Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Det handlar om att när en anläggning har för stora/många felaktigheter orkar inte vår hjärna kompencera för dem hur länge som helst.
Ofta är det rummet som spökar med outhärdligt tokig frekvenskurva. Fasfel gör mig krokig efter ett par minuter.
Har råkat ut för samma situation, där en bekant stolt demar sin nya fina anläggning, som låter skit i mina öron, vad säger man?
Av denna anledning, är det strålande att forumiter kan besöka varandra och hjälpa till med utvärdering.
Bill50x skrev:Glöm inte bort att även elektroniken kan skapa lyssningströtthet. En förstärkare, tex, som låter helt OK i början kan ge just dessa sympton efter hand. Många förstärkare är klara och detaljerade och drar gärna uppmärksamhet till sig såsom välljudande. Efter ett tag vill man dock helst hänga en filt framför högtalarna. Men det betyder ju inte att det är högtalarna det är fel på!
/ B
mx skrev:Bill50x skrev:Glöm inte bort att även elektroniken kan skapa lyssningströtthet. En förstärkare, tex, som låter helt OK i början kan ge just dessa sympton efter hand. Många förstärkare är klara och detaljerade och drar gärna uppmärksamhet till sig såsom välljudande. Efter ett tag vill man dock helst hänga en filt framför högtalarna. Men det betyder ju inte att det är högtalarna det är fel på!
/ B
Det har jag däremot aldrig varit med om.
aisopos skrev:Ragnwald skrev:Det handlar om att när en anläggning har för stora/många felaktigheter orkar inte vår hjärna kompencera för dem hur länge som helst.
Det var bra skrivet, det kanske sammanfattar det hela rätt bra.
Flint skrev:mx skrev:Bill50x skrev:Glöm inte bort att även elektroniken kan skapa lyssningströtthet. En förstärkare, tex, som låter helt OK i början kan ge just dessa sympton efter hand. Många förstärkare är klara och detaljerade och drar gärna uppmärksamhet till sig såsom välljudande. Efter ett tag vill man dock helst hänga en filt framför högtalarna. Men det betyder ju inte att det är högtalarna det är fel på!
/ B
Det har jag däremot aldrig varit med om.
Är du säker på det. Att en viss stärkare har tröttat mer än en annan?
mx skrev:Helt säker kan jag inte vara, men jag har aldrig bytt förstärkare på grund av att den gjort mig lyssningstrött. Däremot har jag bytt högtalare.
Nattlorden skrev:mx skrev:Helt säker kan jag inte vara, men jag har aldrig bytt förstärkare på grund av att den gjort mig lyssningstrött. Däremot har jag bytt högtalare.
Kanske du bytt högtalare någon gång då det varit förstärkaren som egentligen behövt bytas.
mx skrev:Nattlorden skrev:mx skrev:Helt säker kan jag inte vara, men jag har aldrig bytt förstärkare på grund av att den gjort mig lyssningstrött. Däremot har jag bytt högtalare.
Kanske du bytt högtalare någon gång då det varit förstärkaren som egentligen behövt bytas.
Nej.
Flint skrev:Det är bra. Hörseln varierar individuellt precis som lyssnarens fokus i musiken.
Ragnwald skrev:Flint skrev:Det är bra. Hörseln varierar individuellt precis som lyssnarens fokus i musiken.
Kan så vara, att den varierar ganska mycket individuellt, men referensen har vi alla exakt samma i vardagens liveljud och konsertbesök.
mx skrev:Ragnwald skrev:Medhåll, det är aldrig för sent att vaknaupp.
Eller att ge upp.
KarlXII skrev:Lyssningströtthet är ett koncept konstruerat för att möjliggöra uppgradering av anläggningen.
Har ni inte hajat det ännu?
mx skrev:robert293 skrev:för mig är lyssningströtthet en kombination med vasst ljud och högtalare som låter högtalare.
Jag blir aldrig lyssningstrött vid mina Logitech Z-2300 och de låter verkligen
högtalare om dem.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 21 gäster