
Att det är viktigare vad ni forummedlemmar tycker om mitt rum och min rigg, än jag själv tycker, som är i rummet varje dag...?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-22 23:12

Det intryck man gör på andra är som de är. Det gäller ditt intryck av mig också. Inget fel i det. Inte mycket att hänga upp sig på.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-06-22 23:15

Flint skrev:Det intryck man gör på andra är som de är. Det gäller ditt intryck av mig också. Inget fel i det. Inte mycket att hänga upp sig på.

Jag undrade bara vad du fått för intryck och varför ?
Vill du inte svara på det så behöver du inte.
Jag skiter i det också. :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-22 23:19

bakerman22 skrev:
Flint skrev:Det intryck man gör på andra är som de är. Det gäller ditt intryck av mig också. Inget fel i det. Inte mycket att hänga upp sig på.

Jag stannar där med att jag inte tror att du är helt likgiltig för vad andra anser om din musikanläggning. Jag lägger ingen nedvärdering i det antagandet.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-06-22 23:29

Flint skrev:
bakerman22 skrev:

Jag stannar där med att jag inte tror att du är helt likgiltig för vad andra anser om din musikanläggning. Jag lägger ingen nedvärdering i det antagandet.

Inte jag heller.
Jag undrade bara. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-23 00:38

Jag är faktiskt rätt likgiltig över vad andra tycker, men tar tacksamt emot och värderar konstruktiv kritik :)

Men så är jag inte min anläggning heller...

Jag vet således inte vad prolemet är för Meanmachine, har nog inte greppat frågan..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-23 07:17

Det går väl alltid att hitta problem med allting, om man vill?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-06-23 09:46

meanmachine skrev:Jag tycker man försöker uniformera något som är smakbaserat vilket är i sig katastrof.

Katastrof och katastrof... Litet småsint möjligen. :)

Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar. Spontant tänker jag på åsikter som förs fram om att det inte går att njuta av musik med transistorförstärkare. Och att man minsann inte behöver mycket watt för att kunna njuta på riktigt. Och att personer som gillar mycket och djup bas är fåniga. Och att det är dumt att akustikreglera sitt lyssningsrum. Denna typ av åsikter har (som jag uppfattar det) torgförts på olika sätt av olika personer och jag kan ju inte påstå att jag håller med. Men alla får ju tycka vad man vill. Tycker jag. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-06-23 10:55

Räcker inte dessa 4 värdemätare.

Nej. Räcker inte. Måste vara bra rent tekniskt också. Tekniskt undermåliga produkter duger inte!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-23 10:59

Max_Headroom skrev:

Nej. Räcker inte. Måste vara bra rent tekniskt också. Tekniskt undermåliga produkter duger inte!

För den stora massan räcker det och det är dom som räknas i Kronor överlevnad för hifibranchen. Statistiskt sett borde den stora massan alltså ha rätt.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-06-24 07:08

Max_Headroom skrev:

Men prestanda är många saker rent tekniskt. En större miljömedvetenhet skadar knappast! Vílketsom är det väl ändå så att om man är nöjs så är man nöjd.

Köpte ett Bose igår. Det låter rätt bra inte vrålhifi inte kasst utan ok men den har tenkiska saker som andra saknar. Den har fjärr man kan så hos grannen och höja eller byta spår, den har text för radion samt många liknande finesser. Är det detta du menar med tenkiskt bra? Min Primarerigg med gigantosaururshögtalare klarar inte detta så den är då tenkiskt underlägsen antar jag?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-24 10:35

MichaelG skrev:
meanmachine skrev:Jag tycker man försöker uniformera något som är smakbaserat vilket är i sig katastrof.

Katastrof och katastrof... Litet småsint möjligen. :)

Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar. Spontant tänker jag på åsikter som förs fram om att det inte går att njuta av musik med transistorförstärkare. Och att man minsann inte behöver mycket watt för att kunna njuta på riktigt. Och att personer som gillar mycket och djup bas är fåniga. Och att det är dumt att akustikreglera sitt lyssningsrum. Denna typ av åsikter har (som jag uppfattar det) torgförts på olika sätt av olika personer och jag kan ju inte påstå att jag håller med. Men alla får ju tycka vad man vill. Tycker jag. :)

Hälsn. Michael

Ja, alltså det som intresserar mig är att få ta del av andras resonemang, förhållningssätt etcetera.

Att hålla på och slå metoder i skallen på varandra attraherar mig inte så mycket.

Innan man har definierat MÅLET/SYFTET med ett projekt - vara månde det införskaffandet av en stereo, skalandet av potatis eller vadhelst annat - så är det knappast relevant att börja rota i metodlådan.

Och, om man kommer fram till att man INTE vet målet, så har man ju då åtminstone skaffat sig vetskap om att man inte vet målet.

Jag brukar tänka på min förra fotoperiod på nittitalet.
Det var en hel del foton som togs, mest sv/v och dia.
Men mitt fokus var mycket stort på prylarna.
Köpte och sålde och bytte objektiv väldigt ofta. Inte för att jag egentligen trodde att objektiven var så avgörande för bildresultatet.

Snarare så var nog pryl-fokuset ett resultat av att jag inte var tillräckligt intresserad av själva bilderna. Och halvdan till låg kreativitet.
Sakerna blev ett slags substitut för bristande engagemang i slutprodukten som ju skulle vara riktigt sevärda bilder.

Samma sak med hifi:
På åttitalet var jag väldigt prylfokuserad. Bytte prylar och skaffade diverse signalkällor utan att jag egentligen visste varför.
På musiksidan var det torka.
Satte ofta på stereon bara för att höra hur den lät.
Satt med svindyra högtalare, jättestor rullbandare, fin skivspelare, tuner som jag aldrig använde, kassettdäck som jag spelade in ett band om året på för bilen.
Men kom aldrig på vad jag skulle skaffa för skivor...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-06-24 11:14

meanmachine skrev:
Köpte ett Bose igår. Det låter rätt bra inte vrålhifi inte kasst utan ok men den har tenkiska saker som andra saknar. Den har fjärr man kan så hos grannen och höja eller byta spår, den har text för radion samt många liknande finesser. Är det detta du menar med tenkiskt bra? Min Primarerigg med gigantosaururshögtalare klarar inte detta så den är då tenkiskt underlägsen antar jag?

Been there, done that.

Med reservation för att alla är olika på många sätt, och att vissa kan förändra sig och andra inte, så måste jag ändå förutspå att du kommer att ruttna.

Själv hade jag ett avbrott i musiklyssning i tjugo år. Träffade en tjej som flyttade in hos mig tillsammans med liten enkel stereo, och min bra men stora stereo flyttade ut.

Efter ett tag flyttade musikintresset ut också. Bajbaj.

Det kom inte tillbaka förrän jag med hemmabioprylars hjälp lyckades, eller snarare råkade väcka lusten att lyssna på musik till liv igen.
Jag orkar helt enkelt inte lyssna regelbundet om det inte låter bra. Det saknas något då. Något vitalt. För mig. Iallafall.
Och med tanke på vilken monumental hifibög du är misstänker jag att det är samma för dig. :D

Eller var det bara prylarna i sig som uppbar ditt intresse?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2011-06-24 13:30

[quote="Strmbrg]

Jag brukar tänka på min förra fotoperiod på nittitalet.
Det var en hel del foton som togs, mest sv/v och dia.
Men mitt fokus var mycket stort på prylarna.
Köpte och sålde och bytte objektiv väldigt ofta. Inte för att jag egentligen trodde att objektiven var så avgörande för bildresultatet.

Snarare så var nog pryl-fokuset ett resultat av att jag inte var tillräckligt intresserad av själva bilderna. Och halvdan till låg kreativitet.
Sakerna blev ett slags substitut för bristande engagemang i slutprodukten som ju skulle vara riktigt sevärda bilder.

Samma sak med hifi:
På åttitalet var jag väldigt prylfokuserad. Bytte prylar och skaffade diverse signalkällor utan att jag egentligen visste varför.
På musiksidan var det torka.
Satte ofta på stereon bara för att höra hur den lät.
Satt med svindyra högtalare, jättestor rullbandare, fin skivspelare, tuner som jag aldrig använde, kassettdäck som jag spelade in ett band om året på för bilen.
Men kom aldrig på vad jag skulle skaffa för skivor...[/quote]

+100, det är spot on för min del! Min fotoperiod avslutades just därför. Alla prylar, men inget att fota :(
Till stor del samma sak med musiken. Visst finns saker att förbättra, men så länge jag älskar att lyssna och skaffar nytt, så får prylarna komma i andra hand.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2011-06-25 17:38

Jag köper utrustning enligt följande kriterier:

1. Vad behöver jag för det givna scenariot?

2. Vilka produkter finns som kan vara intressanta?

3. Hur mycket kan jag tänka mig att betala?

4. Ägaromdömen, framförallt styrkor och svagheter men även lyssningsintryck.

Sedan spenderar jag en tid med intensiv research av de tilltänkta produkterna, d.v.s läsa olika forum om dem samt diverse tester, prisjämförelser, besöka butiker o.s.v. Slutligen träder jag in i fas 2, utförlig provlyssning av intensiva kandidater (det tar några timmar, minst) följt av köp.

Mitt val blir alltid en produkt jag själv konstaterat passar, dessutom ger det en egoboost att gå sin egen väg. :D

Nu befinner jag mig i en köpfas och kan därmed ge exempelsvar på ovanstående frågor:

1. Vad behöver jag? En DAC och en hörlursförstärkare samt ett par nya lurar.

2. Vilka produkter är intressanta? Det finns flera men Grado GS1000i och PS1000 är med på listan bl.a.

3. Hur mycket kan jag tänka mig att betala? Det beror på exakt vad jag väljer ur den palett jag plockat ut.

4. Ägaromdömen är övervägande positiva och jag har gjort en grundläggande lyssning på GS1000i som gav mersmak. Men jag behöver göra en avsevärt mer detaljerad utvärdering och jämförelse med PS1000 före slutgiltigt beslut.

De produkter jag funnit uppfyller mina krav, dessutom har jag goda erfarenheter av märkena sedan tidigare, något som är ett plus. Det låter som jag anser att det skall låta.

Edit: Min grundläggande kravspecifikation är ett högklassigt hörlurssystem med en MacBook Pro som källa.

Edit 2: Min filosofi är att ett köp av stereoutrustning bör göras efter omfattande planering och research parat med en tydlig kravspecifikation. Detta för hitta den rätta utrustningen utifrån behovet.

För min del är hög ljudkvalitet nödvändigt om jag skall kunna lyssna på allvar. Uppfattar jag stora brister i ljudet lyssnar jag mindre.

Byte av stereoutrustning är något jag gör om det behövs, t.ex p.g.a ändrade behov. Iövrigt ser jag den s.k "byteskarusellen" som ett fenomen sprunget ur bristfälliga kravspecifikationer, d.v.s en dimmig och oklar bild av hur systemet skall fungera och hur det skall låta. Köper man ett noga utvalt system från början behöver man inte pilla med det hela tiden eftersom man vet att man gjort ett genomtänkt val och kan slappna av.

För min del är det alltid min inre referens som styr valet, det skall låta enligt min kravspecifikation. Först då är jag nöjd.

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2011-06-27 06:31

meanmachine skrev:
Max_Headroom skrev:

Men prestanda är många saker rent tekniskt. En större miljömedvetenhet skadar knappast! Vílketsom är det väl ändå så att om man är nöjs så är man nöjd.

Jag tolkar det som att dina fyra kriterier ovan är positiva men att du ändå inte är nöjd och därför köpt en Bose-rigg.

Detta är för att dina fyra kriterier inte är kompletta. Du har missat användarvänlighet. Vad har du för nytta av en limo när du ska handla på ICA, du får ingen P-plats. Ditt bose-system har enl vad du beskriver en bättre användarvänlighet så tröskeln att starta det och använda det är lägre än med din monster-rigg.

Fixa en CD-växlare eller lägg in dina skivor på en dator och styr den med en iphone-app. Möblera om eller fixa zone-2 så du hör dina högtalare i fler rum än lyssningsrummet. Fixa autostart så allt startas av sig självt när du startar TVn, eller fixa en fjärr till strömdosan så du startar allt med en knapptryckning.
Motstånd!

Återgå till Generellt om hifi