Det mesta låter dåligt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Det mesta låter dåligt

Inläggav mx » 2011-09-17 09:40

Jag var in i en lokal hifibutik igår och provlyssnade lite hembio. Men usch vad
det lät dåligt.

På senare tid tycker jag att allting låter dåligt i dessa butiker. Har jag blivit för
bortskämd med riktigt bra saker samt ljudfixar hemma för att kunna
uppskatta "vanliga anläggningar" nu för tiden?

Försäljaren pratade om hur bra basen var, men det enda jag hörde var massor
med efterklang, dist och dylikt. Tänkte även hela tiden att "mina golvare går
ju för fasen djupare och renare än detta."

Lider ni också av denna sjukdom? :(
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-17 09:49

nej jag vill nog inte påstå att jag lider för att det låter dåligt genom många anläggningar
Bikinitider

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-09-17 09:50

Nöjet med att besöka hifibutiker och provlyssna örongodis har ju försvunnit
eftersom dyra superduperhögtalare presterar sämre än mina egna.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-17 09:56

ja det låter ju tråkigt att en du tappat något kul, själv har jag aldrig tyckt det varit särskilt roligt att gå runt å lyssna på andras grejjer
Bikinitider

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-09-17 10:00

Har en teori om att "dagens ljud" bottnar i dagens livsstil.

Dvs, egentligen bottnar det inte alls, eftersom det mesta idag sker på ytan.

Det funderas inte så mycket nuförtiden.
Det finns det inte tid till.
Verkar det som.

Om man inte funderar, resonerar och reflekterar, så blir det nog oftast inte speciellt bra.
Inte någonting blir bra, dvs det gäller absolut inte bara ljudprylar.

Men, nu gör det ju inte så mycket. För de flesta.
De flesta konsumenter tillhör den ytliga, ickefunderande karaktären, ständigt på språng.
De lyssnar på butiksdemon, och på den snackige säljaren, använder ett minimum av egna funderingar, och köper.

Jag generaliserar och överdriver en del, möjligen.
Men jag ville att min kommentar skulle vara stringent.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-09-17 10:01

Strmbrg skrev:Har en teori om att "dagens ljud" bottnar i dagens livsstil.

Dvs, egentligen bottnar det inte alls, eftersom det mesta idag sker på ytan.

Det funderas inte så mycket nuförtiden.
Det finns det inte tid till.
Verkar det som.

Om man inte funderar, resonerar och reflekterar, så blir det nog oftast inte speciellt bra.
Inte någonting blir bra, dvs det gäller absolut inte bara ljudprylar.

Men, nu gör det ju inte så mycket. För de flesta.
De flesta konsumenter tillhör den ytliga, ickefunderande karaktären, ständigt på språng.
De lyssnar på butiksdemon, och på den snackige säljaren, använder ett minimum av egna funderingar, och köper.

Jag generaliserar och överdriver en del, möjligen.
Men jag ville att min kommentar skulle vara stringent.

Det är tråkigt, men troligtvis sant.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-09-17 10:02

celef skrev:ja det låter ju tråkigt att en du tappat något kul, själv har jag aldrig tyckt det varit särskilt roligt att gå runt å lyssna på andras grejjer

+1. Är det roligare att det låter bättre borta än hemma? Va?

Vavavava? Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-09-17 10:03

KarlXII skrev:
celef skrev:ja det låter ju tråkigt att en du tappat något kul, själv har jag aldrig tyckt det varit särskilt roligt att gå runt å lyssna på andras grejjer

+1. Är det roligare att det låter bättre borta än hemma? Va?

Vavavava? Bild

Annars har man ju ingenting att längta till. :twisted:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-09-17 10:03

Strmbrg skrev:

Det tycker jag också men de flesta verkar tycka att det blir bättre om man dämpar. 8O
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-09-17 10:04

KarlXII skrev:
Strmbrg skrev:

Det tycker jag också men de flesta verkar tycka att det blir bättre om man dämpar. 8O

:lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-09-17 10:18

Dessutom går det ju alldeles utmärkt, att - tex - tillverka ett kabinett av kolfiberkomposit, med det mest påtagliga resultatet att det blev dyrt.

Ytligheten och icke-funderandet utgör dessutom grogrund för förgivettaganden av typen
"Man får vad man betalar för".

Dvs, PRISLAPPEN talar om för dig hur bra det låter.

Vidgar man det hela, så kan ju exempelvis klädbranschen vara intressant:
VARUMÄRKET*) talar om för dig hur bra kvalitet det är.

Att tröjan krympte, noppade sig och bleknade noterar man kanske inte ens.
Om man är gravt varumärkestroende, vill säga.

Överför gärna det sistnämnda till Hifins värld.

---

*) Varumärken säljs och köps.
Och de behöver inte representera eller garantera någonting, överhuvudtaget.
Inte ens om de INTE köpts eller sålts.
Det kan räcka med att "det gamla hederliga företaget" beslutat om en ny inriktning med nya prioriteringar.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-09-17 10:24

mx skrev:
KarlXII skrev:
Strmbrg skrev:

:lol:

Jag vet inte det jag. :)

Blir reflexmässigt skeptisk till massfenomen.
Dvs, ytlighetsrisken och därmed ickefundering är överhängande.
Däremot kan jag ju välja samma väg själv, efter att ha funderat själv.

Istället för att "baka in och knåda" otyget i diverse absorberande material, så kan man skicka undan skiten.

Vad är enklast och minst energikrävande:
Konfrontation eller avvisning?

:wink:

Användarvisningsbild
NB

Inläggav NB » 2011-09-17 11:56

Det är väl inte konstigt att det låter dåligt i de flesta butiker, hur bra förutsättningar får högtalarna där? Jag har inga större problem med att sortera bort mycket av det som rummet bidrar med. Men skulle aldrig köpa en högtalare efter bara en provlyssning borta, de måste provlyssnas i det rum där de faktiskt ska användas. Kan man inte sortera bort omgivningens bidrag kan det inte vara lönt att gå på mässor, butiker m.m annat än för att man gillar att titta på prylar eller för att sen kunna gnälla på ett forum över hur dåligt allt låter (vink vink sub..)

Sen får man gärna leva kvar på 70 talet och inte tro att det byggs något bra nu för tiden och bara skylla på att allt är så ytligt nu för tiden. Tycker det är synd att missa så mycket bra bara för att man vägrar ta till sig nya saker. Detta är ett vanligt fenomen bland medelålders män.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-09-17 12:09

NB skrev:
...

Sen får man gärna leva kvar på 70 talet och inte tro att det byggs något bra nu för tiden och bara skylla på att allt är så ytligt nu för tiden. Tycker det är synd att missa så mycket bra bara för att man vägrar ta till sig nya saker. Detta är ett vanligt fenomen bland medelålders män.

Hm, jag vägrar inte ta till mig nya saker.
Är bara inte så himla nyfiken och "på".
Gubbig trötthet, kanske?
8O

Hm, vad är det som är nytt egentligen?
Och som inte mest bara har att göra med lagring och distribution.

PS
Det där medelåldersfenomenet du nämner blir kanske vanligt hos dig också.
Om du nu inte redan är där vill säga.

:)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-09-17 12:31

NB skrev:Kan man inte sortera bort omgivningens bidrag kan det inte vara lönt att gå på mässor, butiker m.m annat än för att man gillar att titta på prylar eller för att sen kunna gnälla på ett forum över hur dåligt allt låter (vink vink sub..)

:lol: :o
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-17 12:45

mx skrev:Annars har man ju ingenting att längta till. :twisted:

Jodå! Ny, bra musik!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-09-17 12:52

Nattlorden skrev:
mx skrev:Annars har man ju ingenting att längta till. :twisted:

Jodå! Ny, bra musik!

Du har så rätt. :oops:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-09-17 13:33

Visst finns det väl butiker där prylarna inte kommer till sin rätt. Dock finns det butiker som har riktigt bra ljudrum, som Audio Concepts eller Martens level-3 rum, men även där finns det dom som tycker det låter fel - "det finns ju ingen bas" :lol:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-09-17 13:40

Själv tycker jag - måste det låta så j-a rätt? Det är egentligen bara roligt att det finns hela spektrat från riktig skit till saker med fel man kan förlåta till karaktärer man älskar till Det Perfekta Ljudet.

Jag menar, det ska ju vara kul att utforska alla sätt det kan låta på, inte bara snöa in på Perfektion och förakta allt annat. Man måste ju inte använda sånt som är riktigt dåligt (svårt att tycka om).

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-09-17 13:57

phloam skrev:Själv tycker jag - måste det låta så j-a rätt? Det är egentligen bara roligt att det finns hela spektrat från riktig skit till saker med fel man kan förlåta till karaktärer man älskar till Det Perfekta Ljudet.

Nej det behöver inte låta "rätt", vad nu det är. Jag blev bara aningen förvånad när jag hörde av någon som finner det av absolut största vikt att använda neutral/transparent elektronik att ett neutralt rum, som ett level-3 rum trots allt är om jag förstått rätt, lät basfattigt. Tycker man det låter basfattigt där är det nog snarare så att man är van vid en färgande baspuckel hemifrån :wink:

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-09-17 15:13

phloam skrev:Själv tycker jag - måste det låta så j-a rätt? Det är egentligen bara roligt att det finns hela spektrat från riktig skit till saker med fel man kan förlåta till karaktärer man älskar till Det Perfekta Ljudet.

Jag menar, det ska ju vara kul att utforska alla sätt det kan låta på, inte bara snöa in på Perfektion och förakta allt annat. Man måste ju inte använda sånt som är riktigt dåligt (svårt att tycka om).

Nix, det behöver inte låta rätt. Vad nu det innebär.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-09-17 21:14

Jag upplever likande saker, dvs att jag tappat känslan av wow vad bra det låter när jag går ut och provlyssnar på mässor och i butiker.
Större delen av tiden är det snarare "varför ska jag lägga pengar på den här"?

Tittar man på min anläggning är det inget märkvärdigt, en dator, ett par monoblock med antikvärde samt hemmasnickrade högtalare och dac.
Med tanke på dagens teknik och kunskap så har jag ofta känt mig besviken. Det borde låta bättre, det är ju för fasen folk som livnär sig på att bygga grejerna?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-09-18 02:25

mx skrev:Nix, det behöver inte låta rätt. Vad nu det innebär.

Sorry om jag var lite spydig där, jag menade mest att man kan försöka ha en "glaset halvt fullt"-attityd :) Både ha en strävan men ändå ha kul osv. :)

Användarvisningsbild
Sansui_OlleMirsch

Inläggav Sansui_OlleMirsch » 2011-09-18 22:08

mx skrev:Nöjet med att besöka hifibutiker och provlyssna örongodis har ju försvunnit

Jag känner konstigt nog samma sak. Mina Mirsch 2-21 som jag gav 60kr för 1997 ligger på en högre nivå än de flesta dyra (100k+) anläggningar jag lyssnat på. Detaljrikedomen är lika med elektrostatpaneler. Som bas har jag 2 st Seas 10" i separata lådor. Men vad vet jag?
Senast redigerad av Sansui_OlleMirsch 2011-09-18 22:21, redigerad totalt 1 gång.
*OM 3-29 Special 120w Panorama
*OM 3-28 4 ohm
*OM 3-28 8 ohm
*OM 2-21
*OM 2-21
*OM 2-21
*OM 2-35 (Expert)

*Sansui 1000A 1965 Tube
*Sansui AU-555A 1973
*Sansui 2000A 1970
*Sansui 1000X 1967

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-09-18 22:21

Sansui_OlleMirsch skrev:
mx skrev:Nöjet med att besöka hifibutiker och provlyssna örongodis har ju försvunnit

Jag känner patetiskt samma sak. Mina Mirsch 2-21 som jag gav 60kr för 1997 ligger på en högre nivå än de flesta dyra (100k+) anläggningar jag lyssnat på. Detaljrikedomen är lika med elektrostatpaneler. Som bas har jag 2 st Seas 10" i separata lådor. Men vad vet jag?

Jag förstår allvarligt talat inte riktigt vad ni lyssnar i för butiker där de lyckas få dyra och förhoppningsvis bra prylar att låta så uselt.

Användarvisningsbild
Sansui_OlleMirsch

Inläggav Sansui_OlleMirsch » 2011-09-18 22:29

Jag förstår allvarligt talat inte riktigt vad ni lyssnar i för butiker där de lyckas få dyra och förhoppningsvis bra prylar att låta så uselt.

Så som jag ser det så är det utvecklingen som man betalar för i de flesta fallen då högtalare är konstruerade på ganska gammaldags sätt och är i grund och botten lika.

Har man då tur (som jag tror att jag har) så är mina högtalare rätt balanserade vad gäller frekvensdelning och element och alla andra aspekter som spelar in. I mitt fall tror jag inte mina högtalarna kostade mycket att utveckla utan att Olle Mirsch hittade rätt filter till rätt element.

Men om du kan bevisa för mig att en dyrare högtalare är bättre vad gäller ljudkvalité på en teknisk nivå så är du välkommen.
*OM 3-28 4 ohm
*OM 3-28 8 ohm
*OM 2-21
*OM 2-21
*OM 2-21
*OM 2-35 (Expert)

*Sansui 1000A 1965 Tube
*Sansui AU-555A 1973
*Sansui 2000A 1970
*Sansui 1000X 1967

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-09-18 22:48

Sansui_OlleMirsch skrev:

Så som jag ser det så är det utvecklingen som man betalar för i de flesta fallen då högtalare är konstruerade på ganska gammaldags sätt och är i grund och botten lika.

Har man då tur (som jag tror att jag har) så är mina högtalare rätt balanserade vad gäller frekvensdelning och element och alla andra aspekter som spelar in. I mitt fall tror jag inte mina högtalarna kostade mycket att utveckla utan att Olle Mirsch hittade rätt filter till rätt element.

Men om du kan bevisa för mig att en dyrare högtalare är bättre vad gäller ljudkvalité på en teknisk nivå så är du välkommen.

"På en teknisk nivå"? Nej det kan jag inte och är heller inte intresserad av annat än hur de låter. Vad är det för vits med en högtalare som mäter bra men låter skräp? Det finns inget som säger att en dyr högtalare är bättre än en som kostar mindre men oftast tycker jag nog (tyvärr) att det stämmer. Jag vet dock många högtalare som kostar minst tre gånger så mycket som mina Magnepan 3.7 som jag inte skulle byta till. Jag känner inte till dina Mirschmodeller men har ägt ett par 3-27 i min ungdom :)

Användarvisningsbild
Sansui_OlleMirsch

Inläggav Sansui_OlleMirsch » 2011-09-18 22:58

"På en teknisk nivå"? Nej det kan jag inte och är heller inte intresserad av annat än hur de låter. Vad är det för vits med en högtalare som mäter bra men låter skräp? Det finns inget som säger att en dyr högtalare är bättre än en som kostar mindre men oftast tycker jag nog (tyvärr) att det stämmer. Jag vet dock många högtalare som kostar minst tre gånger så mycket som mina Magnepan 3.7 som jag inte skulle byta till. Jag känner inte till dina Mirschmodeller men har ägt ett par 3-27 i min ungdom :)

Ok :) kul å höra att du haft Mirsch! Hade varit intressant att lyssna på dina Magnepan.

MVH
*OM 3-28 4 ohm
*OM 3-28 8 ohm
*OM 2-21
*OM 2-21
*OM 2-21
*OM 2-35 (Expert)

*Sansui 1000A 1965 Tube
*Sansui AU-555A 1973
*Sansui 2000A 1970
*Sansui 1000X 1967