Lyssningströtthet - vad är det och vad beror det på?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Lyssningströtthet - vad är det och vad beror det på?

Inläggav steveo1234 » 2012-01-06 12:38

Jag hade helt glömt bort fenomentet lyssningströtthet. Så, jag blev överraskad när jag lyssnade på en kompis nya infinity-högtalare. Det lätt helt ok i början. Men, efter en kvart kanske så ville jag bara sänka volymen. Ju längre jag lyssnade ju lägre ville jag lyssna. I slutet av filmen så ville jag inte under några omständigheter se en film till. Mina öron var helt slut.
Så, då slog det mig: Vad är egentligen lyssningströtthet och vad beror det på?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2012-01-06 12:47

Jag tycker det oftast är de höga registren, dvs diskanten, som gör en lyssningstrött. Vassa s-ljud som långsamt maler ned öronen och gör det obehagligt efter ett tag.

Min erfarenhet är numera att icke-metall diskanter är att föredra (förutom vissa få, tex TAD och Focals dyra Beryllium).

Samt att vissa märken är kroniskt befriade från lyssningströtthet, i min smak tex Ino Audio och Dynaudio (och de har silk domes)...

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-01-06 12:55

Jag känner igen problemet.
Men jag tror det kan vara en hel massa olika orsaker.
Allt från tonkurvor (i företrädesvis diskant och mellanreg) till fel i grupplöptid, tidiga reflexer, kamfiltereffekter.

Jag hade ett tag ett par hembyggda högtalare som lät hyggligt.
Vid en flytt till nytt boende så fick dom inte plats på något vettigt vis på golvet.
Ja la helt sonika upp dom på en bokhylla (1,3 meter höga kvartvågspipor) med elementen så brett isär som möjligt.
Men då kom elementen nära både tak och sidvägg, och ljudet blev totalt olidligt.
Jag vände högtalarna så elementen kom långt från sidvägg, men väldigt nära varandra (hö och vä) och fortfarande nära tak.
Nu blev det i det närmaste mono, men det gick i alla fall att stå ut med ljudet lite hjälpligt. Bra var det i vilket fall inte.

Läxa lärd: Tidiga reflexer är förödande.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-06 13:11

Det handlar om att när en anläggning har för stora/många felaktigheter orkar inte vår hjärna kompensera för dem hur länge som helst.

Ofta är det rummet som spökar med outhärdligt tokig frekvenskurva. Fasfel gör mig krokig efter ett par minuter.

Har råkat ut för samma situation, där en bekant stolt demar sin nya fina anläggning, som låter skit i mina öron, vad säger man?

Av denna anledning, är det strålande att forumiter kan besöka varandra och hjälpa till med utvärdering. :D

Edit: stavfel. :wink:
Senast redigerad av Ragnwald 2012-01-06 14:40, redigerad totalt 1 gång.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-01-06 13:14

Ragnwald skrev:Det handlar om att när en anläggning har för stora/många felaktigheter orkar inte vår hjärna kompencera för dem hur länge som helst.

Ofta är det rummet som spökar med outhärdligt tokig frekvenskurva. Fasfel gör mig krokig efter ett par minuter.

Har råkat ut för samma situation, där en bekant stolt demar sin nya fina anläggning, som låter skit i mina öron, vad säger man?

Av denna anledning, är det strålande att forumiter kan besöka varandra och hjälpa till med utvärdering. :D

Japp! :) Så är det väldigt trevligt att umgås med likasinnande nördar som har full förståelse för en annans funderingar och later.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-01-06 13:30

Ragnwald skrev:Det handlar om att när en anläggning har för stora/många felaktigheter orkar inte vår hjärna kompencera för dem hur länge som helst.

Det var bra skrivet, det kanske sammanfattar det hela rätt bra. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-01-06 14:10

Glöm inte bort att även elektroniken kan skapa lyssningströtthet. En förstärkare, tex, som låter helt OK i början kan ge just dessa sympton efter hand. Många förstärkare är klara och detaljerade och drar gärna uppmärksamhet till sig såsom välljudande. Efter ett tag vill man dock helst hänga en filt framför högtalarna. Men det betyder ju inte att det är högtalarna det är fel på!

/ B

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-06 14:23

Bill50x skrev:Glöm inte bort att även elektroniken kan skapa lyssningströtthet. En förstärkare, tex, som låter helt OK i början kan ge just dessa sympton efter hand. Många förstärkare är klara och detaljerade och drar gärna uppmärksamhet till sig såsom välljudande. Efter ett tag vill man dock helst hänga en filt framför högtalarna. Men det betyder ju inte att det är högtalarna det är fel på!

/ B

Det har jag däremot aldrig varit med om.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-06 14:25

mx skrev:
Bill50x skrev:Glöm inte bort att även elektroniken kan skapa lyssningströtthet. En förstärkare, tex, som låter helt OK i början kan ge just dessa sympton efter hand. Många förstärkare är klara och detaljerade och drar gärna uppmärksamhet till sig såsom välljudande. Efter ett tag vill man dock helst hänga en filt framför högtalarna. Men det betyder ju inte att det är högtalarna det är fel på!

/ B

Är du säker på det. Att en viss stärkare har tröttat mer än en annan?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-06 14:25

aisopos skrev:

Det var bra skrivet, det kanske sammanfattar det hela rätt bra. :)

Jättebra, jag vet att jag skrivit liknande ett antal ggr på forumet redan, men denna sammanfattningen var ännu mer koncis. (Stavfelet bör rättas till innan det förs vidare dock)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-06 14:26

Flint skrev:
mx skrev:

/ B

Är du säker på det. Att en viss stärkare har tröttat mer än en annan?

Helt säker kan jag inte vara, men jag har aldrig bytt förstärkare på grund av
att den gjort mig lyssningstrött. Däremot har jag bytt högtalare.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-06 14:29

mx skrev:Helt säker kan jag inte vara, men jag har aldrig bytt förstärkare på grund av att den gjort mig lyssningstrött. Däremot har jag bytt högtalare.

Kanske du bytt högtalare någon gång då det varit förstärkaren som egentligen behövt bytas.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-06 14:30

Nattlorden skrev:
mx skrev:Helt säker kan jag inte vara, men jag har aldrig bytt förstärkare på grund av att den gjort mig lyssningstrött. Däremot har jag bytt högtalare.

Kanske du bytt högtalare någon gång då det varit förstärkaren som egentligen behövt bytas.

Nej.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-06 14:39

mx skrev:
Nattlorden skrev:

Nej.

Det är bra. Hörseln varierar individuellt precis som lyssnarens fokus i musiken.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-01-06 14:40

Jag vill passa på att langa in min tanke om avsändare och mottagare även i denna tråd:

Mer konkret så tänker jag mig att det inte nödvändigtvis behöver vara ett apparat-orsakat problem detta med lyssningströttheten.
Tröttheten ifråga kanske även kan bero på lyssnarens sätt att mottaga ljudet.

Dvs det är inte säkert att man alltid skall lasta avsändaren för problemen.
Dvs de UPPLEVDA problemen.
Ety, utan en UPPLEVARE blir det ju väldigt svårt att överhuvudtaget uppleva ett problem.

Men, jag gissar att huvuddelen av "sk hifiintresserade (killar)" är mer intresserade av apparater och tekniken i dessa än de är av känslomässiga processer i människor.
Då är det kanske inte så underligt att det blir ett närmast hundraprocentigt apparatfokus i diskussionerna.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-06 14:45

Flint skrev:Det är bra. Hörseln varierar individuellt precis som lyssnarens fokus i musiken.

Kan så vara, att den varierar ganska mycket individuellt, men referensen har vi alla exakt samma i vardagens liveljud och konsertbesök.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-06 14:59

lyssningströtthet består nog mest av andra orsaker än rena återgivningsfel, jag kan ju bli ordentligt lyssningstrött på rent tal

jag tror ljudnivå och ljudinnehållets värde spelar mest roll
Bikinitider

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-06 15:00

Dålig musik gör mig väldigt lyssningstrött. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-06 15:02

Ragnwald skrev:
Flint skrev:Det är bra. Hörseln varierar individuellt precis som lyssnarens fokus i musiken.

Kan så vara, att den varierar ganska mycket individuellt, men referensen har vi alla exakt samma i vardagens liveljud och konsertbesök.

Ja, men om man inte har hört något annat än trasiga cymbaler vad gäller hifi så är trasiga cymbaler troligen norm ändå, i brist på annat vad gäller hifi.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-06 15:05

Medhåll, det är aldrig för sent att vaknaupp.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-06 15:06

Ragnwald skrev:Medhåll, det är aldrig för sent att vaknaupp.

Eller att ge upp.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-06 15:07

Lyssningströtthet är ett koncept konstruerat för att möjliggöra uppgradering av anläggningen.
Har ni inte hajat det ännu? :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-06 15:09

mx skrev:
Ragnwald skrev:Medhåll, det är aldrig för sent att vaknaupp.

Eller att ge upp.

Nästan. Jag medger att ju mer medveten man blir i det egna lyssnandet ju svårare är det att bli nöjd. I början klarar man vad som helst bara det bumpar på rejält i basen och att man kan dra volymen i botten utan att skiten brinner upp eller att ljudet kraschar alltför mycket.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-06 15:09

:twisted:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2012-01-06 15:10

för mig är lyssningströtthet en kombination med vasst ljud och högtalare som låter högtalare.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-06 15:11

robert293 skrev:för mig är lyssningströtthet en kombination med vasst ljud och högtalare som låter högtalare.

Jag blir aldrig lyssningstrött vid mina Logitech Z-2300 och de låter verkligen
högtalare om dem. :D
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-06 15:14

KarlXII skrev:Lyssningströtthet är ett koncept konstruerat för att möjliggöra uppgradering av anläggningen.
Har ni inte hajat det ännu? :D

En bra anläggning vore en katastrof för den ekonomiska utvecklingen. Alltså går rörsteg bort som samhällsfientligt degenererande inslag. Quad II och ESL-57 är rena viruset. :)

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2012-01-06 15:14

System som har problem med 1-4KHz.
100% Digital

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-01-06 15:14

Finns lyssningströtthet?

Jag kan lyssna hela dagen i kass radio på jobbet eller flera timmar i bilen. När jag aktivt lyssnar så kan jag bli trött ena dagen men inte en annan dag?

ÄR det inte lite påhittat tjast som grundar sig på att man i vissa fall kan ha drabbats av en rigg med katastrofalt vass topp eller för murrig och avrullad topp. Båda fall kan ju ge upphov till att man hellre knypplar än lyssnar på musik.

I de flesta normala riggar som låter vettigt och det förutsätter jag att de flesta lyckats med att få fram så är det mer av humörproblem än annat. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-06 15:16

mx skrev:
robert293 skrev:för mig är lyssningströtthet en kombination med vasst ljud och högtalare som låter högtalare.

Jag blir aldrig lyssningstrött vid mina Logitech Z-2300 och de låter verkligen
högtalare om dem. :D

Då har du förmodligen tur med förstärkaren som driver den. :)
Senast redigerad av Flint 2012-01-06 15:20, redigerad totalt 1 gång.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi