Ni som hört rör vs transistor.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
grimmer

Ni som hört rör vs transistor.

Inläggav grimmer » 2011-12-06 11:22

För er som verkligen ordentligt lyssnat på både bra transistor och rörförstärkare. Kan ni beskriva mer ingående vad ni tycker skillnaderna är?
Har du testat med samma högtalare är det ennu bättre. Förklara gärna ingående vad just Du tycker är skillnaderna, för och nackdelar. Istället för att bara säga "det låter varmt" förklara gärna vad du menar med just varmt, vad betyder det för dig osv. Jag du kanske förstår :)
Du får gärna skriva också vilka förstärkare du testat.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-06 11:43

Var är bäst? Diesel eller bensin? :D
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-12-06 11:49

Jag har bara lyssnat slarvigt, men kan kan mycket väl tänka mig att mycket av "värmen" kommer av den bashöjning som hög utgångsimpedans åstadkommer när den driver högtalare med en impedanspuckel i basen.. Lågdistorderande rörsteg med låg utgångsimpedans tror jag inte "låter" alls.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
grimmer

Inläggav grimmer » 2011-12-06 11:57

meanmachine skrev:Var är bäst? Diesel eller bensin? :D

Såna här frågor brukar spåra ut till att folk sätter sig i två läger, och en evig diskussion som efterföljd. Skulle vilja ha den personliga åsikten bara.

Personligen tror jag det handlar om hur väl man bygger eländet. Det finns nog rörstärkare som låter skitbra likaså som det nog finns transistorstärkare som låter skitbra. Jag tror inte att man lätt kan generalisera och säga "rör låter bäst!" t.ex. Därför är åsikten från folk som lyssnat ordentligt på båda läger intressant. Gärna yngre förmågor också som har hörseln kvar eftersom den oundvikligen förlorar omfånget i takt med åldern. En 15 årig musikfantast kanske tycker rörstärkare låter jätteburkigt, eller tvärtom. Många i 20 års åldern som säger "rör e ju bäst!" har oftast bara läst det i en tidning eller hört ryktet. Men när man väl frågar ut dom visar det sig att dom kanske inte ens har hört en rörstärkare, utan bara lyssnat på vad andra sagt om rörstärkare.
Man kan nog inte heller säga att transistor e skit t.ex. Då förlorar man sin trovärdighet för mig iaf.

En envis åsikt från Bengt, 62 bast, "gammalt e bäst! punkt slut!" är i jämförelse inte alls lika intressant heller. Ett öppet sinne är det mest trovärdiga att ta till sig av.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-06 12:08

Är det inte kombinationen av ett ljudsystem som till slut ger ett resultat.
En rörförstärkare isolerat som utplockad enhet kanske inte kan inrymmas i ett enkelt svar?

Betänkt två olika system .

1. Krell 300w monoblock med säg 84db 2,8ohms dippande stativare tillammans med CD div kablar. Låter riktigt bra. Trotts 5" basarna så levereras det -3db vis 40hz.

2. Här har vi en 15" coax i 2m horn och 106db Ljudet är försörjt av en 8w triod.

Dessa båda system låter magiskt bra i sina applikationer men om du skiftar förstärkare dem mellan? vad händer?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-12-06 12:11

Svårt att säga eftersom lyssningarna har varit med oilka högtalare i oilka rum etc.
Allmänt så har väl inte rör imponerat i annat än i gitarrförstärkare.
Men det är alltså allmänt. Jag vet från säkert håll att det går att göra, och görs, riktigt bra rörförstärkare. Men dom är alltid ganska kostsamma.
Fördelen med transistorer är enligt mig att man kan få en riktigt bra förstärkare för en i sammanhanget blygsam summa pengar.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-12-06 13:15

Rörförstärkare låter mer live, förflyttar inspelningen till dig medan transistorer förflyttar dig till inspelningen. Tycker också rör ger naturligare instrumenttimbre, å andra sidan kan återgivningen ibland vara 'larger than life'.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-12-06 13:21

En bra rörhäck och en bra sandlåda hör jag ingen skillnad på givet samma högtalare i samma rum, åtminstone inte med musik med infratoner.

Det finns rörhäckar som låter mysigt dock, har aldrig hört någon sandlåda ge samma upplevelse.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-06 13:24

Spelas det inom linjärt arbetsområde och inte med missanpassning förstärkare/högtalare så är det inga väsentliga skillnader.

Problemet, anser jag, är att pga effektbristen i rörkonstruktioner så är det svårt att begränsa sin spelning till arbetsområdet om man inte samtidigt väljer högeffektiva högtalare, gör man inte det så hamnar man i ett område där olika former av distorderande karaktärer framträder. Vissa gillar detta, andra gör det inte. Detta skall även ställas emot vilka mål var och en har med sin ljudåtergivning.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-06 13:36

Jag delar Objektivistens inställning men förstår också dom som har helt andra krav på återgivning vad gäller ljudvolym och tryck. Rörsteg eller trissor är bara olika verktyg att nå det utbyte man vill ha. Det är nog lättare att hitta ett trissesteg som kan spela på låg volym och som gör mig nöjd även om det har varit svårt än det är att hitta ett rörsteg som gör en nu frånvarande medlem med dragning till infekterade svampar nöjd. Det senare tror jag är omöjligt. Rätt verktyg till rätt uppgift. Inget konstigt i det.
Senast redigerad av Flint 2011-12-06 13:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-12-06 13:36

Jag har 6 stycken trisseförstärkare och 3 par högt i bruk här och anser att alla låter olika på normal lyssningsvolym, bra eller bättre beroende på de högtalarna de driver. Kanske är de alla felkonstruerade?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-06 13:39

Objektivisten skrev:Jag har 6 stycken trisseförstärkare och 3 par högt i bruk här och anser att alla låter olika på normal lyssningsvolym, bra eller bättre beroende på de högtalarna de driver. Kanske är de alla felkonstruerade?

Om du inte gillar ljudet är dom felkonstruerade för dig och din lyssning.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-12-06 13:43

Flint skrev:
Objektivisten skrev:Jag har 6 stycken trisseförstärkare och 3 par högt i bruk här och anser att alla låter olika på normal lyssningsvolym, bra eller bättre beroende på de högtalarna de driver. Kanske är de alla felkonstruerade?

Om du inte gillar ljudet är dom felkonstruerade för dig och din lyssning.

Jodå, jag gillar verkligen ljudet från ett par av dom. :) De kinkiga med karaktär och vissa brister.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-06 13:55

Då är det lugnt! :)

Användarvisningsbild
grimmer

Inläggav grimmer » 2011-12-06 14:24

meanmachine skrev:
Dessa båda system låter magiskt bra i sina applikationer men om du skiftar förstärkare dem mellan? vad händer?

Det är ju det jag undrar och hoppas du sitter inne med svaret på :)

Användarvisningsbild
grimmer

Inläggav grimmer » 2011-12-06 14:27

Jax skrev:En bra rörhäck och en bra sandlåda hör jag ingen skillnad på givet samma högtalare i samma rum, åtminstone inte med musik med infratoner.

Det finns rörhäckar som låter mysigt dock, har aldrig hört någon sandlåda ge samma upplevelse.

Äntligen nån med rakt svar, typ.
Men vad tusan är infratoner???

Användarvisningsbild
grimmer

Inläggav grimmer » 2011-12-06 14:28

Max_Headroom skrev:Svårt att säga eftersom lyssningarna har varit med oilka högtalare i oilka rum etc.
Men det är alltså allmänt. Jag vet från säkert håll att det går att göra, och görs, riktigt bra rörförstärkare. Men dom är alltid ganska kostsamma.
Fördelen med transistorer är enligt mig att man kan få en riktigt bra förstärkare för en i sammanhanget blygsam summa pengar.

Ok, men så du har jämfört två jämnlika gitarrförstärkare med samma gitarr? Vad upplever du vara den direkta skillnaden där då? Beskriv gärna så detaljerat som du kan och förklara vad du menar.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-12-06 14:30

Alla förstärkare låter likadant, ända tills de börjar klippa. Har jag hört. Från säkra källor. Om man blindtestar. :lol:
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-06 14:30

Jax skrev:Det finns rörhäckar som låter mysigt dock, har aldrig hört någon sandlåda ge samma upplevelse.

Testat Holfi?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-06 14:31

grimmer skrev:
meanmachine skrev:

Skiftar du så kommer stativarna att låta betydlgit sämre men skiftar du i den andra så hör du troligen INTE nån skilland.

Det handlar således om att skapa rätt förutsättninga för rätt ljudkedja och det kan vara oavsett rör eller transistorer, stativare, golvare eller vad du vill. Summan av ljudkedjan måste bli bra således kan man inte enkelt svara på om huruvuda rör eller transistorer är den perfekta lösningen.

Den perfekta lösning är den kedja som obrutet låter bra :) för att enkelt ge ett svar. Vad kejdan den innehåller kan vara olika.

Kan olika råvaror ge lika smak på kakan? Absolut. eller om inte annat väldigt lika.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
grimmer

Inläggav grimmer » 2011-12-06 14:31

Nattlorden skrev:Spelas det inom linjärt arbetsområde och inte med missanpassning förstärkare/högtalare så är det inga väsentliga skillnader.

Problemet, anser jag, är att pga effektbristen i rörkonstruktioner så är det svårt att begränsa sin spelning till arbetsområdet om man inte samtidigt väljer högeffektiva högtalare, gör man inte det så hamnar man i ett område där olika former av distorderande karaktärer framträder. Vissa gillar detta, andra gör det inte. Detta skall även ställas emot vilka mål var och en har med sin ljudåtergivning.

Ok ok, men vad anser DU mer ingående? Förklara och motivera gärna ordentligt. Speciellt vid det tillfället, om nu gjorts, jämfördes två olika stärkare med rör/transistor i samma rum, samma högtalare, samma musik, samma förutsättningar osv. Hur skulle du efter en nogrann lyssning och jämförelse beskriva skillnaderna, både gällande hög och låg volym?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-12-06 14:32

grimmer skrev:
Jax skrev:En bra rörhäck och en bra sandlåda hör jag ingen skillnad på givet samma högtalare i samma rum, åtminstone inte med musik med infratoner.

Äntligen nån med rakt svar, typ.
Men vad tusan är infratoner???

Infratoner är ett av mig påhittat ord för den allra djupaste basen. Typ ventilationsljud i en stor lokal. Känns mer än hörs.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
grimmer

Inläggav grimmer » 2011-12-06 14:33

meanmachine skrev:
grimmer skrev:
meanmachine skrev:

Skiftar du så kommer stativarna att låta betydlgit sämre men skiftar du i den andra så hör du troligen INTE nån skilland.

Det handlar således om att skapa rätt förutsättninga för rätt ljudkedja och det kan vara oavsett rör eller transistorer, stativare, golvare eller vad du vill. Summan av ljudkedjan måste bli bra således kan man inte enkelt svara på om huruvuda rör eller transistorer är den perfekta lösningen.

Den perfekta lösning är den kedja som obrutet låter bra :) för att enkelt ge ett svar. Vad kejdan den innehåller kan vara olika.

Kan olika råvaror ge lika smak på kakan? Absolut. eller om inte annat väldigt lika.

Du har nog alldeles förträffligt rätt i det du skriver. Men vad har DU upplevt för skillnad när du jämfört rör mot transistor, under exakt samma förutsättningar. Om nu så gjorts. Förklara gärna ingående de exakta skillnaderna du tyckte dig uppleva. Gärna vilka förstärkare dessa var osv. Hög, låg volym m.m.

Användarvisningsbild
grimmer

Inläggav grimmer » 2011-12-06 14:34

JanBanan skrev:

Alla förstärkare låter likadant, ända tills de börjar klippa. Har jag hört. Från säkra källor. Om man blindtestar. :lol:

Det är många "experter" inom många många områden som åkt dit Riktigt Ordentligt på just blindtester :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-06 14:35

grimmer skrev:Ok ok, men vad anser DU mer ingående? Förklara och motivera gärna ordentligt. Speciellt vid det tillfället, om nu gjorts, jämfördes två olika stärkare med rör/transistor i samma rum, samma högtalare, samma musik, samma förutsättningar osv. Hur skulle du efter en nogrann lyssning och jämförelse beskriva skillnaderna, både gällande hög och låg volym?

Ingen av den skall "låta" någonting alls om de används enligt konstens regler enligt mig. Förändras rörförstärkarens karaktär vid hög output så spelar du inte längre i arbetsområdet och då har du följande alternativ:

1) Skaffa en mer effektstark rörförstärkare så att det inte inträffar.
2) Skaffa en känsligare högtalare så du klarar högre volym på mindre uteffekt.
3) Gilla läget trots det färgar.
4) Använd steg med trissor som har så mycket effekt att det aldrig klipper.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-12-06 14:42

grimmer skrev:
Max_Headroom skrev:Svårt att säga eftersom lyssningarna har varit med oilka högtalare i oilka rum etc.

Ok, men så du har jämfört två jämnlika gitarrförstärkare med samma gitarr? Vad upplever du vara den direkta skillnaden där då? Beskriv gärna så detaljerat som du kan och förklara vad du menar.

Rörförstärkare låter mycket fetare, och allra bäst nära överstyrning eller med överstyrning. Dist alltså. Det är det man vill åt.
En rörförstärkare klipper mycket snyggare än en transistorförstärkare.
Det är också disten och kompressionen många audiofiler uppskattar med rörförstärkare.

Du kan prova själv hemma på datorn. Det finns idag VST och andra plugins som simulerar rörförstärkare väldigt bra, en del så bra att dom inte går att skilja från sina fysiska orginal. En del "pluggar" gör bara dist, klippning, kompression och lite EQ. Det är fusk. Dom "riktiga" gör en ren simulering av en fysisk förstärkare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
grimmer

Inläggav grimmer » 2011-12-06 14:43

Nattlorden skrev:
grimmer skrev:Ok ok, men vad anser DU mer ingående? Förklara och motivera gärna ordentligt. Speciellt vid det tillfället, om nu gjorts, jämfördes två olika stärkare med rör/transistor i samma rum, samma högtalare, samma musik, samma förutsättningar osv. Hur skulle du efter en nogrann lyssning och jämförelse beskriva skillnaderna, både gällande hög och låg volym?

Ingen av den skall "låta" någonting alls om de används enligt konstens regler enligt mig. Förändras rörförstärkarens karaktär vid hög output så spelar du inte längre i arbetsområdet och då har du följande alternativ:

1) Skaffa en mer effektstark rörförstärkare så att det inte inträffar.
2) Skaffa en känsligare högtalare så du klarar högre volym på mindre uteffekt.
3) Gilla läget trots det färgar.
4) Använd steg med trissor som har så mycket effekt att det aldrig klipper.

Men alltså, jag vill veta vad DU har upplevt för skillnad i en jämförelse mellan de rör och transistorstärkare du jämfört mot varandra under samma förhållanden. Märken, modell på dessa osv. Samt vad för skillnad mer ingående som DU upplevde på just de som du testat/jämfört? :P

Jag är inte ute efter råd eller tips, ska inte köpa något eller så. Jag vill veta vad den som skriver tycker efter att ha jämfört just sina grejjer. Här är ett simpelt EXEMPEL på ett svar:

"Tyckte rörstärkaren klarade höga volymer bättre, tyckte transistorstärkaren gav mer bas, osv osv". "Märken: Denon modell *** mot en McIntosh modell ***" "Högtalare modell ****" Know what i mean?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-06 14:44

Max_Headroom skrev:Det är också disten och kompressionen många audiofiler uppskattar med rörförstärkare.

Vet du att det är så? Hur vet du det i så fall?

Användarvisningsbild
grimmer

Inläggav grimmer » 2011-12-06 14:50

Max_Headroom skrev:
grimmer skrev:

Rörförstärkare låter mycket fetare, och allra bäst nära överstyrning eller med överstyrning. Dist alltså. Det är det man vill åt.
En rörförstärkare klipper mycket snyggare än en transistorförstärkare.
Det är också disten och kompressionen många audiofiler uppskattar med rörförstärkare.

Du kan prova själv hemma på datorn. Det finns idag VST och andra plugins som simulerar rörförstärkare väldigt bra, en del så bra att dom inte går att skilja från sina fysiska orginal. En del "pluggar" gör bara dist, klippning, kompression och lite EQ. Det är fusk. Dom "riktiga" gör en ren simulering av en fysisk förstärkare.

Ok men är detta vad du hört eller har du jämfört två stärkare direkt mot varandra själv? Vilka stärkare var det och vilken gitarr hade du?

Användarvisningsbild
grimmer

Inläggav grimmer » 2011-12-06 14:51

Objektivisten skrev:Rörförstärkare låter mer live, förflyttar inspelningen till dig medan transistorer förflyttar dig till inspelningen. Tycker också rör ger naturligare instrumenttimbre, å andra sidan kan återgivningen ibland vara 'larger than life'.

OK, vilka förstärkare var det du jämförde mot varann och med vilka högtalare?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi