Tycker ni om hörlurar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Tycker ni om hörlurar?

Inläggav mx » 2011-11-30 09:58

Är hörlurar ett bra alternativ till en riktig sterio? :?

Har åkt på en förkylning och därför fått lite nedsatt hörsel på ena örat. Hörlurar
är ingen höjdare då märkte jag. Fast finns det fler nackdelar, även om man
inte är förkyld? Vet att Ingvar Öhman inte gillar hörlurar. Men killen säljer ju
högtalare så vad vet man. :twisted: :lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-30 09:59

Nej !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-11-30 10:00

DVD-ai skrev:Nej !

Varför?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-11-30 10:15

Ja.

De högtalare jag träffat är bättre på två saker: ljudbild och magkänsla av bas. Allt annat är (goda) hörlurar bättre på: tonkurva, distorsion, pris, störning (bägge riktningarna), bandbredd, max nivå, tolerans för dålig omgivning.

Goda högtalare, slutsteg plus akustikfix är svårt att få mycket under 30k, hörlurar plus hörlursförtärkare fås för tiondelen av den summan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-30 10:31

mx skrev:
DVD-ai skrev:Nej !

Varför?

Jag anser allting låta bättre i en bra stereosetupp än i lurar.

Det låter mer "äkta" och avslappnat/ naturligt, dessutom så får man en mer fysisk ritkig upplevelse va musiken och man hör rummet osv med tillhörande ljudceneri på ett vettigt sätt.

Jag gillar inte lyssnings med hörlurar speciellt mycket...
Men då man inte har något val så får det ju duga.

men jag får inte ut ens närmelsevis samma njutning av musiken med hörlurar som med en bra setupp !
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-30 10:50

Lurar är helt överlägsna på en punkt: Att kunna lyssna utan att störa omgivningen. Det i sig är tillräckligt för att motivera hörlurarnas existens.

Riktigt bra lurar fixar rätt på många, men inte alla, parametrar. Möjligtvis med något likt Öhman X-feed når man ytterligare något längre.

Ersättare för högtalare är de inte i min bok, men det finns ju musikentustiaster som föredrar lurar också och de lär väl ha en annan smak på ljudbild och prioritera (överdriven) detaljupplösning? Eller har räknat ut hur mycket dyrare högtalare skulle bli för att nå samma kvalitetsnivå, så det är ett pris/prestanda-val?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-11-30 10:52

Vad är Öhman X-feed?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-11-30 10:54

Nattlorden skrev:Lurar är helt överlägsna på en punkt: Att kunna lyssna utan att störa omgivningen. Det i sig är tillräckligt för att motivera hörlurarnas existens.

+1.

Jag använder i princip bara hörlurar när jag ska lyssna på radio på mobilen eller kolla film på datorn.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-11-30 11:00

mx skrev:Vad är Öhman X-feed?

Öhmans variant på X-feed.

Allmänt så är hörlurar inte någon höjdare. Men på många ställen så finns inget alternativ. På jobbet t.ex. Då har man att välja mellan att lyssa på musik hörlurar eller inte alls. Sett ur det perspektivet så är hörlurar jättebra!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-11-30 11:05

Jag måste nog kolla upp vad det där X-feed är för något. :oops:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-30 11:19

mx skrev:Jag måste nog kolla upp vad det där X-feed är för något. :oops:

Det är högst generellt att man låter lite av den andra kanalen läcka in för att få en ljudbild utanför huvudet.... Med högtalarlyssning nås ju båda öronen av ljud från båda kanalerna, så sker inte i hörlurslyssning.
(Sen om det sker tidsfördröjning/fasskift eller någon frekvensgångsförändring samtidigt har jag ingen aning om)

Precis motsatsen till vad min Carver-låda (påstås) gör(a) för högtalarlyssning alltså.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-11-30 11:31

PerStromgren skrev:Ja.

De högtalare jag träffat är bättre på två saker: ljudbild och magkänsla av bas. Allt annat är (goda) hörlurar bättre på: tonkurva, distorsion, pris, störning (bägge riktningarna), bandbredd, max nivå, tolerans för dålig omgivning.

Goda högtalare, slutsteg plus akustikfix är svårt att få mycket under 30k, hörlurar plus hörlursförtärkare fås för tiondelen av den summan.

+1 och som Nattis sade, väldigt skönt att slippa terrorisera omgivningen med jobbig musik :D

Jag har lärt mig att gilla den speciella ljudbild och/eller "presentation" (som nån formulerade det i annan lurtråd) som lurar ger även om de naturligtvis inte kan göra allt det som högtalare gör.

Alla anläggingar borde omfatta ett par bra stationära lurar imho. Ett fantastiskt komplement som aldrig behöver konkurrera med, utan samexisterar med högtalare.

Utöver det är det fantastiskt med utvecklingen av riktig HiFi som verkligen är portabel. Roligt att få ha upplevt den revolutionen.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-30 11:48

Jag tycker det för det emsta är vansinnigt tråkigt att lyssna på musik med hörlurar, gillar det inte alls... :?

På bussar osv "duger det välL" men lyssnar nästan aldrig där oavsett, nu va det väll ca 2 månades sedan jag lyssnade på musik med hörlurar.
det låter så dött och ointressant med alla hörlurar jag någonsin lyssnat på, så jag tappar helt intresset för att lyssna.
Mvh//David

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-11-30 12:01

DVD-ai skrev:Jag tycker det för det emsta är vansinnigt tråkigt att lyssna på musik med hörlurar, gillar det inte alls... :?

På bussar osv "duger det välL" men lyssnar nästan aldrig där oavsett, nu va det väll ca 2 månades sedan jag lyssnade på musik med hörlurar.
det låter så dött och ointressant med alla hörlurar jag någonsin lyssnat på, så jag tappar helt intresset för att lyssna.

Bara för att sätta referensen: vad har du för högtalarsystem/rum respektive hörlurar?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-11-30 12:36

Det blir lite väl mycket höger/vänster med lurar men med ett korsmatningsfilter blir det bättre. Här Linkvitz original från 1971. Linkvitz var nog inte först med idén men det verkar som om principen blev känd via honom. Funkar fint och är enkelt att bygga eftersom det är passivt och monteras mellan slutsteg och lur.
Bild

Bild

Användarvisningsbild
lennartj

Nej tack.

Inläggav lennartj » 2011-11-30 13:08

Nej!
Hörlurar är inte kul alls för musiklysning.
En gång blev jag alldeles hänförd vid hörlurslyssning, det var ett härligt tryck i återgivningen så jag krämade på ordentligt.
Efter en stund fattade jag orsaken, mitt dåvarande bashorn spelade med. :oops:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-11-30 13:24

Hörlurar tycker jag är okej (förutsatt att man har högtalare att variera med), men en bra högtalarsetup är överlägset. Den fysiska känslan och att slippa inne-i-huvudet-ljudet är de främsta skälen för mig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Nej tack.

Inläggav Nattlorden » 2011-11-30 13:27

lennartj skrev:Nej!
En gång blev jag alldeles hänförd vid hörlurslyssning, det var ett härligt tryck i återgivningen så jag krämade på ordentligt.

Har alltid ansett det är så man skall lyssna i lurar om man skall få ut max av det. Lurar + subwoofer. Så du gjorde snarare rätt än fel. Men icke-störa-effekten går förlorad då.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-11-30 13:40

Nattlorden skrev:Har alltid ansett det är så man skall lyssna i lurar om man skall få ut max av det. Lurar + subwoofer. Så du gjorde snarare rätt än fel. Men icke-störa-effekten går förlorad då.

Har du provat det själv, med tanke på det kapabla system du har?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-11-30 13:42

Den här tråden är som gjord för Hum :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-30 13:47

PerStromgren skrev:
DVD-ai skrev:Jag tycker det för det emsta är vansinnigt tråkigt att lyssna på musik med hörlurar, gillar det inte alls... :?

Bara för att sätta referensen: vad har du för högtalarsystem/rum respektive hörlurar?

Jag har haft följande lurar att testa utförligt: AKG K501, K601, K701, SenhiZzzzer H600, H650, Dymerdynamics DTX 101 (eller något i den stilen...). och slutligen pionner sea1000 som kag har kvar idag.

Inte för att dom va bäst utan billigast 500 kr fick jag dom för och duger bra till det jag använder dom till och dom sitter vansinnigt skönt!
Klart bäst av alla lurar någonsin jag testat :)

drivningen har varit 2 st oliga modeller av Musicalfidalitys X-can, en V2 och en V3.
Sedan hade jag snabbt hemma en Ear90 också och sedan mitt Asus Essence ST.

Har inte kvar någon av dom separata hörlursförstärkarna idag.

Stereon har varierat, men senaste 3åren har det varit Ino i huvudsak.
Just då det begav sog och jag testade massor med lurar va det denna setupp som gälde.

toppar:Ino iPs
Moduler:Ino profundusP-4
steg 1: Meridin G55 bryggat
steg 2: Rotel bx980
filter: Ino cr80s
Och rummet är ett 11kvm litet rum med halvtaskiga förutsättningar ur många avsenden, Men som jag med mycket envishet lyckas kräma ut mycket väljud ur ;)

Edit: Nu har jag snubblat på tangenterna hur mycket som helst (jäfla ifån...) men stå ut! :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-30 14:02

PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:Har alltid ansett det är så man skall lyssna i lurar om man skall få ut max av det. Lurar + subwoofer. Så du gjorde snarare rätt än fel. Men icke-störa-effekten går förlorad då.

Har du provat det själv, med tanke på det kapabla system du har?

Nej, jag har inte tillräckligt bra lurar. Men hade jag haft en uppsättning Sennheisser Orpheus så hade jag provat det.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-11-30 14:12

DVD-ai skrev:Jag har haft följande lurar att testa utförligt: AKG K501, K601, K701, SenhiZzzzer H600, H650, Dymerdynamics DTX 101 (eller något i den stilen...). och slutligen pionner sea1000 som kag har kvar idag.

[...]

toppar:Ino iPs
Moduler:Ino profundusP-4
steg 1: Meridin G55 bryggat
steg 2: Rotel bx980
filter: Ino cr80s

OK. Då känner jag mig trygg med dina uttalanden om jämförelsen. Men förvånad. Livlöshet är inget jag märker vid hörlurslyssning själv.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2011-11-30 14:56

Utan lurar skulle jag bli tokig.
Varför då?
Jo, jag älskar musik, och skulle nog behöva hjälp om det inte fanns lurar, så jag kan njuta av musiken på alla oändliga resor, vare sig det är buss, tåg eller flyg.
Jag älskar lurlyssning.

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-11-30 15:59

lennartj skrev:Hörlurar är inte kul alls för musiklysning.

Det är väl snarare tvärtom, hörlurar är bra för den som vill lyssna på musik men sämre för den som lyssnar på hur bra återgivning man har... ;)

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-11-30 16:25

Nattlorden skrev:
lennartj skrev:Nej!

Har alltid ansett det är så man skall lyssna i lurar om man skall få ut max av det. Lurar + subwoofer. Så du gjorde snarare rätt än fel. Men icke-störa-effekten går förlorad då.

Håller med om att lur o sub är trevligt, man slipper rummets olater i toppen, och får den fysiska känslan i basen, mycket bra och fler borde testa det.

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2011-11-30 16:41

Jag kör i stort sett bara hörlurar. Högtalare använder jag bara när jag vill ha lite bakgrundsmusik :wink: . Som många säger blir ljudbilden och tryckkänslan lidande. Men med HD800 kan man både höra ljud utanför huvudet och känna hur öronen vibrerar. Sedan är smidigheten också mycket uppskattad. Bara koppla in och köra, sedan kan man vrida/tilta på huvudet hur mycket man vill.

Jag har kört med hörlurar flera timmar om dagen i ca 2år snart. Och är så bortskämd med det bra ljudet jag får att högtalare i de flesta fall bara är smärtsamma att lyssna på.

Jag ser hörlurar som det ända möjliga alternativet nu i och med att jag bor hemma i källaren och kan inte få in allt för mycket akustik. Och jag föredrar hörlursljudet över högtalare i dåligt rum, men skulle jag haft en bra anläggning i ett riktigt rum så skulle hörlurarna få vila.
Flac -> Foobar2000 + wasapi -> Weiss DAC-202 -> Sennheiser HD800

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-30 16:44

phloam skrev:
lennartj skrev:Hörlurar är inte kul alls för musiklysning.

Det är väl snarare tvärtom, hörlurar är bra för den som vill lyssna på musik men sämre för den som lyssnar på hur bra återgivning man har... ;)

:D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-11-30 16:56

Det är sant! Vill jag lyssna efter något speciellt i musiken, en detalj med stämmor, taktväxling, eller så, tar jag fram mina lurar. Jag vet inte varför det är så, men jag kommer på något sätt närmare musiken. Kanske är min återgivning via högtalare för dålig, det är inte omöjligt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-11-30 18:14

PerStromgren skrev:Ja.

När det gäller frekvensgång hos påstått bra hörlurar, så kan det skilja så mycket som 10 - 20 dB mellan olika modeller, och till synes slumpmässigt i olika frekvensregister, utan någon direkt designfilosofi. Alltså inte slumpmässigt exemplarsberoende, utan när man jämför olika modeller. Frekvensgången tycks kunna se ut lite hur som helst faktiskt. Det finns endast ett litet fåtal hörlurar som har designats utifrån hörselns och stereosystems egenskaper. Så jag måste be om att inte hålla med dig om det det där med tonkurvegenenskaperna hos hörlurar :idea: .
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Nästa

Återgå till Generellt om hifi