Moderator: Redaktörer
I princip alla har väll detekterats i basen, har inget minne att jag läst någon artikel där man sagt att mellanregistret var det man kunde detektera och Bryston är den första jag kommer på som direkt härledde problemen till diskanten.Harryup skrev:Hur många på ett ungefär har detekterats på grund av brister i diskanten om de i övrigt inte gått att detekterats i F/E-lyssningstest? Är ju inte tvunget att vara en helt exakt siffra.
mvh/Harryup
Alexi skrev:I princip alla har väll detekterats i basen, har inget minne att jag läst någon artikel där man sagt att mellanregistret var det man kunde detektera och Bryston är den första jag kommer på som direkt härledde problemen till diskanten.Harryup skrev:Hur många på ett ungefär har detekterats på grund av brister i diskanten om de i övrigt inte gått att detekterats i F/E-lyssningstest? Är ju inte tvunget att vara en helt exakt siffra.
mvh/Harryup
IngOehman skrev:Min utgångspunkt i den här tråden är att jag vill hävda att påståenden om
att transistorförstärkare skulle ha en speciell sorts problem i diskanten är
mest en myt.
Men det finns skäl till att myten kommit fram, skäl som inte allihopa beror på
bara enfald, utan på att musikåtergivning faktiskt är ett mycket komplext
ämne och att förutsättningarna är kluriga och lätt kan leda till att den som
lyssnar men saknar vissa grundinsikter - drar fel slutsatser. Även förnuftiga
människor kan alltså ledas snett och dra väldigt felaktiga slutsatser.
Vh, iö
bensnake skrev:.. Tycker alltid att det låter lite kliniskt, könlöst, framför allt på mer moderata nivåer. Vid starka lyssningsnivåer låter det, i brist på bättre adverb, just starkt. Och denna fördömda diskant...![]()
Alexi skrev:I princip alla har väll detekterats i basen, har inget minne att jag läst någon artikel där man sagt att mellanregistret var det man kunde detektera och Bryston är den första jag kommer på som direkt härledde problemen till diskanten.Harryup skrev:Hur många på ett ungefär har detekterats på grund av brister i diskanten om de i övrigt inte gått att detekterats i F/E-lyssningstest? Är ju inte tvunget att vara en helt exakt siffra.
mvh/Harryup
Nattlorden skrev:Men om du blandar upp den diskanten (= den som finns på inspelningen) med lagom stora mängder övertoner från lägre frekvenser så gillar du det bättre... Alltså gillar du ju inte inspelningen. Energin borde därför läggas på att ta reda på varför inspelningarna i ditt/ert tycke inte innehåller korrekt diskantinformation.
RogerGustavsson skrev:Alexi skrev:... Bryston är den första jag kommer på som direkt härledde problemen till diskanten.
Sirius/Gamut gick väl också att detektera p.g.a. diskanten?
Ragnwald skrev:...dessa bästar anses som goda representanter i trissvärlden.
IngOehman skrev:Att förstärkare kunnat detakteras i F/E-lyssning betyder bara att deras påverkan på signalen med rimlig säkerhet (>99% för det mesta om det gäller någon av de F/E-lyssningar för LTS som jag hållit i) är större än hörtröskeln.
sprudel skrev:Om man nu ska diskutera dålig, kraschad mm diskant hos transistorsteg, vad är det man upplever?
Jag tycker det är på sin plats att vi redovisar de upplevelser vi har av transistorstegs diskantåtergivning.
Jag har hört allt från för avrundad, större (Gamut) till knappt anbar radie (Bryston, McIntosh) i avrundningen till aggressiv och påträngande diskant i olika grader. (Burmester, Behringer)
Det är ju helt olika återgivningsproblem upplevelsemässigt.
Jag har hört rörsteg som är för ljusa gentemot irl upplevelser, ganska många faktiskt (Audio Research, Dynaco). Detta ger en känsla av en detaljrik upplevelse men med andra förluster.
Några rörsteg har varit rent färgande i sött (300B).
De steg som bäst återger irl-upplevelser, som inte alls är så diskantrik som många anläggningar återger den, kan av många anses lite "mörka" (Pass labs, ARS Emitter, Plinius). Däremor har de en hög upplösning i mellanregistret som tillåts briljera. Kan det vara så att man ibland döljer brister i mellanregistret medvetet med en överbetonad diskant?
IRL upplevelser är generellt torrare, detaljrikare med mera timbre, kroppsligare och köttigare än vad de flesta anläggningar återger den.
Men vissa gillar umpa-pumpa bas och en supernormal retning av sinnesintrycken i diskanten och det är väl OK. Men någon återgivning av irl-upplevelser är det f-n inte.
Så, för att knyta ihop säcken; hur upplever du "felaktigheterna" diskanten? Ange gärna märke också som i rörtråden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster