Den verkar vara uppbyggd av av flätade litz-trådar och ser ut att ha varit dyr, även om tvärsnittsarean uppskattningsvis bara är 2 kvmm.
Är det någon som känner igen den?
Vad kan den ha kostat som ny?
Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Ja det är en jäkla massa trådar med ganska tunn (?) isolering som ligger mot alt. korsar varandra utefter hela kabelns längd. Man ska nog inte bryta och bända för mycket med den för att slippa att isoleringen slits.
Ragnwald skrev:Max_Headroom skrev:Men tråden som går ned i banankontakten är ju jättetunn. Löjligt lite area som kanske är OK i en talspole, men som högtalarkabel?
Men det är väl gafflar sedda från sidan, som lurar ögat?
celef skrev:jag tycker det ser ut som att det lätt kan bli kortis i kabeln, men den ser snygg ut
Ragnwald skrev:Flint skrev:Inga gafflar, tunna entrådiga pläterade trådar.
Tror vi pratarom varann.
Kontakteringen kan ju rimligen inte sluta i en enda ½mm-tåt.
Tror bilden visar gafflar från sidan. Vad säger fotografen?
Ragnwald skrev:Flint skrev:Inga gafflar, tunna entrådiga pläterade trådar.
Tror vi pratarom varann.
Kontakteringen kan ju rimligen inte sluta i en enda ½mm-tåt.
Tror bilden visar gafflar från sidan. Vad säger fotografen?
POLK (COBRA) SPEAKER CABLE (IN PARALLEL ONLY!)
Identification
The Polk is round* and about the same diameter as a common interconnect. Through the clear outer plastic, you can see the very fine green and copper wires, bundled together, and intertwined (overlapped) with each other.
The History
Polk Speakers did not manufacture this cable. It was designed and manufactured by a cable company in Japan (the name is unknown). Polk marketed it at the time as an alternative to the early Fulton cables (see below). According to an inside source, they were aware of what they had, the best speaker cables around, but they marketed it in the wrong manner. They sold it in single pairs and in very long lengths. Unfortunately, that is the exact opposite of the correct method for optimizing its unequalled potential.
lennartj skrev:POLK (COBRA) SPEAKER CABLE
petersteindl skrev:celef skrev:jag tycker det ser ut som att det lätt kan bli kortis i kabeln, men den ser snygg ut
Japp, det var det som var problemet med cobra cable.
petersteindl skrev:Lustigt att du nämner Thore. Jag var i köket och kom på att jag skulle skriva att på den tiden det begav sig d v s på 70-talet fanns även Fulton och Lucas. Det var sånt som jag och Thore Wallenstrand satt och jämförde tillsammans med CobraJag minns inte vilka andra kablar som fanns, men monster kom ju och den blev en hit, men den lät inte så bra.
Thore letade tag i alla möjliga kablar och han importerade även Polks högtalare på den tiden. Jag minns inte om han sålde deras kablar.
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster