Färgning är inte alltid negativt.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Färgning är inte alltid negativt.

Inläggav meanmachine » 2011-12-18 08:43

En del tillverkare medvetet manipulerar med sina saker för skapa lite karraktär på delarna. Andra kan sägas att de misslyckas med sin produkter men det är inte det som skall framhållas här

De som manipulerar med att framhäva, bygga identitet etc är sådana som med rätt små saker färgar ljudet. Efter 20år av hifiintresse och hundratals tester känner jag att vissa saker utkristalliseras.

Tar ett ex. Ett Krell-steg kan nog knappast klara ett F/E test så Augostino vill att dennes produkter skall ha lite egen karraktär. Stegen är som regel tja nästan rakt igenom oerhört välljudande.

De är ren och upplöst med kraft och pondus Man få lite känslan att man tweakat med att en Krell nästan jämt tar lite extra i basen och någon ferkvens till som gör att de framhävs även uppåt.

Men en sådan sak skulle ju inte gillas av t.ex. F/E då den skulle så att säga detekteras. jag skulle dock inte anse den som dålig utan tvärt om kanske bättre? :)

Tar en annan sak som defako ger samma resultat.

Du har ett par högtalare som är väldigt rak i frekvens och sätter ett par passiva basmoduler till denna. Får så att säga en bost i botten på dem. Du ett stabilare fundament.

Så mitt ämne.

Färgning är inte alltid negativt utan i många fall tom bra

Notera att i alla fall är det inte bra för en del produkter är skräp. :) men många produkter som får en stämpel som färgad räknas bort fase de är långt mer åka med än t.ex. en enkel Denon.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

lech
inaktiv

Re: Färgning är inte alltid negativt.

Inläggav lech » 2011-12-18 09:13

meanmachine skrev:En del tillverkare medvetet manipulerar med sina saker för skapa lite karraktär på delarna. Andra kan sägas att de misslyckas med sin produkter men det är inte det som skall framhållas här

De som manipulerar med att framhäva, bygga identitet etc är sådana som med rätt små saker färgar ljudet. Efter 20år av hifiintresse och hundratals tester känner jag att vissa saker utkristalliseras.

Tar ett ex. Ett Krell-steg kan nog knappast klara ett F/E test så Augostino vill att dennes produkter skall ha lite egen karraktär. Stegen är som regel tja nästan rakt igenom oerhört välljudande.

De är ren och upplöst med kraft och pondus Man få lite känslan att man tweakat med att en Krell nästan jämt tar lite extra i basen och någon ferkvens till som gör att de framhävs även uppåt.

Men en sådan sak skulle ju inte gillas av t.ex. F/E då den skulle så att säga detekteras. jag skulle dock inte anse den som dålig utan tvärt om kanske bättre? :)

Tar en annan sak som defako ger samma resultat.

Du har ett par högtalare som är väldigt rak i frekvens och sätter ett par passiva basmoduler till denna. Får så att säga en bost i botten på dem. Du ett stabilare fundament.

Så mitt ämne.

Färgning är inte alltid negativt utan i många fall tom bra

Notera att i alla fall är det inte bra för en del produkter är skräp. :) men många produkter som får en stämpel som färgad räknas bort fase de är långt mer åka med än t.ex. en enkel Denon.

Ja , så är det nog , bara dom renläriga som får ont i magen.
Vid en F/E test här hemma ( med IÖ vid spakarna ) så uppskattades det färgande stegets återgivning av ca hälften av deltagandet till förmån för det erkänt ofärgade. ( och ofärgade i bedömningen )

Det var inga "dunungar" med vid den testen.

Av det kan man NOG dra slutsatsen att ofärgat inte kan bli en "NORM ELLER NORMALT".

MVH
Lech :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 09:28

Trasig diskant i fom av vass råhet och sönderslagna cymbalanslag dvs. transistorfärgning tycker jag alltid är negativt. Eftersom mixningskulturen och remasteringsslakten numer är sådan att det redan läggs i och på musiken blir det outhärdligt om även slutstaget ska uppmuntra det. Transistorfärgning är alltid negativ. Dock icke transistorns fel utan konstruktörens som har totat ihop steget.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-18 10:46

Det är så rörande och höra dig prata flint. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 10:48

Jag vet. Jag blir själv lika rörd av din "förlåt-tråd". 8)

//
Senast redigerad av Flint 2011-12-18 11:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-18 10:51

Färgning är något subjektivt. Kan alltså inte vara negativt.

Vet inte hur många gånger du måste få det förklarat för dig MM.

Läser du aldrig någonsin, under några förutsättningar, det som skrivs i dina trådar om det här?

Eller skiter du bara i det för det är kul att skapa trådar?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-18 10:54

MagnusÖstberg skrev:Färgning är något subjektivt. Kan alltså inte vara negativt.

Vet inte hur många gånger du måste få det förklarat för dig MM.

Läser du aldrig någonsin, under några förutsättningar, det som skrivs i dina trådar om det här?

Eller skiter du bara i det för det är kul att skapa trådar?

Jopp. :) Jag läser och ser och det var länge sen jag skapade en tråd. Jag summerar mitt kunnande bara som jag ser saken och tänkte att det inte skulle kunna tolkas som stötande.

God Jul på re Magnus. :)

Fast jag anser att du har fel på en punkt.

Färgning kan så klart vara fel ;)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-18 10:57

meanmachine skrev:Färgning kan så klart vara fel ;)

Bara om den är oönskad - och bara för den som inte önskar den.

God jul.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-12-18 11:07

MagnusÖstberg skrev:Färgning är något subjektivt. Kan alltså inte vara negativt.

Jag är fascinerad av att det tycks vara nästan helt omöjligt för en del människor att skilja på objektivt (vad som är) och subjektivt (vad någon tycker om det).
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 11:15

steveo1234 skrev:

Jag är fascinerad av att det tycks vara nästan helt omöjligt för en del människor att skilja på objektivt (vad som är) och subjektivt (vad någon tycker om det).

Något kan vara objektivt, ett värde av något slag. Men hur samma värde upplevs fungerande i ett sammanhang är subjektivt.
Senast redigerad av Flint 2011-12-18 11:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-18 11:21

Jag gillar nog lite färgat ljud. Det är helt okej med lite mer pulver i basen med
hjälp av basmoduler. Jag har även börjat utveckla en förkärlek till det plink och
plonk som kommer ur Linns mellanregister på de nyare högtalare. Däremot
gillar jag inte resten av deras register. :o

Dynaudio Contour S3.4 tycker jag är helt okej, en bra kompromiss mellan det
mesta som är gött. Skulle kanske varit lite mer framträdande mellanregister
som hos Linn Akurate 242 eller Ino pi60, men då riskerar det alltid att bli för
vasst i mina öron. Känsligt det där. :)

Fast mer uuumpah i basen är alltid kul. Bara det inte blir pucklar och dåliga
resonanser i rummet utan snarare en lite förhöjd baskurva som inte låter
konstigt.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-18 11:23

Koppla en mini-dsp mellan ditt försteg ett slutsteg - och lek
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-18 11:38

MagnusÖstberg skrev:Koppla en mini-dsp mellan ditt försteg ett slutsteg - och lek

Jag har inte separat för- och slutsteg.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-18 11:46

mx skrev:
MagnusÖstberg skrev:Koppla en mini-dsp mellan ditt försteg ett slutsteg - och lek

Koppla in det innan försteget då och lek med en källa, eller lek i ett program i datorn om du kör därifrån. Det finns säkert någon som kan bra trix för det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-18 11:52

MagnusÖstberg skrev:
mx skrev:

Koppla in det innan försteget då och lek med en källa, eller lek i ett program i datorn om du kör därifrån. Det finns säkert någon som kan bra trix för det.

Kan för lite för att det ska bli bra. Misstänker att jag förstör högtalarna till slut
med på tok för mycket energi och dB någonstans. :D
Alea iacta est.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-12-18 12:02

OnTopic vore trevligt :wink:
//

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-18 12:06

lech skrev:OnTopic vore trevligt :wink:
//

Det är mycket man önskar sig här i världen. :lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-18 12:09

Jag tror du skulle älska Wilson Audio Watt puppy. :)

Om du någon gång pallar dig ned till Sundsvall så kan du ju släppa tanten på Ikea och kommer hit och lyssna på Neptunus på riktigt :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-18 12:10

meanmachine skrev:Jag tror du skulle älska Wilson Audio Watt puppy. :)

Om du någon gång pallar dig ned till Sundsvall så kan du ju släppa tanten på Ikea och kommer hit och lyssna på Neptunus på riktigt :)

Jag och eriken kanske får ta en roadtrip. Han borde gå att övertala. :twisted:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 12:20

Vissa verka gilla den färgning akustiksanerade rum ger. :lol:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-18 12:25

mx skrev:
meanmachine skrev:Jag tror du skulle älska Wilson Audio Watt puppy. :)

Jag och eriken kanske får ta en roadtrip. Han borde gå att övertala. :twisted:

Klart!! Eriken måste ju komma :)

På tal om detta har jag behov av din hjälp om ca en vecka. I mellandagarna kommer jag att kontakta dig om en sak.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-12-18 12:45

Färgning är som en vågskål, om man ser neutralt förenklat som en rak linje och färgat som noga utvalda avvikelser från den raka linjen.
Ibland kan dessa avvikelser upplevas positiva, kanske tom oftast om man har en begränsad musiksmak.
Men avvikelserna har en lika stor negativ påverkan på annat och jag har svårare att leva med de negativa än jag har att leva utan det positiva.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-12-18 12:57

Alexi skrev:Färgning är som en vågskål, om man ser neutralt förenklat som en rak linje och färgat som noga utvalda avvikelser från den raka linjen.
Ibland kan dessa avvikelser upplevas positiva, kanske tom oftast om man har en begränsad musiksmak.
Men avvikelserna har en lika stor negativ påverkan på annat och jag har svårare att leva med de negativa än jag har att leva utan det positiva.

Stämmer bra det där. Gäller bara att man tar hänsyn till den inre referensen. Någon som livelyssnar mycket har antagligen en helt annan referensram än någon som lyssnat i åratal på en anläggning med stukad tonkurva.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-12-18 13:08

KarlXII skrev:
Alexi skrev:Färgning är som en vågskål, om man ser neutralt förenklat som en rak linje och färgat som noga utvalda avvikelser från den raka linjen.

Stämmer bra det där. Gäller bara att man tar hänsyn till den inre referensen. Någon som livelyssnar mycket har antagligen en helt annan referensram än någon som lyssnat i åratal på en anläggning med stukad tonkurva.
Jag är faktiskt skeptisk till att man kan förvränga sin inre referens. Då måste man sitta inlåst i sin källare och aldrig utsätta sig för annan musik.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-12-18 13:11

Alexi skrev:
KarlXII skrev:

Jag är faktiskt skeptisk till att man kan förvränga sin inre referens. Då måste man sitta inlåst i sin källare och aldrig utsätta sig för annan musik.

Exakt. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 13:15

Alexi skrev:Jag är faktiskt skeptisk till att man kan förvränga sin inre referens. Då måste man sitta inlåst i sin källare och aldrig utsätta sig för annan musik.

Man ska inte medvetet ändra sin referens. Den är som den är och det tycke jag att man ska acceptera. Däremot är referensen individuellt olika för olika människor och det tycker jag också att man ska acceptera. Livemusikerns referens ska inte kallas fel och ändras till sofflyssnarens och tvärs om.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-12-18 13:23

Flint skrev:Vissa verka gilla den färgning akustiksanerade rum ger. :lol:

Hejsan Flint!
Hur attan bygger du det ljud du vill ha. Man kan ju inte reducera det till att byta ett och annat rör :wink: . I min värld är allt tillåtit. Hur får man basen i ex Röjksopp "Senior" att fyssikt materialiseras så att du riktigt ser den framför dig i all sin spänst. Som en rund boll skall den sitta på väggen.

Det är i min värld tillåtet att till och med testa en och annan ägd kabel. PRövar med att lägga gästmadrassen i soffan. Provar med att strypa porten. Kör med ett par transistormonoblock.

Posnöret kommer in när gästmadrassen ligger i soffan och ler lite roat och konstaterar att är det så här vi skall ha det. Det audiofila livet har ju sina sidor. Jag bara säger att skall byta madrass-skyddet till önskad färg.

Men så här ser det ut när jag prövar mig fram. Vid något extremt tillfälle kan det även mätas. Helt klart man kan behöva sådant vid extrema tillfällen. Blir för mycket blint annars.

Klart att jag försöker leka med de färgningar som finns genom att öka eller minska dem och lyssna på hur blev det här. En gammal gubbes dödsryckningar i en förgången värld.

Så här blev mitt spår som jag kanske går. Fullt släppt på basen genom ett par gamla försilvrade grova högtalarkablar. Inget i porten. Mera dämpning genom att fylla soffan men kan man på sikt ha några "gjutrör under soffan" som hjälper till att ta ner besvärliga reaktioner i rummet.

En annan lösning hade kunnat vara att köpa sig från problemet att åkt och köpt en dyrare mera reglerbar modell av ML.

Dagens rapport frå Safjället.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 13:32

Kronkan skrev:Hur attan bygger du det ljud du vill ha. Man kan ju inte reducera det till att byta ett och annat rör :wink: . I min värld är allt tillåtit.

I min med men genom att välja interna kombinationer vad gäller förstärkning, RC-konstanter, mer eller mindre distande steg, motkoppling, bandbredder, dc-matningsnivå, trafoegenskaper, belastningsegenskaper, klippegenskaper mm kan man variera kvadraten på de ingående parametrarnas antal vilket blir aningen mer än att byta rör. Men rörbyten inverkar förstås de med. Häng inte upp dig på mitt tidigare inlägg om det. Jag varnade mest för att dra för säkra slutsatser om generella ljudande egenskaper hos vissa rörmärken och typer.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-18 13:47

Alexi skrev:
KarlXII skrev:

Min inre referens har ändrats genom åren. Ganska kraftigt också.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-12-18 14:07

Alexi skrev:
KarlXII skrev:

Tycker mig uppleva ett attitydprobelm såsom det skulle finnas en slutgiltig sanning. De som inte förstår är sådana som inte har lyssnat på livemusik. En reduktionism som är ganska våldsam.

Personligen kan ju inte helt ett liveframtädande vara referensen. Ett liveframträdnade ha ju oftast sådana brister ljudmässigt såsom en studieinspelning inte har.

Den inre referensen förlyttas ju hela tiden om du lyssnar aktivt. Men för mig är det absolut viktigaste att höra andra anläggningar än min egen så att man får perspektiv på vad som är möjligt att åstadkomma. Lite irriterande ibland att få dessa bilder och hur du skall gå i dninn egen anläggning och de ekonomiska resurserna är åtminstone inte för mig själv outsinliga.

Så för mig är den som lyckas gå en helt transparent och konsekvent väg intressant. Men lika intressant är den som kör med 300B rör och känsliga högtaler i ett bra rum. Olika sätt att närma sig konsten att åtege ljud.

I mina inre referenser så finns det inget fult eller fint i olika sätt att närmas sig ljudåtergivning. Och man skall inte förutsätta att de som tar en annan väg än en själv inte har lyssnat IRL eller att man har klen och enehanda musiksmak.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi