Och om man ska köpa en Dac, vad ska man tänka på och vilka rekommenderar ni i sådant fall ?!
Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Jag har jämfört tre olika Dac:ar varav den dyraste kosta över 100kkr. Tyckte skillnaderna var mycket stora vilket överraskade mig totalt då jag trodde skillnaden skulle vara mycket mindre.
Men jag tror det säger mer om dacarna vi lyssnade på än generellt om dacars ljudkaraktär. Det här var nästan i klass med högtalare i skillnad.
Alexi skrev:Jag har jämfört tre olika Dac:ar varav den dyraste kosta över 100kkr. Tyckte skillnaderna var mycket stora vilket överraskade mig totalt då jag trodde skillnaden skulle vara mycket mindre.
Men jag tror det säger mer om dacarna vi lyssnade på än generellt om dacars ljudkaraktär. Det här var nästan i klass med högtalare i skillnad.
DVD-ai skrev:Alexi skrev:Jag har jämfört tre olika Dac:ar varav den dyraste kosta över 100kkr. Tyckte skillnaderna var mycket stora vilket överraskade mig totalt då jag trodde skillnaden skulle vara mycket mindre.
Vad va skillnaderna ?!
vilka lyssnade ni på ?!
DVD-ai skrev:52kkr för en DAC....![]()
oj...
Alexi skrev:Första Dac:en vet jag inte vad den kallas den har samma chip som senaste Oppon men är ett hemmabygge den lät väldigt bra på piano, men den förvrängde kvinnoröster till oigenkännlighet, mitt minne säger mig att den förstärkte nedre diskantregistret. Den andra var en vacker men svindyr Naim den hade en påverkan på mansröster puckeln låg betydligt längre ner i mellanbasen, vilket fick akustiska gitarrer att låta bra. Den tredje var 668:an och den har inga så tydliga egenheter.
Jansson skrev:Alexi skrev:Första Dac:en vet jag inte vad den kallas den har samma chip som senaste Oppon men är ett hemmabygge den lät väldigt bra på piano, men den förvrängde kvinnoröster till oigenkännlighet, mitt minne säger mig att den förstärkte nedre diskantregistret. Den andra var en vacker men svindyr Naim den hade en påverkan på mansröster puckeln låg betydligt längre ner i mellanbasen, vilket fick akustiska gitarrer att låta bra. Den tredje var 668:an och den har inga så tydliga egenheter.
Kram på dig.
Som jag sa, du har en sällsynt bra öra.
Objektivisten skrev:Jansson skrev:Alexi skrev:Första Dac:en vet jag inte vad den kallas den har samma chip som senaste Oppon men är ett hemmabygge den lät väldigt bra på piano, men den förvrängde kvinnoröster till oigenkännlighet, mitt minne säger mig att den förstärkte nedre diskantregistret. Den andra var en vacker men svindyr Naim den hade en påverkan på mansröster puckeln låg betydligt längre ner i mellanbasen, vilket fick akustiska gitarrer att låta bra. Den tredje var 668:an och den har inga så tydliga egenheter.
Kram på dig.
Nej, han börjar snarare bli botad, mer orolig för dig Jansson, faktiskt...
Alexi skrev:Första Dac:en vet jag inte vad den kallas den har samma chip som senaste Oppon men är ett hemmabygge den lät väldigt bra på piano, men den förvrängde kvinnoröster till oigenkännlighet, mitt minne säger mig att den förstärkte nedre diskantregistret. Den andra var en vacker men svindyr Naim den hade en påverkan på mansröster puckeln låg betydligt längre ner i mellanbasen, vilket fick akustiska gitarrer att låta bra. Den tredje var 668:an och den har inga så tydliga egenheter.
Jansson skrev:Objektivisten skrev:Jansson skrev:Alexi skrev:Första Dac:en vet jag inte vad den kallas den har samma chip som senaste Oppon men är ett hemmabygge den lät väldigt bra på piano, men den förvrängde kvinnoröster till oigenkännlighet, mitt minne säger mig att den förstärkte nedre diskantregistret. Den andra var en vacker men svindyr Naim den hade en påverkan på mansröster puckeln låg betydligt längre ner i mellanbasen, vilket fick akustiska gitarrer att låta bra. Den tredje var 668:an och den har inga så tydliga egenheter.
Kram på dig.
Din omsorg om mig rör mig, men är helt obefogad.
Alex öra är hans. Mitt är mitt.
Det jag verkligen uppskattar är hans mycket goda musiksmak.
Det skulle jag också tycka vore intressant att se, men jag vet tyvärr inte exakt vilken Naim modell det var.Harryup skrev:Alexi skrev:Första Dac:en vet jag inte vad den kallas den har samma chip som senaste Oppon men är ett hemmabygge den lät väldigt bra på piano, men den förvrängde kvinnoröster till oigenkännlighet, mitt minne säger mig att den förstärkte nedre diskantregistret. Den andra var en vacker men svindyr Naim den hade en påverkan på mansröster puckeln låg betydligt längre ner i mellanbasen, vilket fick akustiska gitarrer att låta bra. Den tredje var 668:an och den har inga så tydliga egenheter.
Finns det några mätningar där man kan se att det är så? Misstror dig inte utan tycker det är intressant.
Mvh/Harryup
Objektivisten skrev:Jansson skrev:Objektivisten skrev:Jansson skrev:Alexi skrev:Första Dac:en vet jag inte vad den kallas den har samma chip som senaste Oppon men är ett hemmabygge den lät väldigt bra på piano, men den förvrängde kvinnoröster till oigenkännlighet, mitt minne säger mig att den förstärkte nedre diskantregistret. Den andra var en vacker men svindyr Naim den hade en påverkan på mansröster puckeln låg betydligt längre ner i mellanbasen, vilket fick akustiska gitarrer att låta bra. Den tredje var 668:an och den har inga så tydliga egenheter.
Kram på dig.
Din omsorg om mig rör mig, men är helt obefogad.
Alex öra är hans. Mitt är mitt.
Det jag verkligen uppskattar är hans mycket goda musiksmak.
Den visste visst var den tog.Kram på dig!
Jansson skrev:
Doors ?
Kram på dig O.
Alexi skrev:Det skulle jag också tycka vore intressant att se, men jag vet tyvärr inte exakt vilken Naim modell det var.Harryup skrev:Alexi skrev:Första Dac:en vet jag inte vad den kallas den har samma chip som senaste Oppon men är ett hemmabygge den lät väldigt bra på piano, men den förvrängde kvinnoröster till oigenkännlighet, mitt minne säger mig att den förstärkte nedre diskantregistret. Den andra var en vacker men svindyr Naim den hade en påverkan på mansröster puckeln låg betydligt längre ner i mellanbasen, vilket fick akustiska gitarrer att låta bra. Den tredje var 668:an och den har inga så tydliga egenheter.
Finns det några mätningar där man kan se att det är så? Misstror dig inte utan tycker det är intressant.
Mvh/Harryup
Objektivisten skrev:Jansson skrev:
Doors ?
Kram på dig O.
Till J. med kärlek: http://www.youtube.com/watch?v=O6atUODsWGs&feature=related
Alexi skrev:Kikade på lite Naim mätningar och de verkade alla hyggligt raka förutom att de föll rätt tidigt och vissa modeller hade problem med kanalbalansen.
Jansson skrev:Alexi skrev:Det skulle jag också tycka vore intressant att se, men jag vet tyvärr inte exakt vilken Naim modell det var.Harryup skrev:Alexi skrev:Första Dac:en vet jag inte vad den kallas den har samma chip som senaste Oppon men är ett hemmabygge den lät väldigt bra på piano, men den förvrängde kvinnoröster till oigenkännlighet, mitt minne säger mig att den förstärkte nedre diskantregistret. Den andra var en vacker men svindyr Naim den hade en påverkan på mansröster puckeln låg betydligt längre ner i mellanbasen, vilket fick akustiska gitarrer att låta bra. Den tredje var 668:an och den har inga så tydliga egenheter.
Mvh/Harryup
CDS 2
Harryup skrev:Jansson skrev:Alexi skrev:Det skulle jag också tycka vore intressant att se, men jag vet tyvärr inte exakt vilken Naim modell det var.Harryup skrev:Alexi skrev:Första Dac:en vet jag inte vad den kallas den har samma chip som senaste Oppon men är ett hemmabygge den lät väldigt bra på piano, men den förvrängde kvinnoröster till oigenkännlighet, mitt minne säger mig att den förstärkte nedre diskantregistret. Den andra var en vacker men svindyr Naim den hade en påverkan på mansröster puckeln låg betydligt längre ner i mellanbasen, vilket fick akustiska gitarrer att låta bra. Den tredje var 668:an och den har inga så tydliga egenheter.
Mvh/Harryup
CDS 2
Men den är väl ingen DAC?
Mvh/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster