meanmachine skrev:Den kult som brant stigit och vuxit samt utmynnat i en enorm utveckling och där vi är del verkar sett på reklam, storlek, hifibutiker samt forum vara på väg att tappa fart rejält. Kanske är den tom i dödsryckningar. Folk vill ha mindra och smidgare saker, med enkelhet före kvalite. Integrering med data skapar en lathet som gör att tom cd-skivan snart är antik.
I allt detta verkar den riktigt hifin hamna på sned. Folk är inte i samma utsträckning villig att lägga de pengar som krävs, de engagemang eller de rum som krävs för en riktig upplevelse.
Är vi på väg mot oundvikligheten att vår älskade hobby går mott ett abrubt slut?
De flesta jag känner lyssnar idag på musik via telefonen eller laptop och nu talar jag om vuxna dvs det som ungdomar gjorde för 5år sen gör nu vuxna hälften av de på mitt jobb har idag inte en anläggning hemma utan avnjuter all sin musik via lap eller tel. Jag var på fest en gång och man spelade festens musik via laptop?

Jag är inte helt säker på att HiFin dör, däremot ändrar den inriktning. Det är två saker som sker:
1. Portabel HiFi. Musikspelning via smartphones, tablets och portabla mediaspelare. Fokus ligger då på hörlurar, dock sådana som är anpassade för portabelt bruk.
2. "Det digitala hemmet" - musikspelning, film, TV och Internet integreras till ett system istället för den gamla uppdelningen mellan stereo, TV och hemmabio.
För att HiFi, d.v.s högkvalitativ återgivning av musik skall följa med måste det till vissa förändringar. HiFin måste helt enkelt utvecklas.
Denna utveckling innebär framförallt lösningar som innebär att signalkällan byts ut mot en datorbaserad lösning, antingen i form av en dator rakt av eller någon form av mediacenter baserat på datorteknologi. Musiken lagras på en hårddisk, SSD eller minneskort och spelas därifrån.
Datorn/mediaspelaren integreras i ett HiFi-system via en DAC och därifrån till någon form av förstärkare (eller rakt in i en förstärkare för hantering av dess DAC). Fjärrkontrollen kan ersättas med t.ex en iPad.
Vad som också sker är att man delar upp en huvudstereo till flera mindre anläggningar som spelar upp musik trådlöst, detta för att ljudsätta hela hemmet.
Allt detta kräver att HiFin anpassas och utvecklas. Det innebär att angreppspunkten måste bli "hur spelar man upp hårddisklagrad musik med högsta kvalitet?" följt av "hur integrerar man all mediakonsumtion i ett system?"
För min del är jag på väg in i framtiden i form av en MacBook Pro där all musik lagras kopplad till en DAC och hörlursförstärkare som driver lurarna. Min tanke är att fjärrstyra rubbet med en iPad så jag kan ligga på soffan och lyssna samtidigt som jag bläddrar bland albumen med iPaden.
För att sälja HiFi i framtiden är det nödvändigt att anpassa sig och påbörja marknadsföring och demonstration av system baserade på hårddisklagring, nätverksuppspelning etc. Detta innebär också att signalkällorna som tillverkas behöver bli mediacenters. D.v.s enheter som kan rippa, lagra, ladda ned och spela upp olika sorters media. En "HiFi-dator" i grunden men handhavandemässigt mer i linje med en stereokomponent. Den ersätter då övriga signalkällor inkl BD-spelaren.
Problemet som jag ser är att delar av branschen inte hängt med i denna utveckling, något som leder till problemet med butiker som tvingas stänga etc. Ytterligare ett problem för butikerna är näthandeln, eller rättare sagt prisskillnaderna mellan nät och butik. En lösning på det kan vara att man har butiken mer som ett "showroom" för demonstration av utrustning medan logistiken kring försäljning sköts via nätet.
Generellt upplever jag att HiFi-branschen inte varit tillräckligt snabba med att anpassa sig till den nya tidsåldern. Det syns framförallt på den långsamma adapteringen av mediacenterkonceptet. Det finns vissa apparater som konceptuellt är bra mediacenters men de kostar för mycket i jämförelse med en dator plus DAC.
Det är nödvändigt att få ner priserna på mediacenters till ungefär 5000 kronor och då för en apparat som tar hand om rubbet. Förklarar man för kunden att detta mediacenter ersätter BD-spelaren, CD-spelaren, datorn (för musikhantering), digitalboxen och dessutom erbjuder Internettjänster blir prisfrågan en annan.
Ytterligare en variant för vissa marknadssegment är integrerade mediacenters med förstärkare som kan säljas ihop med kompakta HiFi-högtalare.
Så fort HiFin tagit klivet in i den nya tidsåldern kommer konceptet högklassig musikåtergivning att börja leva upp igen. Det finns en marknad, utan tvivel, men man måste anpassa sig på ett bra sätt.
Här i Staterna uppfattar jag att HiFin börjar anpassa sig så smått till den nya tiden även om ytterligare steg krävs. Butikerna är i.a.f med på banan och har börjat tala om datoruppspelning. Dock har det ingen framträdande plats än så det krävs mer.
Jag uppfattar medelnivån på HiFi-utrustning som högre här, detta baserar jag på det faktum att även elektronikkedjor som Best Buy säljer utrustning med högre kvalitet såsom B&W-högtalare och Denon samt Marantz receivrar m.m. Högklassiga hörlurar går att prova hos t.ex BH Photo Video och J&R Music World.
Detta gör att "massmarknaden" kommer i kontakt med HiFi-konceptet i högre grad än i Sverige där dessa produkter inte existerar i stormarknaden, annat än hos Media Markt.
Dock blir det inte riktigt bra förrän HiFi-lösningar för datoruppspelad musik är här på allvar och exponeras på bred front och med attraktiva priser.