Det normala förfarandet vid A/B-jämförelser är att man låter musiken spela på medans man jämför. Det betyder att det blir ett switchögonblick med en del av musiken som jämförs med nästkommande del av musiken. Det är alltså inte frågan om att återigen spela samma del av musiken. Detta är oberoende om man jämför öppet eller blint.
Om man istället repeterar musiken och enkom switchar vid själva repetitionstillfället så är det samma musik som jämförs fast nu blir det egentligen inte ett switchögonblick eftersom man spelat andra toner under en period innan man byter. Det blir olika slags lyssning med en annorlunda minneshantering av hjärnimpulser.
Beroende på vilken metod man sätter inom definitionen på A/B-test så betyder A/B-test olika saker. Om man definierar A/B-test såsom att det är ett absolut nödvändigt villkor att det skall finnas switchögonblick mitt i musiken där musiken hela tiden fortsätter så blir switchögonblicket någonstans i ett "partitur" mellan två skilda toner och i så fall tillhör inte jämförelsen där man spelar klart en låt och byter från A till B och spelar samma låt återigen A/B-jämförelsens definition.
Den som ändock endast har kravet att det är en apparat A som jämförs med apparat B där det är ett absolut nödvändigt villkor att ingen annan förändring av de fysiska objekten sker har inget krav på switchögonblick eller tidpunkt för jämförelse. Man kan t.ex. lyssna på the Doors låt 'Riders on the storm' och därefter sluta lyssna eller använda anläggningen under ett år och sedan byta ut en apparat och därefter spela låten igen. Då man nu lyssnar och försöker minnas för att kunna jämföra så sker en A/B-jämförelse.
Vill man i definitionen för A/B-jämförelse även införa att subjekten inte på någon parameter får ändras så skall subjekten surras fast så att öronen inte kan ändra position och i övrigt skall man se till att subjekten inte har möjlighet att genomgå någon förändring. Detta krav är inte så lätt att uppfylla men man får försöka följa kravet så gott det går och hålla tidsperioden för testandet kort. Det räcker med att hungerskänslor eller törstkänslor inträffar för att subjektens tillstånd skall förändras.
Det är sådant man noggrant i testförfarandet måste definiera innan testet påbörjas.
Det kan tyckas lite krasst, men olika personer kan ha olika definition på A/B-jämförelse och då gäller det att uttrycka vad som ryms i sin definition.
För min personliga del så ingår inte något annat än ett switchögonblick där musiken fortsätter och således tonerna är andra före switchögonblicket i jämförelse med efter switchögonblicket då jag pratar om ett A/B-test.
Nu är frågan om A/B-test och A/B-jämförelse är synonyma begrepp. För en del kan det vara det, men för andra behöver det inte vara det. Ett A/B-test kan vara mer stringent definierat som metod än en A/B-jämförelse. Detta kan också leda till missförstånd och att man pratar förbi varandra. Men att villkorslöst sätta sin egen definition och säga att det är den enda korrekta köper inte jag vad gäller A/B-test inom audio. Inom audio är metoden helt enkelt inte tillräckligt definierad för det.
Inom marknadsföring använder man A/B-test där man vill testa vilken marknadsföringsmetod som ger bäst försäljningsresultat. Då kan man hålla A konstant och jämföra den marknadsföringen med andra marknadsföringsmetoder. Subjekten är egentligen omedvetna om att de är med i en A/B-test och på så sätt är A/B-testet alltid blint.
Men nu gäller det audio. Personligen har jag inga svårigheter med att förstå Sprudels åtskillnad mellan A/B-lyssning kontra långtidslyssning, tror jag

Så, nu har vi ytterligare en definitionsdebatt

att avsluta 2011 och börja 2012 med
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.