Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Och görs det överhuvudtaget "24-bits mp3-filer"?
Teoretiskt är det andra alternativet bäst eftersom det (oftast) enbart ändrar brusgolvet medan snålkodning kommer ändra nyttosignalen.Svante skrev:Alltså vilket blir bäst, om man skulle snålkoda ett 24-bits original eller om man trunkerar och dithrar det som man brukar till CD-formatet.
"MP3 från 24 bit" bör det väl bli? Det blir lite konstigt att kalla MP3-filen 24 bits eftersom MP3 inte använder PCM.Och görs det överhuvudtaget "24-bits mp3-filer"?
MP3 och andra "lossy"-format är alltid destruktiva, men inte nödvändigtvis på ett sätt som ger hörbara skillnader mot originalet.Chopha skrev:Ett format som ickedestruktivt (beroende på vem man frågar) komprimerar bitinformationen i ljudfilen.
MrQaffe skrev:Bo Hansson höll på med komprimering från analogmaster för några år sedan när han ville lägga ut vita opus 3 som nedladdning, har för mig att han uttalade sig om att han tyckte att en överföring direkt till flacformat lät bättre än en normal cd överföring, men utan att veta detaljerna så är det lurigt att veta exakt vad de testade, och de måste ju ha nån form av adc för att göra flacen, men en flac ska vara bättre än cd om man låter filerna vara lika stora.
MrQaffe skrev:men en flac ska vara bättre än cd om man låter filerna vara lika stora.
FalloutBoy skrev:MP3 och andra "lossy"-format är alltid destruktiva, men inte nödvändigtvis på ett sätt som ger hörbara skillnader mot originalet.Chopha skrev:Ett format som ickedestruktivt (beroende på vem man frågar) komprimerar bitinformationen i ljudfilen.
Harryup skrev:Personligen ser jag mp3 som ett format för bärbart, så det spelar för mig ingen roll hur det låter. Sämre upplösning än cd även om det skulle vara ohörbart för stunden känns inte bra.
Mvh/Harry
mx skrev:MrQaffe skrev:Bo Hansson höll på med komprimering från analogmaster för några år sedan när han ville lägga ut vita opus 3 som nedladdning, har för mig att han uttalade sig om att han tyckte att en överföring direkt till flacformat lät bättre än en normal cd överföring, men utan att veta detaljerna så är det lurigt att veta exakt vad de testade, och de måste ju ha nån form av adc för att göra flacen, men en flac ska vara bättre än cd om man låter filerna vara lika stora.
Hur kommer det sig?
Jocke skrev:mx skrev:MrQaffe skrev:Bo Hansson höll på med komprimering från analogmaster för några år sedan när han ville lägga ut vita opus 3 som nedladdning, har för mig att han uttalade sig om att han tyckte att en överföring direkt till flacformat lät bättre än en normal cd överföring, men utan att veta detaljerna så är det lurigt att veta exakt vad de testade, och de måste ju ha nån form av adc för att göra flacen, men en flac ska vara bättre än cd om man låter filerna vara lika stora.
Hur kommer det sig?
Gissar att det blir allt sämre om man utför en serie konverteringar mellan olika digitala format... eller?
FalloutBoy skrev:Teoretiskt är det andra alternativet bäst eftersom det (oftast) enbart ändrar brusgolvet medan snålkodning kommer ändra nyttosignalen.Svante skrev:Alltså vilket blir bäst, om man skulle snålkoda ett 24-bits original eller om man trunkerar och dithrar det som man brukar till CD-formatet.
Objektivisten skrev:Låter det bra är det väl bra?
norman skrev:Jag skulle vilja ändra frågan en aning till:
Vilket sätt är bäst om man har begränsat utrymme?
(man får alltså valfritt välja samplingsfrekvens, bitdjup och eventuell snålkodning)
Om man har litet utrymme kan vi nog vara överens om att t.ex. mp3 låter bättre än icke snålkodat, men hur blir det om man har t.ex. utrymmet hos en cd som man skall ha in ett normalt album på (50 min)?
edit: hoppas jag inte var elak mot Svante nu när jag kastar in en ändrad fråga...
Conan skrev:Diskussionen har handlat om bitdjupet, men borde det inte vara minst lika intressant att titta på samplingsfrekvensen? En ljudfil från ett högupplöst system är ju inte bara t.ex 24 bitar utan även en samplingsfrekvens på säg 192 kHz.
Den praktiskt hörbara upplösningen i en perceptuellt kodad ljudfil kanske är lite "flytande", men vilken samplingsfrekvens jobbar mp3 med? Av det jag såg vid en kort sökning på nätet handlar det om max 48 kHz oavsett bitrate. Det är ju fortfarande "bättre" än CDDA i det avseendet men ganske långt från några 192 kHz.![]()
Finns det andra snålkodningsstandarder som bättre tar tillvara en hög samplingsfrekvens hos ursprungsfilen?
Harryup skrev:16/44 är inte ett förstörande format i förhållande till mycket som spelas in i Sverige eftersom man inte använder 24/96 i någon större omfattning då man inte har tid att hantera större filer. Allt enligt ett par välrenomerade inspelningstekniker/studioägare jag träffade.
Mvh/Harryup
Självklart är bruset en del an signalen. Jag kanske var lite otydligt, men det jag refererade till var skillnaden mellan brus och de kodningsartefakter (distorsion) som uppstår när man perceptuellt kodar en signal (men som i bästa fall inte är hörbara).Svante skrev:Det går egentligen inte att skilja på signal och brus så som du gör, man har en signal, bara, och den innehåller brus som man omöjligt kan skilja från nyttosignalen.
Inte nödvändigtvis. Filen kan ha nästan vilken samplingsfrekvens som helst, inklusive 44,1 och 48kHz.Conan skrev:En ljudfil från ett högupplöst system är ju inte bara t.ex 24 bitar utan även en samplingsfrekvens på säg 192 kHz.
Av det jag såg vid en kort sökning på nätet handlar det om max 48 kHz oavsett bitrate. Det är ju fortfarande "bättre" än CDDA i det avseendet men ganske långt från några 192 kHz.
Svante skrev:Om örat inte hör något över 20 kHz är det onödigt att koda något över 20 kHz.
FalloutBoy skrev:Kodarna är i regel optimerade för 44,1kHz och det är slöseri med de redan begränsade resurserna att koda ljud över 20kHz.
Conan skrev:Svante skrev:Om örat inte hör något över 20 kHz är det onödigt att koda något över 20 kHz.FalloutBoy skrev:Kodarna är i regel optimerade för 44,1kHz och det är slöseri med de redan begränsade resurserna att koda ljud över 20kHz.
Och det finns väl nästan ingen inspelning som har ett dymanikomfång på >96dB (16 bitar) så varför har vi då diskussionen om huruvida 24 bitars mp3 skulle kunna låta bättre? Det är väl minst lika "omöjligt" att på normala musikinspelningar höra skillnad mellan 16 och 24 bitar som mellan 44,1 och 96kHz samplingsfrekvens?![]()
Jag har för mig att jag hört (be mig inte om nån källa på det bara) att ökad samplingsfrekvens var mer hörbart än ökat bitdjup jämfört med CDDA's 16bit/44.1 kHz.
Jag förstår hur du menar och det skulle säkerligen gå att göra, men det känns inte särskilt meningsfullt. Har du ett fall där du behöver bevara ett extremt lågt brusgolv så kan du ju lösa det med noise shaping. Det är inga problem att hålla bruset vid de känsligaste frekvenserna 110dB (eller bättre) under full utstyrning i en 16-bitsignal, vilket bör räcka även i extrema fall.Svante skrev:Missförstå mig rätt, jag menar inte att det är ett skriande behov av ett 24-bitarsmedium, jag vill bara sätta fokus på att PCM inte alltid är oförstört och att det borde kunna bli ett bättre resultat på samma bitrate som CD om man i stället snålkodade 24-bitsfilerna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster