Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Eller nöjer du dig med att den "klarar" att återge den musik du faktiskt vill lyssna på?
DVD-ai skrev:Har länge haft det som mål, men insett att det är orealistiskt och dessutom svårt att ens komma nära om jag samtidigt ska värdesätta massor med andra mål jag har i livet.
adzer skrev:Mitt mål är att den skall klara allt som jag kan tänkas behöva. Om det sen finns ett specifikt scenario som någon annan kan komma på som den inte klarar berör inte mig, men jag vill aldrig riskera att gå över gränsen för vad systemet klarar när jag använder det.
mx skrev:adzer skrev:Mitt mål är att den skall klara allt som jag kan tänkas behöva. Om det sen finns ett specifikt scenario som någon annan kan komma på som den inte klarar berör inte mig, men jag vill aldrig riskera att gå över gränsen för vad systemet klarar när jag använder det.
En stor utmaning för ens stereoapparat är ju att den ska klara av ens fru
också. Eller om det är tvärtom. Jag är inte säker.
adzer skrev:mx skrev:adzer skrev:Mitt mål är att den skall klara allt som jag kan tänkas behöva. Om det sen finns ett specifikt scenario som någon annan kan komma på som den inte klarar berör inte mig, men jag vill aldrig riskera att gå över gränsen för vad systemet klarar när jag använder det.
En stor utmaning för ens stereoapparat är ju att den ska klara av ens fru
också. Eller om det är tvärtom. Jag är inte säker.
Haha den sitsen är jag inte i och har inga planer på att sätta mig i den heller ^^
Alexi skrev:Att återge ens allt jag lyssnar på är just nu för dyrt.. Infrabasar kilowatt slutsteg i mängder och gigantiskt akustikreglerat rum, skulle behövas.
Så frågan för mig handlar om hur mycket av det jag lyssnar på kan jag tänka min klara mig utan?
Jag avundas alla er som kan sitta och njuta av att lyssna även när det klipper för fullt. Träna aldrig upp er förmåga att höra detta!
mx skrev:DVD-ai skrev:Har länge haft det som mål, men insett att det är orealistiskt och dessutom svårt att ens komma nära om jag samtidigt ska värdesätta massor med andra mål jag har i livet.
Börja jobba på bank! Där finns det massor med pengar.
Alexi skrev:Att återge ens allt jag lyssnar på är just nu för dyrt.. Infrabasar kilowatt slutsteg i mängder och gigantiskt akustikreglerat rum, skulle behövas.
Så frågan för mig handlar om hur mycket av det jag lyssnar på kan jag tänka min klara mig utan?
Jag avundas alla er som kan sitta och njuta av att lyssna även när det klipper för fullt. Träna aldrig upp er förmåga att höra detta!
eriken skrev:För mig räcker det att stereon återger musiken på ett sätt som gör att jag inte reflekterar över hur det låter.
...
Flint skrev:Alexi skrev:Jag avundas alla er som kan sitta och njuta av att lyssna även när det klipper för fullt. Träna aldrig upp er förmåga att höra detta!
En enkel lösning är att vänja sig vid en lägre lyssningsvolym/nivå.
Strmbrg skrev:Tänk vad bra det vore, om jag vore helt och hållet tillfreds med en gammal DUX med högtalaren i locket.
(Gärna en beige-grå, med högtalardelen i orange, och själva "gallret" i form av runda små hål.)
Flint skrev:Strmbrg skrev:Tänk vad bra det vore, om jag vore helt och hållet tillfreds med en gammal DUX med högtalaren i locket.
(Gärna en beige-grå, med högtalardelen i orange, och själva "gallret" i form av runda små hål.)
Den anläggningen kanske gav dig mer lyssningsglädje då än vad din nuvarande gör nu. För mig var det så men med en Ferguson rullbandare.
eriken skrev:För mig räcker det att stereon återger musiken på ett sätt som gör att jag inte reflekterar över hur det låter. Jag vill inte sitta och filosofera över om det låter si eller så och om det kanske vore bättre om det lät lite annorlunda på något vis, då kommer jag bort från musiken och hamnar i någon sorts hifi-filosoferande istället.
Det ska alltså låta så lite högtalare som möjligt med så få irritationsmoment som möjligt. Jag blir har blivit halvt allergisk mot "hård" återgivning numera och föredrar helt klart en lugn och lite "tråkig" sådan istället.
Flint skrev:Det finns i alla fall några som gnuggar händerna åt det här med att anläggningen ska klara allt. Prylsäljarna och akustikfixarna. När kunderna har köpt och provat allt som finns och ändå hittat ett "klipp i slutsteget" är det akustikernas tur att fortsätta plånbokslänsningen. Marknadsföring kan knappast bli bättre än så. En nöjd kund är en dålig mjölkkossa.
mx skrev:Flint skrev:Det finns i alla fall några som gnuggar händerna åt det här med att anläggningen ska klara allt. Prylsäljarna och akustikfixarna. När kunderna har köpt och provat allt som finns och ändå hittat ett "klipp i slutsteget" är det akustikernas tur att fortsätta plånbokslänsningen. Marknadsföring kan knappast bli bättre än så. En nöjd kund är en dålig mjölkkossa.
Många hifihandlare anspelar ju just på fenomenet också. Jag har hört fler säga
"Innan jag skaffade den här produkten var jag inte nöjd. Jag slutade att lyssna
på musik. Köpte inga skivor!" -- sedan skaffade jag dessa nya högtalare och
allting blev roligt och bra.
Och då tänker ju säkert många, det är exakt så jag känner. Och slår till! Och
så lever man på placebo en tid, sedan återgår skiten till vardag och samma
problem återstår.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster