Moderator: Redaktörer
Lingome skrev:Jag vet inget om Yamaha RXV-1800 men det kändes inte som någon mördande konkurrent finns att köpa för 295$ begagnad, det är väl en tiondel av vad man får ge för Pioneeren.
Vinylcalle skrev:Lingome skrev:Jag vet inget om Yamaha RXV-1800 men det kändes inte som någon mördande konkurrent finns att köpa för 295$ begagnad, det är väl en tiondel av vad man får ge för Pioneeren.
Lingome skrev:Vinylcalle skrev:Lingome skrev:Jag vet inget om Yamaha RXV-1800 men det kändes inte som någon mördande konkurrent finns att köpa för 295$ begagnad, det är väl en tiondel av vad man får ge för Pioneeren.
Då är den nog stulen. Nypriset i Sverige var mellan 10 000 och 15 000 kr.
MvH Carl[/quot
Hittade priserna på Amazon fanns 5 stycken begagnade från 295$ och ny för 899$
Jag har en kompis som har 2st. SX1980 den ena har han gett 20 000kr för med originalkartong den andra var ett rep objekt för 11 000kr som nu fungerar vet inte vad lagningen kostade.
Vi blir väl tvugna att göra nån blindtest med dom.
David_A skrev:
Dags att ta hem och testa igen! Kan det vara ide att spray lite elrengöring på vred och reglage?
Hulbar skrev:Jag skulle gissa att några av de bästa förstärkarna från den tiden kan vara helt transparenta. Om man renoverar dem till nyskick.
Mvh
Det finns ju en hörseltröskel också.Goldfinger skrev:Hulbar skrev:Jag skulle gissa att några av de bästa förstärkarna från den tiden kan vara helt transparenta. Om man renoverar dem till nyskick.
Mvh
Nej det är knappast troligt att någon förstärkare överhuvudtaget är helt transparent, hur skulle den se ut?
Komponenter helt befriade från distorsionsfenomen?
Ett önsketänkande.
Vinylcalle skrev:Jag tycker det har varit väldigt lite reaktioner i tråden.
Vad testet säger är ju helt i motsats till vad som sista tiden propagerats av många dvs att förstärkare låter likadant och inte går att skilja åt.
![]()
MvH Carl
Goldfinger skrev:Hulbar skrev:Jag skulle gissa att några av de bästa förstärkarna från den tiden kan vara helt transparenta. Om man renoverar dem till nyskick.
Mvh
Nej det är knappast troligt att någon förstärkare överhuvudtaget är helt transparent, hur skulle den se ut?
Ett önsketänkande.
patjoh skrev:Hade dom testat blint hade de knappast hört någon skillnadhey...vänta nu...
...awesome bass power, which was by far the most noticeable difference in the sound. "Not only is there more bottom end, it sounds tighter, too," one panelist said. (Note to all the audio smarty-pants out there: No, this isn't because Pioneer "goosed" the bass by artificially boosting it, as you'll see in the lab measurements.)
Hulbar skrev:Goldfinger skrev:Hulbar skrev:Jag skulle gissa att några av de bästa förstärkarna från den tiden kan vara helt transparenta. Om man renoverar dem till nyskick.
Mvh
Ett önsketänkande.
Har den ingen hörbar förvrängning av ljudet är den transparent. Och det finns några sådana förstärkare. Även om de flesta inte är så bra.
Mvh
Goldfinger skrev:Hulbar skrev:Goldfinger skrev:Hulbar skrev:Jag skulle gissa att några av de bästa förstärkarna från den tiden kan vara helt transparenta. Om man renoverar dem till nyskick.
Mvh
Ett önsketänkande.
Har den ingen hörbar förvrängning av ljudet är den transparent. Och det finns några sådana förstärkare. Även om de flesta inte är så bra.
Mvh
Men nu pratar vi i termen apparat och signalhantering, en helt transparent förstärkare har 0% förvrängning av signalen och den finns inte.
Det går inte ens att säga att det finns förstärkare som är icke hörbart färgande.
Det man kan säga är att man inte funnit hörbar färgning under ett speciellt testförfarande men det duger inte för att stämpla den som icke hörbart färgande i alla sammanhang.
Hulbar skrev: Men om tester visar att alla fel/förvrängningar ligger hundra eller tusen gånger under vad som går att höra tycker jag att man kan påstå att apparaten är transparent.
Hulbar skrev:Men visst tycker jag att man kan påstå att vissa apparater är transparenta. Annars skulle man aldrig kunna tala om transparenta apparater med människor som vill ha ofärgat ljud. Eller ge människor som letar efter sådana några råd.
Goldfinger skrev:Det går inte ens att säga att det finns förstärkare som är icke hörbart färgande.
Det man kan säga är att man inte funnit hörbar färgning under ett speciellt testförfarande men det duger inte för att stämpla den som icke hörbart färgande i alla sammanhang.
Svante skrev:Goldfinger skrev:Det går inte ens att säga att det finns förstärkare som är icke hörbart färgande.
Hmm, jag provar: "Det finns förstärkare som inte är hörbart färgande". Jo, det gick.![]()
Goldfinger skrev:Nej det är knappast troligt att någon förstärkare överhuvudtaget är helt transparent, hur skulle den se ut?
Almen skrev:Goldfinger skrev:Nej det är knappast troligt att någon förstärkare överhuvudtaget är helt transparent, hur skulle den se ut?
Genomskinlig, så klart.

Vinylcalle skrev:http://www.iavscanada.com/Articles/art_receiver_shootout.htm
Hur förklarar man detta. Alla förstärkare låter väl lika?
Länge leve vintagehifi!
MvH Carl
Jax skrev:Mycket snack om transparens trots att testen som redovisats inte handlar om det alls.
Svante skrev:Jax skrev:Mycket snack om transparens trots att testen som redovisats inte handlar om det alls.
Mja, om de hade visat en tillräckligt statistisk signifikant skillnad och om de hade kalibrerat nivåerna bättre så hade ju åtminstone en av förstärkarna kunnat anses icke-transparent.
.
Laila skrev:Svante skrev:Jax skrev:Mycket snack om transparens trots att testen som redovisats inte handlar om det alls.
Mja, om de hade visat en tillräckligt statistisk signifikant skillnad och om de hade kalibrerat nivåerna bättre så hade ju åtminstone en av förstärkarna kunnat anses icke-transparent.
.
Jorå, men vilken av dom . . . ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster