Vad tycker du om tystnad?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Vad tycker du om tystnad?

Inläggav PerStromgren » 2011-12-23 12:36

Nu på senare tid har jag ibland suttit på bussen hem och tänkt ut något trevligt att lyssna till när jag kommer hem. Väl hemma, öppnar jag dörren och slås av hur tyst det är! Vi bor i ett gammalt hus, som inte har fläktar och sådant, samt hyggligt avstånd till stan, så det är rätt tyst inomhus.

Jag sätter mig i soffan och tycker att det är jädrans trevligt med tystnaden och halvmörkret, endast upplyst av några eljusstakar, så jag lyssnar inte på någon musik. Inte just då, i alla fall. Efter ett tag dyker flera familjemedlemmar upp, och känslan bryts, även om de inte direkt slamrar och bullrar.

Vi har en vana av att lyssna till P1 när vi är i köket, så tyst blir det sällan när flera är hemma. TV:n, däremot, används inte som sällskap.

Hur är ditt förhållande till tystnad?

PS. Jag mätte nyss med min JVC bullermätare: <30dBA resp ca 40dB lin. Jag vet inte varifrån bullret kommer, det går inte att identifiera något enkelt. Men radiatorerna låter säkert.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-12-23 12:39

-

-
Senast redigerad av KarlXII 2011-12-23 12:40, redigerad totalt 1 gång.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-12-23 12:40

KarlXII skrev:-

:D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-12-23 12:40

Jag har liknande hemma. Vissa tider på dygnet så ör det såpass tyst att man blir uppmärksam på sin egen andning och hjärtslag. Jag gillar det dock inte för på köpet kommer ett öronsus på vänstra örat som jag drog på mig i yngre år så jag föredrar att aldrig ha det helt tyst.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-12-23 12:49

Jag trivs bra i tystnad.

Jag sätter i stort sett ALDRIG på en radio eller en stereo bara för att få lite ljud eller musik.

Jag använder nästan uteslutande slika apparater till "aktiv lyssning".

Jag brukar inte heller kallprata, bara för sakens skull.
Jag vill hellre föra en funderande diskussion.
Vilket inte alltid är vad andra vill kanske.

Nä, tystnad ger lugn för mig.

Har förstått att det kan vara tvärtom för andra.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-23 12:54

Jag trivs inte alls i tysnad. Jag kan inte köra bil eller åka buss utan att lyssna
på något. Samma sak hemma. Jag somnar även till någon podcast, TV:n eller
någon ljudbok.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
JConsul

Inläggav JConsul » 2011-12-23 12:56

Främst så tycker jag om bra musik, därefter kommer tystnad -något som jag sällan får uppleva med två småbarn hemma och en fru som alltid har tv'n igång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-12-23 13:02

Strmbrg skrev:Jag trivs bra i tystnad.

Jag sätter i stort sett ALDRIG på en radio eller en stereo bara för att få lite ljud eller musik.

Jag använder nästan uteslutande slika apparater till "aktiv lyssning".

Jag brukar inte heller kallprata, bara för sakens skull.
Jag vill hellre föra en funderande diskussion.
Vilket inte alltid är vad andra vill kanske.

Nä, tystnad ger lugn för mig.

Har förstått att det kan vara tvärtom för andra.

Samma här.
Skvalande radioapparater och TV som står på och brölar gör mig bara irriterad.

Lite skitsnack har jag dock sällan något emot. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-23 13:07

Bor visserligen i stad men tyst är det. Är inte passiv lyssnare eller tittare. Hemmalyssning tycker jag skiljer sig markant från när man varit på mässor eller lyssnat hos andra. Hemma skruvar man inte på så där överdrivet starkt för att överrösta omgivningsljuden. När jag efter många års bortavaro åter var på ljudmässa i våras, slog det mig att det dras på för kung och fosterland hos många demogubbar. Det beror antagligen lite på vilken typ av musik man lyssnar på. Jag föredrar akustiskt genererad musik, möjligen för att den fortfarande i regel går att lyssna på oförstörd av PA-anläggningar. Har blivit lite allergisk mot förstärkt musik, vill inte komma hem med ringningar i öronen längre.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-12-23 13:08

KarlXII skrev:Lite skitsnack har jag dock sällan något emot. :)

Inte jag heller när jag tänker efter.

Ty, sannolikt är månget av mina försök till funderande och resonerande samtal egentligen mest att betrakta som rent skitsnack.

:)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2011-12-23 13:08

JConsul skrev:Främst så tycker jag om bra musik, därefter kommer tystnad -något som jag sällan får uppleva med två småbarn hemma och en fru som alltid har tv'n igång.

Kunde väl inte sagt det bättre själv.
+1

Även bra musik är bristvara här pga di små. :(

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-12-23 13:10

Tystnad är viktigare än musik för mig. Jag skulle hellre åka med rena hörselkåpor på mig till och från jobbet för maximal avkoppling och reflektion, ni vet sånt där som man annars bara gör när man försöker somna på kvällen.
Men jag är för feg, skulle känna mig som ett psykfall om jag satt med mina Peltor på mig i tunnelbanan. Så helomslutande bullerdämpande lurar funkar som acceptabel ersättare.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-12-23 13:11

aisopos skrev:
JConsul skrev:Främst så tycker jag om bra musik, därefter kommer tystnad -något som jag sällan får uppleva med två småbarn hemma och en fru som alltid har tv'n igång.

Kunde väl inte sagt det bättre själv.
+1

Även bra musik är bristvara här pga di små. :(

Varfr då? Har de synpunkter på ditt musikval?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2011-12-23 13:22

PerStromgren skrev:
aisopos skrev:Även bra musik är bristvara här pga di små. :(

Ja, dom hör inte bolibompa om det låter musik samtidigt.
Och jag får väldigt dåligt utbyte av min upplevelse om musiken blandas med bolibompa.
Sen blir det kväll, då kan jag inte heller lyssna, för då kan jag ju väcka di små. Och sen ska ju bruden kolla "desperate housewifes, sex in the city, Skavlan" och allt vad det nu heter.

Och lyssna efter hon gått och lagt sig är inte heller populärt, fortfarande kan barnen vakna, tjejen blir störd av ljudet och vill dessutom att jag kommer och lägger mig istället för att sitta där och uggla.

JA, jag önskar mig verkligen ett eget lyssningsrum. :)

Användarvisningsbild
JConsul

Inläggav JConsul » 2011-12-23 13:42

aisopos skrev:
PerStromgren skrev:
aisopos skrev:Även bra musik är bristvara här pga di små. :(

Ja, dom hör inte bolibompa om det låter musik samtidigt.
Och jag får väldigt dåligt utbyte av min upplevelse om musiken blandas med bolibompa.
Sen blir det kväll, då kan jag inte heller lyssna, för då kan jag ju väcka di små. Och sen ska ju bruden kolla "desperate housewifes, sex in the city, Skavlan" och allt vad det nu heter.

Och lyssna efter hon gått och lagt sig är inte heller populärt, fortfarande kan barnen vakna, tjejen blir störd av ljudet och vill dessutom att jag kommer och lägger mig istället för att sitta där och uggla.

JA, jag önskar mig verkligen ett eget lyssningsrum. :)

Jag har ett eget musikrum men det ligger i källaren rakt under sovrummen, min familj störs inte nämnvärt av det men det känns ändå som att jag stör när jag spelar/lyssnar på musik.

Nu funderar jag på att fixa en hörlursanläggning i vardagsrummet så kan jag vara lite social men ändå slippa lyssna på gnäll, "bompa" eller "Top Model".

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-23 13:48

Tystnad är en alldeles för stor bristvara i mitt liv. Hade jag haft tillgång till mer så hade jag säkerligen varit avstressad på ett helt annat sätt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-23 13:58

I stan är det ju aldrig tyst. Flyttade dit jag bor för tystnad och avskildhet. Ska det vara några ljud vill jag själv välja vilka... En dag körde en bil förbi - det är så man riktigt hajjar till... ;-)

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2011-12-23 14:01

Både tystnad och riktigt mörker är en bristvara i stan. Numera bor jag på landet och uppskattar tystnaden och mörkret. En annan sak jag tycker om, är ljuset som reflekteras av snön när det i övrigt är kolsvart.

Måttet av tystnad reglerar jag själv, sätter på lite musik och njuter av ljudet, då är omgivningstystnaden en fördel, den stör inte. :D
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-12-23 14:20

Tystnad är skönt. När det är så tyst att jag hör egenbruset i öronen då mår jag gott.

Det finns också olika slags svaga ljud, den ena sorten är sånt som kommer från ventilation, sånt där som ligger som en "matta" över tystnaden. Sen finns det "utomhustystnad" som på sommaren när man hör plasket från badplatsen 1 km bort, eller fåglarna. Sådana svaga ljud förstör inte tystnaden på samma sätt som "mattorna".

På Vintern finns det riktig utomhustystnad också, sån där som bara bryts av att det börjar knarra om snön igen när man börjar gå efter att ha lyssnat på tystnaden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lennartj

Tystnad = tinnitus utan referens.

