Moderator: Redaktörer
mx skrev:Vad använder ni för program för att rippa CD-skivor och vad kodar ni sedan
dessa till? FLAC, mp3, Ogg Vorbis?
oyegie skrev:mx skrev:Vad använder ni för program för att rippa CD-skivor och vad kodar ni sedan
Använder Rhythmbox (linux) och rippar skivorna till flac.
shifts skrev:I OSX: iTunes eller XLD, till Apple Lossless. Har någon gång noterat att
iTunes inte rippar korrekt, men brukar oftast inte använda XLD så länge
jag inte hör något tokigt med rippen från iTunes.
mx skrev:Ni som rippar till FLAC. Vilken kompression använder ni?
aisopos skrev:mx skrev:Ni som rippar till FLAC. Vilken kompression använder ni?
![]()
Går det välja?, flac är väl lossless ...
Jag rippar med EAC (exact audio copy), komprimerar till mp3 med lame encoder.
Bitrate har jag historiskt ofta valt 160 eller 128, beroende på hur viktig musiken är för mig.
Numera har ju "alla" musikspelare nästan oändlig lagringsvolym, och alla HD jättestora, så har jag börjat köra med 192 kbps.
Jag har inte rippat lossless än. Och jag rippar öht knappt något numera.
Jag tror att jag är lite i valet och kvalet över min egen teknikutveckling, och därmed val av rippningsformat mm.
När jag väl slår in på den [s]rätta vägen[/s], någon väg, så blir det nog att rippa om allt jag gjort förut.
mx skrev:shifts skrev:I OSX: iTunes eller XLD, till Apple Lossless. Har någon gång noterat att
iTunes inte rippar korrekt, men brukar oftast inte använda XLD så länge
jag inte hör något tokigt med rippen från iTunes.
Hur yttrar sig dessa fel i iTunes?
mx skrev:Ni som rippar till FLAC. Vilken kompression använder ni?
mx skrev:adzer skrev:XLD till FLAC.
Vad har du för inställningar?
mx skrev:oyegie skrev:mx skrev:Vad använder ni för program för att rippa CD-skivor och vad kodar ni sedan
Använder Rhythmbox (linux) och rippar skivorna till flac.
Använder du några särskilda intällningar?
Headfi skrev:Jag rippar musiken med EAC vilket sedan foljs av en omstart till Mac OS X dar jag konverterar FLAC-filerna till ALAC for iTunes-biblioteket.
Att jag tar omvagen via Windows beror pa att jag litar pa EAC overlag samtidigt som jag har FLAC-versioner av musiken for annat bruk.
Konverteringen till Apple Lossless skoter jag med XLD.
Just for tillfallet rippar jag ytterligare skivor da jag tidigare rippat dessa som MP3 med 224 Kbit/s med Easy CD-DA Extractor. Vissa filer har haft vissa ljudstorningar och da jag har helt annan dator och lagringsutrymme (jamfort med da jag rippade till MP3) ar det lika bra att uppgradera rubbet till lossless samtidigt som tidigare ljudstorningar kan elimineras.
For barbart bruk rippar jag sedan vissa latar till 256 Kbit/s Dolby AAC numera, detta gors da med XLD och originalfilen ar en FLAC.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster