Jag har två frågor, som kanske borde ha två trådar men jag undviker att spamma och ställer båda så här.
Den första rör placering av vad som kallas stativ -eller bokhyllehögtalare. I bilder här på Faktiskt och även annorstädes har jag sett att många nu frångår högtalarstativ och placerar högtalarna på stereomöbeln eller direkt på basmoduler. Då jag själv går i stativtankar men också funderar på att byta ut bänken är det en attraktiv tanke att skaffa en bred bänk och helt sonika använda bänken även som högtalarstativ. Min fungering är att jag sett att många har sina högtalare placerade antingen så långt bak på bänken, eller så hårt invinklade, att det någon decimeter under baselementet inte finns fri luft utan en bänkskiva. SD-kuddar direkt på bänken eller basmodulen är det vanliga, men det bygger ju ingen höjd. Att så direkt få en reflektande yta kan väl inte vara bra, eller? Hur påverkas ljudet? Jag har sett att en del med ganska kvalificerade småhögtalare placerar dem på detta vis, men något i mig säger att det måste vara långt ifrån optimalt.
Den andra gäller lyssningspositionen i rum. Mitt rum är 3.7x6.9m med 2.4m i takhöjd, och högtalarna placeras utmed ena kortväggen. Baserat på ingångar till rummet och frugans önskemål om fri passage till altandörren måste jag ha minst 2.5m mellan soffryggen och väggen bakom lyssningspositionen men framåt, mot högtalarväggen, är det flexibelt. Jag vet att det finns procentsatser som säger vid vilken avstånd man optimalt ska sitta i förhållande till längden på rummet men jag kan inte siffrorna. Hur långt ifrån högtalarväggen ska jag "ha huvudet" som en bra utgångspunkt?
Mitt problem är även att då rummet sett i lyssningsriktningen inte är så brett kan jag inte ha högtalarna så brett isär, utan jag gissar att 2.80 mellan akustiskt centra är max. Att då få till en bra 1.18 gör att jag hamnar nästan mitt i rummet, och jag har märkt att jämfört med bara 0.5-0,7m framåt eller bakåt äter den positionen en hel del bas. I ett rum med parkett (om än mattor) och gipsväggar är jag rädd om den bas som finns. Den är ren och utan större olinjäriteter, men nivån är sämre än i betongbunkrar..
Alldeles för nära högtalarväggen vill jag inte hamna heller, då mitten av väggen upptas av en 50" plasma-tv och även om den ger mycket fin bild på vettiga avstånd är den såklart ingen höjdare på en meters avstånd..
Fråga två handlar alltså om var Ni, som kan reglerna, hade placerat soffan i förhållande till högtalarväggen med hänsyn tagen till både stereobredd och bas.
Jag vet inte om det spelar roll men högtalarnas bafflar kommer att hamna 40-45cm ifrån vägg.
Tacksam för tips och ideer.