Jag har lyssnat en del på Linn Majik 109 nu!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Inläggav mx » 2011-12-22 22:36

Bill50x skrev:
bassman skrev:Fan vad du vet mycket om Linn Richard. Har du följt Linns grejer länge? Kanske jobbat med att sälja detta märke.?

Undrar en med med häpet öppen mun :)

Richard har varit en riktig Linni men konverterat/blivit avprogrammerad :-)
Å så har han en bror som är ungefär likadan - hahaha!

/ B

Hans bror har också övergett skeppet. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2009-06-01

Inläggav ivor-isobarik » 2011-12-23 00:34

Hörde jag någon nämna Ivor :D ?

Jo,jag är nog en obotilg linnist! Jag känner definitivt att jag är hemma med det märket. Vår vän Pekka har fått en inneboende Öronvaxare från nittiotalet i julklapp som dragit i varenda tråd och nu står snart allt riktat åt rätt håll,dvs mot Mecka,eh ursäkta,Glasgow menar jag. Sjukt sjukt sjuuukt bra spelar det hos honom.

Pekka har ett par Keltik,han har även en nästan maxad LP12,däremellan har han ett riktigt fint försteg från Linn och mina gamla kloutar tillsammans med ett trimmat 4200,alltså ett nyare slutsteg. När aftonen började så stod prylarna i var sin quadraspirehylla,en dyrare sak för lågnivåkällorna,och en litre enklare för slutstegen. Skivspelaren hade en sån där trampolin II bottenplatta monterad. Den gamla Öronvaxaren spände skoningslöst sina stora ögonbrynsförsedda pepparkorn i Sudoko Vent hyllan och utbrast "-det där går rakt inte för sig" och ställde resolut alla komponenter utom LP12 an på golvet. därefter spelades det på tolvan i den svarta hyllan för att sedan testa om det lät annorlunda i billigare hyllan. Det spelade som natt och dag mellan underlagen! Vidare testades olika positioner i rummet för hyllan och till och med skarvarna på parkettgolvet visade sig vara osunda för denna känsliga apparat. Att ställa tillbaks lådorna i racken gick rakt inte för sig utan degenererade skoningslöst liret i musiken.

I detta skedet så nåddes kvällens bästa "tune" när LP12 stod i den billigare quadraspire bänken,utdragen åtta centimeter från väggen och med slutstegen på golvet.

Hur lät det då?

Ja hur fan ska man förklara? Jag har aldrig i hela mitt liv hört något bättre,som exempel så la vi på en Bob Dylan ("oh mercy") och spelade låten Political World,i samma veva kallade naturen på mig och jag kom på mig själv med att stå på muggen i säkert tio minuter och bara digga till musiken. Spelade som om man var på en riktigt bra konsert och bandet spelade i rummet intill..

Political Wold ja,för att återgå till den låten,jag har hört den ett antal gånger men aldrig upplevt den så här. Dylan låter ynklig i början "We live in a political world" nästan som om han ber om ursäkt för att han framför den,sedan fortsätter han "where love don´t have any place"

därefter kommer en salva av smockor åt bäde höger och vänster och man får verkligen känslan av en förbannad Dylan som verkligen menar vad han sjunger. Låten ökar i intensitet och blir till en kokande gryta som man sugs med i allt eftersom man lyssnar på den.

Med Inogrejorna och streamad källa var den här låten snygg,tydlig men menlös.
Hifimässigt imponerande men ur Bob Dylan synpunkt så skulle jag ha sammanfattat låten så här:

"We live in a political worldLove don’t have any placeWe’re living in times where men commit crimesAnd crime don’t have a faceWe liveinapolitical worldIcicles hanging downWedding bells ring and angelssingClouds cover up the groundWe live in a politicalworldWisdomis thrown into jail
It rots in a cell, is misguided as hell
Leaving no one to pick up a trailWe live in a political worldWhere mercy walks the plank
Life is in mirrors, death disappears
Up the steps into the nearest bank
We live in a political world
Where courage is a thing of the past
Houses are haunted, children are unwanted
The next day could be your last
We live in a political world
The one we can see and can feel
But there’s no one to check, it’s all a stacked deck
We all know for sure that it’s real
We live in a political world
In the cities of lonesome fear
Little by little you turn in the middle
But you’re never sure why you’re here
We live in a political world
Under the microscope
You can travel anywhere and hang yourself there
You always got more than enough rope
We live in a political world
Turning and a-thrashing about
As soon as you’re awake, you’re trained to take
What looks like the easy way out
We live in a political world
Where peace is not welcome at all
It’s turned away from the door to wander some more
Or put up against the wall
We live in a political world
Everything is hers or his
Climb into theramandshoutGod’s name
Butyou’reneversurewhat it is"


Man lyssnar till första strofen och sedan är det bara blablablablabla,lite snyggt lir och atmosfär,och en platta som man är totalt spyless på sedan just öronvaxtiden.

Hos Pekka var det inte så,det var som en helt ny platta,jävligt bra och intressant.

Hur det slutar vet vi inte ännu,Pekkas nye lekkompis verkar ytterst noggrann,tolvan har fått en alldeles egen vägghylla,extremt välinstalerad och det verkar som om lågnivåkällorna hittat in i rätt hyllplan-givetvis framlyssnat. Motorstyrningen längst upp,RIAA under och Klimax kontrolen längst ner.

När ett gammalt Linnsystem får den uppmärksamhet den kräver så bara levererar och levererar det!

Visst ja,jag åkte förbi min svåger som också har grammofon numera,efter lite handpåläggning och justering av bland annat åtdragningspunkter som vi funnit kritiska så kom frälsningen strömmande ut ur ett par gamla Kaber också,jag fick honom att börja digga Louis Armstrong och gammal hederlig Kommunistmusik på plattor som han aldrig ens skulle drömma om att försöka spela innan.

Linn Rules och Foundation First!

God jul på er alla vänner!

...Och Ivor vände sitt ansikte mot eder...
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2011-12-23 01:31

Haha Isobarik, du är fan-i-mej underbar :lol:

Men seriöst robban z har ju alltid låtit som en gisten tjärstubbe! I alla fall dom senaste 20-30 åren..! Han och Dio är satans påfund :wink: Tuna till nåt bra..!

Får man komma å lyssna av din setup mellandagarna McIvor? :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2011-12-23 07:31

Go Jul på dig Ivor !

Härlig läsning och jag är helt klart intresserad av att lyssna på lite mysiga Linnprylar :)
Jag sätter, och har alltid gjort, musiken i första rummet och spelglädje är A&Oooo!
Jag tycker att jag får mycket av det med Ino, Men då jag inte lyssnat knappt alls på Linn ( :oops: ) så vore det kul att höra hur ett par sådanna högtalare/toppar levererar musiken.

Vad dom gör annorlunda än t.ex. Ino Audio eller Decisive Audio ?
Som är dom två märken som jag i stort håller högst för tillfället.

Kram och God Jul på er alla underbara HiFinördar! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2011-12-23 15:04

God jul på er alla ! :)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
ivor-isobarik
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2009-06-01

Inläggav ivor-isobarik » 2011-12-24 14:45

God Jul själv!

Bassman:
Vi får ta oss en resa till Boden i så fall,Pekka har mina Kloutar(slutstegen alltså)men så snart jag får ihop bitarna så kan vi väsnas lite:)

Beställde Cashskivan som Ubbe så diaboliskt hade i sin gömma. Fick vända mig till US & A som Borat skulle ha sagt för att hitta ett exemplar.
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Inläggav mx » 2011-12-24 17:16

DVD-ai skrev:Go Jul på dig Ivor !

Härlig läsning och jag är helt klart intresserad av att lyssna på lite mysiga Linnprylar :)
Jag sätter, och har alltid gjort, musiken i första rummet och spelglädje är A&Oooo!
Jag tycker att jag får mycket av det med Ino, Men då jag inte lyssnat knappt alls på Linn ( :oops: ) så vore det kul att höra hur ett par sådanna högtalare/toppar levererar musiken.

Vad dom gör annorlunda än t.ex. Ino Audio eller Decisive Audio ?
Som är dom två märken som jag i stort håller högst för tillfället.

Kram och God Jul på er alla underbara HiFinördar! :D

De färgar ljudet mycket mer. Och kul låter det. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Inläggav mx » 2011-12-24 17:17

Och god jul och allt såntdärnt! :D
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2012-03-21 11:34

ivor-isobarik skrev:...och ställde resolut alla komponenter utom LP12 an på golvet. därefter spelades det på tolvan i den svarta hyllan för att sedan testa om det lät annorlunda i billigare hyllan. Det spelade som natt och dag mellan underlagen! Vidare testades olika positioner i rummet för hyllan och till och med skarvarna på parkettgolvet visade sig vara osunda för denna känsliga apparat. Att ställa tillbaks lådorna i racken gick rakt inte för sig utan degenererade skoningslöst liret i musiken.

I detta skedet så nåddes kvällens bästa "tune" när LP12 stod i den billigare quadraspire bänken,utdragen åtta centimeter från väggen och med slutstegen på golvet. ...


Har nu läst i flera trådar om hur otroligt stor skillnad en placering på millimetrar, ja till och med tiondels millimetrar kan göra på en linnutrustning. Många skriver att de bara lyssnar till musik och inte ljud. De ägnar sig inte åt testande osv. Samtidigt "tunar" de mest hela tiden verkar det som. Att fixa akustik verkar inte alls nödvändigt bara man "tunar" rätt. Menar du att anläggningen ovan lät dåligt innan "natt och dag" förändringen skedde? Hur är det möjligt att den utrustningen kan låta illa? Hur mycket tid ägnar sig en sann linnägare åt tuning?

Jag har några minnen från en tid då jag övervägde att bli Linn-ägare och besökte High Fidelity i Stockholm. Ska skriva om det i min medlemspresentation en vacker dag. Att jag aldrig glömmer mina besök hos High Fidelity kan jag avslöja redan nu, liksom att jag, hittills, aldrig ägt en linnpryl. Ändå påverkade besöken på Karlavägen mitt musiklyssnande för all framtid...
Sitter nöjd :)

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2012-03-21 19:47

hifikg skrev:
ivor-isobarik skrev:...och ställde resolut alla komponenter utom LP12 an på golvet. därefter spelades det på tolvan i den svarta hyllan för att sedan testa om det lät annorlunda i billigare hyllan. Det spelade som natt och dag mellan underlagen! Vidare testades olika positioner i rummet för hyllan och till och med skarvarna på parkettgolvet visade sig vara osunda för denna känsliga apparat. Att ställa tillbaks lådorna i racken gick rakt inte för sig utan degenererade skoningslöst liret i musiken.

I detta skedet så nåddes kvällens bästa "tune" när LP12 stod i den billigare quadraspire bänken,utdragen åtta centimeter från väggen och med slutstegen på golvet. ...


Har nu läst i flera trådar om hur otroligt stor skillnad en placering på millimetrar, ja till och med tiondels millimetrar kan göra på en linnutrustning. Många skriver att de bara lyssnar till musik och inte ljud. De ägnar sig inte åt testande osv. Samtidigt "tunar" de mest hela tiden verkar det som. Att fixa akustik verkar inte alls nödvändigt bara man "tunar" rätt. Menar du att anläggningen ovan lät dåligt innan "natt och dag" förändringen skedde? Hur är det möjligt att den utrustningen kan låta illa? Hur mycket
tid ägnar sig en sann linnägare åt tuning?

Jag har några minnen från en tid då jag övervägde att bli Linn-ägare och besökte High Fidelity i Stockholm. Ska skriva om det i min medlemspresentation en vacker dag. Att jag aldrig glömmer mina besök hos High Fidelity kan jag avslöja redan nu, liksom att jag, hittills, aldrig ägt en linnpryl. Ändå påverkade besöken på Karlavägen mitt musiklyssnande för all framtid...


Det du beskriver stämmer.

En riktigt bra högtalare behöver ställas in med millimeter i noggrannhet.* En dålig högtalare låter halvbra litet varstans.

Än värre blir det vid användande av undermåliga signalkällor. Då kan du aldrig höra vart den rätta placeringen ska vara av högtalarna.

...då låter det ostämt, odefinierat och falskt i alla lägen . :P


* Detta kan tydligt höras även utanför lyssningsrummet.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2012-03-21 19:54

Richard skrev:...En riktigt bra högtalare behöver ställas in med millimeter i noggrannhet ...


Och lyssningspositionen saknar betydelse förmodar jag, bara högtalaren står på millimetern rätt, eller är det tandläkarstol som gäller? ;-)
Sitter nöjd :)

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2012-03-21 19:56

mx skrev:
DVD-ai skrev:Go Jul på dig Ivor !

Härlig läsning och jag är helt klart intresserad av att lyssna på lite mysiga Linnprylar :)
Jag sätter, och har alltid gjort, musiken i första rummet och spelglädje är A&Oooo!
Jag tycker att jag får mycket av det med Ino, Men då jag inte lyssnat knappt alls på Linn ( :oops: ) så vore det kul att höra hur ett par sådanna högtalare/toppar levererar musiken.

Vad dom gör annorlunda än t.ex. Ino Audio eller Decisive Audio ?
Som är dom två märken som jag i stort håller högst för tillfället.

Kram och God Jul på er alla underbara HiFinördar! :D

De färgar ljudet mycket mer. Och kul låter det. :)


Nej, det låter mera stämt, och därmed mera kul. 8)
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2012-03-21 20:01

hifikg skrev:
Richard skrev:...En riktigt bra högtalare behöver ställas in med millimeter i noggrannhet ...


Och lyssningspositionen saknar betydelse förmodar jag, bara högtalaren står på millimetern rätt, eller är det tandläkarstol som gäller? ;-)


Det fina med tunemethod är att det låter bättre överallt i rummet- tom utanför det ! *....så någon tandläkarstol behövs inte vid lyssningspositionen.


* tyvärr är mörkret kompakt här på faktiskt, det behövs en demonstration av metoden för att förstå den, vilket nästan ingen gör här... 8)

Uppmanar därför alla att prova metoden.

Några enkla förbättringar som även gäller för hifiprylar som inte är så bra:

1. Placera högtalarna enligt tunemethod.
2. Dra åt elementskruvarna litet extra.
3. Undvik kontakt med väggen bakom högtalaren ( inte ens kabeln bör nudda väggen ) . En vägg som spelar i otakt med musiken är inge' kul.

4. Ställ signalkälla och förstärkare på lätta, stabila underlag, absolut inte på ett tungt . Grejen är att försöka flytta upp de resonanser som kan uppstå till så hög frekvensens du kan.

5. Använd signalkällor med switchad nätdel ( modulationen ligger vid 500 khz istället för 50 hz med linjära nätdelar. Detta stör musiken mindre :)

6. Ställ högtalarna på stabila spikes så att resonanserna som ofrånkomligt uppkommer flyttas upp till en så hög frekvens som möjligt. Mjuka fötter eller gummifötter har låg resonansfrekvens och stör musiken mera.

7. Ta ut alla andra högtalare ur rummet, även mobiltelefonen eller ipaden.
Musikåtergivningen blir frekvensmodulerad med passiva högtalare i samma rum och kommer att återges en smula falskt pga detta. Tror du inte på det så testa själv...

8. Biwiring förbättrar återgivningen i en högtalare. Detta beror på den
ökade elektriska kontaktytan med dubbla kontakter.

9. Dra en separat fas direkt till proppskåpet- det låter klart hörbart bättre
om musiken.

10. Lyssna inte på auktoriteter som talar om för dig hur det ska vara tekniskt- lyssna själv.

11. Avlägsna störande moment som tex husdjur och annat som kan riskera att musiken ändrar tonhöjden. En vakthund som ylar i otakt till musiken är inge' kul. :?

12. Drick scottsk whiskey då du lyssnar- då låter det bättre.

13. Lyssna på dansmusik, gärna " gramgoa låter " av vikingarna för att riktigt höra takten i musiken.

14. Be en kompis hålla fast högtalaren så den står still om du har svajande golv då du lyssnar seriöst och aktivt - det gäller att ta sitt intresse på allvar.
Senast redigerad av Richard 2012-03-21 20:22, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2012-03-21 20:05

Richard skrev:
hifikg skrev:
Richard skrev:...En riktigt bra högtalare behöver ställas in med millimeter i noggrannhet ...


Och lyssningspositionen saknar betydelse förmodar jag, bara högtalaren står på millimetern rätt, eller är det tandläkarstol som gäller? ;-)


Det fina med tunemethod är att det låter bättre överallt i rummet- tom utanför det ! *....så någon tandläkarstol behövs inte vid lyssningspositionen.


* tyvärr är mörkret kompakt här på faktiskt, det behövs en demonstration av metoden för att förstå den, vilket nästan ingen gör här... 8)


Nästan som med Carlsson högtalare då? Trevligt!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Inläggav mrGaskill » 2012-03-21 20:07

Lyssningspositionen i rummet är viktigt, men rummet i sig är inte viktigt tyckte jag det snackade om förut? Jahapp :-) Alla rum är optimala bara man hittar rätt position kan man kanske tro då?!
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
StefanL
 
Inlägg: 2337
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Helsingborg

Inläggav StefanL » 2012-03-21 20:11

Jo, i vissa huvuden här har det slagit sLINNt.

Men det löses genom ton-dum eller tondöv. Eller vad det nu hette.
Snabler och grobianer

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2012-03-21 20:24

Richard skrev:
hifikg skrev:
Richard skrev:...En riktigt bra högtalare behöver ställas in med millimeter i noggrannhet ...


Och lyssningspositionen saknar betydelse förmodar jag, bara högtalaren står på millimetern rätt, eller är det tandläkarstol som gäller? ;-)


Det fina med tunemethod är att det låter bättre överallt i rummet- tom utanför det ! *....så någon tandläkarstol behövs inte vid lyssningspositionen.


* tyvärr är mörkret kompakt här på faktiskt, det behövs en demonstration av metoden för att förstå den, vilket nästan ingen gör här... 8)

Uppmanar därför alla att prova metoden.

Några enkla förbättringar som även gäller för hifiprylar som inte är så bra:

1. Placera högtalarna enligt tunemethod.
2. Dra åt elementskruvarna litet extra.
3. Undvik kontakt med väggen bakom högtalaren ( inte ens kabeln bör nudda väggen ) . En vägg som spelar i otakt med musiken är inge' kul.

4. Ställ signalkälla och förstärkare på lätta, stabila underlag, absolut inte på ett tungt . Grejen är att försöka flytta upp de resonanser som kan uppstå till så hög frekvensens du kan.

5. Använd signalkällor med switchad nätdel ( modulationen ligger vid 500 khz istället för 50 hz med linjära nätdelar. Detta stör musiken mindre :)

6. Ställ högtalarna på stabila spikes så att resonanserna som ofrånkomligt uppkommer flyttas upp till en så hög frekvens som möjligt. Mjuka fötter eller gummifötter har låg resonansfrekvens och stör musiken mera.

7. Ta ut alla andra högtalare ur rummet, även mobiltelefonen eller ipaden.
Musikåtergivningen blir frekvensmodulerad med passiva högtalare i samma rum och kommer att återges en smula falskt pga detta. Tror du inte på det så testa själv...

8. Biwiring förbättrar återgivningen i en högtalare. Detta beror på den
ökade elektriska kontaktytan med dubbla kontakter.

9. Dra en separat fas direkt till proppskåpet- det låter klart hörbart bättre
om musiken.

10. Lyssna inte på auktoriteter som talar om för dig hur det ska vara tekniskt- lyssna själv.

11. Avlägsna störande moment som tex husdjur och annat som kan riskera att musiken ändrar tonhöjden. En vakthund som ylar i otakt till musiken är inge' kul. :?

12. Drick scottsk whiskey då du lyssnar- då låter det bättre.

13. Lyssna på dansmusik, gärna " gramgoa låter " av vikingarna för att riktigt höra takten i musiken.

14. Be en kompis hålla fast högtalaren så den står still om du har svajande golv då du lyssnar seriöst och aktivt - det gäller att ta sitt intresse på allvar.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
StefanL
 
Inlägg: 2337
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Helsingborg

Inläggav StefanL » 2012-03-21 20:33

Richard skrev:
Richard skrev:
hifikg skrev:
Richard skrev:...En riktigt bra högtalare behöver ställas in med millimeter i noggrannhet ...


Och lyssningspositionen saknar betydelse förmodar jag, bara högtalaren står på millimetern rätt, eller är det tandläkarstol som gäller? ;-)


Det fina med tunemethod är att det låter bättre överallt i rummet- tom utanför det ! *....så någon tandläkarstol behövs inte vid lyssningspositionen.


* tyvärr är mörkret kompakt här på faktiskt, det behövs en demonstration av metoden för att förstå den, vilket nästan ingen gör här... 8)

Uppmanar därför alla att prova metoden.

Några enkla förbättringar som även gäller för hifiprylar som inte är så bra:

1. Placera högtalarna enligt tunemethod.
2. Dra åt elementskruvarna litet extra.
3. Undvik kontakt med väggen bakom högtalaren ( inte ens kabeln bör nudda väggen ) . En vägg som spelar i otakt med musiken är inge' kul.

4. Ställ signalkälla och förstärkare på lätta, stabila underlag, absolut inte på ett tungt . Grejen är att försöka flytta upp de resonanser som kan uppstå till så hög frekvensens du kan.

5. Använd signalkällor med switchad nätdel ( modulationen ligger vid 500 khz istället för 50 hz med linjära nätdelar. Detta stör musiken mindre :)

6. Ställ högtalarna på stabila spikes så att resonanserna som ofrånkomligt uppkommer flyttas upp till en så hög frekvens som möjligt. Mjuka fötter eller gummifötter har låg resonansfrekvens och stör musiken mera.

7. Ta ut alla andra högtalare ur rummet, även mobiltelefonen eller ipaden.
Musikåtergivningen blir frekvensmodulerad med passiva högtalare i samma rum och kommer att återges en smula falskt pga detta. Tror du inte på det så testa själv...

8. Biwiring förbättrar återgivningen i en högtalare. Detta beror på den
ökade elektriska kontaktytan med dubbla kontakter.

9. Dra en separat fas direkt till proppskåpet- det låter klart hörbart bättre
om musiken.

10. Lyssna inte på auktoriteter som talar om för dig hur det ska vara tekniskt- lyssna själv.

11. Avlägsna störande moment som tex husdjur och annat som kan riskera att musiken ändrar tonhöjden. En vakthund som ylar i otakt till musiken är inge' kul. :?

12. Drick scottsk whiskey då du lyssnar- då låter det bättre.

13. Lyssna på dansmusik, gärna " gramgoa låter " av vikingarna för att riktigt höra takten i musiken.

14. Be en kompis hålla fast högtalaren så den står still om du har svajande golv då du lyssnar seriöst och aktivt - det gäller att ta sitt intresse på allvar.


Nummer 10 går emot nummer 1.

Nummer 12 skriver jag under på!
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2012-03-21 20:34

Vissa tips tillämpar jag redan:

Skotsk Whisky:
Bild
Kompis som håller fast högtalaren
Bild
(det är faktiskt alldeles sant att hon heter Linn!!)

Mina ESL 63 står inte alls nära väggarna...
Senast redigerad av hifikg 2012-03-21 20:35, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Inläggav mrGaskill » 2012-03-21 20:35

"10. Lyssna inte på auktoriteter som talar om för dig hur det ska vara tekniskt- lyssna själv."

Ska man alltså strunta i sådana som postar listor där det står att man ska dra åt element och sånt? :)
Jorå.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2012-03-21 20:42

Jaha, är du igång igen nu Richard :wink:

Kör man efter den checklistan kan det inte gå fel :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26693
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2012-03-21 20:43

bassman skrev:Jaha, är du igång igen nu Richard :wink:

Kör man efter den checklistan kan det inte gå fel :)


Lägg märke till hans signatur ;-)
(fast nu har han bytt, stod att det är nära till 1:a april nyss)
Sitter nöjd :)

LasseA
 
Inlägg: 1264
Blev medlem: 2005-10-12

Inläggav LasseA » 2012-03-21 20:48

Kanske dags för Richard att detaljerat förklara vad som var trollande i tråden om spikfötter? Eller fortsätter trollandet fortfarande?

När ska vi ta dig på allvar Richard?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-21 21:15

Vee-Eight skrev:Titlar får man sig tilldelade, vare sig man vill eller inte, oavsett tjat. 8)
Jag tycker Richard kan få titeln "opålitlig" 8O :P
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2012-03-21 21:23

hifikg skrev:Vissa tips tillämpar jag redan:

Skotsk Whisky:
Bild
Kompis som håller fast högtalaren
Bild
(det är faktiskt alldeles sant att hon heter Linn!!)

Mina ESL 63 står inte alls nära väggarna...


Det där stativet med kompisen är godkänt av tunedem anhängare.

Det håller uppmärksamheten på det som är väsentligt.

Detta får ordspråket " musik är det roligaste som finns " en ny innebörd. 8)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2012-03-21 22:26

MagnusÖstberg skrev:
Vee-Eight skrev:Titlar får man sig tilldelade, vare sig man vill eller inte, oavsett tjat. 8)
Jag tycker Richard kan få titeln "opålitlig" 8O :P


n´Richard är en knasigt skön.... tja, fri radikal som upplyser oss om hur det egentligen är :idea:

:wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Jag har lyssnat en del på Linn Majik 109 nu!

Inläggav distad » 2020-08-30 12:58

Jag fick äran att lyssna på ett par idag och jag blev imponerad, detaljer i ljudet och micro dynamiken kom verkligen fram på ett trivsamt sätt, ljudet var verkligen på topp ifrån dessa små rackare. Se är nog inge högtalare som man krämar på hur som helst med, men bor man i lägenhet med grannar som tycker mycket så är de klockrena. Mycket prisvärda i mina öron.
Lånad bild på nätet så ni får en hint om hur de ser ut.
Bild
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster