....kommer du ihåg denna högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ratata

....kommer du ihåg denna högtalare?

Inläggav ratata » 2005-01-01 22:17

Jag vill utöka min samling med ett par JBL-högtalare jag GLÖMT NAMNET PÅ!! Högtalaren tillverkades (tror jag) i slutet på 80-talet till i början på 90-talet. Ena sidan på den lutade något så den i profil blev nästan "pyramidformad". Det var en golvhögtalare ca. 160 cm. hög och hade en 15' i botten. Jag vill minnas att den såldes i både svart pianolack eller valnöt. Någon som kommer ihåg?...
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
Fanatic

Inläggav Fanatic » 2005-01-02 00:27

Användarvisningsbild
ratata

JAAAA!!!

Inläggav ratata » 2005-01-02 01:11

Tack, tack, tack!! Precis den jag letade efter. Jag glömde att säga att den hade en 8' eller 10' i mellanregistret men du gissade rätt på en gång! Tack för det! Jag har jobbat proffessionellt med ljud i många år så detta forum är kanske inte riktigt rätt för mig, jag vill att det skall vara högt o kraftfullt. Trots allt tar åren ut sin rätt och man börjar önska mer finlir...utan att för den skull glömma sitt förflutna. Därför har jag nu ett tag letat efter denna högtalare som har ett KRAFTFULLT mellanregister, nu skall jag bara leta upp någon som vill sälja mig sitt par!! Tack en än gång!! PS. Om någon läsare känner till var det finns ett par kan ni väl hojta? DS.

Användarvisningsbild
Fanatic

Re: JAAAA!!!

Inläggav Fanatic » 2005-01-02 01:26

Ratata skrev:Tack, tack, tack!! Precis den jag letade efter. Jag glömde att säga att den hade en 8' eller 10' i mellanregistret men du gissade rätt på en gång! Tack för det! Jag har jobbat proffessionellt med ljud i många år så detta forum är kanske inte riktigt rätt för mig, jag vill att det skall vara högt o kraftfullt. Trots allt tar åren ut sin rätt och man börjar önska mer finlir...utan att för den skull glömma sitt förflutna. Därför har jag nu ett tag letat efter denna högtalare som har ett KRAFTFULLT mellanregister, nu skall jag bara leta upp någon som vill sälja mig sitt par!! Tack en än gång!! PS. Om någon läsare känner till var det finns ett par kan ni väl hojta? DS.

Det fixar vi direkt ! :)

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=16420

hoppas de finns kvar !

Mvh. Daniel

Användarvisningsbild
ratata

hmm...

Inläggav ratata » 2005-01-02 02:18

Är det någon av er hifiknuttar som lyssnat på denna högtalare?? Jag tycker den är superb!! Det skulle vara kul att höra vad ni andra som har lite mer "referens" på området tycker (inte för att jag kommer ändra mig, jag VILL ha dessa burkar)...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: hmm...

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-02 12:50

Jag har för mig att de hette L250 när de kom. De är förmodligen ganska lika, kanske några småförändringar i delningsfiltret el.dyl. NNord på detta forum är JBL-tok så han kan du fråga också om fler detaljer. Jag minns att dessa högtalare stod i flera år på "City Stormarknad" (numera Power) i Gallerian i Stockholm. Något par fanns också på Ringens Ljud & Bild har jag för mig. Viktigt, se till att det par du hittar inte har bucklor på element, speciellt metalldiskanterna! Elementen bör finnas som reservdelar (kostar ganska mycket), men om de är skadade så är det definitivt prutläge!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2005-01-02 13:21

Om jag inte minns helt fel så hade väl inte dessa 250Ti några 15" i basarna utan 14"!?

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Re: JAAAA!!!

Inläggav dawen » 2005-01-02 20:07

Ratata skrev:Jag har jobbat proffessionellt med ljud i många år så detta forum är kanske inte riktigt rätt för mig, jag vill att det skall vara högt o kraftfullt. Trots allt tar åren ut sin rätt och man börjar önska mer finlir...utan att för den skull glömma sitt förflutna.

Du är inte ensam om att vilja ha högt och kraftfullt! :)

På vilket sätt har du arbetat professionellt med ljud? PA-verksamhet?
Common sense is not that common.

Varvet

Inläggav Varvet » 2005-01-02 21:23

Desa högtalare är mycket bra. Jag har storleken mindre JBL 240 ti
ock dom har samma högtalarelemet som 250 dock ej någon
mellanbas. Elementen är 14 tum 8tum 5tum och en titandiskant i
250.

Återgå till Generellt om hifi