Inläggav lennartj » 2011-12-23 14:20

Skvalande radio, TV eller datormusik undviker jag.
På så sätt uppskattar jag det jag aktivt väljer att lyssna på desto mer.

Den extrema tystnaden ute på landet en vindstilla vinternatt i snötäckt landskap har jag tyvärr problem att stå ut med .
Då förlorar min tinnitus all extern referens och kan skena till mycket hög imaginär nivå.
Bakgrundsbruset i urban miljö är vad jag behöver för att min tinnitus ska kunna sjunka till försumbar nivå när jag är avspänd.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-12-23 14:35

Riktigt tyst tystnad är svår att uppleva. Inte ens liggande solande på en renfjäll i fjällen så är det tyst. Däremot upplever man ju det som tyst tills man funderar på om det är tyst. Då märker man att tystnad för en stadsmänniska är när man slipper stadsljuden men man slipper aldrig naturensljud.

Kan berätta om då jag och min tidigare svärfar skulle starta en skoter som stått ute några dagar i fjällvärlden. Normalt blir det dragande i startsnöret och efter några gånger ett ilsket mopedljud (gammal Ockelbo). Inte denna gång, tystnade bryts inte av att skotern startar. Det låter som om allt fullständigt exploderar precis då han drar i starsnöret.
Förklaringen fick när man tittade upp och såg nitarna på en mycket lågt flygande Viggen precis där vi stod. Måste vara det största dB hopp jag varit med om. Fanns ingen föraning alls om att planet kom. Tror inte piloten såg oss då vi stod i en ganska tät träddunge eftersom skoter varit gömd.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-12-23 14:56

Ja, tystnaden är underbar !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-12-23 16:37

Har ofta musik runt mig, lagas det mat står radion på osv..

Tystnad skall finnas i musikrummet och mellan tonerna om det är avsett att vara så. :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-12-23 16:44

Jag blir utmattad om det ständigt låter runtomkring.

Blir således även utmattad av människor som hela tiden pratar.

Kom även att tänka på hur det alltför ofta är, när man nån gång emellanåt skall lyssna på musik tillsammans med någon här hemma, eller hemma hos någon:

Antingen snackas det mest hela tiden, eller så skall det stup i minuten bytas musik.
Värst är väl när det är både och...

:?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-12-23 16:52

Eller flera radioapparater igång i samma rum som bara spyr ut högkomprimerade mainstreamlåtar blandat med reklam..Bild

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2011-12-23 16:54

Tystnad är vacuumets högtalare.

:)

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-12-23 17:43

Tystnad är underskattat!

Jag bor i ett hus en liten bit ut i skogen och jag verkligen älskar hur tyst och lugnt det är.
Fick kommentaren av ifrån en polare som är Helsingborgare: "Fan vad tystnad är underskattat! Jag ska fan ha en gård på landet när jag skaffar eget boende."

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-12-23 18:07

Tystnad är ofta något jag lyssnar på. Så njutbart det kan vara. För några år sedan, precis samma datum som idag,
så fick vi ett strömavbrott på drygt 3 timmar pga av att en bil kört av vägen och fällt en kraftledningsstolpe.
Då märkte jag att det inte alls var tyst när det var tyst. :?

Så mycket sus från bl.a fläktar osv var helt borta. Eftersom jag inte
kunde göra något, så satt jag i mörkret med ett par stearinljus och
filisoferade för mig själv. När sedan elen kom tillbaka så blev det
mycket märkbart vad det väsnas, fast det är tyst...
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-12-23 19:29

Kul fundering :)

Jag har ett speciellt minne från Ammarnäs när jag gick och flugfiskade längs Tjulån en natt och hade sällskap av en hund som var obekant, men vi blev goda vänner och han följde med mig hela natten.
En kort stund när det var som mörkast, riktigt mörkt blev det inte, bara lite skumt, så tystnade alla fåglar, bara ett stilla och svagt brus från ån.
Då knallade jag och jycken lite bort från ån och gjorde en brasa för fisken hade slutat vaka. Det var helt tyst, verkligen tyst. Det var en märkvärdig upplevelse och jag kommer ihåg hur jag noterade att :
-Nu grabben, nu lyssnar du på tystnaden, lyssna noga! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-23 22:25

KarlXII skrev:Eller flera radioapparater igång i samma rum som bara spyr ut högkomprimerade mainstreamlåtar blandat med reklam..Bild

Med olika musik också? :D
Alea iacta est.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi