Förstärkare och effekt.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Förstärkare och effekt.

Inläggav meanmachine » 2011-08-29 22:27

Vill bena ut en par frågor som jag snubblade över.

Man talar om watt och det har blitt ett mått på hur bra nått är men en förstärkare är väl?

En spänningstransformator?

Det betyder ju att den leverar volt ut och den spänningen går över ett motstånd i den elektriska kretsen..

Effekt är ju mest vanlgit att tala om i förbrukningssyfte i elektriska krestar och i omvandlingsprincipen dvs det som itne nyttjas.

Hur kan då mändgen watt en förstärkare leverar vara av intresse? Varför har W fått plats och blitt norm för om en försärkare är bra?

Eller tänker jag galet. Eller mejkar jag ingen sense. :D
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-08-29 22:32

Spänningen är väl hyfsat irrelevant om den inte multipliceras med lite ström.

Man kan ju stå och vifta uppochner med sina armar i stor amplitud utan att för dens skull ha någon vidare ork i dem.

:wink:
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-29 22:40

Effekten en förstärkare kan lämna är ju mycket relevant ifall man vill kunna spela på en viss ljudnivå utan klippning.
Sen om du anger den i effekt(watt) eller i spänning(volt) och resistans(ohm) spelar mindre roll då den ena ger den andra.
Spänningen i kvadrat delat på motståndet ger ju effekten.

Sen säger det ju ingenting alls om hur "bra" förstärkaren låter.

Användarvisningsbild
Panelguy

Re: Förstärkare och effekt.

Inläggav Panelguy » 2011-08-29 22:47

meanmachine skrev:Hur kan då mändgen watt en förstärkare leverar vara av intresse? Varför har W fått plats och blitt norm för om en försärkare är bra?

Har verkligen watt blivit norm för om en förstärkare är bra? 8O
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-08-29 22:51

Panelguy skrev:
meanmachine skrev:Hur kan då mändgen watt en förstärkare leverar vara av intresse? Varför har W fått plats och blitt norm för om en försärkare är bra?

Mja, det har väl watt det åtminstone...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-29 23:01

Panelguy skrev:

Inte alls, inte på något vis och det där var ett påstående jag aldrig sett framföras.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-08-29 23:33

Jag vill nog ändå slå ett slag för uteffekt som ett kvalitetsmått.

Jag tror att bakgrunden till att det en gång var det var att man menade att förstärkare påverkar signalen så lite att det enda som är intressant är hur starkt man kan spela utan att det klipper.

Nu vet vi väl att förstärkare skiljer även på andra punkter, men ändå; skillnaderna mellan (de flesta) förstärkare är väldigt små om man inte driver dem över sin maxgräns.

Driver man dem däremot över sin maxgräns så att de klipper införs dock fel (distorsion) av en helt annan dignitet.

Därför är det viktigt att man har tillräckligt med effekt så att man inte behöver driva förstärkaren över maxgränsen.

Så i den mån man behöver spela starkt kan uteffekten vara en helt avgörande faktor för om förstärkaren är bra eller inte. Tvingas man (nåja, vem håller i den pistolen?) att driva förstärkaren för hårt så är felen mycket större än övriga fel. På så sätt är uteffekten viktig(-ast?).

Å andra sidan; behöver man bara 10 W så funkar en 100 W förstärkare lika bra som en 1000 W förstärkare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-30 00:30

Jag har aldrig sett så mycket effektdiskussioner och så stora effektbehov diskuteras på andra svenska hififora. Är faktisianer i högre grad lomhörda eller kan det vara något annat som påverkar? :-)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-30 08:06

Harryup skrev:Jag har aldrig sett så mycket effektdiskussioner och så stora effektbehov diskuteras på andra svenska hififora. Är faktisianer i högre grad lomhörda eller kan det vara något annat som påverkar? :-)

Nej, vi vill ha saker som faktiskt.se fungerar bra.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-30 08:20

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Jag har aldrig sett så mycket effektdiskussioner och så stora effektbehov diskuteras på andra svenska hififora. Är faktisianer i högre grad lomhörda eller kan det vara något annat som påverkar? :-)

Skulle det vara ett unikt önskemål som uppkommer efter att man reggat sig här?
Snarare en fixering vid stora effekter och låga frekvenser eftersom många tycker att extrem lågbas är kul. Och det är det väl, om återgivningen är hyggligt väl befriad ifrån resonanser. Innan minidsp tråden var det inte så många som kunde tänka sig en peq men jag tycker det är trevligt att fler provar.
Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-08-30 08:31

Nattlorden skrev:

Hur gick det där ihop med Nad 208 saru? :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-30 08:32

KarlXII skrev:Hur gick det där ihop med Nad 208 saru? :D

Utmärkt. Den fungerar bra eller inte alls.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-30 08:36

Harryup skrev:Skulle det vara ett unikt önskemål som uppkommer efter att man reggat sig här?

Nej, men här får man reda på sanningen om vad som är det,

Snarare en fixering vid stora effekter och låga frekvenser eftersom många tycker att extrem lågbas är kul.

Tror inte du skall börja dra där. Tror du skall börja dra i tåten "hur mycket effekt behöver jag om jag vill spela X dB i medel med y dB dynamik utan att det klipper?".

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-08-30 10:57

:D
Jag tror det är för att det är många som dels aldrig har hört distorsionsfri återgivning, dels aldrig lyssnar på högdynamiskt material, och dels aldrig riktigt försökt sätta sig in i vad det handlar om.

Din träffsäkra kommentar om lomhördhet är ett typiskt absurt exempel. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-08-30 11:34

Almen skrev:

Jag tror det är för att det är många som dels aldrig har hört distorsionsfri återgivning.

Men det har man om man skriver på Faktiskt eller vad menar du?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-08-30 11:39

Goldfinger skrev:
Almen skrev:

Jag tror det är för att det är många som dels aldrig har hört distorsionsfri återgivning.

Men det har man om man skriver på Faktiskt eller vad menar du?

Nej, det menar jag inte. Jag syftar på Harryups påpekande att det blir stora diskussioner; om alla tyckte lika skulle det näppeligen bli diskussion.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-30 16:18

Nja.
Även bland lågbasisterna är det väl väldigt olika vad som gäller så att det inte skulle bli diskussioner mellan de som gillar lågbas har jag svårt att se.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-08-30 16:18

meanmachine skrev:Eller tänker jag galet. Eller mejkar jag ingen sense. :D

Galet och galet... Okomplett, snarare.
Watt är ström * spänning. Säningen (ut) beror på inspänningen * försträkningen. Strömmen avgörs av lasten.

Om förstärkaren av nånon anledning inte klarar att putta ut den ström som lasten drar vid en viss utspänning så blir inte utsignalen lika (fast starkare då) som insignalen. Du får en förvrängning.
Likadant vid följande exempel:

Du har 100 ggr förstärkning. Du får en insignal på 1V. Då ska du ju få en utsignal på 100V. Men, om försträakren är byggd med en matningspänning på bara 50V så får du i bästa fall 50V på kontakterna ut också. En förvrängning igen, alltså .

Så: För att utsignalen inte ska fördärvas måste förstärkaren ha så bra med effekt att den klarar att förstärka insignalen så att den inte förvrängs med den last man har och vid det ljudtryck man önskar.

Alltså, en förstärkare med blygsam effekt kan alltså vara fullt tillräcklig i ett samanhang med oduglig i ett annat.
För att vara på den säkra sidan bör man därför alltid se till att ha massor av effekt 8)
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Återgå till Generellt om hifi