Håller Hifi-kulten på att dö?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Håller Hifi-kulten på att dö?

Inläggav meanmachine » 2011-06-25 11:31

Den kult som brant stigit och vuxit samt utmynnat i en enorm utveckling och där vi är del verkar sett på reklam, storlek, hifibutiker samt forum vara på väg att tappa fart rejält. Kanske är den tom i dödsryckningar. Folk vill ha mindra och smidgare saker, med enkelhet före kvalite. Integrering med data skapar en lathet som gör att tom cd-skivan snart är antik.

I allt detta verkar den riktigt hifin hamna på sned. Folk är inte i samma utsträckning villig att lägga de pengar som krävs, de engagemang eller de rum som krävs för en riktig upplevelse.

Är vi på väg mot oundvikligheten att vår älskade hobby går mott ett abrubt slut?

De flesta jag känner lyssnar idag på musik via telefonen eller laptop och nu talar jag om vuxna dvs det som ungdomar gjorde för 5år sen gör nu vuxna hälften av de på mitt jobb har idag inte en anläggning hemma utan avnjuter all sin musik via lap eller tel. Jag var på fest en gång och man spelade festens musik via laptop? 8O
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-06-25 11:35

Snacka för dig själv du.

Bose.

Satans svartfot. Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-06-25 11:39

KarlXII skrev:Snacka för dig själv du.

Bose.

Satans svartfot. Bild

:lol:

Hörrö!!! Har ju fan kvar allt annat med så jag har nog pryttlar. Nu bar Bose bara för bio och TV. Musik kommer via en två-kanalare eller jag har 4st 2k riggar uppkopplade samt en tivoli i köket.. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-06-25 11:42

"Håller på att dö"?

HiFi som gemene mans hobby dog redan på 90-talet, nästan alla HiFi-butiker försvann och folk började köpa datorer och spelkonsoler för sina hemelektronikpengar redan då.
Hemmabio var bara ett mellanled i dödsryckningarna.

Är det något som är inne nu så är det trådlöst(så mycket som möjligt), "allt skall finnas på nätet", smartphones och tablets, och vad gäller ljud finns en viss hörlurskult - portabla lurar alltså inte "fin"-lurar.

TV-branschen är i ett vakuum för tillfället, eftersom 3D med glasögon inte blev en hit och folk går fortfarande på bio.

För de flesta är högtalare något som bara finns och helst inte syns, något vidare intresse finns inte alls.

Vi som fortfarande är intresserade av "HiFi" är numera lika kufiska som vi själva tidigare tyckte de som samlade på 78-varvare eller exotiska frimärken var. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-25 11:47

xeizo skrev:Vi som fortfarande är intresserade av "HiFi" är numera lika kufiska som vi själva tidigare tyckte de som samlade på 78-varvare eller exotiska frimärken var. :)

Perfekt! :D
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2011-06-25 11:54

Att det fortsatt kommer att gå att köpa prylar av hög HIFI kvalitet oroar jag mig inte för, dessutom finns ju så mycket bra utrustning redan tillverkad!

Att folk inte bryr sig om HIFI (vilket jag definitivt håller med om) stör mig inte heller, så länge jag får utleva min abnormitet, om så bak slutna dörrar!

Ett betydligt större problem med att folk inte bryr sig är att skivbolagen har upptäckt detta, och inte alls är intresserade at lägga massa pengar på att göra en inspelning med fantastiska lågbasegenskaper, attraktiv 3d återspegling, eller helt enkelt att rösterna skall låta bra!

Utvecklingen går dessutom skrämmande snabbt mot ett "bra nog" tänk, och värsta scenariot är att musik i regel inte går att hitta i annat format än 160kbps Ogg vorbis, och vi som finner ett värde i ljudkvaliteten får nöja oss med senaste Paul simon, specialbeställd på CD.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-06-25 11:55

Det vore underbart om själva apparathysterin och uppgraderingsmanin kunde
dö ut, och folk bara handlade musik. :P
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-25 12:19

mx skrev:Det vore underbart om själva apparathysterin och uppgraderingsmanin kunde

Varför vill du så dogmatiskt diktera vad andra ska göra med sin hobby?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-06-25 12:21

paa skrev:
mx skrev:Det vore underbart om själva apparathysterin och uppgraderingsmanin kunde

Varför vill du så dogmatiskt diktera vad andra ska göra med sin hobby?

Vart någonstans skrev jag att jag vill diktera vad andra ska göra med sin hobby?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-06-25 12:23

Yes! Nu börjar det likna faktiskt.se igen. Bild

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-06-25 12:25

KarlXII skrev:Yes! Nu börjar det likna faktiskt.se igen. Bild

OK.

Så om jag anser att det vore trevligare om mina kompisar köpte mycket musik
och vi kunde diskutera den samt byta skivor med varandra, istället för att de
ständigt ska byta förstärkare... så vill jag dogmatiskt diktera folk? Är det
faktiskt.se? 8O
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-06-25 12:27

mx skrev:

OK.

faktiskt.se? 8O

Du är antagligen inte ommvänd än eftersom du har Dynaudio.. ;)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-06-25 12:28

meanmachine skrev:
mx skrev:

OK.

faktiskt.se? 8O

Haha. :lol:

Har du kastat ut dina eller? Jag ska bygga bio i fritidshuset, så du kan dumpa
ditt par hos mig om du vill köra Bose. :P
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-06-25 12:31

mx skrev:

OK.

faktiskt.se? 8O

Citerade jag Paa där eller?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-06-25 12:31

KarlXII skrev:
mx skrev:

OK.

faktiskt.se? 8O

Citerade jag Paa där eller?

Nååå, jag frågade ju bara! ;)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-06-25 13:06

mx skrev:
meanmachine skrev:
mx skrev:

OK.

faktiskt.se? 8O

Haha. :lol:

Har du kastat ut dina eller? Jag ska bygga bio i fritidshuset, så du kan dumpa
ditt par hos mig om du vill köra Bose. :P

Har mina i bruk än som 2kanalare och de lär blir kvar ett tag och även om någon skulle bjuda jämt skägg med Pi60 skulle de stanna ;)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-06-25 13:08

Jag väljer nog också S3.4 framför pi60.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-06-25 14:40

Så länge det finns kvalitetstänkande gällande musikåtergivning så finns det hifi-hobby. Bra musik finns det gott om.

Det värsta vore om man glömmer bort att musik faktiskt måste förmedlas via nånting och inte bara finnas där, som nåt slags bakgrundsljud eller nåt sekundärt i förhållande till annat.

Apparaterna upprätthåller kvalitetstänkandet!!

De stöttar musiken som något med stort egenvärde. Så göm dem inte, låt dem symbolisera musiken, låt dem inta hedersplatsen i hemmet, visa dem för släkt och vänner - då dör inte hifi'n ut :)

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2011-06-25 15:59

Tror inte hifi-culten kommer att dö ut (om den culten ens existerar). Folk kommer alltid vilja ha bättre och bättre grejer. Just nu är kanske inte telefonerna och dess ljudkvalitet så bra men det kommer att bli bättre. Det är ett konkurrensmedel - användarvänlighet, ljudkvalité, bildkvalité osv.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-06-25 16:30

Ja, men det kommer ta olika lång tid i olika områden. Datorer och hembio är hetare. I Tokyo har den största tunga HiFi-butiken 555 tidigare haft 5 olika butiker men varit tvungen att nyligen stänga 3 av dom. När Peter Steindel var i Akihabara för 20 år sedan var det hifibutiker överallt när jag var där för 2 år sedan visste inte folk var butikerna som fanns kvar låg.
Så ren 2-kanal minskar hela tiden är min uppfattning.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-25 16:35

HiFi-kulturen har redan dött. Det började på 80-talet iom. att digitaltekniken tog över. Inte för tekniken i sig utan för att den gav möjlighet till sämre bearbetning av programmaterialet. Den utförsbacken är nog som mest tvär just nu.

Användarvisningsbild
Headfi

Re: Håller Hifi-kulten på att dö?

Inläggav Headfi » 2011-06-25 17:16

meanmachine skrev:Den kult som brant stigit och vuxit samt utmynnat i en enorm utveckling och där vi är del verkar sett på reklam, storlek, hifibutiker samt forum vara på väg att tappa fart rejält. Kanske är den tom i dödsryckningar. Folk vill ha mindra och smidgare saker, med enkelhet före kvalite. Integrering med data skapar en lathet som gör att tom cd-skivan snart är antik.

I allt detta verkar den riktigt hifin hamna på sned. Folk är inte i samma utsträckning villig att lägga de pengar som krävs, de engagemang eller de rum som krävs för en riktig upplevelse.

Är vi på väg mot oundvikligheten att vår älskade hobby går mott ett abrubt slut?

De flesta jag känner lyssnar idag på musik via telefonen eller laptop och nu talar jag om vuxna dvs det som ungdomar gjorde för 5år sen gör nu vuxna hälften av de på mitt jobb har idag inte en anläggning hemma utan avnjuter all sin musik via lap eller tel. Jag var på fest en gång och man spelade festens musik via laptop? 8O

Jag är inte helt säker på att HiFin dör, däremot ändrar den inriktning. Det är två saker som sker:

1. Portabel HiFi. Musikspelning via smartphones, tablets och portabla mediaspelare. Fokus ligger då på hörlurar, dock sådana som är anpassade för portabelt bruk.

2. "Det digitala hemmet" - musikspelning, film, TV och Internet integreras till ett system istället för den gamla uppdelningen mellan stereo, TV och hemmabio.

För att HiFi, d.v.s högkvalitativ återgivning av musik skall följa med måste det till vissa förändringar. HiFin måste helt enkelt utvecklas.

Denna utveckling innebär framförallt lösningar som innebär att signalkällan byts ut mot en datorbaserad lösning, antingen i form av en dator rakt av eller någon form av mediacenter baserat på datorteknologi. Musiken lagras på en hårddisk, SSD eller minneskort och spelas därifrån.

Datorn/mediaspelaren integreras i ett HiFi-system via en DAC och därifrån till någon form av förstärkare (eller rakt in i en förstärkare för hantering av dess DAC). Fjärrkontrollen kan ersättas med t.ex en iPad.

Vad som också sker är att man delar upp en huvudstereo till flera mindre anläggningar som spelar upp musik trådlöst, detta för att ljudsätta hela hemmet.

Allt detta kräver att HiFin anpassas och utvecklas. Det innebär att angreppspunkten måste bli "hur spelar man upp hårddisklagrad musik med högsta kvalitet?" följt av "hur integrerar man all mediakonsumtion i ett system?"

För min del är jag på väg in i framtiden i form av en MacBook Pro där all musik lagras kopplad till en DAC och hörlursförstärkare som driver lurarna. Min tanke är att fjärrstyra rubbet med en iPad så jag kan ligga på soffan och lyssna samtidigt som jag bläddrar bland albumen med iPaden.

För att sälja HiFi i framtiden är det nödvändigt att anpassa sig och påbörja marknadsföring och demonstration av system baserade på hårddisklagring, nätverksuppspelning etc. Detta innebär också att signalkällorna som tillverkas behöver bli mediacenters. D.v.s enheter som kan rippa, lagra, ladda ned och spela upp olika sorters media. En "HiFi-dator" i grunden men handhavandemässigt mer i linje med en stereokomponent. Den ersätter då övriga signalkällor inkl BD-spelaren.

Problemet som jag ser är att delar av branschen inte hängt med i denna utveckling, något som leder till problemet med butiker som tvingas stänga etc. Ytterligare ett problem för butikerna är näthandeln, eller rättare sagt prisskillnaderna mellan nät och butik. En lösning på det kan vara att man har butiken mer som ett "showroom" för demonstration av utrustning medan logistiken kring försäljning sköts via nätet.

Generellt upplever jag att HiFi-branschen inte varit tillräckligt snabba med att anpassa sig till den nya tidsåldern. Det syns framförallt på den långsamma adapteringen av mediacenterkonceptet. Det finns vissa apparater som konceptuellt är bra mediacenters men de kostar för mycket i jämförelse med en dator plus DAC.

Det är nödvändigt att få ner priserna på mediacenters till ungefär 5000 kronor och då för en apparat som tar hand om rubbet. Förklarar man för kunden att detta mediacenter ersätter BD-spelaren, CD-spelaren, datorn (för musikhantering), digitalboxen och dessutom erbjuder Internettjänster blir prisfrågan en annan.

Ytterligare en variant för vissa marknadssegment är integrerade mediacenters med förstärkare som kan säljas ihop med kompakta HiFi-högtalare.

Så fort HiFin tagit klivet in i den nya tidsåldern kommer konceptet högklassig musikåtergivning att börja leva upp igen. Det finns en marknad, utan tvivel, men man måste anpassa sig på ett bra sätt.

Här i Staterna uppfattar jag att HiFin börjar anpassa sig så smått till den nya tiden även om ytterligare steg krävs. Butikerna är i.a.f med på banan och har börjat tala om datoruppspelning. Dock har det ingen framträdande plats än så det krävs mer.

Jag uppfattar medelnivån på HiFi-utrustning som högre här, detta baserar jag på det faktum att även elektronikkedjor som Best Buy säljer utrustning med högre kvalitet såsom B&W-högtalare och Denon samt Marantz receivrar m.m. Högklassiga hörlurar går att prova hos t.ex BH Photo Video och J&R Music World.

Detta gör att "massmarknaden" kommer i kontakt med HiFi-konceptet i högre grad än i Sverige där dessa produkter inte existerar i stormarknaden, annat än hos Media Markt.

Dock blir det inte riktigt bra förrän HiFi-lösningar för datoruppspelad musik är här på allvar och exponeras på bred front och med attraktiva priser.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-06-25 17:38

Kanske är så att hifi alltid kommer att leva, men...
Alea iacta est.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-06-25 17:48

mx skrev:Kanske är så att hifi alltid kommer att leva, men...

...på olika sätt...
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-06-25 17:55

Nefilim skrev:
mx skrev:Kanske är så att hifi alltid kommer att leva, men...

...på olika sätt...

Ja. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-06-25 18:08

xeizo skrev:"Håller på att dö"?

HiFi som gemene mans hobby dog redan på 90-talet, nästan alla HiFi-butiker försvann och folk började köpa datorer och spelkonsoler för sina hemelektronikpengar redan då.
Hemmabio var bara ett mellanled i dödsryckningarna.

Är det något som är inne nu så är det trådlöst(så mycket som möjligt), "allt skall finnas på nätet", smartphones och tablets, och vad gäller ljud finns en viss hörlurskult - portabla lurar alltså inte "fin"-lurar.

TV-branschen är i ett vakuum för tillfället, eftersom 3D med glasögon inte blev en hit och folk går fortfarande på bio.

För de flesta är högtalare något som bara finns och helst inte syns, något vidare intresse finns inte alls.

Vi som fortfarande är intresserade av "HiFi" är numera lika kufiska som vi själva tidigare tyckte de som samlade på 78-varvare eller exotiska frimärken var. :)

Om jag får ändra ditt "på 90-talet" till runt 1983, så skriver jag under på
det mesta av det där.

Men HELT dog det ju inte, och någonting drastiskt har inte heller skett de
senaste 20 åren, branschen är ungefär lika stor nu som då. Snarast har
faktiskt löskomponentdelarna ökat i förhållande till "palllast-allt i ett plast-
hifi", de senaste 15 åren. Men 70-talsnivån är det långt kvar till.

TV-försäljningen har varit bra de senaste 5 åren. 3D kommer nog aldrig att
slå, om man med slå menar att folk verkligen tittar i 3D mer än 2D. Sälja
apparater för att köparen skall kunna göra det, är en annan sak. Går nog
att göra till en del.

3D har ju lancerats rätt så många gånger, och varje gång blir den en liten
trend på något eller några år, för att sedan försvinna. Aldrig någonsin har
branschen satsat så hårt dock, så kanske kommer vi att plågas av 3D en
lite längre period denna gång?

Känns tragiskt att så många filmer inte går att få se i 2D på bio längre.

Kung Fu Panda II finns i fyra varianter, men den enda som jag vill se, är
den som inte visas. :(

Jag vill se den i 2D med originalspråk.

Jag kan få se den i 3D med originalspråk. Eller i valfritt 2D/3D, dubbad till
svenska. :( Vad är det för fel på SF? :?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2011-06-25 18:20

IngOehman skrev:Kung Fu Panda II finns i fyra varianter, men den enda som jag vill se, är
den som inte visas. :(

Jag vill se den i 2D med originalspråk.

Jag kan få se den i 3D med originalspråk. Eller i valfritt 2D/3D, dubbad till
svenska. :( Vad är det för fel på SF? :?
Vh, iö

Måste kommentera originalspråket ... det är ju att ta död på en film att dubba den till ett annat språk. Jag tänker t ex på några gamla fina tecknade filmer som blir helt ointressanta om de försöker dubbas - Daffy Duck, Bugs Bunny, Sylvester the Cat och Porky Pig i Quackbusters från 1988. Flera av scenerna är från 50 och 60-talet. Asbra.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-06-25 18:41

HiFikulten kommer att leva, så länge det finns de som försöker sälja ljudprodukter med mer eller mindre "magiska" egenskaper, de som köper vad de säljer, och de som ifrågasätter det och plockar russinen ur kakan, för att sätta ihop sina system själva. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-06-25 18:47

nadifierad skrev:HiFikulten kommer att leva, så länge det finns de som försöker sälja ljudprodukter med mer eller mindre "magiska" egenskaper, de som köper vad de säljer, och de som ifrågasätter det och plockar russinen ur kakan, för att sätta ihop sina system själva. :)

Hur stor är denna bransch egentligen? Har den vuxit eller grymt sedan 1970-
talet? Varför i så fall?
Alea iacta est.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-06-25 19:14

Hifin dör inte. Tvärtom, den utvecklas. Tänk vilka möjligheter att
lyssna på musik det finns nu. Det kanske inte alltid är optimal
hifi, men ändå hifi, iaf för mig.
Min musiklyssning består till minst 80% via Spotify Premium nu mera.
Främst då via datorn, men även mycket via Spotify i mobil.
Dessutom är det välk underbart att kunna lyssna på sin favoritmusik
oberoende var man är. Ska man på fest, så är det ju bara att
logga in på sitt Spotifykonto och lyssna. 320Kb/s räcker mycket
långt. Varför vara emot utvecklingen när man kan följa den?

Jag tycker att detta är en utveckling.

Reaktionärer finns det allt för många av.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi