Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Jag har inget klokare svar att ge.
Men, eftersom ytor har olika egenskaper så kan man också säga att de har en signatur, en egenskap. Och alltså låter olika. I de avseendet har de ett egenljud, ja. MEN, de skapar inget ljud. De bara reflekterar (eller dämpar) det ljud som når dem. Alltså, de låter inte.
/ B
Svante skrev:Haha, nu ska vi se om det går att undvika en definitionsdebatt...
...
Aja, spelar roll om hundra år...
Bill50x skrev:Jag har försökt resonera med min bakre vägg men jag får bara skit tillbaka...
shifts skrev:Att skriva "egenljud" utan närmare precisering var dumt. Jag menade inte att den själv skulle komma i svängning och på så vis alstra eget ljud, utan tänkte på dess inverkan på den redan existerande ljudvågen.
Glöm det, då är du på fel forum - det här är forumet där allt handlar om definitioner.Svante skrev:Haha, nu ska vi se om det går att undvika en definitionsdebatt...
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Jag har försökt resonera med min bakre vägg men jag får bara skit tillbaka...
Då får du jobba lite, så du i alla fall kan få lite diffusa svar från den.
MagnusÖstberg skrev:Glöm det, då är du på fel forum - det här är forumet där allt handlar om definitioner.Svante skrev:Haha, nu ska vi se om det går att undvika en definitionsdebatt...
Claes skrev:Stig Carlsson var en av de första i ljudteknikhistorien att uppmärksamma och grundligt undersöka de tidiga reflexerna.
http://studioblue.se/forskning/akustik
http://studioblue.se/forskning/stig-carlsson
Stig höll en föreläsning på Studio Blue 1996. Som genom ödets välvilja blev denna första och enda av Stigs
föreläsningar inspelad. Alltsedan dess har alla elever vid Studio Blue vid något tillfälle fått möjlighet att höra
denna föreläsning i vilken Stig Carlsson utvecklar sig om sin forskning och sina rön.
Claes skrev:Aerob, det gläder mig att du är intresserad av Stigs föreläsning och hans rön. Vad gäller föreläsningen finns det dock inga planer på att tillgängliggöra den offentligt.
Jag vill inte riskera att Stigs föreläsning bidrar till missuppfattningar hos personer som saknar tillräcklig kunskap för att förstå vad han säger. Inte heller vill jag riskera att några av Stigs formuleringar tagna ur sitt sammanhang används som argument för tendentiösa sidospår. Det är bara av respekt för Stig samt min strävan att göra precis allt jag kan för att sprida kunskap om sakförhållandena i sammanhanget, som jag gör denna bedömning. Jag hoppas av hela mitt hjärta att alla musikälskare ska förstå mig.
Claes skrev:
Genom att inte tillgängliggöra föreläsningen offentligt försöker jag efter bästa förmåga ta mitt ansvar för att inte dra in Stig i antagonistisk pajkastning efter hans död.
Claes skrev:Aerob, stort tack för din kommentar och förståelse.
Bill50x, du verkar uppfatta det centrala i det jag skrev som kritik mot potentiella lyssnare i allmänhet och kanske mot dig själv i synnerhet. Det beklagar jag för det var inte alls min avsikt.
Det finns en mer eller mindre flytande gräns mellan att använda någon annans formulering tagen ur sitt sammanhang å ena sidan, och att inte förstå sammanhanget formuleringen är tagen ifrån å den andra. Oberoende av uppsåt och insiktsfullhet så känner jag mig moraliskt skyldig att göra vad jag kan för att undvika att Stig används som slagträ mot någon annan med hänvisning till att "han har sagt så på en Studio Blue-föreläsning jag har hört".
Genom att inte tillgängliggöra föreläsningen offentligt försöker jag efter bästa förmåga ta mitt ansvar för att inte dra in Stig i antagonistisk pajkastning efter hans död.
Claes skrev:Bill50x, du verkar uppfatta det centrala i det jag skrev som kritik mot potentiella lyssnare i allmänhet och kanske mot dig själv i synnerhet. Det beklagar jag för det var inte alls min avsikt.
Det finns en mer eller mindre flytande gräns mellan att använda någon annans formulering tagen ur sitt sammanhang å ena sidan, och att inte förstå sammanhanget formuleringen är tagen ifrån å den andra. Oberoende av uppsåt och insiktsfullhet så känner jag mig moraliskt skyldig att göra vad jag kan för att undvika att Stig används som slagträ mot någon annan med hänvisning till att "han har sagt så på en Studio Blue-föreläsning jag har hört".
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster