Moderator: Redaktörer
EngelholmAudio skrev: Flint hade en frågeställning kring hurvida "transparansen" gav ett musikaliskt värde hos lyssnaren - alltså blind testa icke färgande återgivning vs. en traditionellt ihopplockad hifianläggning. Vem tycker om vilken mest?!?
Frågan är om du kan få en NAD208 tillsammans med en EQ att låta som en Krell, Audio Research eller Advantage, ja mer än då i teorierna.Max_Headroom skrev:EngelholmAudio skrev: Flint hade en frågeställning kring hurvida "transparansen" gav ett musikaliskt värde hos lyssnaren - alltså blind testa icke färgande återgivning vs. en traditionellt ihopplockad hifianläggning. Vem tycker om vilken mest?!?
Mycket intressant idé. Jag tror många (dom flesta?) skulle välja den traditionella. Som alla (?) vet skulle dock Max välja en "transparent" med justerbar färgning. Alltså, en transparent anläggning är för mig inte ett mål, utan en grundplåt att utgå ifrån.
EngelholmAudio skrev:Frågan är om du kan få en NAD208 tillsammans med en EQ att låta som en Krell, Audio Research eller Advantage, ja mer än då i teorierna.Max_Headroom skrev:EngelholmAudio skrev: Flint hade en frågeställning kring hurvida "transparansen" gav ett musikaliskt värde hos lyssnaren - alltså blind testa icke färgande återgivning vs. en traditionellt ihopplockad hifianläggning. Vem tycker om vilken mest?!?
Mycket intressant idé. Jag tror många (dom flesta?) skulle välja den traditionella. Som alla (?) vet skulle dock Max välja en "transparent" med justerbar färgning. Alltså, en transparent anläggning är för mig inte ett mål, utan en grundplåt att utgå ifrån.
EngelholmAudio skrev:Eller handlar icke färgande system om att lugna teknikers osäkerhet genom att kunna tänka: "Detta är teoretiskt rätt och jag behöver inte byta. Nu återges det rätt!".
dawen skrev:EngelholmAudio skrev:Eller handlar icke färgande system om att lugna teknikers osäkerhet genom att kunna tänka: "Detta är teoretiskt rätt och jag behöver inte byta. Nu återges det rätt!".
Du kom på mig!
![]()
Jag har massa tid för att lyssna på bra musik iaf, eftersom jag inte behöver byta grejor hela tiden!![]()
EngelholmAudio skrev:He he! Låter bra! Själv har jag, tro det eller ej, lite samma inställning. Mina egna högtalarmodeller (Duo och Klero) är med den ambitionen - man skall inte behöva byta så ofta.
Jag märker när jag lyssnar på "konstiga konstruktioner" att jag inte riktigt blir lugn i själen. Men med mina egna känns det mer hemma och med mer säkerhet på beteendet.
EngelholmAudio skrev:Max_Headroom - då förstod jag dig fel. Jag har trott att färgning också har betytt ljdubild, djup, höjd osv men du refererar mer till tonala skillnader som lätt kan justeras med en EQ.
Morello skrev:Bör tilläggas att man absolut inte emulerar en typisk rörhäck med en enkel EQ. Det krvävs ganska intrikata olinjära system för att få till korrekt dist. och modulationseffekter.
De klangliga avvikelser man får med en typisk rörhäck (pga hög utgångsimpedans), kan enkelt fixas genom att sätta ett motstånd i serie med utgången.
Bill50x skrev:Morello skrev:Bör tilläggas att man absolut inte emulerar en typisk rörhäck med en enkel EQ. Det krvävs ganska intrikata olinjära system för att få till korrekt dist. och modulationseffekter.
De klangliga avvikelser man får med en typisk rörhäck (pga hög utgångsimpedans), kan enkelt fixas genom att sätta ett motstånd i serie med utgången.
Hur gör man för att simulera en typisk transistorhäck?
/ B
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Harryup, Kalejdokom och 38 gäster