Det är inte bara tekniken som avgör ljudet.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Det är inte bara tekniken som avgör ljudet.

Inläggav Strmbrg » 2011-11-13 16:32

Upptäckte att en av mina käpphästar stod och gnäggade i en annan tråd:

Eldare skrev:
...
Jag är tyvärr i den omständigheten att det som för mig är lyssningsrummet samtidigt är sällskapsrum, tv-rum och allmänt en plats där mitt intresse måste samsas med en massa andras. ...

Nu är jag väl ute och seglar, men jag har ibland funderat på hur den stämning man försätts i i vissa miljöer påverkar upplevelsen av vad man lyssnar på. Detta är nog ännu svårare att diskutera objektivt än vad som är en bra och en mindre bra högtalare så jag viker vänster...

Det är förmodligen den vanligaste situationen, att ha stereon i vardagsrummet.

Jag har alltid haft det innan jag flyttade hit.
Men å andra sidan bodde jag singel förut, så det blev inte så mycket kompromiss då heller.

Alltså, stämningen tycker jag är VÄLDIGT avgörande för upplevelsen.
Jag vill ha en - åtminstone - dämpad belysning, fast helst vill jag sitta med ögonen ÖPPNA i ett NÄSTAN helt mörkt rum.
Att blunda tycker jag inte ger samma resultat.

Apropå stämning:
Igår lyssnade jag på en biliotekslånad platta med Dvoraks sjua.
Jag tyckte inte att den där riktiga verklighetskänslan infann sig.
Medan jag lyssnade började jag faktiskt fundera lite på att vrida en aning på högtalarna.

Jag pausade, gick upp i köket och gjorde en kopp kaffe.

Väl nere igen, så fortsatte jag att spela från det ställa jag hade pausat.

8O

Nu lät det helt plötsligt väldigt illusoriskt!

Någon vridning av högtalare blev det aldrig.
Jag hade bara pausat, rest mig upp och rört på mig lite.

Hade inte ens smuttat på kaffet...

Hm, vill jag ha ett bra resultat, oavsett hur det går till?
Eller vill jag helst av allt optimera tekniken?

Utesluter det ena det andra?

Nej, det tror jag inte.

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2011-11-13 17:15

Jag vill vara lugn och avslappnad innan jag ska "uppleva" musik. Sedan lägga upp fötterna på skrivbordet, luta ryggstödet bakåt, lägga huvudet mot nackstödet och sedan blunda. Sitter jag och slösurfar och lyssnar på musik samtidigt får jag ingen riktig upplevelse. Känner jag mig inte avslappnad brukar jag inte äns försöka "uppleva" musik, för då vet jag att resultatet inte blir bra.

Det är en enorm skilnad på upplevelsen av musiken beroende på förhållande. Sitter jag och slösurfar kan jag tycka att det låter bra. Medans under rätt omständigheter förlorar jag totalt känslan av mitt rum, tappar all koppling till omvärlden och ljud får fysiska former.
Flac -> Foobar2000 + wasapi -> Weiss DAC-202 -> Sennheiser HD800

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-11-13 18:02

bredin_MKII skrev:Jag vill vara lugn och avslappnad innan jag ska "uppleva" musik. Sedan lägga upp fötterna på skrivbordet, luta ryggstödet bakåt, lägga huvudet mot nackstödet och sedan blunda. Sitter jag och slösurfar och lyssnar på musik samtidigt får jag ingen riktig upplevelse. Känner jag mig inte avslappnad brukar jag inte äns försöka "uppleva" musik, för då vet jag att resultatet inte blir bra.

Det är en enorm skilnad på upplevelsen av musiken beroende på förhållande. Sitter jag och slösurfar kan jag tycka att det låter bra. Medans under rätt omständigheter förlorar jag totalt känslan av mitt rum, tappar all koppling till omvärlden och ljud får fysiska former.

Yo!

Det är ju (väl?) resultatet som är det väsentliga.
Inte om man kommer dit medelst "teknik" eller någon annan metod...

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2011-11-13 18:06

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med denna tråd. Bra ljud behövs för att kunna ge en bra upplevelse när de personliga omständigheterna är rätt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-11-13 18:11

bredin_MKII skrev:Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med denna tråd. Bra ljud behövs för att kunna ge en bra upplevelse när de personliga omständigheterna är rätt.

Nej, det är naturligtvis inte helt klart vart jag vill komma.

Om det vore det, så skulle jag ju kunna hoppa dit direkt.

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2011-11-13 18:18

Strmbrg skrev:Nej, det är naturligtvis inte helt klart vart jag vill komma.

Om det vore det, så skulle jag ju kunna hoppa dit direkt.

:x

Hur upplever du musik när du lyssnar som du gör (öppna ögon/nerdimmat ljus)? Jag skulle aldrig kunna få samma upplevelser som jag får när jag lyssnar som jag gör, om jag hade lyssnat som du gör. Bara saken att jag skulle se skulle göra så jag alltid blev påmind om att jag satt i mitt rum framför datorn och inte var ute i rymden och fick en kosmisk orgasm av intryck. :oops:

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-11-13 19:10

För mig är utan tvekan lugn och ro, möjlighet till koncentration, det viktigaste och min dröm är att en dag kunna skapa inte bara en bra anläggning utan även en rogivande och avskild miljö för den att befinna sig i. Som det är nu inskränker sig mina möjligheter till annat än bakgrundslyssning till de halvtimmesperioder barnen är med mamma i affären eller till sena kvällar då familjen sover. Jag har märkt att lyssningen ger mycket mer de sena kvällarna trots att jag då måste använda låga nivåer. Jag behöver inte stressa och kan ta till mig musiken på ett helt annat vis. Dagtid i luckorna blir det forcerat och den sinnesstämningen lägger sig i vägen för vad som egentligen borde ha förutsättningar till en mer givande lyssning.

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2011-11-13 19:36

Skaffa hörlurar och en isolerad garderob :wink:
Tror faktiskt att hörlurar hjälper mig slappna av ytterligare, då jag vet att ingen annan i huset påverkas. Oavsett hur starkt eller hur sent jag spelar.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-11-13 19:54

bredin_MKII skrev:Skaffa hörlurar och en isolerad garderob :wink:
Tror faktiskt att hörlurar hjälper mig slappna av ytterligare, då jag vet att ingen annan i huset påverkas. Oavsett hur starkt eller hur sent jag spelar.

Lyssna med lurar är som onani min käre Bredin!

Det ska vara äkta vara. 8)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-13 20:04

Fast med hörlurar blir det inte riktigt likt det man hör/uppfattar i verkligheten. Det kan bli bättre med inspelningar gjorda för hörlurslyssning men det är minimalt med sådana utgivna. För mig är hörlurar en nödlösning och jag använder det allt mera sällan vid aktiv lyssning. Det kan bero på vilken typ av musik man lyssnar på. Musik med förankring i en verklig akustisk miljö är ju annat än panorerad multimono med efterklang på burk, för att ta ytterligheterna....

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2011-11-14 00:02

Nefilim skrev:Lyssna med lurar är som onani min käre Bredin!

Som om jag skulle veta om något annat :oops:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Det är inte bara tekniken som avgör ljudet.

Inläggav Harryup » 2011-11-14 10:02

Strmbrg skrev:Upptäckte att en av mina käpphästar stod och gnäggade i en annan tråd:

Eldare skrev:
...
Jag är tyvärr i den omständigheten att det som för mig är lyssningsrummet samtidigt är sällskapsrum, tv-rum och allmänt en plats där mitt intresse måste samsas med en massa andras. ...

Nu är jag väl ute och seglar, men jag har ibland funderat på hur den stämning man försätts i i vissa miljöer påverkar upplevelsen av vad man lyssnar på. Detta är nog ännu svårare att diskutera objektivt än vad som är en bra och en mindre bra högtalare så jag viker vänster...

Det är förmodligen den vanligaste situationen, att ha stereon i vardagsrummet.

Jag har alltid haft det innan jag flyttade hit.
Men å andra sidan bodde jag singel förut, så det blev inte så mycket kompromiss då heller.

Alltså, stämningen tycker jag är VÄLDIGT avgörande för upplevelsen.
Jag vill ha en - åtminstone - dämpad belysning, fast helst vill jag sitta med ögonen ÖPPNA i ett NÄSTAN helt mörkt rum.
Att blunda tycker jag inte ger samma resultat.

Apropå stämning:
Igår lyssnade jag på en biliotekslånad platta med Dvoraks sjua.
Jag tyckte inte att den där riktiga verklighetskänslan infann sig.
Medan jag lyssnade började jag faktiskt fundera lite på att vrida en aning på högtalarna.

Jag pausade, gick upp i köket och gjorde en kopp kaffe.

Väl nere igen, så fortsatte jag att spela från det ställa jag hade pausat.

8O

Nu lät det helt plötsligt väldigt illusoriskt!

Någon vridning av högtalare blev det aldrig.
Jag hade bara pausat, rest mig upp och rört på mig lite.

Hade inte ens smuttat på kaffet...

Hm, vill jag ha ett bra resultat, oavsett hur det går till?
Eller vill jag helst av allt optimera tekniken?

Utesluter det ena det andra?

Nej, det tror jag inte.

Om allt detta behövs för att till fullo njuta av musiken och lyssna in sig i den så att säga ( och jag håller med) , hur nära är då en testsituation där man skall sitta på helspänn för att möjligen höra skillnad? Särskilt i en gruppuppställning där andra verkar höra saker innan man själv kanske upptäcker nått. Kan det vara så att vissa skillnader hörs direkt och andra kommer när man får lyssna över en tid hemma? Kan det vara det som gör att Sprudel inte kör vågen då han lyssnar på en Bryston utan tycker att Linn är roligare?
Hoppas funderingarna inte är OT.
mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-11-14 10:41

Harryup skrev:
Om allt detta behövs för att till fullo njuta av musiken och lyssna in sig i den så att säga ( och jag håller med) , hur nära är då en testsituation där man skall sitta på helspänn för att möjligen höra skillnad? Särskilt i en gruppuppställning där andra verkar höra saker innan man själv kanske upptäcker nått. Kan det vara så att vissa skillnader hörs direkt och andra kommer när man får lyssna över en tid hemma? Kan det vara det som gör att Sprudel inte kör vågen då han lyssnar på en Bryston utan tycker att Linn är roligare?
Hoppas funderingarna inte är OT.
mvh/Harryup

Vad mig beträffar är funderingarna inte FÄ (Från Ämnet :) )

Jag har i många år nu (vilket inte MÅSTE tolkas som att jag är på rättare spår för det) ifrågasatt skillnadsletandets syfte.
Med betoning på just LETANDET då.

Att verkligen LETA efter skillnader har jag svårt att förstå skulle vara ett sätt att nå det syfte som, åtminstone JAG har numera, med innehavet av en stereoanläggning.
För MITT vidkommande och MITT syfte så är de STORA skillnaderna de som är intressanta.

De "ALLRA MINSTA" skillnaderna som jag KANSKE kan detektera kan jag förvisso engagera mig i också.
Men då i andra syften.
Nämligen då jag intresserar mig för själva apparaturen och/eller för min hörsel.

Och, visst. Det är naturligtvis inget fel i att ägna sig åt de små skillnaderna.
Men jag tycker att man bör fundera på sitt SYFTE först, och DÄREFTER göra sina prioriteringar och metodval.

---

En annan tanke:

Tänk vad bra det vore med placebo.
Om den var permanent, inte medförde stora utgifter, och verkligen gynnade musikupplevelsen.

---

PS
Jag utgår från att det finns massor med (jätte-)STORA förbättringar att göra i både min och de allra flesta andras anläggningar och rum.
Åtminstone om vi strävar efter upplevelser av realism.

Det betyder förvisso INTE att man MÅSTE försöka genomföra dessa förbättringar.
Men, i MINA ögon och öron verkar det väldigt märkligt att ISTÄLLET ägna sig åt sådant som man måste undersöka med raffinerade metoder som tex blindtester.

Dock: Säger inte att tex blindtester är "fel" eller "dumt". Det beror ju helt och hållet på vad SYFTET med dem är. Och det får ju den som ägnar sig åt dem definiera.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-14 10:51

Strmbrg skrev:Men, i MINA ögon och öron verkar det väldigt märkligt att ISTÄLLET ägna sig åt sådant som man måste undersöka med raffinerade metoder som tex blindtester.

Grundfelet är att du antar att det är istället snarare än också.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-11-14 10:58

Nattlorden skrev:
Strmbrg skrev:Men, i MINA ögon och öron verkar det väldigt märkligt att ISTÄLLET ägna sig åt sådant som man måste undersöka med raffinerade metoder som tex blindtester.

Grundfelet är att du antar att det är istället snarare än också.

Jag får ofta INTRYCKET av att det är just "istället" snarare än "också".
Men det intrycket behöver SJÄLVKLART inte ha något med verkligheten att göra.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-11-14 11:06

Strmbrg skrev:
Om den var permanent, inte medförde stora utgifter, och verkligen gynnade musikupplevelsen.

Välkommen till Vintageavdelningen! :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-11-14 11:17

phloam skrev:
Strmbrg skrev:

Välkommen till Vintageavdelningen! :)

Tack, kanske skall besöka den lite oftare.

Vi har ju både ett par Carlsson OA14 och ett par Snell E3 här hemma.
Ingen av dessa är väl någon jättehöjdare, men båda är naturligtvis lyssningsbara.

Jag tror jag lägger in en fråga om E3 där direkt.

Återgå till Generellt om hifi