Ingångsväljare/volymkontroll till miniDSP

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Crumboo

Ingångsväljare/volymkontroll till miniDSP

Inläggav Crumboo » 2011-12-14 11:04

Hej,

Funderade på att testa miniDSP som filter till mina trevägare. Någon som har tips på hur man kan lösa det där med ingångsväljare (har ju flera signalkällor) och volymkontroll innan DSP:n? Allra helst ska det ju vara fjärrmanövrerat. Både digitala och analoga källor önskas kunna tas emot.

Vänliga hälsningar,

Mattias

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-12-14 12:13

Köp en valfri volymkontroll på eBay.

Jag ser ett par alternativ:

1. Väljer en volymkontroll med potentiometer och låter den styra MiniDSPn i volympotsläge.
2. Väljer en analog eller "digital" volymkontroll med potentiometer och låter den styra volymen på ingången.
3. Välj en flerkanalsvolymkontroll och kör full signal in i MiniDSPn och styr volymen på utgångarna.

Förslag (jag har inte testat nån av dem):

Förslag alterntativ 1 & 2:
eBay 4 ingångar och volym fjärrstyrd

Förslag alternativ 2:
HifiMeDIY VC23 PGA2311-baserad "digital" volymkontroll och ingångsväljare
eBay PGA2311-baserad "digital" volymkontroll och ingångsväljare

Förslag alternativ 3:
VC43 PGA4311-baserad volymkontroll 8 kanaler dock utan ingångsväljare

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2011-12-14 12:30

Det som krånglar till det hela lite är att växling mellan digital in och analog in sker antingen i programvaran, eller genom särskild växling mellan stift på miniDIGI kortet (krävs ju även ett miniDIGI för att ta emot coax/toslink digital in).

Jag har byggt ett försteg själv på detta sätt, valde alternativet flerkanalig pott på utgången. Fick konstruera ett eget reläkort för ingångsväljardelen som både växlade analoga-/digitala ingångar som mellan analog och digital ingång på miniDIGI kortet.

(Ytterligare tyckte jag utgångsnivån för miniDSP var lite för låg så utgången följs av ett OP steg för att höja utgångsnivån lite).

Jag valde att bygga på detta kort fast som sagt med eget reläkort:

http://www.ebay.com/itm/MV04-Motorized- ... 19c7149c75

(samma kort som UrSv:s förslag 1)

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2011-12-14 15:20

Ronte skrev:Det som krånglar till det hela lite är att växling mellan digital in och analog in sker antingen i programvaran, eller genom särskild växling mellan stift på miniDIGI kortet (krävs ju även ett miniDIGI för att ta emot coax/toslink digital in).

Jag har byggt ett försteg själv på detta sätt, valde alternativet flerkanalig pott på utgången. Fick konstruera ett eget reläkort för ingångsväljardelen som både växlade analoga-/digitala ingångar som mellan analog och digital ingång på miniDIGI kortet.

(Ytterligare tyckte jag utgångsnivån för miniDSP var lite för låg så utgången följs av ett OP steg för att höja utgångsnivån lite).

Jag valde att bygga på detta kort fast som sagt med eget reläkort:

http://www.ebay.com/itm/MV04-Motorized- ... 19c7149c75

(samma kort som UrSv:s förslag 1)

Intressanta svar, tack! Undrar lite hur ett sånt där relä-kort du pratar om fungerar, är det lätt att bygga - vad behöver man för grejer? Har inte så mycket erfarenhet av elektronik tyvärr...

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2011-12-14 15:52

om man köper mitt föreslagna kit med ingångsväljare och volymkontroll så består detta av två kretskort. Ena (huvudkortet) med logiken på och volymratt, andra med reläerna som styrs av huvudkortet. Dessa är kopplade på så sätt att de bara väljer vilken ingång som ska leda vidare signalen (drar aktuellt relä för respektive ingång).

om man då vill använda både digitala ingångar som analoga måste man "routa" om signalerna för reläerna så att man genom dessa både styr miniDIGI kortet att växla mellan analog/digital, som vilken analog eller digital källa som ska användas.

Detta går teoretiskt att göra direkt på medföljande reläkort, om man tänker till lite och kapar några ledningsbanor och löder fast lite kablar. Men det blir lite "kluddigt" så enklast är egentligen att man bygger eget sådant kort som fungerar som man Vill.

Huvudkortet är relativt enkelt, trycker man på "1" på fjärren (eller väljer via rotationssensorn) så strömsätts pinne 1 (som går till reläkortet), "2" strömsätter pinne 2 osv. Ett undantag dock, val "5" drar både 4 och 5:ans utgång. Detta nyttjade jag på så sätt att pinne 4 växlar analog/digital, pinne 5 växlar analog a och b (jag har två analoga ingångar, 3 digitala). Men det är egentligen lika enkelt att göra t.ex. tvärtom, 3 analoga och 2 digitala.

Det det handlar om är alltså att skapa ett kort som styr reläer och ingångarna som man vill.

Kan man inte göra kretskortet själv så kan man kanske bygga detta på ett exprimentkort. Jag etsade mitt eget vilket jag tyckte var enklast.

Det är egentligen inga större elektronikkunskaper som behövs för just denna del, handlar mer om "logik" tänkande (typ dynamitharry som kopplar laddningar :) ), men lite jobb är det allt.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-12-14 15:57

Köp en receiver istället?

Om du är riktigt klurig så moddar du receivern så att den lämnar het lågnivåsignal till miniDSPn (alltså INNAN volymkontrollen), därefter drar du in filtrerad lågnivå från miniDSPn till 7.1-ingången.

Om du är extra klurig så tar du digital-out från receivern till miniDSPn, så slipper du en extra DA-omvandling.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2011-12-15 08:33

Tack, många bra idéer. Ska klura vidare och återkommer säkert med fler frågor. :)

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-12-15 08:37

Jag har själv funderat lite över en miniDSP och från det lilla jag läst så verkade det inte helt övermäktigt. Man borde komma rätt långt med en lödpenna, nån omkopplare och kanske en pot?

Jag kör digital pot idag och det funkar klockrent. (Direkt i min dac som inte är en miniDSP.)

Återgå till Generellt om hifi