Alla förstärkare låter likadant-test

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Alla förstärkare låter likadant-test

Inläggav Zzombie » 2011-12-16 10:35

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-12-16 10:40

Japp, så var det då, med Quad.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2011-12-16 10:56

Jo, annars är det ju svårt att motivera allt snack...
"Quad Listening Test
This test was published in HiFi News in the 70´s if my memory serves me.
There where more tests like that in several other publications and so far of
the 30/40 or so I have read the listeners always fails to diferentiate
between the tested objects.
As soon as tests are sighted with no checks to keep volume differences
within less than 0.05 dB. Making sure earting is not compromised. No voltage or current clipping allowed. RFI/EMC sensitivity etc etc.
Then all sorts of flowering comments about perceived differences comes forth from the listeners.
As soon as tests are blind and very carefully controlled then no differences are heard.
Here is one such test:
http://www.bostonaudiosociety.org/explanation.htm
We can have our own opinon but so far I have not seen any test carefully done that support any of the audible claims from the HiFi crowd to be nothing but imagination.

I am of course open to any other opinon if there is some effort to do a very carefully controlled test that comes to another result and that can be verified 100 percent by the listeners."
:P

Richard
Inaktiverad

Re: Alla förstärkare låter likadant-test

Inläggav Richard » 2011-12-16 18:56

Zzombie skrev:En länk till ett test: http://www.audiosmile.com/forum/article ... rative.pdf
Carpe diem

Intressant och relevant test. Många rörförstärkare klarar inte låg utimpedans- kriteriet och färgar därmed ljudet hörbart.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-16 19:04

Inte bara rörförstärkare. Trissteg med snål motkoppling också.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-16 19:08

Och trissesteg med ställbar utimpedans. Jag kör ju det nu. Låter alldeles utmärkt med två ohms utimp. dvs dämpfaktor fyra refererat till åtta ohm. Det där att stärkare inte får färga ljudet är bara trams och fyrkantigt teknikertänkande. Huvudsaken är att de färgar rätt. 8) :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-12-16 19:47

Flint skrev:Och trissesteg med ställbar utimpedans. Jag kör ju det nu. Låter alldeles utmärkt med två ohms utimp. dvs dämpfaktor fyra refererat till åtta ohm. Det där att stärkare inte får färga ljudet är bara trams och fyrkantigt teknikertänkande. Huvudsaken är att de färgar rätt. 8) :)

Klart de får färga ljudet ! Varför tror du det finns rör eller vinylspelare?

Att de färgar ljudet är solklart- och inget är fel med det.

Att påstå att rörsteg saknar färgning är bara trams och flummigt önsketänkande. Men det kanske är precis det en del vill ha ?

8)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-12-16 19:50

Ragnwald skrev:Inte bara rörförstärkare. Trissteg med snål motkoppling också.

Ja, usch...

Svindyra är de oftast också.

Dyrt och färgande, inte riktig hifi.

:?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-16 19:56

Gnällspik ;)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-12-16 22:33

meanmachine skrev:Gnällspik ;)

*gnälla* 8O :D

"Matchning av ofärgande komponenter resulterar i gnällande"

8O 8O :) :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-12-16 23:27

Richard skrev:Klart de får färga ljudet ! Varför tror du det finns rör eller vinylspelare?

Ursäkta att jag spetsar till det, men nu snackar du skit :-)

Vinylspelare och rör(-förstärkare) finns inte för att färga ljudet, de finns (fortfarande) för att de har vissa kvaliteter som motsvarande produkter inte har. Det borde du som musiker veta.

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-12-17 07:43

Bill50x skrev:
Richard skrev:Klart de får färga ljudet ! Varför tror du det finns rör eller vinylspelare?

Ursäkta att jag spetsar till det, men nu snackar du skit :-)

Vinylspelare och rör(-förstärkare) finns inte för att färga ljudet, de finns (fortfarande) för att de har vissa kvaliteter som motsvarande produkter inte har. Det borde du som musiker veta.

/ B

Som musiker så vet jag att 16 bit från masterbandet är bättre än den bästa vinylplattan med den bästa skivspelaren. Det är lätt att höra detta om du spelar i en riktig studio. Som musiker så är jag medveten om det.

Allt annat är nys och skitsnack. :)

Sedan är det en helt annan sak att många gillar färgningarna som vinyl och rör ger.

Felet kommer då samma folk påstår att vinyl och rör är mera transparenta,vilket ju är felaktigt och rena nyset.

Tyvärr kommer påståendena ofta från folk som aldrig varit i närheten av en studio och hört hur bra vanlig 16 bits ( eller 24 som är standard idag ) musik kan låta.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-12-17 12:14

Nu snart göra nytta! Men lyssnat på en hel del musik på morgonen. Mestadels vinyl men okej det är ju lite enklara att spela en cd. Lite lust med Marvin Gaye. Lyssningstrött efter 30 sekunder. Låter vasst gällt och skrikigt. På med Vinylerna. Helt annat. De olika klangerna blir mera realistiska såsom olika typer av rytminstrument som vekligen finns där på ett helt naturligt sätt. Byter skiva till en annan Marvin Gaye. Sicket tryck, oj oj. Basen ligger där i botten rösten gräver sig fram. Saxen kliver fram där någon stans lite bakom. Trummorna klippfasta i sitt framgående. HEla väggen blir en musikscen. Enligt mitt mått hittar jag inga skavanker. HAndklappet kommer nu in exakt på plats. Det viktigaste är att allt håller ihop. De har skicket till mig en genomtänkt produkt genom någon form av tidskapsel.

Nä hur det låter på ett masterband är inte mitt problem. Det enda som räknas för mig skickar de något som jag kan slänga upp i kanten på mitt rum som materialsiseras sig på ett sätt som gör att jag jag vill lyssna. För mig är musik ett sätt att njuta såsom att titta på en skön kvinna eller äta en god mat. Ett sätt att leva. Inget annat för mig.

En del färgningar har jag aktivt valt. Alltså inget direkt triodljud. Något råare mera framklivande. Annars bekymrar jag mig inte längre för begreppet färgning.

Det finns sådana problem som jag försöker jobba bort för njurbarheten. Exempelvis basen. För mig är rörmonblocken både ett bekymmer och en tillgång. De trycker på bra. Sedan msåta man ha kontroll också. Och något som upplevs såsom sittande ihop med övriga register.

JAg är ingen tekniker men så långt förstår jag att några grejer jag har så att säga mäter sämre än annat. Dt är inte så enkelt att bara säga att de uppenbara kvalitéer som jag anser mig själv skapat hemma bara beror på färgningar. Så kan det inte vara. Rör och vinyl m m gör en massa saker helt rätt. Åtminstone såsom är min vision om hur jag vill skapa musik hemma hos oss.

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2011-12-17 12:36

Men nu färgar väl inte en vinylskiva, väl..? Menar inte att märka ord, men färgningen kommer väl av allt därefter, pickup, riia, försteg, slutsteg, högtalare, rum?

Det klart att man kanske inte kan få en fullständig knasterfri och brusfri återgivning (vet inte hur det är med de som läser via laser..?) men det är väl inte detta som man tänker på när man anger "färgning"?

Om man bara bortser från knastret och bruset (visst, ok, det är en slags färgning, men inte det som man uppfattar som "bättre i varje fall), så är det ju teoretiskt möjligt att spela vinyl också utan färgning. Oförgande puppa, ofärgande RIIA...osv (ni fattar nog).

Jag har dock själv inget emot färgningar, även om jag tror att min sträven efter bra ljud är mot det ofärgade (eller neutrala om det är någon skillnad...). Jag anser också att (oförstörda :) ) digitala format låter bättre (slipper ju knastret), men har uppfattningen att vissa utgåvor är annorlunda mastrade till vinyl och därför kan låta bättre trots knastret (lyssnar mycket på vinyl). Men har jag båda utgåvorna och jag inte hör någon skillnad (vilket också är vanligt) spelar jag hellre det digitala formatet (CD fast som flac). To.m spotify kan gå före vinylen beroende på skicket på skivan jag vill spela :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-12-17 12:54

Ännu ett lyssningstest där det inte går att skilja på förstärkare med öronen. Undrar hur många sånna jag läst nu.. Jag har inte sett ett enda test där det faktiskt går att skilja på förstärkare blint. Om det skulle finnas något sådant så skulle jag gärna läsa det. Speciellt om det är så att det inte bara hörs en skillnad utan även att ett av testobjekten föredras.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-17 13:06

steveo1234 skrev:Ännu ett lyssningstest där det inte går att skilja på förstärkare med öronen. Undrar hur många sånna jag läst nu.. Jag har inte sett ett enda test där det faktiskt går att skilja på förstärkare blint.

Du har aldrig läst MoLT alltså?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2011-12-17 13:06

Räknas F/E ? Blinda sådana har ju utförts på förstärkare också där man sammantaget kan sägas att man hört skillnader blint (i vart fall mellan en som inte detekterats och en som har)... Men det är kanske inte detta du menade ...

edit: (långsam som vanligt... :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-12-17 13:14

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Ännu ett lyssningstest där det inte går att skilja på förstärkare med öronen. Undrar hur många sånna jag läst nu.. Jag har inte sett ett enda test där det faktiskt går att skilja på förstärkare blint.

Du har aldrig läst MoLT alltså?

Nej, det har jag iofs aldrig gjort.
Jag kanske skulle förtydliga att jag menar blindtest utan felförstärkning som F/E-tester är. Dvs, raka A/B jämförelser.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2011-12-17 13:18

Samtidigt tycker jag det i så fall är lite konstigt att det inte skulle finnas. Det är ju inga problem och göra en förstärkare som låter skit (om man konstruerar själv t.ex.), så lätt borde ju inte vara att alla tillverkare lyckas tillräckligt bra varje gång 8O :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-17 13:25

Ronte skrev:Samtidigt tycker jag det i så fall är lite konstigt att det inte skulle finnas. Det är ju inga problem och göra en förstärkare som låter skit (om man konstruerar själv t.ex.), så lätt borde ju inte vara att alla tillverkare lyckas tillräckligt bra varje gång 8O :D

Det är en konst det med att göra en förstärkare som låter vidrigt. Det bllir sällan som man har tänkt sig. :)

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2011-12-17 13:30

Ha ha, då kan man ju säga att man har en bra egenskap då, konstnärlig eller nått. Allt jag försökt bygga har defentivt inte låtit bra :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-12-17 13:31

Jag blir lite förvånad över att de som accepterar dessa tester som något vetenskapligt dokumenterat faktum inte funderar över testernas validitet och reabilitet.
Eller ska jag kanske inte bli förvånad? :roll:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-17 13:33

Ronte

Du har talang. :)

Men har det du byggt låtit skit eller bara inte så bra som du hade tänkt dig? Tippar på det senare.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-17 13:41

sprudel skrev:Jag blir lite förvånad över att de som accepterar dessa tester som något vetenskapligt dokumenterat faktum inte funderar över testernas validitet och reabilitet.

Exakt. Subjektiva lyssningstester är inte vetenskapliga bevis. Inte ens försök till. Jag gillar subjektiva utvärderingar och jag gillar t.ex. ditt sätt att utan fyrkantighet och dogmer leta dig fram i förstärkarjungeln. Känner igen mig i tankesättet.
Senast redigerad av Flint 2011-12-17 13:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-17 13:58

sprudel skrev:Jag blir lite förvånad över att de som accepterar dessa tester som något vetenskapligt dokumenterat faktum inte funderar över testernas validitet och reabilitet.

"Dessa tester" gäller det alla blinda lyssningstester på förstärkare, eller menar du några speciella?
Senast redigerad av paa 2011-12-17 14:07, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-12-17 14:00

När Quad konstruerade 303:an så hade man Quad II som referens. Det skulle vara en transistorbyggd kopia. Har jag för mig åtminstone. :? På den här tiden (då den konstruerades) ansågs rör vara överlägsna ljudmässigt.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-12-17 14:13

paa skrev:

"Dessa tester" gäller det alla blinda lyssningstester på förstärkare, eller menar du några speciella?

Det refererade och liknande.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2011-12-17 14:56

Flint skrev:Ronte

Du har talang. :)

Men har det du byggt låtit skit eller bara inte så bra som du hade tänkt dig? Tippar på det senare.

nä visst är det det senare jag menar :) .... eller kanske ändå inte, har försöke t.ex. få till en distpedal en gång, och det var ju ett medvetet val att skapa "missljud"
:D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-12-17 18:52

Det lite lustiga är att rörförstärkare gärna buntas ihop som färgande, vilket både antyder att alla rörförstärkare låter lika och alternativt transistorförstärkare inte färgar ljudet. Nu låter ju inte heller transistorförstärkare lika och LTS' finner ju färgningar i princip i alla tester av transistorförstärkare. Betyder det att vissa tycker, många gånger utan egen erfarenhet att rörförstärkare färgar hörbart illa om man jämför med transistorförstärkare som färgar "neutralt" och i jämförelse ohörbart om man t.ex. jämför med sin inre referens av akustiska instrument?
Vad betyder det också i förlängningen om man lägger in Sprudels m.fl. lyssningar där man fann en Bryston som lite förenklat lät tråkigt?
Är det inte tankeställare att om man har ett eget musikintresse så är det ju roligt man vill ha och en musikupplevelse som berör? Så kanske grupptyckande då det gäller färgningar är väldigt omöjliga att göra om man ställer det mot egen maximal njutning av musik. Vill man däremot njuta av att många tycker lika så att det kan inte vara fel för min egen smak så kanske grupperingar är rätt väg.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-12-17 19:20

I en i övrigt tillräckligt högupplöst anläggning så hör man definitivt skillnad på olika slutsteg. Med anläggning avser jag elektronik och rum tillsammans.
Hör man ingen skillnad på olika steg med övriga förutsättningar konstanta har man lite att jobba på anser jag. Både i sin setup och i sin referens av naturligt klingande instrument och röster.
Vissa steg kan låta förvånansvärt lika medan andra skiljer sig avsevärt åt. Jag förstår inte vad man har för intresse av att odla uppfattningen att det inte går att höra skillnad på olika steg.
Konspirationsteoretiker kan behöva sin näring kanske? Vad vet jag?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Nästa

Återgå till Generellt om hifi