pioneer 668 debaten intressant?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
majjen04

pioneer 668 debaten intressant?

Inläggav majjen04 » 2004-12-08 09:41

Hej allihop!

Det var ett tag sedan jag var inloggad här, tröttnade på "LTS" försvaret av ovanstående spelare. Ett stort grattis till alla som köpt denna och nått "Nirvana". Har själv haft denna till test hemma utan att imponeras. Det kommer alltid att finnas personer som tycker och t om mäter annorlunda än andra.
Varför ödsla så mycket tid/kraft på denna spelare, Pioneer väl redan fått tillräckligt med reklam via detta forum.
Då detta företag byter modeller stup i kvarten så finner nog de frälsta denna på rea snart.
Ni som är nöjda med denna 668:a var glada och lyssna mer på musiken från den än att fortsätta denna för mig plågsamma debatt.
Ni som är missnöjda/likgiltiga bemöda er inte med att svara på fler inlägg.
Nej diskutera hellre något annat här t ex vad lyssnar ni på för plattor nu innan jul?
Själv lyssnar jag för tillfället på Gregorians alla hittills utkommna plattor, samt massor på vinyl.
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-08 09:51

Du kanske skulle ta den frågan i musik-avdelningen istället.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2004-12-08 11:17

Bidrar du inte med ditt inlägg till att fortsätta debatten kring 668?

Mvh / Christian

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-12-08 12:39

Tillbe 668 or die
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-08 14:28

Hej,

Jag tror debattet tjänar syften så som att marknadsföra LTS och det tänk dom har samt att överhuvudtaget synas. Man gör ju väldigt lite "reklam" i den normala meningen, men dessa trådar gör att man syns (på gott och ont, misstänker jag).

Problemet som alltid är när "folk" går på andras rekommendationer utan att själva vet/sätta sig in i vad det innebär. Flint hade en frågeställning kring hurvida "transparansen" gav ett musikaliskt värde hos lyssnaren - alltså blind testa icke färgande återgivning vs. en traditionellt ihopplockad hifianläggning. Vem tycker om vilken mest?!? Eller handlar icke färgande system om att lugna teknikers osäkerhet genom att kunna tänka: "Detta är teoretiskt rätt och jag behöver inte byta. Nu återges det rätt!".

I praktiken blir det oftast stora ramaskri, upprörda känslor när någon produkt får mycket mediatid. SAT Amplifix var mycket omdebatterad när den kom med all mediatid den fick. Pioneer 688 samma sak. Linn har väl haft "sin" period också.

Det känns som att motkraften är direkt proportionell mot intierade kraften. Och visst, det ger ju mediatid och delar upp oss i av eller på, 1 eller 0, tycka om eller inte tycka om. Inga tvivlare däremellan, enklare att hantera. Kanske!??
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-08 14:42

EngelholmAudio skrev: Flint hade en frågeställning kring hurvida "transparansen" gav ett musikaliskt värde hos lyssnaren - alltså blind testa icke färgande återgivning vs. en traditionellt ihopplockad hifianläggning. Vem tycker om vilken mest?!?

Mycket intressant idé. Jag tror många (dom flesta?) skulle välja den traditionella. Som alla (?) vet skulle dock Max välja en "transparent" med justerbar färgning. Alltså, en transparent anläggning är för mig inte ett mål, utan en grundplåt att utgå ifrån.

När det gäller Pioneers DVD-maskiner så är det ju inte bara LTS som gillar dom, utan även andra har förespråkat apparaten/erna. Dom har fått posiitv uppmärksamhet även utomlands, verkar det som. Säkert en bra grej men ful som stryk.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-08 15:16

Max_Headroom skrev:
EngelholmAudio skrev: Flint hade en frågeställning kring hurvida "transparansen" gav ett musikaliskt värde hos lyssnaren - alltså blind testa icke färgande återgivning vs. en traditionellt ihopplockad hifianläggning. Vem tycker om vilken mest?!?

Mycket intressant idé. Jag tror många (dom flesta?) skulle välja den traditionella. Som alla (?) vet skulle dock Max välja en "transparent" med justerbar färgning. Alltså, en transparent anläggning är för mig inte ett mål, utan en grundplåt att utgå ifrån.
Frågan är om du kan få en NAD208 tillsammans med en EQ att låta som en Krell, Audio Research eller Advantage, ja mer än då i teorierna.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-08 15:47

EngelholmAudio skrev:
Max_Headroom skrev:

Frågan är om du kan få en NAD208 tillsammans med en EQ att låta som en Krell, Audio Research eller Advantage, ja mer än då i teorierna.

Jag har ingen NAD 208, den tillverkas inte och är inte helt transparent så jag förstår inte varför den brukar nämnas i sånna här sammanhang överhuvudtaget.

Tyvärr tillverkas inget liknande idag, det som är närmast är väl Crown K2 och den kostar i alla fall ca 20kkr inkl frakt, moms och tull. Folk snackar mycket skit om 208an, men ingen har hitils kunnat klämma fram ett seiöst alternativ som

- Har mycket liten påverkan på insignalen (utom förstärkningen då)
- Ger 2x600W utan kylfläkt
- Kostar mindre än 12000kr.

Hittar du en sådan apparat så köper jag den direkt.

Anpassningen är inte tänkt att simulera olika apparater. Utan för att kompensera fel på inspelningar.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-12-08 17:06

kvittar, all hifi och musik är skit!!! :evil: Nej tacka vet jag Ingmar Bergman, döden och skuldsedlar. :( :(
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-09 21:35

EngelholmAudio skrev:Eller handlar icke färgande system om att lugna teknikers osäkerhet genom att kunna tänka: "Detta är teoretiskt rätt och jag behöver inte byta. Nu återges det rätt!".

:oops: Du kom på mig! :wink:

Jag har massa tid för att lyssna på bra musik iaf, eftersom jag inte behöver byta grejor hela tiden! 8) :wink:
Common sense is not that common.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-09 22:08

dawen skrev:
EngelholmAudio skrev:Eller handlar icke färgande system om att lugna teknikers osäkerhet genom att kunna tänka: "Detta är teoretiskt rätt och jag behöver inte byta. Nu återges det rätt!".

:oops: Du kom på mig! :wink:
Jag har massa tid för att lyssna på bra musik iaf, eftersom jag inte behöver byta grejor hela tiden! 8) :wink:
:lol: He he! Låter bra! Själv har jag, tro det eller ej, lite samma inställning. Mina egna högtalarmodeller (Duo och Klero) är med den ambitionen - man skall inte behöva byta så ofta. 8) Jag märker när jag lyssnar på "konstiga konstruktioner" att jag inte riktigt blir lugn i själen. Men med mina egna känns det mer hemma och med mer säkerhet på beteendet.

Max_Headroom - då förstod jag dig fel. Jag har trott att färgning också har betytt ljdubild, djup, höjd osv men du refererar mer till tonala skillnader som lätt kan justeras med en EQ.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-09 22:13

EngelholmAudio skrev: :lol: He he! Låter bra! Själv har jag, tro det eller ej, lite samma inställning. Mina egna högtalarmodeller (Duo och Klero) är med den ambitionen - man skall inte behöva byta så ofta. 8) Jag märker när jag lyssnar på "konstiga konstruktioner" att jag inte riktigt blir lugn i själen. Men med mina egna känns det mer hemma och med mer säkerhet på beteendet.

Oj! En konstruktör som pratar om själalugn! Vad kostar dina modeller?

/D, som skulle betala oerhörda pengar för att få själalugn på köpet med högtalarna, fast är något skämtsam av sig :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-09 22:38

EngelholmAudio skrev:Max_Headroom - då förstod jag dig fel. Jag har trott att färgning också har betytt ljdubild, djup, höjd osv men du refererar mer till tonala skillnader som lätt kan justeras med en EQ.

Ljudbilden man fixa till t.ex. med en digital delay, om det känns nödvändigt.

Höjden har jag svårt att tänka mig att man kan påverka med annat än högtalarna, men bredden kan krympas och ökas. I MoLt har det publicerats en byggbeskrivning på en stereoexpander/kompressor.
Djupet är det nog knepigare med (högtalarna står väl för större delen av påverkan (?)) men Isidor kom ju upp med lite teroier om detta i en annan tråd.

För den som inte vill ha en halv studio i lyssningsrummet så finns ju alltid alternativet att bygga en egen box med vettiga tonkotroller (typ Noloom) och stereoexpander/kompressor (mest aktuellt för dom som lyssnar på akustisk musik, skulle jag tro).
Det kan enkelt byggas in i en låda med några omkopplare på fronten. Tyvärr finns inga apparter av denna typ att köpa. Själv tycker jag det skulle vara mycket användbart och har Noloom på gång, kretskortet är klart, jag väntar bara på levrans av låda och tid att montera ihop alla saker.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-09 22:41

Bör tilläggas att man absolut inte emulerar en typisk rörhäck med en enkel EQ. Det krvävs ganska intrikata olinjära system för att få till korrekt dist. och modulationseffekter.

De klangliga avvikelser man får med en typisk rörhäck (pga hög utgångsimpedans), kan enkelt fixas genom att sätta ett motstånd i serie med utgången.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-09 22:44

maxhedroom:
Jag ser fram emot dylika tingestar och är intresserad av att läsa manualen! 8O För ökat djup tryck Alt-F4. För bättre dynamik tryck Ctrl-Alt-Delete...och vad det nu kan bli! :lol: 8)

[/quote]
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-09 22:46

Kall & Varm-kranar? :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-09 23:36

Hej

Äh, väl bara o införskaffa A*lesis ProLinear 720 DSP med inbyggd "Speaker Emulation and Modeling":

"DSP #1. Flat, DSP #2. Hi-Fi (Smile)" (piP och/eller HFLS-1 (? ;)))
"DSP #3. White Cone" (Yamaha NS-10m (?)), "DSP #4. Faux Finnish
DSP #5. Studio Cube, #6. Boom Box, #7. BBC Dip, #8. 80 Hz HP
"

Mvh A*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-12-09 23:38

Morello skrev:Bör tilläggas att man absolut inte emulerar en typisk rörhäck med en enkel EQ. Det krvävs ganska intrikata olinjära system för att få till korrekt dist. och modulationseffekter.

De klangliga avvikelser man får med en typisk rörhäck (pga hög utgångsimpedans), kan enkelt fixas genom att sätta ett motstånd i serie med utgången.

Hur gör man för att simulera en typisk transistorhäck?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-09 23:41

Bill50x skrev:
Morello skrev:Bör tilläggas att man absolut inte emulerar en typisk rörhäck med en enkel EQ. Det krvävs ganska intrikata olinjära system för att få till korrekt dist. och modulationseffekter.

Hur gör man för att simulera en typisk transistorhäck?

/ B

Man bygger en typisk transistorhäck :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Återgå till Generellt om hifi