Stör högtalarväggen grannen extra mycket?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Stör högtalarväggen grannen extra mycket?

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-13 15:00

Allo allo gott folk.
Det är så att jag snart skall flytt och i mitt kommande hifirum så är det så att den ena kortsidan vetter mot trapphuset och den andra mot grannarnas vardagsrum.

Jag har en känsla att den väggen som man placerar högtalarna på kommer störa rummet intilliggande mer än de andra tre väggarna. Har jag rätt?

I det fallet så borde jag placera högtalarna på den vägg som vetter mot trapphuset.
Problemet där är bara att det finns två stycken bärande stolpar som bygger ut 10cm från väggen ganska nära hörnen. Detta gör att det blir mer omständigt och inte lika snyggt att placera både basar och dämpning.

Frågan som då popade upp i mitt huvud är följande: "Hur mycket mer kommer jag störa grannarna om jag sätter högtalarna på den andra väggen som ligger vägg i vägg med deras vardagsrum?"

Vad tror ni?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-11-13 15:02

Min f.d högtalarväggsgranne klagade aldrig på att det var mycket störande ljud, dock på att böckerna hoppade ur bokhyllan.
Att han sen var döv kanske inte hör hit....

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-13 15:04

Haha jag det förklarade ju allt ^^
Tack så mycket för den oklanderliga analysen ;)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-13 17:19

Men högtalarväggen ska ju ändå vara den mest dämpade, och basljudet är ju det som tränger genom väggarna, var de än står, så det är nog inget problem att gå på plan 1.

Edit: Tog bort humor.
Senast redigerad av Ragnwald 2011-11-13 18:27, redigerad totalt 1 gång.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-11-13 17:29

jag tror avståndet pga ljudnivån har betydelse, högtalarväggen är närmast och därför xtra dålig för grannen
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-13 17:39

celef skrev:jag tror avståndet pga ljudnivån har betydelse, högtalarväggen är närmast och därför xtra dålig för grannen

Exakt så tänker jag. Varje dubblering av avståndet är ju en halvering av ljudtrycket. Så 6m vs 15cm borde ju göra en rejäl skillnad.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2011-11-13 17:50, redigerad totalt 1 gång.

eriken

Inläggav eriken » 2011-11-13 17:48

Med ett snyggt draperi över dämpet och pelarna skulle det kunna bli snyggt kanske? Fast jag tycker mig minnas att du har piP och det skulle ju göra att dom hamnar ca 10 cm från bakvägg vilket kanske inte är så optimalt? Eller de extra 4 centimetrarna kanske inte gör så mycket? Och om du kör delat så borde det ju spela än mindre roll då de ändå inte ska spela djupbas..

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-13 17:53

Jag använder basarna som stativ till piP så kan tyvärr inte hänga något draperi framför dem.

Visst går det att skära dämpet runt pelarna osv. så går absolut att fixa. Tänkte bara att utifall jag tänkte fel och det inte blir någon direkt skillnad för grannen så kunde jag lika väl vrida rummet 180grader.

Men lutar nu åt att jag kommer köra dem mot trapphuset och så får jag jobba runt pelarna. Hmm måste jag kanske skära i mattan med, mindre praktiskt.

mangs

Inläggav mangs » 2011-11-14 13:40

Stämmer verkligen -6dB per avståndsdubbling i ett lyssningsrum? Det gäller väl bara om ljudvågorna får sprida ut sig utan någon from av reflektioner?

Dessutom, Eftersom väggen i sig troligtvis kommer ta hand om de högre frekvenserna i någon grad är det troligtvis framför allt basbuller som grannen kommmer störas av så åtgärder för att minska dessa är intressanta.
De tre som jag kommer på på rak arm är:
1. Spela lägre (i alla fall på dumma tider)
2. Minska baskapaciteten i systemet
3. Se till att basljuden inte fortplanatar sig i onödigt mycket i golv/väggar.

Med detts i åtanke skulle jag troligtvis i alla fall starta med att placera högtalarna i andra änden av rummet då det är längre avstånd i väggar/golv till grannens rum. jag är dock osäker på om detta verkligen kommer hjälpa. Bästa är kanske att snacka med grannen och hitat tider när det är helt ok för dig att dra upp volymen. Kanske att du och han gemensamt går in och fdra upp lämplig volym för at tsedan avgöra hur det kåter inne hos honom och det är något som störs. Tror det är fortade och mer exakt än våra gissningar här.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-11-14 13:44

schmutziger skrev:Min f.d högtalarväggsgranne klagade aldrig på att det var mycket störande ljud, dock på att böckerna hoppade ur bokhyllan.

Hihihi! :mrgreen:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-14 13:47

jonasp skrev:
schmutziger skrev:Min f.d högtalarväggsgranne klagade aldrig på att det var mycket störande ljud, dock på att böckerna hoppade ur bokhyllan.

Hihihi! :mrgreen:

Låter som en plan! Kombiboende för döva & hifi/hembioentusiaster.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2011-11-14 14:55

Halkmatta? ;)

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2011-11-14 14:56

adzer skrev:Jag använder basarna som stativ till piP så kan tyvärr inte hänga något draperi framför dem.

Visst går det att skära dämpet runt pelarna osv. så går absolut att fixa. Tänkte bara att utifall jag tänkte fel och det inte blir någon direkt skillnad för grannen så kunde jag lika väl vrida rummet 180grader.

Men lutar nu åt att jag kommer köra dem mot trapphuset och så får jag jobba runt pelarna. Hmm måste jag kanske skära i mattan med, mindre praktiskt.

Finns det inte risk att basen fortplantar sig i pelarna och ut i restan av huset...?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-14 17:30

Ja kanske det men ljudet fotplantar väl sig lika mycket i resten av väggarna som pelarna?
Lådorna skall ju inte stå dikt an mot pelarna liksom.

Självklart får man tänka på hur högt man spelar och när. Detta handlar om att störa grannen så lite som möjlig med samma ljudnivå. Tjänar man något på att ställa högtalarna på en vägg längre bort från grannen är ju frågan?

Återgå till Generellt om hifi