om man köper mitt föreslagna kit med ingångsväljare och volymkontroll så består detta av två kretskort. Ena (huvudkortet) med logiken på och volymratt, andra med reläerna som styrs av huvudkortet. Dessa är kopplade på så sätt att de bara väljer vilken ingång som ska leda vidare signalen (drar aktuellt relä för respektive ingång).
om man då vill använda både digitala ingångar som analoga måste man "routa" om signalerna för reläerna så att man genom dessa både styr miniDIGI kortet att växla mellan analog/digital, som vilken analog eller digital källa som ska användas.
Detta går teoretiskt att göra direkt på medföljande reläkort, om man tänker till lite och kapar några ledningsbanor och löder fast lite kablar. Men det blir lite "kluddigt" så enklast är egentligen att man bygger eget sådant kort som fungerar som man Vill.
Huvudkortet är relativt enkelt, trycker man på "1" på fjärren (eller väljer via rotationssensorn) så strömsätts pinne 1 (som går till reläkortet), "2" strömsätter pinne 2 osv. Ett undantag dock, val "5" drar både 4 och 5:ans utgång. Detta nyttjade jag på så sätt att pinne 4 växlar analog/digital, pinne 5 växlar analog a och b (jag har två analoga ingångar, 3 digitala). Men det är egentligen lika enkelt att göra t.ex. tvärtom, 3 analoga och 2 digitala.
Det det handlar om är alltså att skapa ett kort som styr reläer och ingångarna som man vill.
Kan man inte göra kretskortet själv så kan man kanske bygga detta på ett exprimentkort. Jag etsade mitt eget vilket jag tyckte var enklast.
Det är egentligen inga större elektronikkunskaper som behövs för just denna del, handlar mer om "logik" tänkande (typ dynamitharry som kopplar laddningar

), men lite jobb är det allt.