Moderator: Redaktörer
Style skrev:rätt kul att de som ansåg sig vara hardcore audiophiles och eller ansåg så vara duktiga på att höra skillnad faktiskt hade sämre resultat än de andra
JockScott skrev:Blindtester kan väl knappast vara något att lita på.
dawen skrev:JockScott: Varför skulle de inte vara det?
JockScott skrev:dawen skrev:JockScott: Varför skulle de inte vara det?
Det är ju rätt uppenbart, det blir självklart psykologiska effekter även i detta fall som påverkar testent troligen mer än det ni kallar öppna tester.
JockScott skrev: Om du ska sitta i ett rum och blint ta ut skillnaden mellan 2,3 eller hur många produkter det kan vara och du vet inte vad du lyssnar på så sitter du i en pressat läge hur du än gör. Vem som helst kan i en pressad situation inbilla sig saker, och sedan troligen varken tänka eller höra klart. Man blir inte säker på något i denna situation. Sen kort ljudminne osv.
JockScott skrev:Det enda rätta som jag anser och har erfarenhet av är att spela med produkten under längre tid(dagar-veckor beroende på), sedan byta och spela med annan och efter en tid byta tillbaka. Då får man en klart bättre känsla vad som är förändrat, om det finns något.
There were several acknowledged weaknesses to the test. The number of participants and trials was not very high. Most people sat far from the sweet spot. The ideal situation, which would have allowed participants to audition A and B more than once before trying to identify X, was not possible because the length of time it would have taken to do so would have burned everyone out. (Many members of the second group said they were fried by the time 3:30 PM rolled around.) Switchers failed to turn on both amps three times, and Baci Brown of canine renown further interrupted the flow twice with scratching and barking at outside sounds and a perceived need to pee it all out in the yard. Finally, and perhaps of greatest significance, the time it took to switch cords was longer than the generally accepted 5 second length of human auditory memory. This reduced what Manny terms “the differential sharpness of perception” of participants.
JockScott skrev:Det enda rätta som jag anser och har erfarenhet av är att spela med produkten under längre tid(dagar-veckor beroende på), sedan byta och spela med annan och efter en tid byta tillbaka. Då får man en klart bättre känsla vad som är förändrat, om det finns något.
Det är ju rätt uppenbart, det blir självklart psykologiska effekter även i detta fall som påverkar testent troligen mer än det ni kallar öppna tester. Om du ska sitta i ett rum och blint ta ut skillnaden mellan 2,3 eller hur många produkter det kan vara och du vet inte vad du lyssnar på så sitter du i en pressat läge hur du än gör. Vem som helst kan i en pressad situation inbilla sig saker, och sedan troligen varken tänka eller höra klart. Man blir inte säker på något i denna situation. Sen kort ljudminne osv.
Jag är rätt säker att skulle jag sitta i en blindtest skulle jag inte ha många rätt på något, även om min bänkgranne skulle klara av situationen galant med nära 100% igt resultat då situationen i sig skulle ställa till det. Tycker blindtest är en rätt korkad och inte på något sätt tillförlitlig test.
Det enda rätta som jag anser och har erfarenhet av är att spela med produkten under längre tid(dagar-veckor beroende på), sedan byta och spela med annan och efter en tid byta tillbaka. Då får man en klart bättre känsla vad som är förändrat, om det finns något.
Fråga: Menar du att resultatet av ett sånt test påverkas saker som inte ingår i ljudet, som utseende, förväntningar, märke, etc, eller menar du att man kan bortse från det?
Kanske bara jag som inte har så livlig fantasi....
Rydberg skrev:En liten fråga till er alla? Hur ofta har ni upplevt järnspöken när ni lyssnat? Dvs hur ofta har de öppna och blinda testerna pekat på olika saker?
Jag vet inte med mig att det någonsin blivit nån skillnad i de fåtalet testar jag gjort. Personligen tror jag att "placeboeffekterna" inverkan är tämligen begränsad. Kanske bara jag som inte har så livlig fantasi....
Doktorn,
Vad du tar i! .
Rydberg skrev:En liten fråga till er alla? Hur ofta har ni upplevt järnspöken när ni lyssnat? Dvs hur ofta har de öppna och blinda testerna pekat på olika saker?
Jag vet inte med mig att det någonsin blivit nån skillnad i de fåtalet testar jag gjort. Personligen tror jag att "placeboeffekterna" inverkan är tämligen begränsad. Kanske bara jag som inte har så livlig fantasi....
Menade lite mer att man redan "vet", det kan säkert ändra utfallet.patrikf skrev:Rydberg:Kanske bara jag som inte har så livlig fantasi....
Placebo har inget med livlig fantasi att göra, det är bara mänskligt, du är väl ingen robot?
Ja det har jagmatson skrev:Rydberg skrev:En liten fråga till er alla? Hur ofta har ni upplevt järnspöken när ni lyssnat? Dvs hur ofta har de öppna och blinda testerna pekat på olika saker?
Har du blindtestat kablar?
Dr_Tinnitus skrev:SvanteDoktorn,
Vad du tar i! .
Nja, det vet jag inte?
Ser det bättre ut nu sen jag vräkte in några smileys?![]()
Nä, men allvarligt. Jag är rätt trött på att det från ljudnissars sida snackas skit om erkända testmetoer för att skydda sig själva eller sin egen "religion"
Påvisas det ingen skillnad i ett för ändamålet korrekt utformat blintest, så beror det i de allra flesta fall mer på att produkterna som testas är just väldigt lika i uppförande, än att det är fel på testmetoden.
Dr Tinnitus
Rydberg skrev:Sen är jag lite skeptisk till blindtestens upplösning, givet att det är en liten skillnad och man faktiskt kan höra skillnaden, skulle man då kunna peka ut det 19/20 ggr i blindtest? Jag är tveksam.
Jag tror man får in brus, som beror på den männskliga faktorn, i sådanhär mätningar tyvärr och det gör metoden lite trubbig, iaf om man bara lyssnar 20 ggr.