Sub och högpassdelning till stativare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zvenzzon

Sub och högpassdelning till stativare?

Inläggav zvenzzon » 2003-10-05 01:34

Ni som har stativhögtalare och sub, hur har ni delat? Högpass på stativarna, eller låter ni dem spela fullregister (och rulla av av sigsjälv)?

Kan väl kanske tillägga att jag själv kört tvåvägsdelning mellan sub (XLS 12") och stativhögtalare (paradigm titan) 80 hz, 24dB/oktav. Har väldiga problem med att integrera basen i nya lägenheten, funderar på att dela lägre...

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-10-05 03:00

Jag delar vid 80 Hz och 30dBs branthet, inga problem med integreringen 8).

När man delar under 100Hz och med hög branthet så ska det inte vara något problem. Om det ändå är problem så beror det ofta på för dåligt element eller deningsfilter vilket leder till skräp högre upp i frekves som ställer till det , i vart fall vad jag fått höra :roll:
Senast redigerad av Magnus 2003-10-05 13:29, redigerad totalt 1 gång.
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-05 11:39

Jag delar aktivt 3'dje ordning lp/hp vid 80 Hz och har inga egentliga problem men däremot när jag testade den XLS-sub som jag byggde (som skämtsamt ibland kallas resväskan) så hade jag en del problem beoende på vilket rumm som den spelade i. Men i nästan alla fall så gick det att möblera sig till en position där problemen nästan var borta.

Att det blir problem när man installerar EN sub är inte ovanligt. Resonanser som man tidigare inte har hört kommer pga att man får mer djupbaskapacitet att exiteras och bli märkbara. Har man två subbar så är det lite enklare genom möblering att reducera vissa resonanser.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
patrikpolly

Inläggav patrikpolly » 2003-10-06 10:07

Låter mina stativare spela hela vägen, sen får min sub ta vid @ 50 hz och nedåt :)

Men oftast kör jag utan sub...

Driver butiken HiEnd of Sweden i Stockholm

http://www.hiend.se

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2003-10-07 20:32

Nu har jag möblerat om lite. Suben hamnade mitt (+/- 1 meter) på bakväggen. Fungerar riktigt bra faktiskt, då har lyssnar nästan i mitten av rummet.

Nu sitter basen som ett knytnävsslag i ansiktet igen. (för att citera en känd svensk bilstereotidning)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-07 21:08

Fantastiskt! Tänk vad rummet kan åstadkomma! :)

Garttis till den 'nya' anläggningen!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2003-10-07 23:30

Nygamla isf...

Hade just denna möblering förut. Men senaste månaden har det varit en annan möblering - tills nu.

Fick aldrig till den möbleringen fast än jag försökte envist. Så det var bara att kånka tillbaka grejerna.

Faktum är att jag tycker jag fick till det lite bättre denna gången ändå (jämför med när jag hade liknande möblering förut). Har flyttat bak lyssningsplatsen en liten bit så att den inte längre är exakt i mitten (utsläckningar, urk) av rummet.

Fast det kliar ändå lite i fingrarna efter en till XLS12". Det skulle nog kunna bli hur bra som helst. Synd att det inte "kliar i plånboken" lika mycket.

Men nästa uppgradering lär nog ändå bli nya stativhögtalare. De matchar inte riktigt elektroniken tror jag.

Återgå till Generellt om hifi