Diskutera!
Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:Varför låter högtalare med kortslagiga element bättre än de med lång slaglängd?![]()
Diskutera!
KarlXII skrev:Varför låter högtalare med kortslagiga element bättre än de med lång slaglängd?![]()
Diskutera!
Diskutera!
Diskutera!
paa skrev:T.ex så låter Seas P21LTS MYCKET bättre än P21REX, trots att P21LTS har ganska mycket längre slaglängd, så jag tror det är någon annan egenskap som göms i det hela som är viktigare än (begränsad) slaglängd.
DanNorman skrev:paa: Hur lång slaglängd ha P21LTS?
KarlXII: Det är inte en generell sanning! Det beror på att det är lurigare att göra element med lång slaglängd som låter bra
DanNorman skrev:jannemannen: Nä, du menar att större membranarea har gynnsammare akustisk impedans? För det är väl inte sämre med två 6,5"-are som kan röra sig 4 mm?
paa skrev:DanNorman skrev:paa: Hur lång slaglängd ha P21LTS?
KarlXII: Det är inte en generell sanning! Det beror på att det är lurigare att göra element med lång slaglängd som låter bra
Jag tror den har ungefär samma magnetkrets och talspollängd som t.ex dom nya CA22RNX vilka har ca 12 mm p/p linjärt, medan de äldre basarna som P21REX hade ca 6 mm.
Bill50x skrev:KarlXII skrev:Varför låter högtalare med kortslagiga element bättre än de med lång slaglängd?![]()
Diskutera!
Ja, det kan man ju diskutera
Stora element, som då inte behöver lika lång slaglängd, tycker jag ofta(st) låter tydligare och bättre i basen än mindre element där konen rör sig flera centimeter vid lite högre ljudtryck. Varför det är så vet jag inte och det kommer säkert dyka upp någon som påstår att jag har fel och inte skulle kunna höra skillnaden vid en blindtest...
Vad tycker ni andra?
/ B
bakerman22 skrev:Bill50x skrev:KarlXII skrev:Varför låter högtalare med kortslagiga element bättre än de med lång slaglängd?![]()
Diskutera!
Ja, det kan man ju diskutera
Stora element, som då inte behöver lika lång slaglängd, tycker jag ofta(st) låter tydligare och bättre i basen än mindre element där konen rör sig flera centimeter vid lite högre ljudtryck. Varför det är så vet jag inte och det kommer säkert dyka upp någon som påstår att jag har fel och inte skulle kunna höra skillnaden vid en blindtest...
Vad tycker ni andra?
/ B
Stora element som konen rör sej flera centimeter då ?![]()
IngOehman skrev:Både ja och nej.
Visst finns det ofta skillnader mellan ett valfritt element, och ett annat med
den dubbla membranarean och halva slaglängden (ofta till den senares för-
del) men det intressanta är kanske inte i lika hög grad effekten av en större
area, som effekten av en kortare slaglängd - som alltså som sådan kan vara
en fördel! Alltså även om den fortfarande får arbeta ensam.
Inte så att alla långslagigare element har en oöverstiglig nackdel, men så att
de flesta långslagiga element har så stora problem att det i praktiken är svårt
att använda dem, om man har höga krav på ljudkvalitet. Något man om man
bara studerar datablad ofta inte ser ens minsta ledtråd till, men som många
skarpa öron har upptäckt.
Men som sagt - det är inte oöverstigliga problem. Bara problem som för det
mesta finns där - för att de inte ens är kontemplerade eller upptäckta.
Vh, iö
Nattlorden skrev:Skall du ha pisksnärt, gå på magneto/elektrostater.... Ingen slaglängd, men stor area och blixtrande snabbt. Mina gamla Magnepan 1.4 hade membranyta som 3st 15".
Användare som besöker denna kategori: Alfacruizer och 17 gäster