Reference 3A

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
buris

Reference 3A

Inläggav buris » 2011-09-16 12:48

Hej!!!
Jag undar ifall det är någon som äger lr har Lyssnat på Reference 3A Episode, som kan kan tala om för mej hur dom låter samt För och nackdelar med dom. Min reference för tillfället är Respons Grand Artist MK 2. Troligen kommer dom att drivas med rör elektronikTyp Ayon lr ARC.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-09-16 13:05

ur teknisk synvinkel tror jag inte reference har så mycket att hämta jämfört med response.
Inte estetiskt heller om du frågar mig :)
Mvh
Magnus

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-09-16 13:36

Är det denna?

Bild

Jag tror inte heller att den slår Respons. Reidar Persson är en mycket
kompetent högtalarkonstruktör dessutom.

Dessutom kräver inte responsarna så mycket av förstärkaren.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-16 14:38

Kraniet skrev:ur teknisk synvinkel tror jag inte reference har så mycket att hämta jämfört med response.
Inte estetiskt heller om du frågar mig :)

det är tur att smaken är som baken :) men vad bygger du dina åsikter angående den tekniska nivån på högalarna på?

det finns inte å mycket info om response att hitta men formen skvallrar inte om något särskilt tycker jag, snarare tvärtom
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-16 14:45

Jag har hört 3A högtalare hemma hos en bekant i USA. De lät förvånansvärt bra. Jag minns inte vilka modeller han hade men det var två olika modeller. Båda lät väldigt bra.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-09-16 15:08

3A passar utärkt om man har väldigt smal musiksmak och dess kraftiga frekvenspåvekan råkar passa in med rummets klang.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-16 15:47

Alexi skrev:3A passar utärkt om man har väldigt smal musiksmak och dess kraftiga frekvenspåvekan råkar passa in med rummets klang.

Finns det några mätningar du kan referera till?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
buris

Inläggav buris » 2011-09-16 15:55

Min musiksmak är väldigt bred, så man ska kunna lyssna på allt med dom, men inte opera lr jazz, sen lyssnar jag på det mesta beroende på humör.

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-09-16 16:04

Snygg högtalare!

Vad är det för element som sitter ovan (det "vanliga") diskantelementet, är det något slags "super-tweeter"?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-09-16 16:14

petersteindl skrev:
Alexi skrev:3A passar utärkt om man har väldigt smal musiksmak och dess kraftiga frekvenspåvekan råkar passa in med rummets klang.

Tror tom det finns en länk i någon tråd här på faktiskt. Deras filosofi är att inte använda något delningsfilter. Vad jag minns fanns det toppar och dalar uppåt 20dB.

Men min åsikt är baserad på att ha lyssnat en hel del på ovanstående och den mindre modellen.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-16 16:25

Alexi skrev:
petersteindl skrev:

Tror tom det finns en länk i någon tråd här på faktiskt. Deras filosofi är att inte använda något delningsfilter. Vad jag minns fanns det toppar och dalar uppåt 20dB.

Men min åsikt är baserad på att ha lyssnat en hel del på ovanstående och den mindre modellen.

De högtalare jag lyssnat på har i alla fall haft delningsfilter. De är minst 5-6 år gamla modeller.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
buris

Inläggav buris » 2011-09-16 16:35

det var något element som spelade utan delningsfilter , men jag kommer inte ihåg vilket.

Dom har en soft dome diskant och en super tweeter från Murata som spelar upp till 100 khz.

Återgå till Generellt om hifi